Automatische Doseerpomp


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik voeg dagelijks 15 ml Vloeibare All In One plantenvoeding en eens in de week ook aangemaakte sporen elementen aan mijn zoetwater aquarium toe. Ik doe dat nu handmatig. Heeft er iemand ervaring met een automatische doseerpomp? Heeft het alleen voor het gemak voordelen of maakt het ook nog uit om elke dag op hetzelde tijdstip de plantenvoeding aan te bieden? ik zal ff uitleggen wat ik bedoel. Mijn verlichting is aan van 14:00 uur tot 23:00 uur. In de weekenden voeg ik vaak in de ochtend vloeibare plantenvoeding toe (als het licht nog een aantal uur uit is). Op werkdagen doe ik dat zodra ik thuis ben van mijn werk. Rond 17:00 uur. Dus als mijn licht al 3 uur aan is. kan ik hier met regelmaat (doseerpomp) nog winst maken? Het is misschien een hele domme vraag maar ik weet dat je CO2 ook pas toevoegd als de verlichting aan is.
 
Als jij dagelijks wilt doseren. Omdat je een lean dose aanhoud, dan is een doseerpomp erg handig.

Maar ik gebruik zelf de EI methode, en dan voeg ik na het verversen gelijk voor heel de week toe. Dus dan is een pomp overbodig.

Bedenk wel, dat alles stuk kan gaan en ook onderhoud vraagt…
 
Dank je voor je reactie. Daar heb je wel een punt maar ik ben er eigenlijk (misschien wel onterecht) vanuit gegaan dat ik met dagelijks toevoegen beter zou doen dan alles in een keer per week. Ik kan me voorstellen dat de waterwaarde na het ineens toevoegen na een dag of 6 anders zijn dan dagelijks toevoegen. Planten gebruiken er toch voedingsstoffen van. Of zeg ik nu iets doms? Alle advies is welkom
 
Ik heb pas geleden op marktplaats een goedkope pomp van jebao gekocht. Ik kan het je absoluut aanraden!
Een mooie en eenvoudige manier om je aquarium met bv plantenvoeding een beetje te automatiseren.
En via marktplaats kun je al snel een leuke doseerpomp op de kop tikken.
 
Dank je voor je reactie. Daar heb je wel een punt maar ik ben er eigenlijk (misschien wel onterecht) vanuit gegaan dat ik met dagelijks toevoegen beter zou doen dan alles in een keer per week. Ik kan me voorstellen dat de waterwaarde na het ineens toevoegen na een dag of 6 anders zijn dan dagelijks toevoegen. Planten gebruiken er toch voedingsstoffen van. Of zeg ik nu iets doms? Alle advies is welkom
Het dagelijks toevoegen is een prima idee. En het is ook beter en efficiënter dan bijvoorbeeld het wekelijks doseren. Zo'n doseerapparaat werkt heel precies en het geeft een prima regelmaat. Zelf gebruikte ik een eigenbouw maar er zijn ook prima apparaten te koop. Als het kan zou ik zo'n ding zeker adviseren.
Plaatjes van mijn eigenbouw:
IMG_20180327_153339.jpg
IMG_20180327_153343.jpg
IMG_20180327_153733.jpg
IMG_20180327_153739.jpg
IMG_20180327_153747.jpg
IMG_20180327_153819.jpg
 
Dank je voor de reactie Benvo. Ik heb eens wat op youtube rondgekeken. Ik begrijp eruit dat de kop dan aan een kant in de vloeistof hangt. In mijn geval dus in de All In One van Planted Box. Als ik het goed begrijp is dus heel de slang naar de aquarium dan gevuld met mijn All In One. Is dat niet slecht voor de kwaliteit van de planten voeding? Nu zit het immers in een afgesloten fles. Dan heb ik nog een vraagje. Kan zo’n doseerpomp en de fles planten voeding ook in het kastje onder de aquarium staan of heeft zo’n doseerpomp geen opvoer capaciteit?
 
De foto’ s van jou besturing systeem zien er trouwens top uit
 
Kan zo’n doseerpomp en de fles planten voeding ook in het kastje onder de aquarium staan of heeft zo’n doseerpomp geen opvoer capaciteit?
Dat is wel een goede vraag. Ik heb er alleen ervaring mee als je in de bioloog/sump doseert.
Het zijn kleine pompjes dus of die het vermogen hebben om naar boven te pompen is wel een dingetje om uit te zoeken.
 
Dank je voor de reactie Benvo. Ik heb eens wat op youtube rondgekeken. Ik begrijp eruit dat de kop dan aan een kant in de vloeistof hangt. In mijn geval dus in de All In One van Planted Box. Als ik het goed begrijp is dus heel de slang naar de aquarium dan gevuld met mijn All In One. Is dat niet slecht voor de kwaliteit van de planten voeding? Nu zit het immers in een afgesloten fles. Dan heb ik nog een vraagje. Kan zo’n doseerpomp en de fles planten voeding ook in het kastje onder de aquarium staan of heeft zo’n doseerpomp geen opvoer capaciteit?
Meestal werken doseerpompen met een peristaltische pomp (slangenpomp)
Deze duwt steeds een stukje vloeistof omhoog. En door het ontwerp kan er eigenlijk geen vloeistof terug lopen.
Echter wordt er voor de zekerheid altijd nog een terugslag ventiel in de leiding gemonteerd.
Er zijn ook houders te koop die je net boven het wateroppervlak monteert. Zo druppelt de voeding netjes in het water.

Slangenpompen zijn heel nauwkeurig af te stellen. In ziekenhuizen worden deze ook veel gebruikt.
Ook op het laboratorium wordt veelvuldig een slangenpomp gebruikt.

Het grootste nadeel van de slangenpomp is dat de slangen op den duur geplet worden. En daardoor minder vloeistof doorsturen.
Dus de slangen moeten wel af en toe vervangen worden.
Deze ervaring heb ik echter uit mijn lab ervaring. Waar deze pompen veel meer moeten verpompen. Dan die paar ml plantenvoeding.
 
Dank je voor de reactie Benvo. Ik heb eens wat op youtube rondgekeken. Ik begrijp eruit dat de kop dan aan een kant in de vloeistof hangt. In mijn geval dus in de All In One van Planted Box. Als ik het goed begrijp is dus heel de slang naar de aquarium dan gevuld met mijn All In One. Is dat niet slecht voor de kwaliteit van de planten voeding? Nu zit het immers in een afgesloten fles. Dan heb ik nog een vraagje. Kan zo’n doseerpomp en de fles planten voeding ook in het kastje onder de aquarium staan of heeft zo’n doseerpomp geen opvoer capaciteit?
Een Jeabo DP 4, let op niet de slave, is een bijvoorbeeld prima apparaat. Je kan dan verschillende voedsel soorten doseren. hetgeen een behoorlijk voordeel is t.o.v. All in One. Waar ik nu niet verder op in zal gaan. Het voedsel zit inderdaad dus ook in de toevoer slang. Maar omdat er elke dag gedoseerd word is er geen kans op veroudering. Op de toevoer slangen zet je trouwens wel een terugslagventiel. De voedselinvoer hang je boven het wateroppervlak. Een doseerapparaat kan je prima in je aquariumkast zetten. Die dingen werken met peristaltische pompjes die in staat zijn het voedsel naar boven te brengen.
 
Dat is wel een goede vraag. Ik heb er alleen ervaring mee als je in de bioloog/sump doseert.
Het zijn kleine pompjes dus of die het vermogen hebben om naar boven te pompen is wel een dingetje om uit te zoeken.
Voor peristaltische pompjes is dit geen enkel probleem.
 
Je zou nog eens een mailtje naar plantedbox kunnen sturen met de vraag of er wat gebeurd als de fles geopend blijft.
Kan me ook voorstellen dat bij bepaalde toevoegingen het een en ander gaat bezinken ?
 

Terug
Bovenaan