Automatische voeders


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo allen,

Ik heb hier een beetje rond zitten zoeken naar een topic mbt automatische voeders.

Zag een topic van een lid mbt langere tijd weg.
Maar dat is niet echt dezelfde vraag wat ik heb.

Vakantie periode staat weer voor de deur.
En nu dacht ik ik ga op zoek naar een automatische voeder.

Ik heb zo een simpel automaat maar vind dat niet echt een top ding.

Heb afgelopen week een Fishmate f14 besteld. Maar dat vind ik net niet betrouwbaar. De ring zit er los in. Vind het manier van ronddraaien niet echt stevig.

Ik zag de eheim twinfeeder maar hoorde van aantal mensen dat het ook soms te veel soms te weinig geeft.

Dan de eheim enkele feeder. Dit heeft wel mijn interesse.

Maar welk hebben jullie en welk adviseren jullie? En waarom?

Dank!
 
Ik had de Sera en die zou ik niet aanbevelen. Doseert totaal niet nauwkeurig. Eigenlijk geen verschil merkbaar tussen 1,2,3 of 10 doses. Ik begreep van de LFS dat er binnenkort een nieuwe versie uitkomt die het beter zou moeten doen. Ben benieuwd.
 
Ik heb de rondomatic 400 van grasslin. Zeer tevreden over. Heeft vakjes die op de gewenste tijd het voer in het aquarium laten vallen. Heel prettig, hij staat bij mij standaard op mn aquarium, omdat ik meerdere keren per dag voer.
 
Ik heb de rondomatic 400 van grasslin. Zeer tevreden over. Heeft vakjes die op de gewenste tijd het voer in het aquarium laten vallen. Heel prettig, hij staat bij mij standaard op mn aquarium, omdat ik meerdere keren per dag voer.
Ja daar keek ik ook naar maar hoe wordt die gedraaid? Ik las dat die klemmen tot max 12mm gingen.
 
Hij gaat op stroom en een tijdklok. Je kunt per dag tot vijf keer voer laten geven. Als je start moet je deze eerst 24 uur zonder voer aanzetten. Daarna doe je er voer in de bakjes en stel je met palletjes de tijd(en) in. Dan draait ie heel langzaam, t is niet te zien haast, maar op de ingegeven tijd is het bakje met voer precies op de goede plek en dan kiept ie het voer het aquarium in. Er is ook geen risico op grotere hoeveelheden voer die het aquarium in gaan, want je vult de bakjes met een afgepaste hoeveelheid voer.

Ik heb het apparaat vast met een klem op de aquariumrand. Deze hele constructie wordt bijgeleverd. Het is ook instelbaar hoever je de automaat van de rand af wilt hebben.
 
Hij gaat op stroom en een tijdklok. Je kunt per dag tot vijf keer voer laten geven. Als je start moet je deze eerst 24 uur zonder voer aanzetten. Daarna doe je er voer in de bakjes en stel je met palletjes de tijd(en) in. Dan draait ie heel langzaam, t is niet te zien haast, maar op de ingegeven tijd is het bakje met voer precies op de goede plek en dan kiept ie het voer het aquarium in. Er is ook geen risico op grotere hoeveelheden voer die het aquarium in gaan, want je vult de bakjes met een afgepaste hoeveelheid voer.

Ik heb het apparaat vast met een klem op de aquariumrand. Deze hele constructie wordt bijgeleverd. Het is ook instelbaar hoever je de automaat van de rand af wilt hebben.
Dank. Ik ga mij erin verdiepen
 
Ik zou een automatische voeder met aparte bakjes adviseren. Zo kan er niet teveel in 1 keer gegeven worden.

Heb je niet iemand die eens per dag wat voer kan geven? Dat is nog veiliger.
 
Heb zelf nu een jbl autofood, in best veel voeren per voerbeurt
 
Ik zou een automatische voeder met aparte bakjes adviseren. Zo kan er niet teveel in 1 keer gegeven worden.

Heb je niet iemand die eens per dag wat voer kan geven? Dat is nog veiliger.
Nee helaas niet iedereen is op vakantie haha
 
Het is maar net hoe je die zin van jou las šŸ¤£
Las het indd terug, beetje verwarrend maar bedoelde iedereen is met vakantie, haha niet thuis dus helaas
 
Ik gebruik al jaren een JBL Aquafood. Werkt prima.

Gaat op 3 AA's echt maanden mee.
Ik was op een gegeven moment zelfs zo lui dat ik hem gebruikte voor de standaard voeding (2x per dag) :)

jbl aquafood.jpg
 
Ik heb de rondomatic 400 van grasslin. Zeer tevreden over. Heeft vakjes die op de gewenste tijd het voer in het aquarium laten vallen. Heel prettig, hij staat bij mij standaard op mn aquarium, omdat ik meerdere keren per dag voer.
Ik gebruik ook de Grasslin rondomatic 400.
Hierbij wat fotoā€™s:
B5F443B1-82B2-4619-AD8A-F3AC6AE45FAD.jpeg


584B4805-582B-4080-B4FF-F267F19AB517.jpeg

0E690661-3A15-4240-912D-9945C2227359.jpeg

Ik ben nu enige weken aan het testen voor mijn vakantie en ben redelijk tevreden.

De klem voor bevestiging op het aquarium paste eerst niet op mijn Juwel 240 maar met een kleine aanpassing gaat hij er nu strak op.
(Aan de binnenkant zat een soort wig welke ik deels heb weggezaagd.):
505C9052-6312-4680-A7F9-333244FB3FC0.jpeg


De bakjes vullen is wel een precieze werkje zelfs met de bijgeleverde trechter. Als je dit niet voorzichtig doet komt het voer tussen en achter de bakjes terecht en dan gebeurd het soms dat ze niet meer open gaan en je dus een voerbeurt mist.

Als ik de bakjes voor meerdere weken vul ( Max is 28 dagen) dan bleef het voer bij mij na een bepaalde tijd soms in het bakje vastzitten ondanks dat hij omklapte. Ik doe het vlokvoer nu bovenop het granulaat maar dan nog kan het misgaan. Ik heb de voederautomaat nu zover mogelijk naast het aquarium gezet zodat er hopelijk minder waterdamp langs het voer komt.

Met deze ervaringen gaat het nu steeds beter.

Oja als je meerder keren per dan wilt voeren dan ben je beperkter in het totaal aantal dagen voeren omdat je dus maar 28 bakjes in totaal hebt. (bij twee keer per dag voeren max twee weken etc.).
 
Hallo allen,

Ik heb hier een beetje rond zitten zoeken naar een topic mbt automatische voeders.

Zag een topic van een lid mbt langere tijd weg.
Maar dat is niet echt dezelfde vraag wat ik heb.

Vakantie periode staat weer voor de deur.
En nu dacht ik ik ga op zoek naar een automatische voeder.

Ik heb zo een simpel automaat maar vind dat niet echt een top ding.

Heb afgelopen week een Fishmate f14 besteld. Maar dat vind ik net niet betrouwbaar. De ring zit er los in. Vind het manier van ronddraaien niet echt stevig.

Ik zag de eheim twinfeeder maar hoorde van aantal mensen dat het ook soms te veel soms te weinig geeft.

Dan de eheim enkele feeder. Dit heeft wel mijn interesse.

Maar welk hebben jullie en welk adviseren jullie? En waarom?

Dank!
Geen echt antwoord op je vraag maar: Hoelang duurt jouw vakantie? Wanneer je vooraf wat royaal voert houden je vissen zonder problemen het echt wel 14 dagen uit.
 
Geen echt antwoord op je vraag maar: Hoelang duurt jouw vakantie? Wanneer je vooraf wat royaal voert houden je vissen zonder problemen het echt wel 14 dagen uit.

Is dat zo?!
Hangt dat niet heel erg af van de samenstelling van het bestand?

Als ik een dag oversla, doe ik bewust zodat ze ook het aquarium (extra) schoonhouden, dan lijken ze wel uitgehongerd bij het voeren.
 
Die dikke vissen van mij houden het zeker wel twee weken uit šŸ™ˆ
 
Geen echt antwoord op je vraag maar: Hoelang duurt jouw vakantie? Wanneer je vooraf wat royaal voert houden je vissen zonder problemen het echt wel 14 dagen uit.
16 dagen ong.
 
Is dat zo?!
Hangt dat niet heel erg af van de samenstelling van het bestand?

Als ik een dag oversla, doe ik bewust zodat ze ook het aquarium (extra) schoonhouden, dan lijken ze wel uitgehongerd bij het voeren.
Dat lijkt inderdaad zo omdat vissen hebben geleerd om het voedsel wanneer het voorhanden is te eten! Etenskansen kan je niet verspillen! Dit omdat in de natuur voedsel niet altijd en zeker niet op vaste tijden voorradig is.
 
Dat lijkt inderdaad zo omdat vissen hebben geleerd om het voedsel wanneer het voorhanden is te eten! Etenskansen kan je niet verspillen! Dit omdat in de natuur voedsel niet altijd en zeker niet op vaste tijden voorradig is.
Voor de vakantie was ik ook van plan een voer automaat aan te schaffen. Echter lees ik zoals ook al hier genoemd wordt veel negatieve reacties over het onbetrouwbare voeren. Ik ben straks 2 weken weg. Ik heb maar een beperkt bestand met (veel) garnalen en 20 valse neons. Na deze berichten twijfel ik of het misschien toch veiliger is om 2 weken niet te voeren. Iemand hier nog een tip voor of een goede reden om toch een automaat te nemen?
 

Terug
Bovenaan