Wat is er nieuw

automatische waterwissel met osmose en mineralen toevoeging

Demarc

Member
Lid geworden
14 oktober 2024
Leeftijd
49
Hoi,
Ik heb mij een groot osmose apparaat geïnstalleerd (1600gallon per dag). Nu wil ik dit ook gaan gebruiken voor mijn waterwissels in mijn Z.A bak.
Wil diet gaan doen door het water rechtstreeks in het aquarium te laten lopen en de bioloog aan te sluiten op riool zodat overtollige water wegloopt.
Bedoeling is om het osmose automatisch te laten bijlopen in het aquarium via een magneetventiel dat 1x per dag ongeveer 75 liter water bijvult. Aquarium is 220x60x70 en bioloog 200x40x40
Nu is mijn vraag zou ik het kunnen toevoegen van mineralen ook kunnen automatiseren ? zou ik dan best enkel de mineralen toevoegen voor de 75 liter die ik ververs? Misschien zijn er hier die een volledige waterverversing en toevoeging mineralen hebben op hun bak.

Alvast bedankt voor het meedenken

Hoi,
Ik heb mij een groot osmose apparaat geïnstalleerd (1600gallon per dag). Nu wil ik dit ook gaan gebruiken voor mijn waterwissels in mijn Z.A bak.
Wil diet gaan doen door het water rechtstreeks in het aquarium te laten lopen en de bioloog aan te sluiten op riool zodat overtollige water wegloopt.
Bedoeling is om het osmose automatisch te laten bijlopen in het aquarium via een magneetventiel dat 1x per dag ongeveer 75 liter water bijvult. Aquarium is 220x60x70 en bioloog 200x40x40
Nu is mijn vraag zou ik het kunnen toevoegen van mineralen ook kunnen automatiseren ? zou ik dan best enkel de mineralen toevoegen voor de 75 liter die ik ververs? Misschien zijn er hier die een volledige waterverversing en toevoeging mineralen hebben op hun bak.

Alvast bedankt voor het meedenken
Ik denk dat ik de meest recente ben die hierop is afgestudeerd en alles heb verzameld in een topic.
https://aquaforum.nl/threads/remineraliseren.171964/

Ik ververs wekelijks 250L en remineraliseer dit zelf.
Ik heb ook ATO op m'n aquarium waardoor ik weet dat ik in de wintermaanden 20-25L per week verdamp en 10-20L in de zomer.

Dagelijks 75L bijpompen kan, ook met mineralen, beetje afhankelijk van je streefwaarden zal je 1 of meerdere potjes moeten gaan maken met roerder om samenklonten te voorkomen.
Maar zou zeker te doen moeten zijn

Ik denk dat ik de meest recente ben die hierop is afgestudeerd en alles heb verzameld in een topic.
https://aquaforum.nl/threads/remineraliseren.171964/

Ik ververs wekelijks 250L en remineraliseer dit zelf.
Ik heb ook ATO op m'n aquarium waardoor ik weet dat ik in de wintermaanden 20-25L per week verdamp en 10-20L in de zomer.

Dagelijks 75L bijpompen kan, ook met mineralen, beetje afhankelijk van je streefwaarden zal je 1 of meerdere potjes moeten gaan maken met roerder om samenklonten te voorkomen.
Maar zou zeker te doen moeten zijn
Heeft iemand ook al de mogelijkheid bekeken om een hermineralisatie via een vloeistof toe te passen? Aquaforest heeft dergelijk product maar ik vind de samenstelling niet. Het betreft Aquaforest AF Remineralizer. Ik weet niet of er nog andere merken met vloeibare hermineralisatie bestaan. Het lijkt me logisch dat een vloeibaar systeem veel handiger zou zijn om te mengen. Ik heb steeds aquadur gebruikt van JBL welke in 2 versies bestaan. Mijn praktische ervaring is dat met poeders dit niet praktisch is. Het mengt extra moeilijk en je gaat om praktische redenen in een grote ton osmose water moeten mengen met de poeders en dit geruime tijd moeten laten mengen via een pompje of zo. Echt veel te veel gedoe voor 40 liter osmosewater elke week.
ps Dit is hetgeen ik al over vermeld product heb gebonden :
Vloeibare mineralisator voor RO-water. Het verrijkt het water met de mineralen die nodig zijn voor planten en aquariumbewoners. Geschikt voor het mineraliseren van RO, gedeïoniseerd en gedestilleerd water. De complexe formule bevat gemakkelijk opneembare calcium en magnesium, verhoogt de algemene hardheid en carbonaathardheid in de gewenste verhouding van 2:1. Het bevat alle mineralen die nodig zijn om zoetwatervissen en -planten in een perfecte conditie te houden. Behoudt de juiste verhouding calcium en magnesium. Helpt ziekten te voorkomen die worden veroorzaakt door een te laag gehalte aan minerale ionen in het water, beschermt vissen tegen stress en osmotische shock. De vloeibare formule zorgt voor eenvoudig gebruik en bereidt water onmiddellijk voor op gebruik in het aquarium.

Laatst bewerkt:
Opzich Heb je daar tijd zat voor als je toch moet wachten tot je genoeg osmose water hebt.

Ik weeg alles af en meng het in 100ml demi water met een magneetroerder terwijl ik mn aquarium weer vul.

Opzich Heb je daar tijd zat voor als je toch moet wachten tot je genoeg osmose water hebt.

Ik weeg alles af en meng het in 100ml demi water met een magneetroerder terwijl ik mn aquarium weer vul.
Ah zo had ik het nog niet bekeken. Heb nog een magneetroerder staan dus dat zou inderdaad een elegante oplossing kunnen zijn.
Heb tijdens het zoeken ook al een osmosetoestel met mineraliseerder ingebouwd tegengekomen maar ik weet niet hoeveel de cartridges kosten - is wel een doorstromer dus zou ik mijn 40 liter op 20 minuten hebben.

Ah zo had ik het nog niet bekeken. Heb nog een magneetroerder staan dus dat zou inderdaad een elegante oplossing kunnen zijn.
Heb tijdens het zoeken ook al een osmosetoestel met mineraliseerder ingebouwd tegengekomen maar ik weet niet hoeveel de cartridges kosten - is wel een doorstromer dus zou ik mijn 40 liter op 20 minuten hebben.
Je zal alleen moeten achterhalen welke mineralen er worden toegevoegd en hoeveel

Je zal alleen moeten achterhalen welke mineralen er worden toegevoegd en hoeveel
Ik ga toch eens proberen om een inline hermineralisatiefilter voor mijn osmosetoestel te gebruiken. Heb die gevonden waar ik mijn osmosevervangingsfilters aanschaf. Weet niet hoe efficient deze is.

Inline mineraalfilter 2 inch

Dit inline mineraalfilter kan eenvoudig aan een osmoseapparaat worden toegevoegd en is gevuld met natuurlijke gesteente in ruwe vorm en verpulverde gesteente welke weer tot bolletjes zijn geperste. Wanneer het osmosewater door het inline mineraalfilter stroomt wordt het verrijkt met mineralen en spoorelementen. Het inline mineraalfilter is een wegwerpfilter en wordt in zijn geheel vervangen.

Dit product betreft het 2" inline mineraalfilter zonder de filterklemmen en quick connect aansluitingen voor de osmoseslangen. Deze worden hergebruikt van uw bestaande mineraalfilter. Wilt u de set inclusief deze aansluitingen, dan besteld u de mineraalfilter kit

Hoe werkt het Inline mineraalfilter 2 inch?

Dit inline mineraalfilter bevat natuurlijke gesteente in ruwe vorm en verpulverde gesteente welke weer tot bolletjes zijn geperste. Wanneer het gezuiverde water door het filter stroomt komt het in contact met deze gesteente en zullen deze mineralen en spoorelementen vrijgegeven welke het water verrijken.

Waarvoor wordt een re-mineral filter gebruikt?

Bij een osmoseapparaat welke in de keuken wordt gebruikt kan een mineraalfilter optioneel als extra filter erbij worden geplaatst. Dit filter haalt geen stoffen uit het water, maar voegt juist weer mineralen en spoorelementen toe.

Wat is de levensduur van een re-mineral filter?

Er is geen vaste levensduur voor mineraalfilter doordat dit van meerdere factoren afhankelijk is zoals de samenstelling van het toevoerwater en het gebruik. Het wordt aanbevolen om het inline mineraalfilter elke 6 maanden, maar minimaal eens per jaar te vervangen. De minimale jaarlijkse vervanging is o.a. nodig uit hygiënisch oogpunt.

Ik ga toch eens proberen om een inline hermineralisatiefilter voor mijn osmosetoestel te gebruiken. Heb die gevonden waar ik mijn osmosevervangingsfilters aanschaf. Weet niet hoe efficient deze is.

Inline mineraalfilter 2 inch

Dit inline mineraalfilter kan eenvoudig aan een osmoseapparaat worden toegevoegd en is gevuld met natuurlijke gesteente in ruwe vorm en verpulverde gesteente welke weer tot bolletjes zijn geperste. Wanneer het osmosewater door het inline mineraalfilter stroomt wordt het verrijkt met mineralen en spoorelementen. Het inline mineraalfilter is een wegwerpfilter en wordt in zijn geheel vervangen.

Dit product betreft het 2" inline mineraalfilter zonder de filterklemmen en quick connect aansluitingen voor de osmoseslangen. Deze worden hergebruikt van uw bestaande mineraalfilter. Wilt u de set inclusief deze aansluitingen, dan besteld u de mineraalfilter kit

Hoe werkt het Inline mineraalfilter 2 inch?

Dit inline mineraalfilter bevat natuurlijke gesteente in ruwe vorm en verpulverde gesteente welke weer tot bolletjes zijn geperste. Wanneer het gezuiverde water door het filter stroomt komt het in contact met deze gesteente en zullen deze mineralen en spoorelementen vrijgegeven welke het water verrijken.

Waarvoor wordt een re-mineral filter gebruikt?

Bij een osmoseapparaat welke in de keuken wordt gebruikt kan een mineraalfilter optioneel als extra filter erbij worden geplaatst. Dit filter haalt geen stoffen uit het water, maar voegt juist weer mineralen en spoorelementen toe.

Wat is de levensduur van een re-mineral filter?

Er is geen vaste levensduur voor mineraalfilter doordat dit van meerdere factoren afhankelijk is zoals de samenstelling van het toevoerwater en het gebruik. Het wordt aanbevolen om het inline mineraalfilter elke 6 maanden, maar minimaal eens per jaar te vervangen. De minimale jaarlijkse vervanging is o.a. nodig uit hygiënisch oogpunt.
0,0 informatie wat je nou daadwerkelijk toevoegt...

0,0 informatie wat je nou daadwerkelijk toevoegt...
klopt - het enige wat je kan doen als test is een icp test laten uitvoeren op je osmosewater en daarna een icp test op je osmosewater met mineraalfilter erbij. Dan kan je pas echt het verschil zien wat je echt gaat toevoegen. Het lijkt me inderdaad ook de vraag of de afgifte gedurende de levensduur van de filter constant blijft. Persoonlijk betwijfel ik het. Ik ga toch eens even proberen met jbl aquadur en met de magneetroerder. Eens kijken of dit goed werkt. Ik heb vroeger wel met een grote ton gewerkt maar dat is echt niet ok. Je krijgt een bezinksel van de aquadur in de ton en op laatste weet je dan niet meer wat je precies aan het toevoegen bent door dat bezinksel. Door te mengen in een kleine kolf met de magneetroerder gaat dit beter werken vermoed ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan