Remineraliseren


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
Omdat ik ga werken met demi-water en dus als 100% basis ga gebruiken en niet ga versnijden met kraanwater ben ik wel benieuwd wat men als waardes na streeft
In deze post spreekt @Akwarium over remineraliseren met als eind waardes
Kalium 20.9 ppm
Nitraat 3 ppm
Fosfaat 0.5 ppm
Magnesium 2.5 ppm
Calcium 7.5 ppm
Cloride 5,6 ppm
Sulfaat 5.9 ppm

Als ik @janjdk goed heb begrepen in deze post dient je Mg op 8-10 ppm uit te komen en dan is het niet zo zeer dat de magnesium zorgt voor een remmende werking op algen maar de sulfaat waarmee het gebonden is
Even verderop vind ik deze post van @triple waarin word beweerd dat je Ca-Mg verhouding op ongeveer 20-5 moet liggen als minimaal, en een meervoud er van indien nodig.

Het geen waar ik tegen aan loop nu is dat een hoger magnesium dan 10ppm niet word aangeraden, maar dan kom je volgens de ratio van triple niet hoger dan 40-10.
Maar ik vind op de website van hanna instruments een artikel waarin ze spreken over een concentratie van 70-90ppm
Als je kijkt naar Estimative Index is de streefwaarde 15-30ppm Ca, terwijl Walstad spreekt over 28-34 ppm en PMMD het oud op 0-0,4ppm wat mij uiterst ongezond lijkt voor de vissen
Maar wat is het nu?

Wat is precies het nut van chloride? en zijn daar grenzen aan qua hoogte?
En is er een richtpunt voor natrium?
Als ik de KH naar 3 wil brengen met baking soda breng ik 24ppm natrium in het water.
Als ik dit doe met KHCO3 en NaHCO3 kom ik ongeveer op 15ppm Natrium (bij 15ppm Kalium)
En waarom een KH van 3? omdat ik nu op 6 zit en ik een minder stevige buffer wil in de hoop meer vrije co2 te hebben (word dus minder weg gebufferd door de KH)
Maar een lagere KH niet aan durf omdat ik ook wel eens een wissel over moet slaan door vakantie en ik dus niet wil dat de KH te ver kan zakken.

Dus wat zijn dan mooie waardes om naar te streven?
Op dit moment zou ik een beetje uitkomen op:
15ppm Kalium
0ppm Nitraat
0ppm fosfaat
9ppm magnesium
??ppm calcium
sulfaat moet ik nog uitrekenen.
Hoe ik de waardes ga bereiken moet ik nog bedenken, maar eerst eens bedenken wat ik wil bereiken qua waardes.

NO3 en PO4 worden voor als nog afdoende "geproduceerd" in het aquarium
Micro elementen worden nog gedoseerd als normaal

Wie kan mij een verlossend antwoord geven of wijzen op zinnige literatuur?
 
Omdat ik ga werken met demi-water en dus als 100% basis ga gebruiken
@triple beweerd dat je Ca-Mg verhouding op ongeveer 20-5 moet liggen als minimaal, en een meervoud er van indien nodig.

Het geen waar ik tegen aan loop nu is dat een hoger magnesium dan 10ppm niet word aangeraden, maar dan kom je volgens de ratio van triple niet hoger dan 40-10.



Wie kan mij een verlossend antwoord geven of wijzen op zinnige literatuur?
Zelf zou ik het met niet moeilijk maken om alles los te doseren maar en een mineral salt gebruiken om je demi-water aan te harden.
die 20/5 verhouding zorgt voor een gh tussen 3 a 4 als ik het me goed voor heb .
Het verlossend antwoord zal ergens een gulden middenweg zijn volgens me .
Wat voor valisneria de ideale waarde is zal Ludwigia pantanal niet zo lekker vinden
 
Zelf zou ik het met niet moeilijk maken om alles los te doseren maar en een mineral salt gebruiken om je demi-water aan te harden.
die 20/5 verhouding zorgt voor een gh tussen 3 a 4 als ik het me goed voor heb .
Het verlossend antwoord zal ergens een gulden middenweg zijn volgens me .
Wat voor valisneria de ideale waarde is zal Ludwigia pantanal niet zo lekker vinden
Ik ben moeilijk :p
Maar nee, in dit topic van @janjdk word de samenstelling van de meeste (re)mineralisatie zouten aangehaald en eigenlijk staat mij dat allemaal niet zo aan.

als ik een samenstelling heb en een recept kan ik ook een prijskaartje gaan uitrekenen, maar ik weet vrijwel zeker dat in de hoeveelheden die je verbruikt op een groter aquarium het zeker interessant is om zelf te mengen naar wens
 
Het was niet zo bedoeld hoor;)

Waterwaardes je hebt meer combinatie mogelijkheden dan op de lotto.

Meet maandelijks pH kh No3 po4 en tds.
Doe geen waterwissel meer sinds 2014 of 2015 enkel aanvullen verdampt water en bemesten
Dat zeker, dat is ook enerzijds mijn streven.
Anderzijds wil ik wel blijven verversen omdat er ook hormonen en eiwitten op kunnen bouwen in het water, stoffen die we niet kunnen meten en dus ook niet kunnen beoordelen in hoeverre die schadelijk of ongewenst zijn.
 
nadat ik de samenstelling van div Mineralisatie zouten had opgevraagd ben ik uitgekomen op TMC tropic marine discus minerals.
Prijstechnisch het gunstigst voor wat je aan zouten krijgt, en hoogstaande kwaliteit!!
Nu na 4 x waterwissel met dit zout kan ik geen negatieve dingen zeggen, positief is wel dat mijn Magnesium is gestegen en dat ik de rest nitraat en fosfaat mooi kan regelen.
Waarom dan TMC gebruikt en niet alle zouten los ? simpelweg omdat ik lui ben geworden, het eenvoudig wil hebben en achter TMC staat Werner Balling.
Wie een zoutwater aquarium heeft weet wie Werner Balling is, hij is nl de man achter het kunstmatig zeezout met daarin alle benodigde componenten in een ideale mix zonder dat er ionenverschuiving plaats vind. En daar moet je op beducht zijn als je zelf aan de slag gaat met allemaal losse zouten. !!!!!!!!!!!!!!!

Grootste nadeel van zelf mengen en mixen is dat ik weinig fiducie heb in meetsetjes vwb Kalium en Magnesium.
Kalium is alleen JBL betrouwbaar, maar de range daarvan is tot 15 ppm goed, daarboven niet.
Magnesium is alleen JBL voorhanden en die aflezing tussen 3 en 8 ppm laat ik aan mijn vrouw over, ik zie dat echt niet.

Of heeft iemand goede ervaring met een Mg testset anders dan JBL ????

 
nadat ik de samenstelling van div Mineralisatie zouten had opgevraagd ben ik uitgekomen op TMC tropic marine discus minerals.
Prijstechnisch het gunstigst voor wat je aan zouten krijgt, en hoogstaande kwaliteit!!
Nu na 4 x waterwissel met dit zout kan ik geen negatieve dingen zeggen, positief is wel dat mijn Magnesium is gestegen en dat ik de rest nitraat en fosfaat mooi kan regelen.
Waarom dan TMC gebruikt en niet alle zouten los ? simpelweg omdat ik lui ben geworden, het eenvoudig wil hebben en achter TMC staat Werner Balling.
Wie een zoutwater aquarium heeft weet wie Werner Balling is, hij is nl de man achter het kunstmatig zeezout met daarin alle benodigde componenten in een ideale mix zonder dat er ionenverschuiving plaats vind. En daar moet je op beducht zijn als je zelf aan de slag gaat met allemaal losse zouten. !!!!!!!!!!!!!!!

Grootste nadeel van zelf mengen en mixen is dat ik weinig fiducie heb in meetsetjes vwb Kalium en Magnesium.
Kalium is alleen JBL betrouwbaar, maar de range daarvan is tot 15 ppm goed, daarboven niet.
Magnesium is alleen JBL voorhanden en die aflezing tussen 3 en 8 ppm laat ik aan mijn vrouw over, ik zie dat echt niet.

Of heeft iemand goede ervaring met een Mg testset anders dan JBL ????

Balling klinkt inderdaad bekend.

maar het tropic marin zout heeft geen impact op KH, en dat is iets wat ik wel nodig heb.
Dan moet ik alsnog bakingsoda toe voegen.

Maar waar komt de ionen verschuiving vandaan?
Heb je daar een bron van waar jij die informatie vandaan hebt?
 
Balling klinkt inderdaad bekend.

maar het tropic marin zout heeft geen impact op KH, en dat is iets wat ik wel nodig heb.
Dan moet ik alsnog bakingsoda toe voegen.

Maar waar komt de ionen verschuiving vandaan?
Heb je daar een bron van waar jij die informatie vandaan hebt?
Baking soda is natriumBIcarbonaat....30 gram per 1000 liter is KH met 1 verhogen.
natriumbicarbonaat is zo ongeveer het goedkoopste dat je als zout kunt krijgen.....ff uit mijn hoofd betaalde ik voor 25 kg 36 euro incl verzenden vanuit Belgie. Van brouwland.
Let wel op, er is zgn FEED en FOOD grade..... je moet FOOD hebben, is zuiverder.

Balling....google hier maar eens op :
Balling Light versus balling classic
balling ion displacement
Therefore, the often mentioned ‚ion displacement‘ factor is only applicable based on theoretical consideration of the Balling method. The regular exchange of water helps your system to dilute unwanted substances

Als je hierin verder gaat verdiepen kun je straks zeewater aanmaken en aquarium onderhouden.
Ik zou gewoon voor Discus minerals gaan en met natriumbicarbonaar je gewenste kh instellen.

En anders, neem contact op met Werner Balling en stel hem voor wat je wilt en wat hij adviseeert.
PM me maar als je zijn mailadres wilt. Maar ik ga dat mailadres niet rondbazuinen als je niet echt contact wilt.
 
Een redelijk duidelijk topic gevonden over het natrium gehalte in een aquarium:

Ik kom er dan een beetje op uit dat lager beter is, wat niet gek is..
Sinds m’n ontharder zit op over de 150ppm Na en is er een daling in plantengroei waarneembaar.

Maar niemand adviseert 0ppm Na terwijl bijna iedereen zegt dat planten geen natrium gebruiken voor hun groei en dat het enkel een remmende werking heeft op de groei in hogere concentratie (+100ppm)
 
Baking soda is natriumBIcarbonaat....30 gram per 1000 liter is KH met 1 verhogen.
natriumbicarbonaat is zo ongeveer het goedkoopste dat je als zout kunt krijgen.....ff uit mijn hoofd betaalde ik voor 25 kg 36 euro incl verzenden vanuit Belgie. Van brouwland.
Let wel op, er is zgn FEED en FOOD grade..... je moet FOOD hebben, is zuiverder.

Balling....google hier maar eens op :
Balling Light versus balling classic
balling ion displacement
Therefore, the often mentioned ‚ion displacement‘ factor is only applicable based on theoretical consideration of the Balling method. The regular exchange of water helps your system to dilute unwanted substances

Als je hierin verder gaat verdiepen kun je straks zeewater aanmaken en aquarium onderhouden.
Ik zou gewoon voor Discus minerals gaan en met natriumbicarbonaar je gewenste kh instellen.

En anders, neem contact op met Werner Balling en stel hem voor wat je wilt en wat hij adviseeert.
PM me maar als je zijn mailadres wilt. Maar ik ga dat mailadres niet rondbazuinen als je niet echt contact wilt.
Ga erover denken.
Voor nu heb ik nog een aardige voorraad MgSO4 en CaSO4
Daar zou ik dan enkel KHCO3 en NaHCO3 aan toe hoeven te voegen om op een mooie KH en GH te komen.
Misschien nog een beetje CaCL voor de chloride.

ga zo even op jacht naar de ionen verschuiving waar balling over schrijft, bedankt alvast voor de info
 
zou je niet gewoon een aantal vershillende steen soorten in je opslag tank of in je main bak kunnen leggen over goed koop miniralizeren gesproken
 
zou je niet gewoon een aantal vershillende steen soorten in je opslag tank of in je main bak kunnen leggen over goed koop miniralizeren gesproken
Netje koraal gruis zou ook kunnen, althans voor de Ca en Mg.
Maar een aquarium is over het algemeen niet in staat zomaar stenen op te lossen en hier de mineralen uit opnemen/oplossen.

maar het gaat in dit geval om het water waarmee ik ververs, dus koraalgruis in m’n aquarium en dan verversen met demi-water zorgt alsnog voor fluctuaties wat ik niet wil
 
Maar een aquarium is over het algemeen niet in staat zomaar stenen op te lossen en hier de mineralen uit opnemen/oplossen.
Dus het waarschuwen voor kalkhoudende stenen is onnodig?
Ik heb andere ervaringen.
Ik had hier vroeger een aquarium die ik vulde met zuiver regenwater, zonder enige vorm van meetbare hardheid (zowel G als K)
Maar het aquariumwater had wel steeds een Kh van 3-4.
Er lag dan ook een bodem van metserszand (incl. schelpen) in.
 
Dus het waarschuwen voor kalkhoudende stenen is onnodig?
Ik heb andere ervaringen.
Ik had hier vroeger een aquarium die ik vulde met zuiver regenwater, zonder enige vorm van meetbare hardheid (zowel G als K)
Maar het aquariumwater had wel steeds een Kh van 3-4.
Er lag dan ook een bodem van metserszand (incl. schelpen) in.
Zullen dan eerder de schelpen zijn geweest dan de stenen.
 
Baking soda is natriumBIcarbonaat....30 gram per 1000 liter is KH met 1 verhogen.
natriumbicarbonaat is zo ongeveer het goedkoopste dat je als zout kunt krijgen.....ff uit mijn hoofd betaalde ik voor 25 kg 36 euro incl verzenden vanuit Belgie. Van brouwland.
Let wel op, er is zgn FEED en FOOD grade..... je moet FOOD hebben, is zuiverder.

Balling....google hier maar eens op :
Balling Light versus balling classic
balling ion displacement
Therefore, the often mentioned ‚ion displacement‘ factor is only applicable based on theoretical consideration of the Balling method. The regular exchange of water helps your system to dilute unwanted substances

Als je hierin verder gaat verdiepen kun je straks zeewater aanmaken en aquarium onderhouden.
Ik zou gewoon voor Discus minerals gaan en met natriumbicarbonaar je gewenste kh instellen.

En anders, neem contact op met Werner Balling en stel hem voor wat je wilt en wat hij adviseeert.
PM me maar als je zijn mailadres wilt. Maar ik ga dat mailadres niet rondbazuinen als je niet echt contact wilt.
Zover ik kan vinden gaat de ionen verschuiving over de sulfaten waaraan de MgSO4 is gebonden.
En enkel in zoutwater aquaria.
Het verhaal op reef2reef en de site van fauna-marin is dat bij weinig tot geen verversingen de sulfaten kunnen oplopen tot schadelijke concentraties, maar met een “normaal” verversing schema zou dit geen probleem moeten zijn.

Ik heb trouwens voordat ik begon met mijn ontharder nog gezocht naar sulfaat concentraties voor een zoetwater aquarium maar daar heb ik heel weinig op kunnen vinden toen.
Zal weer eens zoeken of iemand daar iets over te zeggen heeft..
 
uhm,

ik streef niet perse dat hele lijstje naar, in volgorde van belangrijkheid*voor mij althans): TDS, KH(om de pH te stabiliseren, in bakken zonder ph regulerende bodem) en dan voedingstoffen.

dat lijstje ontstaat vervolgens als een gevolg van die keuzes, de zouten zijn nou eenmaal altijd tweeledig en je kunt dus nooit 1 waarde tegelijk beinvloeden, je voegt altijd nog iets toe.

Dan is dat lijstje de waardes van mijn verversingswater, maw de waarden in de bak kunnen afwijken.

mijn inziens zou de TDS van een plantenaquarium altijd onder de 200 moeten liggen. daarboven neemt de kans op algen snel toe. Als streefwaarde na de waterverversing houd ik meestal een TDS van 120 aan. dat geeft nog wat ruimte voor extra plantenvoeding en vervuiling tussen waterverversingen door ook als de volgende waterverversing iets later wordt dan gepland. Bij uitgesproken zachtwatervissen kan dat nog lager zijn, voor een planten aquarium is het wel lastig om onder de 80 te blijven ivm plantenvoeding. Dat betekend per definitie dat de GH en KH ook relatief laag zijn.

Dan de pH, die wil ik rond de 6 in de meeste gevallen. maar ruwweg tussen 5,5 en 6,5. afhankelijk van de vissoorten die erin zitten ook. als de bodem dat niet reguleerd gebruik ik de KH icm CO2, zonder hoge CO2 waardes komt dat neer op een KH tussen de 0,5 en 1,5. Ik gebruik altijd KHCO3, Kalium is nuttig Natrium niet, wil je de TDS niet teveel verhogen maar wel alle nuttige stoffen dan is het zaak zo weinig mogelijk niet nuttige stoffen toe te voegen.

dan voedingstoffen dat zijn nitraat, kalium, fosfaat, calcium, magnesium. Sulfaat en Chloride zijn in kleine hoeveelheden ook nodig voor planten, maar voeg je in veel gevallen automatisch toe in de vorm van calcium- of magnesium-sulfaat/chloride. Opzichzelf hoef je geen rekening te houden met voedingstoffen bij remineraliseren. In de kern gaat dat vooral op het op hoogte brengen van GH (calcium en magnesium) en KH (bicarbonaat) Maar door Kaliumbicarbonaat, Magnesiumnitraat en monocalciumfosfaat mee te nemen in de mix voeg ik in totaal geen natrium en minder sulfaat en chloride toe, met als resultaat een lagere TDS.

calcium en magnesium komen in de meeste natuurlijke wateren in slechts hele lage concentraties voor, alleen in grote meren, in kalksteengebieden en kustgebieden waar invloed is van zeewater is de GH hoger. Magnesiumverbindingen zijn doorgaans wat beter oplosbaar dan calciumverbindingen. Voor het aquarium wordt ruwweg 1/3 tot 1/4 als magnesium-calcium verhouding aangeraden, maar dat komt vooral uit de planten wereld.
Calcium beschermt daarnaast de kiewen van vissen tegen schadelijke stoffen als zware metalen e.d. maar die zouden sowieso niet in je aquarium moeten zitten in toxische vormen en hoeveelheden natuurlijk. met 2.5 ppm magnesium en 7.5 ppm calcium zit ik op een GH van anderhalf ongeveer. Lager ga ik alleen bij echt zwartwater bakken.

KH is in de meeste gevallen in de natuur verwaarloosbaar laag. je kunt er de pH mee sturen maar het hele concept zuurval en minimaal KH 4 en dat soort geouwehoer gaat nergens over. zolang je geen sterke zuren in je aquarium giet of een zwaar overbezet en verwaarloosd aquarium hebt, is een buffer van 10tallen ppm bicarbonaat per liter echt niet nodig. Ik probeer normaal tussen de 0,5 en 1 te zitten. 1,5 voor vissen die niet van zuur water houden. Alleen bij pH gestuurd CO2 toevoegen zou ik KH 4 aanraden.

weinig bicarbonaat voorkomt kalkranden, en de meeste planten groeien in mijn ervaring beter bij een lage KH.
 
uhm,

ik streef niet perse dat hele lijstje naar, in volgorde van belangrijkheid*voor mij althans): TDS, KH(om de pH te stabiliseren, in bakken zonder ph regulerende bodem) en dan voedingstoffen.

dat lijstje ontstaat vervolgens als een gevolg van die keuzes, de zouten zijn nou eenmaal altijd tweeledig en je kunt dus nooit 1 waarde tegelijk beinvloeden, je voegt altijd nog iets toe.

Dan is dat lijstje de waardes van mijn verversingswater, maw de waarden in de bak kunnen afwijken.

mijn inziens zou de TDS van een plantenaquarium altijd onder de 200 moeten liggen. daarboven neemt de kans op algen snel toe. Als streefwaarde na de waterverversing houd ik meestal een TDS van 120 aan. dat geeft nog wat ruimte voor extra plantenvoeding en vervuiling tussen waterverversingen door ook als de volgende waterverversing iets later wordt dan gepland. Bij uitgesproken zachtwatervissen kan dat nog lager zijn, voor een planten aquarium is het wel lastig om onder de 80 te blijven ivm plantenvoeding. Dat betekend per definitie dat de GH en KH ook relatief laag zijn.

Dan de pH, die wil ik rond de 6 in de meeste gevallen. maar ruwweg tussen 5,5 en 6,5. afhankelijk van de vissoorten die erin zitten ook. als de bodem dat niet reguleerd gebruik ik de KH icm CO2, zonder hoge CO2 waardes komt dat neer op een KH tussen de 0,5 en 1,5. Ik gebruik altijd KHCO3, Kalium is nuttig Natrium niet, wil je de TDS niet teveel verhogen maar wel alle nuttige stoffen dan is het zaak zo weinig mogelijk niet nuttige stoffen toe te voegen.

dan voedingstoffen dat zijn nitraat, kalium, fosfaat, calcium, magnesium. Sulfaat en Chloride zijn in kleine hoeveelheden ook nodig voor planten, maar voeg je in veel gevallen automatisch toe in de vorm van calcium- of magnesium-sulfaat/chloride. Opzichzelf hoef je geen rekening te houden met voedingstoffen bij remineraliseren. In de kern gaat dat vooral op het op hoogte brengen van GH (calcium en magnesium) en KH (bicarbonaat) Maar door Kaliumbicarbonaat, Magnesiumnitraat en monocalciumfosfaat mee te nemen in de mix voeg ik in totaal geen natrium en minder sulfaat en chloride toe, met als resultaat een lagere TDS.

calcium en magnesium komen in de meeste natuurlijke wateren in slechts hele lage concentraties voor, alleen in grote meren, in kalksteengebieden en kustgebieden waar invloed is van zeewater is de GH hoger. Magnesiumverbindingen zijn doorgaans wat beter oplosbaar dan calciumverbindingen. Voor het aquarium wordt ruwweg 1/3 tot 1/4 als magnesium-calcium verhouding aangeraden, maar dat komt vooral uit de planten wereld.
Calcium beschermt daarnaast de kiewen van vissen tegen schadelijke stoffen als zware metalen e.d. maar die zouden sowieso niet in je aquarium moeten zitten in toxische vormen en hoeveelheden natuurlijk. met 2.5 ppm magnesium en 7.5 ppm calcium zit ik op een GH van anderhalf ongeveer. Lager ga ik alleen bij echt zwartwater bakken.

KH is in de meeste gevallen in de natuur verwaarloosbaar laag. je kunt er de pH mee sturen maar het hele concept zuurval en minimaal KH 4 en dat soort geouwehoer gaat nergens over. zolang je geen sterke zuren in je aquarium giet of een zwaar overbezet en verwaarloosd aquarium hebt, is een buffer van 10tallen ppm bicarbonaat per liter echt niet nodig. Ik probeer normaal tussen de 0,5 en 1 te zitten. 1,5 voor vissen die niet van zuur water houden. Alleen bij pH gestuurd CO2 toevoegen zou ik KH 4 aanraden.

weinig bicarbonaat voorkomt kalkranden, en de meeste planten groeien in mijn ervaring beter bij een lage KH.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord
TDS van m’n kraanwater ligt al op 230 ongeveer xD
Ik werk met een zandbodem en m’n aquarium verbruikt merkbaar carbonaten dus 0,5-1,5 is wat te laag voor m’n eigen gemoedsrust.
Het verhaal van minimaal 4 graden KH is al achterhaald, althans sinds men een verversingsregime heeft kan de KH niet meer gevaarlijk laag worden omdat het vaak tijdig word aangevuld.

Co2 word bij mij niet perse PH gestuurd, de ph word gebruikt als failsafe om co2 af te schakelen indien er een hoge concentratie optreedt.
Co2 word afgeschakeld nog voordat het echt schadelijk hoog kan worden.

qua Mg en Ca denk ik wel dat ik iets hoger ga zitten dan jij.
Zit zelf te denken aan 5/20-10/40.
 
5/20 is een GH van 4 ongeveer. (1.15 DGH Mg + 2.8 DGH Ca) dat is ook niet zo heel gek. Ik ben vrij obsessief met zuiver water maar dat is ook vooral persoonlijke voorkeur.
 
5/20 is een GH van 4 ongeveer. (1.15 DGH Mg + 2.8 DGH Ca) dat is ook niet zo heel gek. Ik ben vrij obsessief met zuiver water maar dat is ook vooral persoonlijke voorkeur.
Schoon water is ook wel een motivatie om te werken met demi-water.
Wil ook eigenlijk zo laag mogelijk gaan qua toevoegingen en dus de “waterwaardes”
In de zoutwater hobby word dat “ultra low nutriënt” genoemd, en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig in hoeverre dat haalbaar is in zoet water
 
bij 25 graden kun je 0.013 gram per liter oplossen. ofwel 13 mg per liter. om 1 gram op te lossen heb je dus 77 liter water nodig. als er co2 aanwezig is neemt de oplosbaarheid toe, dat principe wordt in zeewateraquaria wel toegepast in reactors op calciumcarbonaat op te lossen geloof ik. maar goed calciumcarbonaat is gewoon slecht oplosbaar in vergelijking met andere calciumverbindingen.
 
bij 25 graden kun je 0.013 gram per liter oplossen. ofwel 13 mg per liter. om 1 gram op te lossen heb je dus 77 liter water nodig. als er co2 aanwezig is neemt de oplosbaarheid toe, dat principe wordt in zeewateraquaria wel toegepast in reactors op calciumcarbonaat op te lossen geloof ik. maar goed calciumcarbonaat is gewoon slecht oplosbaar in vergelijking met andere calciumverbindingen.
Dat is al iets minder beroerd dan ik dacht xD
Maar had zo mooi geweest als het werkte had ik calcium en carbonaat gehad, 2 vliegen in 1 klap
 
bij 25 graden kun je 0.013 gram per liter oplossen. ofwel 13 mg per liter. om 1 gram op te lossen heb je dus 77 liter water nodig. als er co2 aanwezig is neemt de oplosbaarheid toe, dat principe wordt in zeewateraquaria wel toegepast in reactors op calciumcarbonaat op te lossen geloof ik. maar goed calciumcarbonaat is gewoon slecht oplosbaar in vergelijking met andere calciumverbindingen.
In zeewater lossen ze dood koraal breuksteen weer op met CO2, maar Calciumhydroxide wordt ook toegepast.
 
Ik ben er uit denk ik qua recept.
Op 250L demiwater:
3gr CaCL
20gr CaSO4
23gr MgSO4
13gr KHCO3
13gr NaHCO3
Waarbij ik uit kom op:
7.67ppm CL
27.88 ppm Ca
9.07ppm Mg
20.32ppm K
14.23ppm Na
30.81ppm S

5.99GH
3.2KH

Nu geeft mij dit wel natrium, maar zo blijft mijn kalium wel een beetje normaal.
Ook zou ik als mijn nitraat nog gaat zakken nog kunnen kiezen voor calcium nitraat om zo de sulfaat weer wat omlaag te krijgen.

Gezien mijn aquarium ruwweg 0,5-1 graad KH per week verbruikt lijkt het mij niet verstandig om lager dan 3 te gaan wil ik nog op vakantie gaan langer dan 1 week :p
 
Puur uit interesse waarom wil je zoveel natrium en chloride (keukenzout) in je bak?
 
Ga je zout watervissen houden?
Nope
Puur uit interesse waarom wil je zoveel natrium en chloride (keukenzout) in je bak?
Natrium komt uit de natriumbicarbonaat die ik gebruik om m’n KH omhoog te krijgen
Chloride komt uit de calciumchloride, en chloride is een aardalkali (wss fout geschreven) die ook benodigd is voor plantengroei.
Natrium wil ik liever niet maar als ik een KH van 3 wil met enkel kaliumcarbonaat kom ik op 42ppm kalium uit, dat is ook weer wat overdreven

Btw 14ppm natrium is ruim minder dan de 50 die hier al in het kraanwater zit
 
Laatst bewerkt:
yes in kraanwater zit doorgaans meer natrium en chloride. zout is nou eenmaal allom aanwezig en erg goed oplosbaar.

chloride is overigens geen aardalkalimetaal, dat zijn calcium en magnesium (samen met beryllium, strontium, radium en barium, maar die zijn niet relevant voor het aquarium)
in enige mate is chloride een nuttige voedingstof, veel heb je er niet van nodig. dat geld ook voor sulfaat. maar beide stoffen geven nou eenmaal goed oplosbare calcium en magnesium verbindingen. Organische verbindingen als gluconaat, lactaat, acetaat, citraat etc. kunnen een alternatief zijn als je sulfaat en chloride verbindingen wilt mijden, maar ik zie daar niet heel veel voordelen van.
 
yes in kraanwater zit doorgaans meer natrium en chloride. zout is nou eenmaal allom aanwezig en erg goed oplosbaar.

chloride is overigens geen aardalkalimetaal, dat zijn calcium en magnesium (samen met beryllium, strontium, radium en barium, maar die zijn niet relevant voor het aquarium)
in enige mate is chloride een nuttige voedingstof, veel heb je er niet van nodig. dat geld ook voor sulfaat. maar beide stoffen geven nou eenmaal goed oplosbare calcium en magnesium verbindingen. Organische verbindingen als gluconaat, lactaat, acetaat, citraat etc. kunnen een alternatief zijn als je sulfaat en chloride verbindingen wilt mijden, maar ik zie daar niet heel veel voordelen van.
Ik zie het, leesfout van mij.
 
En nu nog alles goed opnoteren en gaan met die banaan :D
9DD2A9B5-1D4B-4FF9-8F4C-108E62C5D62A.jpeg
 

Terug
Bovenaan