De laatste tijd mijzelf bezig gehouden met lezen mbt plantenvoeding, tussen de eeuwige herhalingen en copy en paste stukjes op de bekende websites eens iets verder gaan zoeken op niet populaire lees wetenschappelijke sites om wat meer inzicht te krijgen.
Gaandeweg werd mij 1 ding toch wel duidelijk, kalium wordt toch wel onderschat, maar magnesium ook mbt algen.
Kalium wil graag in een bepaalde verhouding staan mbt opname van nitraat, en fosfaat doet daar ook in mee. Lastig is alleen om eea toe tee passen in aqaurium...bijna alle artikelen zijn geschreven tbv landbouw en of kassen.
Ben dus zelfs iets gaan proberen, je kunt er beslist geen conclusies uit trekken maar voor mij is het wel een indicator dat ik hierin verder moet zoeken.
Voorheen doseerde ik alleen Kaliumnitraat en kaliumfosfaat, maar dan wel laag. 5 ppm Nitraat, 0.5 ppm fosfaat ...dat gaf dan 3 ppm kalium. In het drinkwater zit maar 1 ppm kalium.
An sich ging het best aardig, maar ik moest de verlichting wel inperken merkte ik.....anders kwam de alg de kop opsteken.
Staghorn en baardalg die bij tijd en wijle veel dan weer eens weinig was zat mij aan het denken.
Uitgesloten werd het CO2 verhaaltje en stroming. CO2 wordt geregeld...heb deze een aantal weken op 30mg gehad maar omdat ik daar geen verbetering in zag weer terug naar 20 en daar staat die al bijna 1 jaar op. Stroming en distributie, met een extra stromingspomp en een venturi op de hoofdpomp heb ik overal een zeer mooie stroming. De dropchecker kleurt overal dezelfde kleur.
Kalium: ik ben deze gaan verhogen naar 15 ppm tov 5 ppm nitraat en 0.5 ppm fosfaat. Ik zag een positieve verandering.
In literatuur vind ik veelal zoals oa Jurgen ook al heeft opgemerkt, de verhouding terug evenveel en zelfs iets meer kalium als nitraat toe te voegen.
Fosfaat vind ik vaker terug in een factor 5 tot 8 lager dan Nitraat. Voor mij opmerkelijk was Magnesium....in gelijke hoeveelheid als fosfaat versus Nitraat.
Ph speelt een rol in de opname van deze elementen, zonder hier dieper op in te gaan, immers voor mij staat de ph vast ivm CO2 is een ph van 6.8 prima.
Kom ik terug op magnesium, In zoutwater aquarium is bekend dat sommige algsoorten een hekel hebben aan een hoger magnesium waarde.
The idea is that since bryopsis uses molynbendium to grow and since sulphate (the other half of Magnesium sulphate/Epsom Salt) has a similar structure to molynbendium, Dosing magnesium sulphate can create an environment where the sulphate is taken up instead of molynbendium.
Of dat ook zo voor zoetwater werkt kon ik niks over vinden.
Nou was mijn magnesiumgehalte ook niet bepaald hoog, tja dat is dan toch het nadeel van super schoon bronwater uit de Eifel.
Aquariumbemesting leverde mij de benodigde zakjes en lege flesjes....ik ging verschillende mixen maken.
Ik weet niet wat nu precies gewerkt heeft, maar van 1 dag op de andere dag ging de baardalg massaal afsterven....is nog niet helemaal weg maar die plotselinge sterfte vond ik wel bizar.
Nogmaals, ik trek geen conclusies, ik constateer iets en ik heb ik iets aangepast.
Resumerend, het kalium gehalte had ik verhoogd naar 15 ppm, later iets terug genomen naar 10ppm.
Magnesium was verhoogd van 3 - 4 ppm naar 8 tot 10 ppm
Nitraat naar 10 ppm.
Fosfaat naar 1 ppm.
Micro voeg ik totaal niet toe, hiervan zit meer dan genoeg in mijn drinkwater en met wekelijkse waterwissels van > 75% is dat ook niet nodig.
Eens kijken hoe dit zich verder ontwikkeld.