amazone160x60x60 (janjdk)


Erg fraai Jan en hoe gaat het met de planten?
het is geen plantenbak, zal het ook nooit worden gezien de vissen primair zijn.
Ik zal dus last blijven houden van staghorn alg, als ik voer zijn de hoeveelheden groter met als gevolg de ammonium productie is hoger en meer piekgevoeliger...ben dus nog steeds aan het zoeken naar een oplossing hiervoor....ben nu bezig met een andere doorstroming van het aquarium....zodat de ammonium sneller en optimaler bij de bacteriën komt.
Stroming niet meer gericht op om CO2 goed te verdelen maar meer van rechts inkomend water naar links boven afvoer naar bioloog.
Aan de linkerkant is de dropchecker ook lager dan rechts.
Maar in totaal ben ik niet ontevreden, moet frequent snoeien en plant af en toe nieuwe stekjes die ik weer weghaal als ze te groot worden.
15-11-2.jpg


15-11.jpg
 
Ja hoor.....De wateranalyse van WML...de drinkwaterleverancier hier in zuid limburg zette mij aan het denken.
In het drinkwater zit maar 1 mg Kalium, en bij 100% wekelijks verversen zal al het kalium dat toegevoegd wordt met mijn beperkte 5 ppm Kaliumnitraat en 0.5 ppm kaliumfosfaat zeer snel verbruikt zijn.
Ik deed geen kalium meten, dacht altijd dat het wel voldoende zou zijn met het toevoegen via nitraat en fosfaat...bleek dus niet zo te zijn.
Het verbruik en de matige toevoeging en dan nog de wekelijkse 100% verversing zorgde voor een uitputting.
Nu meet ik, en ik voeg extra zodat er een constant hoeveelheid is van 20 ppm middels toevoegen van diploral.
Sindsdien gaat het weer mooi opwaarts.
Waarom wil je eigenlijk die, 20 ppm, hoeveelheid kalium? In Nederland vindt men in het drinkwater een (wettelijk) maximum van 3 mg/l. En dat vaak nog na aanzuren. In ons kraanwater zit gemiddeld zo'n 1,8 mg/l. Daarnaast voeg ik 2 ml. kaliumsulftaat als onderdeel van een Tenso cocktail en 1 ml. kaliumfosfaat per dag toe. Ik heb het nooit gemeten maar vermoed dat ik lang niet 20 ppm kalium haal. Toch doen mijn planten het uitstekend. Ik ben dus erg benieuwd naar je beweegredenen.
 
Die 20 kwam omdat ik met diploral aan de slag ging, het kalium gehalte werd door de fabrikant niet opgegeven dus ik doseerde iets maar wist niet hoeveel dat uiteindelijk zou worden.
Lees je verder bij mij dan zag je dat ik de meting deed met de easy life testkit waarvan we nu weten dat die altijd 20 aangeeft en gewoon bagger is.

De hoeveelheid kalium in mijn drinkwater is bijna verwaarloosbaar, doordat ik daarnaast stuurde op een nitraat gehalte van 5 ppm kwam er onvoldoende kalium in de bak via kaliumnitraat.
( 41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.
Ik voeg geen kaliumsulfaat toe wel fosfaat...0.5 ppm....dus ook geen echte kaliumtoevoeging
In totaal kwam ik uit op 4 max 5 ppm kalium...en aan mijn planten te zien was dat toen gewoon te weinig. Bedenk dat kalium niet alleen door planten wordt gebruikt.
Tegenwoordig stuur ik op 10 ppm nitraat en het kalium gehalte bedraagt eveneens 10 ppm met de tropic marin discus minerals die ik toevoeg omdat de vissen primair zijn.
Meten doe ik nu met JBL.
 
, als ik voer zijn de hoeveelheden groter met als gevolg de ammonium productie is hoger en meer piekgevoeliger...ben dus nog steeds aan het zoeken naar een oplossing hiervoor.....
Oplossing hangt reeds in je aquarium enkele uren bij verlichten met je t5 of minder voeren
 
of minder voeren
Inmiddels zijn mijn vissen behoorlijk gegroeid, de hoeveelheid en vooral het eiwitrijk voer wordt geminderd. De temperatuur is ook verlaagd naar 28.2 graden en ook dat zal van invloed zijn op hun eetlust.
Discussen, en planten optimaal houden is toch complexer dan gedacht...het gaat wel maar ik zal dan af en toe concessies moeten doen.
Licht ben ik weer aan het opvoeren, stapje voor stapje
 
Die 20 kwam omdat ik met diploral aan de slag ging, het kalium gehalte werd door de fabrikant niet opgegeven dus ik doseerde iets maar wist niet hoeveel dat uiteindelijk zou worden.
Lees je verder bij mij dan zag je dat ik de meting deed met de easy life testkit waarvan we nu weten dat die altijd 20 aangeeft en gewoon bagger is.

De hoeveelheid kalium in mijn drinkwater is bijna verwaarloosbaar, doordat ik daarnaast stuurde op een nitraat gehalte van 5 ppm kwam er onvoldoende kalium in de bak via kaliumnitraat.
( 41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.
Ik voeg geen kaliumsulfaat toe wel fosfaat...0.5 ppm....dus ook geen echte kaliumtoevoeging
In totaal kwam ik uit op 4 max 5 ppm kalium...en aan mijn planten te zien was dat toen gewoon te weinig. Bedenk dat kalium niet alleen door planten wordt gebruikt.
Tegenwoordig stuur ik op 10 ppm nitraat en het kalium gehalte bedraagt eveneens 10 ppm met de tropic marin discus minerals die ik toevoeg omdat de vissen primair zijn.
Meten doe ik nu met JBL.
Ok, die hoeveelheden werken dus kennelijk goed bij je. Alle reden inderdaad om door te gaan. Maar toch, dit lezende en mijn eigen toevoegingen kennende die dan veel te laag zouden moeten zijn merk ik hier niets van bij mijn plantengroei. Die is in mijn plantenbak namelijk ook uitstekend. En ik heb er ook planten instaan die wat "moeilijker" zouden kunnen zijn. (Al haat ik die term...) Waarom zou dit dan zo kunnen zijn, vraag ik me af? Of heeft dit toch van doen met het feit dat je Discussen houdt?
 
Waarom zou dit dan zo kunnen zijn, vraag ik me af? Of heeft dit toch van doen met het feit dat je Discussen houdt?

Sinds ik mijn Kalium ook flink heb opgevoerd en andere toevoegingen zelfs wat heb afgebouwd heb ik ook beduidend minder last van alg vorming.

Mogelijk icm de ammonium pieken bij een groep grotere vissen dat dit beter werkt......
 
Inmiddels zijn mijn vissen behoorlijk gegroeid, de hoeveelheid en vooral het eiwitrijk voer wordt geminderd. De temperatuur is ook verlaagd naar 28.2 graden en ook dat zal van invloed zijn op hun eetlust.
Discussen, en planten optimaal houden is toch complexer dan gedacht...het gaat wel maar ik zal dan af en toe concessies moeten doen.
Licht ben ik weer aan het opvoeren, stapje voor stapje
De eerste prioriteit moet idd je vissen te zijn en wat zijn deze mooi volwassen aan het worden .
Dat het complex is en je afwegingen moet maken is zeker niet gemakkelijk.
Te veel licht is voor vele vissen eigenlijk een probleem , je kan wel donkere plaatsen maken in je bak maar dat levert dan terug stres op doordat ze zich dan allemaal op deze plaatsen willen ophouden.
Aan de andere kant met meer licht zullen je planten beter gaan groeien en ureum/ammonium verkiezen als voedselbron en in ruil je water verzadigen met o2 .
Indien je een programmeerbare dimmer hebt op je t5 verlichting kun je je verlichting in golven laten verlopen zodat je discussen niet schrikken of ongemakkelijk worden van vele licht.
 
De eerste prioriteit moet idd je vissen te zijn en wat zijn deze mooi volwassen aan het worden .
Dat het complex is en je afwegingen moet maken is zeker niet gemakkelijk.
Te veel licht is voor vele vissen eigenlijk een probleem , je kan wel donkere plaatsen maken in je bak maar dat levert dan terug stres op doordat ze zich dan allemaal op deze plaatsen willen ophouden.
Aan de andere kant met meer licht zullen je planten beter gaan groeien en ureum/ammonium verkiezen als voedselbron en in ruil je water verzadigen met o2 .
Indien je een programmeerbare dimmer hebt op je t5 verlichting kun je je verlichting in golven laten verlopen zodat je discussen niet schrikken of ongemakkelijk worden van vele licht.
Precies, je omschrijft het houden van discussen in een beplant aquarium.
Het is een compromis zoeken tussen heel wat factoren.....tja en helaas moet dat empirisch waarbij planten sneuvelen en niet zo geschikt blijken als wat literatuur opgeeft...die eigenlijk summier is.
Het hoofdlicht GHL Mitras wordt aangestuurd door een GHL computer, de extra 2 T5 geven alleen een piek in de middag voor een uurtje.
Naast de mitras heb ik nog gewone smd 5050 met een TC420....enkel bedoeld om ochtend en avond rood te creëren, echter ik constateer dat deze led een redelijke positieve invloed heeft en heb ze nu de gehele dag aan staan in verhouding 75% rood en 25% blauw.

Tja die ureum ammonium opname...daar heb ik dus vraagtekens bij. Het zit in de waterkolom, maar de planten worden bij mij grotendeels via de wortels gevoed.
Hoeveel opname is er via blad aan ammonium ?
Of beter dan planten erbij zetten die veel "luchtwortels" maken waardoor nutriënten uit de waterkolom worden opgenomen....maar die moeten dan weer die 28 graden fijn vinden.
 
? Of heeft dit toch van doen met het feit dat je Discussen houdt?
Ben ik kan je daar geen antwoord opgeven, maar leg mij ook niet neer bij het werkt dus verdiep ik me er verder niet meer in....we blijven lezen en zoeken.
Ik weeet wel dat er een balans moet zijn tussen nitraat, fosfaat en kalium en dat dit plant afhankelijk is. Daarnaast verbruiken bacteriën ook kalium.

De discus is geen kleine vis, de hoge temp geeft een snel metabolisme dus is de vraag naar goed gebalanceerd voer hoog.
Als ik kijk hoe mijn vissen uitzien, en he ze soms bij anderen uitzien en dan zeker bij de LFS weet ik zeker dat de anderen veel te weinig voeren cq verkeerd voeren......lees weinig eiwitten.
Hoog metabolisme, veel eiwitten is een hoge productie van ammonium....het filter is toereikend maar de verhouding vis-waterinhoud-doorstroomsnelheid is niet ideaal.
discussen zijn duidelijke scholenvissen, volgens "regels voor het houden van deze vissen" moet ik dus in mijn aquarium 10 stuks houden.
Nu heb ik er 9 en ik kan alleen maar zeggen dat is meer dan genoeg. Eigenlijk moet we de regels aanpassen, ik vind 7 tot 8 zelfs meer dan genoeg in mijn aquarium ....en geen bij vissen.

maar goed, een plantenbak zal het nooit worden...kan ook niet met het formaat dat ze vissen krijgen.
Ik merk dat ik steeds meer grotere planten behoorlijk snoei om de vissen meer ruimte te geven.

Vind het wel allemaal boeiend om op deze wijze bezig te zijn...zoeken naar antwoorden en oplossen van "problemen"
 
Ik weeet wel dat er een balans moet zijn tussen nitraat, fosfaat en kalium en dat dit plant afhankelijk is. Daarnaast verbruiken bacteriën ook kalium.

In ieder geval tussen de nitraat en kalium en vaak adviseert men om de nitraat en kalium even hoog te hebben. Alles hangt natuurlijk ook af van welke planten je hebt en hun verbruik maar evenveel is een gemiddelde richtlijn.
 
Als laatste: Ik vermoed dat het feit dat ik een plantenbak heb met eigenlijk alleen kleine, nauwelijks vervuilende vissen hier een belangrijke rol speelt. Zeker als ik dit vergelijk met de, overigens prachtige, vissenbak van @janjdk, eigenlijk het omgekeerde van wat ik heb. Wellicht speelt kalium op zichzelf bij mij denkelijk een veel meer ondergeschikte rol.
 
Dochter fotografeert vlinders, ze reist stad en land af voor zeldzame / bijna uitgestorven vlinders voor de lens te krijgen.
Nu het zomerweer ten einde is ging ze eens voor het aquarium staan...
Als je trouwens haar vlinders wilt zien....

23-11-1.jpg


23-11-0.jpg


23-11-3.jpg


23-11-6.jpg


23-11-7.jpg


23-11-4.jpg


23-11-5.jpg
 
De groei van Dennerle vitro cultuur...2 weken.
zie het verschil van de onderste blaadjes gekweekt in vitro en de bovenste die in het aquarium zijn ontstaan.
22-11.jpg
8-12-2.jpg
8-12-3.jpg
 
De laatste tijd mijzelf bezig gehouden met lezen mbt plantenvoeding, tussen de eeuwige herhalingen en copy en paste stukjes op de bekende websites eens iets verder gaan zoeken op niet populaire lees wetenschappelijke sites om wat meer inzicht te krijgen.
Gaandeweg werd mij 1 ding toch wel duidelijk, kalium wordt toch wel onderschat, maar magnesium ook mbt algen.
Kalium wil graag in een bepaalde verhouding staan mbt opname van nitraat, en fosfaat doet daar ook in mee. Lastig is alleen om eea toe tee passen in aqaurium...bijna alle artikelen zijn geschreven tbv landbouw en of kassen.
Ben dus zelfs iets gaan proberen, je kunt er beslist geen conclusies uit trekken maar voor mij is het wel een indicator dat ik hierin verder moet zoeken.
Voorheen doseerde ik alleen Kaliumnitraat en kaliumfosfaat, maar dan wel laag. 5 ppm Nitraat, 0.5 ppm fosfaat ...dat gaf dan 3 ppm kalium. In het drinkwater zit maar 1 ppm kalium.
An sich ging het best aardig, maar ik moest de verlichting wel inperken merkte ik.....anders kwam de alg de kop opsteken.
Staghorn en baardalg die bij tijd en wijle veel dan weer eens weinig was zat mij aan het denken.
Uitgesloten werd het CO2 verhaaltje en stroming. CO2 wordt geregeld...heb deze een aantal weken op 30mg gehad maar omdat ik daar geen verbetering in zag weer terug naar 20 en daar staat die al bijna 1 jaar op. Stroming en distributie, met een extra stromingspomp en een venturi op de hoofdpomp heb ik overal een zeer mooie stroming. De dropchecker kleurt overal dezelfde kleur.
Kalium: ik ben deze gaan verhogen naar 15 ppm tov 5 ppm nitraat en 0.5 ppm fosfaat. Ik zag een positieve verandering.
In literatuur vind ik veelal zoals oa Jurgen ook al heeft opgemerkt, de verhouding terug evenveel en zelfs iets meer kalium als nitraat toe te voegen.
Fosfaat vind ik vaker terug in een factor 5 tot 8 lager dan Nitraat. Voor mij opmerkelijk was Magnesium....in gelijke hoeveelheid als fosfaat versus Nitraat.
Ph speelt een rol in de opname van deze elementen, zonder hier dieper op in te gaan, immers voor mij staat de ph vast ivm CO2 is een ph van 6.8 prima.
Kom ik terug op magnesium, In zoutwater aquarium is bekend dat sommige algsoorten een hekel hebben aan een hoger magnesium waarde.
The idea is that since bryopsis uses molynbendium to grow and since sulphate (the other half of Magnesium sulphate/Epsom Salt) has a similar structure to molynbendium, Dosing magnesium sulphate can create an environment where the sulphate is taken up instead of molynbendium.
Of dat ook zo voor zoetwater werkt kon ik niks over vinden.
Nou was mijn magnesiumgehalte ook niet bepaald hoog, tja dat is dan toch het nadeel van super schoon bronwater uit de Eifel.
Aquariumbemesting leverde mij de benodigde zakjes en lege flesjes....ik ging verschillende mixen maken.
Ik weet niet wat nu precies gewerkt heeft, maar van 1 dag op de andere dag ging de baardalg massaal afsterven....is nog niet helemaal weg maar die plotselinge sterfte vond ik wel bizar.
Nogmaals, ik trek geen conclusies, ik constateer iets en ik heb ik iets aangepast.
Resumerend, het kalium gehalte had ik verhoogd naar 15 ppm, later iets terug genomen naar 10ppm.
Magnesium was verhoogd van 3 - 4 ppm naar 8 tot 10 ppm
Nitraat naar 10 ppm.
Fosfaat naar 1 ppm.
Micro voeg ik totaal niet toe, hiervan zit meer dan genoeg in mijn drinkwater en met wekelijkse waterwissels van > 75% is dat ook niet nodig.
Eens kijken hoe dit zich verder ontwikkeld.
 
Kalium wil graag in een bepaalde verhouding staan mbt opname van nitraat, en fosfaat doet daar ook in mee. Lastig is alleen om eea toe tee passen in aqaurium...bijna alle artikelen zijn geschreven tbv landbouw en of kassen.
Dat is iets wat natuurlijk al langer bekend is en ook wel staat op de gewone reguliere sites volgens mij. Ook hier lees je op het forum vaak het advies om evenveel kalium als nitraat toe te voegen. Dit zijn natuurlijk adviezen gebaseerd op gemiddelden want geen plant is gelijk.
Van magnesium heb ik gehoord dat veel scapers zo rond de 7 mg zitten en dat dit voldoende moet zijn en zelf voeg ik ook wat toe omdat ik maar op 2mg zit met het kraanwater en dat is dan ook de reden dat ik 5 mg extra toevoeg.
Het is mooi dat het nu beter gaat Jan en vaak is het ook een kwestie van uitproberen.
 
Dat is iets wat natuurlijk al langer bekend is en ook wel staat op de gewone reguliere sites volgens mij. Ook hier lees je op het forum vaak het advies om evenveel kalium als nitraat toe te voegen. Dit zijn natuurlijk adviezen gebaseerd op gemiddelden want geen plant is gelijk.
Van magnesium heb ik gehoord dat veel scapers zo rond de 7 mg zitten en dat dit voldoende moet zijn en zelf voeg ik ook wat toe omdat ik maar op 2mg zit met het kraanwater en dat is dan ook de reden dat ik 5 mg extra toevoeg.
Is dat zo ? De reguliere sites doen meer copy en paste dan wat anders.
Op die sites vind ik niet direkt het grote belang van kalium, wel dat het nodig is.(Alleen de site van Corne is hierin heel duidelijk)
Ik verwacht sowieso dat maar heel weinig mensen kalium meten.
Maar goed, ik gaf aan dat ik ook iets observeerde nadat ik het magnesium verhoogde en baardalgen.....vandaar mijn posting.
 
Nou ja hier op het forum lees je het vaak genoeg volgens mij als men ook over de EI praat. Op andere sites kom ik ook verder niet zovaak hoor. Ik meet kalium ook nooit moet ik bekennen en weet wat er in het drinkwater zit en wat ik toevoeg met de poeders en dan probeer ik beide waarden van nitraat en kalium een beetje gelijk te hebben.
 
De laatste tijd mijzelf bezig gehouden met lezen mbt plantenvoeding, tussen de eeuwige herhalingen en copy en paste stukjes op de bekende websites eens iets verder gaan zoeken op niet populaire lees wetenschappelijke sites om wat meer inzicht te krijgen.
Gaandeweg werd mij 1 ding toch wel duidelijk, kalium wordt toch wel onderschat, maar magnesium ook mbt algen.
Kalium wil graag in een bepaalde verhouding staan mbt opname van nitraat, en fosfaat doet daar ook in mee. Lastig is alleen om eea toe tee passen in aqaurium...bijna alle artikelen zijn geschreven tbv landbouw en of kassen.
Ben dus zelfs iets gaan proberen, je kunt er beslist geen conclusies uit trekken maar voor mij is het wel een indicator dat ik hierin verder moet zoeken.
Voorheen doseerde ik alleen Kaliumnitraat en kaliumfosfaat, maar dan wel laag. 5 ppm Nitraat, 0.5 ppm fosfaat ...dat gaf dan 3 ppm kalium. In het drinkwater zit maar 1 ppm kalium.
An sich ging het best aardig, maar ik moest de verlichting wel inperken merkte ik.....anders kwam de alg de kop opsteken.
Staghorn en baardalg die bij tijd en wijle veel dan weer eens weinig was zat mij aan het denken.
Uitgesloten werd het CO2 verhaaltje en stroming. CO2 wordt geregeld...heb deze een aantal weken op 30mg gehad maar omdat ik daar geen verbetering in zag weer terug naar 20 en daar staat die al bijna 1 jaar op. Stroming en distributie, met een extra stromingspomp en een venturi op de hoofdpomp heb ik overal een zeer mooie stroming. De dropchecker kleurt overal dezelfde kleur.
Kalium: ik ben deze gaan verhogen naar 15 ppm tov 5 ppm nitraat en 0.5 ppm fosfaat. Ik zag een positieve verandering.
In literatuur vind ik veelal zoals oa Jurgen ook al heeft opgemerkt, de verhouding terug evenveel en zelfs iets meer kalium als nitraat toe te voegen.
Fosfaat vind ik vaker terug in een factor 5 tot 8 lager dan Nitraat. Voor mij opmerkelijk was Magnesium....in gelijke hoeveelheid als fosfaat versus Nitraat.
Ph speelt een rol in de opname van deze elementen, zonder hier dieper op in te gaan, immers voor mij staat de ph vast ivm CO2 is een ph van 6.8 prima.
Kom ik terug op magnesium, In zoutwater aquarium is bekend dat sommige algsoorten een hekel hebben aan een hoger magnesium waarde.
The idea is that since bryopsis uses molynbendium to grow and since sulphate (the other half of Magnesium sulphate/Epsom Salt) has a similar structure to molynbendium, Dosing magnesium sulphate can create an environment where the sulphate is taken up instead of molynbendium.
Of dat ook zo voor zoetwater werkt kon ik niks over vinden.
Nou was mijn magnesiumgehalte ook niet bepaald hoog, tja dat is dan toch het nadeel van super schoon bronwater uit de Eifel.
Aquariumbemesting leverde mij de benodigde zakjes en lege flesjes....ik ging verschillende mixen maken.
Ik weet niet wat nu precies gewerkt heeft, maar van 1 dag op de andere dag ging de baardalg massaal afsterven....is nog niet helemaal weg maar die plotselinge sterfte vond ik wel bizar.
Nogmaals, ik trek geen conclusies, ik constateer iets en ik heb ik iets aangepast.
Resumerend, het kalium gehalte had ik verhoogd naar 15 ppm, later iets terug genomen naar 10ppm.
Magnesium was verhoogd van 3 - 4 ppm naar 8 tot 10 ppm
Nitraat naar 10 ppm.
Fosfaat naar 1 ppm.
Micro voeg ik totaal niet toe, hiervan zit meer dan genoeg in mijn drinkwater en met wekelijkse waterwissels van > 75% is dat ook niet nodig.
Eens kijken hoe dit zich verder ontwikkeld.
Ik heb ook redelijk wat “last” van baardalg, dacht dat het kwam door gepruts met de CO2 sinds m’n nieuwe reactoren.

maar ik werk ook met een ontharder waarmee ik bij een waterwissel MgSO4 en CaSO4 doseer, wat mijn Mg concentratie heeft laten zakken.
Ik zou jouw bevinden dus kunnen nabootsen door mijn Mg te verhogen naar 8+
Als m’n baardalg afsterft lijkt het mij geen toeval meer bij jou.

mijn kalium is al 10-15 of zelfs 15+ dat zou geen factor meer moeten zijn.
NO3 en PO4 zijn ook vergelijkbaar met jouw aquarium (12/0,8) evenals CO2
 
Zou het wel bijzonder vinden want altijd zegt men dat baardalg co2 gerelateerd is en nog nooit heb ik gelezen dat magnesium invloed kan hebben hieeop. Maar goed ik ben benieuwd of er tzt meer mensen zijn met een soortgelijke ervaring.
 
Ik blijf dit volgen, als dit resultaat blijft is dit een handig iets om te weten :thumbs:
 
Zou het wel bijzonder vinden want altijd zegt men dat baardalg co2 gerelateerd is en nog nooit heb ik gelezen dat magnesium invloed kan hebben hieeop. Maar goed ik ben benieuwd of er tzt meer mensen zijn met een soortgelijke ervaring.
Dat is denk ik ook vooral wat Jan bedoeld met z’n copy-paste opmerking.
Misschien komen we nu wel tot nieuwe inzichten
 
Als iedereen altijd hetzelfde blijft doen, en niet verder kijkt, dan blijft ook altijd alles hetzelfde.

Bedankt voor het delen van je onderzoek Jan.
 
Nouja onderzoek noem ik het niet, ik probeer maar wat omdat ik weet dat Mg verhogen in zeewater aquarium ook wordt toegepast.

Bryopsis is een zeer hardnekkige en harde algsoort.....die kun je nog niet eens mechanisch verwijderen.

The idea is that since bryopsis uses molynbendium to grow and since sulphate (the other half of Magnesium sulphate/Epsom Salt) has a similar structure to molynbendium, Dosing magnesium sulphate can create an environment where the sulphate is taken up instead of molynbendium.

Ik zeg niet dat het werkt, ik zet alleen op een rij wat ik gedaan heb en misschien, heel misschien was dit de trigger.
Dat anderen dit nu ook eens proberen vind ik super, alleen zo kunnen we samen iets proberen...inderdaad afwijken wat altijd wordt gezegd en doen wat we altijd doen.
Ik vermeld erbij dat ik ook tropic marine discus minerals ben gaan gebruiken, maar dit zijn sporenelementen en bevat daarnaast ook magnesium en kalium.
 
Ik heb ondanks dat heel veel waarden "goed" zijn ook nog wat baardalg op het hout hier en daar.

Ik ga ook testen wat er gebeurd als ik de Mg verhoog van 3,2 mg/l naar 8 mg/l. 1 aanpassing van 1 variabele, dus makkelijk te doen, te observeren en terug te wijzigen! Zal je/jullie ook op de hoogte houden
 
Erg interessant Jan.

Toevallig afgelopen week een Kalium testset aangeschaft.

En meet nu vaker Fe K Po4 NO3 om de verhoudingen beter te kunnen bij sturen.

Planten deden het altijd goed maar had het idee dat ik er meer uit kon halen.

Ben benieuwd naar je bevindingen op langere termijn.
 
dan drop eens wat metingen hier, ben benieuwd wat die aangeeft met kraanwater en daarna van het aquarium.
 

Terug
Bovenaan