amazone160x60x60 (janjdk)


Zo net 90 tabletten Tetra Crypto besteld, goed voor een jaartje de planten voeden....33 euro incl levering.
In Nederland was ik 69 euro kwijt.....loont zich dus aardig.
 
Daar gebruik ik dan graag kleibolletjes voor als extra gemengd met lateriet. Voor de prijs hoef ik het hier helemaal niet te laten.

Schermopname (73).png
 
Ik gebruik ook kleibolletjes en kan er 50 maken voor dik 5 euro. Zelf voeg ik wat nitraat en fosfaat er nog aan toe of maak ze met gewoon water.
 
Daar gebruik ik dan graag kleibolletjes voor als extra gemengd met lateriet. Voor de prijs hoef ik het hier helemaal niet te laten.

Bekijk bijlage 306817
Ik heb die ook gebruikt, maar blijkbaar zitten er minder voedingstoffen ( ik vermoed nauwelijks kalium) erin als ik dacht, tenminste voor de cryptos.....maar de zooi die je krijgt van die kleibollen als een plant eruit haalt, en dan zeker echinodorus, is gigantisch .
Van die tabletten vind ik echt nul komma nul terug na een maandje. En....je steekt ze snel en doeltreffend in de grond met een pincet.
 
Volgens de site zit er wel kalium in maar er staat niet bij hoeveel.
Tja......voor mij beslist te weinig, de planten gingen het toch slechts doen en bij gebruik van de tetra tabletten en kalium via diploral fleurde alles toch weer op.
Voor mij werkt het tot nu toe zo beter dan die kleibolletjes, maar in jouw woorden...er zijn meerdere wegen die naar rome leiden toch.:)
Feit blijft wel, de NL economie wordt door deze regering niet geholpen, er is geen stimulans naar de burger toe...maar straks wel straf.
 
Ik heb die ook gebruikt, maar blijkbaar zitten er minder voedingstoffen ( ik vermoed nauwelijks kalium) erin als ik dacht, tenminste voor de cryptos.....maar de zooi die je krijgt van die kleibollen als een plant eruit haalt, en dan zeker echinodorus, is gigantisch .
Van die tabletten vind ik echt nul komma nul terug na een maandje. En....je steekt ze snel en doeltreffend in de grond met een pincet.
Dat is inderdaad een nadeel, de troep die het maakt. Maar de kwaliteit is erg goed blijkt uit mijn plantengroei.
 
Ik heb zelf de ervaring dat met een goede circulatie dat het stof vrij snel weg is en je er na korte tijd niets meer van ziet in de bak.
 
Wat een mooie bak heb je Jan.
Ik heb je verhaal wat doorgelezen en herken de problemen met de plantengroei die jij omschrijft.
In het begin ging je bak lekker tot er een omslagpunt kwam, en je uitkwam op oa een kalium tekort.
Heb je ook een verklaring voor dit tekort?
 
Wat een mooie bak heb je Jan.
Ik heb je verhaal wat doorgelezen en herken de problemen met de plantengroei die jij omschrijft.
In het begin ging je bak lekker tot er een omslagpunt kwam, en je uitkwam op oa een kalium tekort.
Heb je ook een verklaring voor dit tekort?
Ja hoor.....De wateranalyse van WML...de drinkwaterleverancier hier in zuid limburg zette mij aan het denken.
In het drinkwater zit maar 1 mg Kalium, en bij 100% wekelijks verversen zal al het kalium dat toegevoegd wordt met mijn beperkte 5 ppm Kaliumnitraat en 0.5 ppm kaliumfosfaat zeer snel verbruikt zijn.
Ik deed geen kalium meten, dacht altijd dat het wel voldoende zou zijn met het toevoegen via nitraat en fosfaat...bleek dus niet zo te zijn.
Het verbruik en de matige toevoeging en dan nog de wekelijkse 100% verversing zorgde voor een uitputting.
Nu meet ik, en ik voeg extra zodat er een constant hoeveelheid is van 20 ppm middels toevoegen van diploral.
Sindsdien gaat het weer mooi opwaarts.
 
Goeie genade,wat zien deze vissen er goed (verzorgd) uit,dergelijke kwaliteit zie je hoogst zelden,in volwassen vorm dan,,klasse Jan.Mooi uitgegroeid.

Wat ik nu een klein beetje hoop is dat nieuwe Discusliefhebbers voor ze gaan beginnen de foto's en geplaatste berichten van Janjdk/rjoemman en schott eerst eens doornemen,met recht zijn zij (jullie) een aanwinst voor dit forum,en vergeef mij als ik iemand vergeet te melden.
gr. bert
 
Goeie genade,wat zien deze vissen er goed (verzorgd) uit,dergelijke kwaliteit zie je hoogst zelden,in volwassen vorm dan,,klasse Jan.Mooi uitgegroeid.

Wat ik nu een klein beetje hoop is dat nieuwe Discusliefhebbers voor ze gaan beginnen de foto's en geplaatste berichten van Janjdk/rjoemman en schott eerst eens doornemen,met recht zijn zij (jullie) een aanwinst voor dit forum,en vergeef mij als ik iemand vergeet te melden.
gr. bert
Dit zijn hele mooie vissen ja.
 
De laatste keer dat ik vergelijkbare volwassen Discusvissen heb mogen aanschouwen is heel lang geleden,was in Duisburg-Duitsland,Een soort van Discuskampioenschap,Europese top kwekers hebben toen hun mooiste vissen geshowd.

De daar toen getoonde vissen zijn een beetje in mijn geheugen blijven hangen,met in mijn achterhoofd het idee dat zoiets mogelijk is,,maar slechts voor enkele houders of kwekers weggelegd maar wel super.Ook herinner ik mij vissen van Bernd Degen,een "toen"welbekende Duitse kweker die toen op deze beurs ook boeken verkocht. Ook toen behoorlijk bekend in dezelfde periode,was Jack Wattley, in Amerika was dit een grootheid op het gebied Discusvissen.Ook met zijn boeken.

Ik denk dat het ongeveer 30 Jaar geleden is,kan iets korter of langer zijn geweest die beurs in Duisburg,jammer dat deze er Europees gezien niet meer zijn.

Maar zo zien we maar, dat er veel te bereiken is bij een goede verzorging van Discusvissen dicht bij huis,hier op het forum.
Gr.bert
 
:r:r:r
Mis eigenlijk nog een kwijlende smiley. Wat een prachtige bak... de vissen ook natuurlijk .
 
Kalium test,
Poosje geleden aan de slag gegaan met een kalium test.
Destijds gekozen voor die van easy life.
De afgelopen weken div keren getest en de waarde bleef steeds op 20 mg staan.
3 testen op rij gedaan, 3 x was het 20 mg.
Nou doe ik mijn zouten goed afwegen die ik toevoeg maar dan nog vond ik vreemd om zon mooie gelijke uitslag te krijgen na een waterwissel.
Immers die achtergebleven hoeveelheid kalium kan anders zijn als ik min of meer water ververs.
Leidingwater gaan meten...verhip 20 mg. Maar ik weet dat in mijn leidingwater maar 1 mg zit.
Nieuwe analyse van drinkwater opgevraagd, misschien is het kalium gehalte gestegen. Niet dus.....uitslag van 1 jaar analyses...constant 1 mg met een piek van 1.5mg
Nogmaals gemeten met easy life, zowel aquarium alsook leidingwater gaf wederom 20 mg aan.
Duidelijk, hier klopt iets niet.

JBL kalium test gekocht, wederom een troebeltest maar dan nu iets anders.
Drinkwater gemeten, gaf die 2 mg aan....netjes vind ik dat.
Aquarium water gemeten, gaf 6 mg aan.
Metingen 2 x uitgevoerd, iedere keer identiek.

Mailtje naar Easy life, met de vraag of de test kaan "verlopen"of verouderen, of misschien een misbatch.
Netjes antwoord terug, was hen niet bekend maar sturen een nieuwe test toee.
Post levert een nieuwe test af, met als extra een flesje kalium en easdy carbo gratis !!!
Test meteen geprobeerd....20 mg. arghhhhhhhh. Leidingwater wederom 20.
JBL test gedaan, deze gaf 10 aan, inmiddels had ik kalium nitraat en fosfaat toegevoegd dus die stijging klopt.

Waterwissel uitgevoerd,
Easy life ....20 mg
JBL 6 mg
Vervolgens tropic marin discus minerals toegevoegd, ik weet dat het kalium aandeel hier hoog van is.
Meting:
Easy life, blijft op 20 mg
JBL stijgt van 6 mg naar 10 mg.

20200713_204813.jpg


jbl.jpg
 

Terug
Bovenaan