Wat voer ik mijn discussen....
Heel wat gelezen over voer, diverse merken geprobeerd, met andere discus liefhebbers gepraat.
Over hart zijn de meningen sterk verdeeld, toch voer ik het maar niet dagelijks, wel iedere 3 dagen.
Mijn discussen zijn van de kweker weisflog en piwowarski. Weisflog voert zijn vissen energy runderhartmix
Bevat runderhart, spinazie, sporenelementen, calcium, magnesium, plantenolie, paprika, knoflook en vitamine. Als extra wordt lactobaccillales toegvoegd….soort bacterie voor spijsvertering.
Protein 17,5%, vet 2,6%, Geef ik 2 x per week. Producent martin rendle
https://diskusfutter.de
Het overige voer is alleen nog maar van Ocean Nutrition.
Na diverse merken te hebben geprobeerd kom ik toch steeds weer terug bij dit merk. Heel veel variatie maar belangrijker... het is topvoer en de vissen geven wel aan waardoor.
Je voelt en ziet het ook, neem zwarte muggenlarven. Alle merken die ik heb geprobeerd is dit toch het voer wat laat zien hoe goed de productiemethode is.
In bijna alle gevallen dat je dit voer laat ontdooien hou je een vormloos prakje bagger over. Stukjes larven, en prut meer krijg je niet.
Moet je die ocean nutrition eens laten ontdooien...complete mooie larven die gretig worden gegeten.
De rest van hun blistervoer is net zo goed, met als extra vermelding van de HUFA Brine schrimps en de discus balance.
De Hufa brine schrimps zijn artemia die verrijkt zijn met vis omega-3, Vitamine C, Vitamine A, beta-carotene, biotin, hydroxocobalamin (source of Vitamin B-12) niacin, riboflavin, thiamine, choline chloride, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, folic acid and amino acids (methionine (DL-methionine), L-lysine, taurine.
Opmerking, niet ontdooien laten, en al helemaal niet onder de waterkraan afspoelen. Blokje ontdooien in het aquarium met een pincet, zodra dat bokje begint te ontdooien kijk je maar eens naar je vissen.....ze worden hyperaktief.
De discus balance bevat eveneens hart, maar dan gemixed met, spinazie, mossels, bloedworm, visetyjes knoflook n stukjes spirulina die je gewoon als stukjes groenvoer ziet.
Omdat het hart hier gemengd is met ander voer is het niet zo "zwaar" cq proteine rijk en toch gemakkelijk verteerbaar. OOk dit voer niet afspoelen onder de kraan maar net zols alle voer gewoon ontdooien laten.
http://www.oceannutrition.eu/en/By-Water2.aspx?TYPE=Freshwater
Grootste nadeel van ocean nitrition is de prijs, hierdoor zijn maar weinig LFS die dit voer hebben.
blijkbaar wil men wel veel geld uitgeven aan vissen en planteen maar het voer moet goedkoop zijn.
Mijn LFS beaaamd dat het een topvoer is, helaas zegt hij dat 90% van de klanten goedkoop preferen boven kwaliteit voer.
Vandaar dat hij maar beperkte soorten voer in zijn assortiment heeft.
Nu heb ik geprrobeerd dit voer via internet te kopen, bevroren verzonden, ingepakt in islorende styropoor doos, toegevoegd dievrieselementen.
Helaas de eerste zending ging fout, alles kwam ontdooit aan, Post N leverde een dag later pas af dan was afgesproken.
Diebo nam het voor hun rekening, kreeg weer een nieuwe zending en dit keer ging het goed.
https://www.dieboshop.nl/zoetwateraquarium-voeding-diepvriesvoer
Voor de rest geef ik Dr Basleer korrels, slechts twee discussen eten dit heel voorrzichtig, maar de corydorus zijn er gek op.