Poosje niets meer hier geschreven, wat is er zoal gebeurd en veranderd.
het aquarium....opeens kwam staghorn opzetten, de algemene regel dat het komt door NH3/NH4 piek is absoluut NIET van toepassing.
Water gaan verversen...het werd erger. CO2 was stabiel op 20 mg, licht was niet veranderd, voeding evenmin.
Wel een paar plantjes vervangen die het loodje hadden gelegd nadat ik tijdelijk de watertemp verhoogd had naar 30 graden.
Zou ik dan via die nieuwe plantjes iets binnen gehaald hebben ? en aansluitend goed ging groeien op de planten die een flinke tik hadden gehad ?
Temperatuur laten dalen naar 28.5, nou zou je zeggen wat maakt 1 1/2 graad uit, maar blijkbaar veel als je aan de bovenkant zit van wat planten nog fijn vinden.
Uiteindelijk dan toch maar eens easy carbo gaan gebruiken, veel tegenstrijdige berichten. In de negatieve berichten zag ik vaker dat de dosering hoger was dan geadviseerd.
Winkeliers gaven geen uitsluitsel, waarschijnlijk praten ze internet alleen maar na en hebben ze geen echte eigen ervaring.
Een producent kwam wel met een duidelijk verhaal, niet overdoseren was zijn advies. Schokdoseringen ook niet toepassen omdat de werking beter is op termijn dan ipv pieken.
Ok, aan de slag, dosering iets lager dan aangegeven. 3 weken verder en staghorn begon te verdwijnen.
Maar de planten deden het ook niet meer goed, in sommige vielen gaten, anderen kleurden geelachtig.
Gestopt met easy carbo, ik verdacht deze hiervan.
Staghorn kwam weer terug, baardalg kwam ook opzetten......verdorie waar ligt het probleem.
Meetkoffer, en extra meetsetjes gekocht. Ik ging het zoeken in een overig te kort. CO2 was het niet....20 zou voldoende moeten zijn.
Toch maar eens iets verhogen ? langzaam verdeeld over een week de PH verlaagd van 6.8 naar 6.5 bij een hardheid van 4.5
Checker begon meer lichtgroen te kleuren.
Ph pen gaan ijken, verhip die was verlopen. Ik moest 0.2 punten aanpassen....en dat is uiteindelijk best veel CO2 bij een lage KH.
Meetkoffer: geen bijzonderheden bij de standaard waarden...Nitraat zoals vanaf het begin 5 en fosfaat 0.5.
Ik wist dat mijn leidingwater heel laag is aan kalium en magnesium. Ik gebruikte een soil van HS en in de bodem zaten kleikorrels van aqauriumbemesting...zou voldoende moeten zijn voor de echinidorus soorten.
Meetsetje Kalium gekocht van easy life. Magnesium van JBL....en daar zat een tekort. Beiden waren nagenoeg nul, gemeten in de waterkolom.
De easy carbo zou dus wel eens niet de boosdoener kunnen zijn, meteen weer gestart met toevoegen.
Aan de wortels van de planten Tetra Crypto tabletten gedaan, om het magnesium te verhogen ben ik de diploral gaan gebruiken van Manaus....hebben de discussen er ook nog wat aan.
2 weken verder, de staghorn begon wederom los te laten, de theiling rollermat raakte heel snel verzadigd en rolde dagelijks door.
De planten die geeelachtig kleurden werden weer groen, er kwamen ook nieuwe bladeren bij. Het gaat weer de goede kant op maar we zijn er nog niet.
links en rechts is nog steeds staghorn....en ja het is staghorn want je ziet heel duidelijk die vertaking en het kleurt rood voordat het afsterft.
De baardalg begint lost te laten als ik eraan trek maar ik wacht af totdat het vanzelf over gaat.
Ik denk dat meerdere dingen tegelijk afspeelde of elkaar beïnvloede / opvolgde.
* te hoge temperatuur, 30 is toch echt de max. Beter is 28 tot 29.
* PH pen die was verlopen waardoor het CO2 gehalte lager was dan wat ik aannam. Checker was groen. Was huiverig ivm de discussen om lager te gaan.
* Kalium en magnesium te kort. Mijn plantenbestand had de bodem behoorlijk leeggezogen....op het tetra crypto doosje staat maandelijks toevoegen, en dat kan ik ook maar beter doen.
* ik ga nu wekelijks Diploral toedienen, naast dat het goed is voor de vissen zie ik dat de planten er ook wel bij varen.....mijn leiding water bevat gewoon te weinig mineralen.
* af en toe toch maar ook andere micro elementen meten, kalium en magnesium.
De discussen...nergens last van. Blijven groeien en eitjes afzetten...twee koppels die elkaar het legsel niet gunnen en maar stug doorgaan.