amazone160x60x60 (janjdk)


Om eea duidelijker te krijgen......
wie mij de portokosten vergoed kan van mij die easy life kalium test kit gratis krijgen...heb hem tenslotte ook gratis gekregen.
Dan mag die thuis hetzelfde proberen, kijken wat daar uit komt.
voorwaarde is wel dat je weet wat er in jouw drinkwater aan kalium zit...analyse opvragen. we moeten een referentie hebben !!!!

Ik heb twee testkits hier liggen
 
Na wat jij hebt getest Jan en aan info hebt van je kraanwater lijkt het mij haast niet mogelijk dat de resultaten bij een ander anders zijn. Ik weet dat Dirk Bazuin deze ook destijds heeft gekocht maar er verder niets van gehoord en Dirk is amper nog online jammer genoeg want ik zou wel benieuwd zijn naar zijn ervaring.
 
Je aquarium ziet er super uit .
Echt een voorbeeld van een mooie beplant aquarium met vissen in topvorm.
Over die testsets je schaft die aan om ergens een referentie waarde te krijgen maar als dan zo zwaar afwijken :mad:
pff er is zoveel brol op de markt waar een dubbel of zelfs triple check je nog zou twijfelen.
 
5-10-1.jpg


5-10.jpg


gewoon wat fotospam.
 
Mooie foto s Jan en die HN stengels gaan altijd zo lekker in de knoop zitten he ;). Ik heb deze ook en soms wil ik uitdunnen en dan ben je wel even bezig met die wirwar aan stelen.
 
Inderdaad....die HN groeit hier als kool. Constant nieuwe afleggers die ik af zit te knippen.
Links zie je weer een dikke steengel...wordt of weer een nieuwe aflegger.
Heb zelfs al gele bloemen gehad....zag mooi uit maar leven erg kort.
 
Stroming in je aquarium.....Review van de VCA RFG
Van levensbelang voor je planten om voldoende CO2 toegevoerd te krijgen, moet voldoende zijn om voerresten en debris op te dwarrelen maar de vissen zijn er minder blij mee.
Tja hoe los je dat op...
Meest toegepaste methode is een spraybar, maar ik had enkele bezwaren hier tegen.
Zo is het stromingsprofiel altijd hetzelfde, je ziet vaak een buis in het water hangen en als grootste minpunt ik kan de stroming niet eenvoudig harder laten gaan of zelfs kan stoppen.
Een stromingspomp bood mij meer variatie, enerzijds kan ik de snelheid / aantal liter verplaatsing simpel aanpassen maar ook het stromingsprofiel. Puls, opgaand en afgaand, volle stroming.
Pomp werd hoog geplaatst, zuigt dus van onderop en blaast onder een hoek tegen de achterwand weer naar beneden weg.
Dagelijks laat ik de pomp even op 100% draaien, simpel het debiet met knopje opvoeren en na 15 minuten weer terug....debris op de bodem is dan opgedwarreld.
Ga ik voeren, dan kan de pomp uitgezet worden voor 10 minuten en start daarna weer automatisch op.
Per week verplaats ik de pomp steeds iets, zo staan niet steeds dezelfde planten in dezelfde stroming.
So far so good, de pomp voldoet perfect, het stroomverbruik is laag maar de stroming was nog niet helemaal optimaal omdat het aquarium 160 cm lang is.
2e stromingspomp erbij plaatsen tegenovergesteld klinkt als een oplossing maar is het niet...discussen zijn geen grote liefhebbers van veel stroming. Immers er is ook nog een retour van de opvoerpomp.
En daar vond ik de oplossing, ik heb op de retour van de opvoerpomp een RFG geplaatst.
Een RFG is een Random Flow Generator...duur woord voor een menger dacht ik....maar ik heb mij behoorlijk vergist.
Het ding produceert echt een steeds veranderende variabele flow....precies wat ik zocht.
Hoe werkt het....in het spruitstuk zitten lijnen die het stromingsprofiel veroorzaken, doordat agv van de venturi aan de achterkant ook water wordt aangezogen verandert doe stroming constant van richting.
Praktijk, ik zie niet meer een specifieke stroming die hard uit de buis een richting op spuit maar nu een draaiende zachte stroming die alle kanten opgaat.
De vissen hebben er veel minder last van, de planten krijgen random stroming toegevoerd en niet vanuit 1 kant constant.
Aanrader, ook al is de prijs best wel hoog. Kwaliteit....is met een 3d printer gemaakt, kunststof voelt in ieder geval stevig aan en de maatvoering is 100%.
IMG_1741-1.jpg


RFG_Overview_0317-1.png
 
Ik zal eens kijken of ik online 3d tekeningen van dat ding kan vinden.
Ik heb een 3d printer (een klein onderdeeltje moet nog wel even gerepareerd worden)
De koppeling zou ik kunnen veranderen zodat het op een andere maat pijp past.

Ik ben de laatste dagen namelijk aan het prutsen met de uitloop van mijn filter om een goede doorstroming in mijn bak te krijgen.
 
Stroming in je aquarium.....Review van de VCA RFG
Van levensbelang voor je planten om voldoende CO2 toegevoerd te krijgen, moet voldoende zijn om voerresten en debris op te dwarrelen maar de vissen zijn er minder blij mee.
Tja hoe los je dat op...
Meest toegepaste methode is een spraybar, maar ik had enkele bezwaren hier tegen.
Zo is het stromingsprofiel altijd hetzelfde, je ziet vaak een buis in het water hangen en als grootste minpunt ik kan de stroming niet eenvoudig harder laten gaan of zelfs kan stoppen.
Een stromingspomp bood mij meer variatie, enerzijds kan ik de snelheid / aantal liter verplaatsing simpel aanpassen maar ook het stromingsprofiel. Puls, opgaand en afgaand, volle stroming.
Pomp werd hoog geplaatst, zuigt dus van onderop en blaast onder een hoek tegen de achterwand weer naar beneden weg.
Dagelijks laat ik de pomp even op 100% draaien, simpel het debiet met knopje opvoeren en na 15 minuten weer terug....debris op de bodem is dan opgedwarreld.
Ga ik voeren, dan kan de pomp uitgezet worden voor 10 minuten en start daarna weer automatisch op.
Per week verplaats ik de pomp steeds iets, zo staan niet steeds dezelfde planten in dezelfde stroming.
So far so good, de pomp voldoet perfect, het stroomverbruik is laag maar de stroming was nog niet helemaal optimaal omdat het aquarium 160 cm lang is.
2e stromingspomp erbij plaatsen tegenovergesteld klinkt als een oplossing maar is het niet...discussen zijn geen grote liefhebbers van veel stroming. Immers er is ook nog een retour van de opvoerpomp.
En daar vond ik de oplossing, ik heb op de retour van de opvoerpomp een RFG geplaatst.
Een RFG is een Random Flow Generator...duur woord voor een menger dacht ik....maar ik heb mij behoorlijk vergist.
Het ding produceert echt een steeds veranderende variabele flow....precies wat ik zocht.
Hoe werkt het....in het spruitstuk zitten lijnen die het stromingsprofiel veroorzaken, doordat agv van de venturi aan de achterkant ook water wordt aangezogen verandert doe stroming constant van richting.
Praktijk, ik zie niet meer een specifieke stroming die hard uit de buis een richting op spuit maar nu een draaiende zachte stroming die alle kanten opgaat.
De vissen hebben er veel minder last van, de planten krijgen random stroming toegevoerd en niet vanuit 1 kant constant.
Aanrader, ook al is de prijs best wel hoog. Kwaliteit....is met een 3d printer gemaakt, kunststof voelt in ieder geval stevig aan en de maatvoering is 100%.
Bekijk bijlage 311270

Bekijk bijlage 311271

Het is een rechte variant, dus je moet hem na je PVC knie monteren en kan hem niet wat verbuigen qua hoogte/diepte als ik het goed zeg, correct?
 
Dat kan wel zijn, maar ik wed dat iemand het al nagetekend heeft in een 3d programma.

Gevonden! 😄
Ik weet alleen niet of het exact hetzelfde ding is.

https://www.thingiverse.com/thing:1784377
lijkt er wel op, de clou zit natuurlijk in de juiste positie en afmeting van die draaiingen inwendig...die zorgen voor de steeds weer veranderende stroming
 
Het is een rechte variant, dus je moet hem na je PVC knie monteren en kan hem niet wat verbuigen qua hoogte/diepte als ik het goed zeg, correct?
..ik heb een rechte variant die op de buis wordt geklikt.
maar er is ook een loc line variant...zeg maar op zon bol geklikt en dan kan je alle kanten ermee op.
 
Heb je nu ook nog een stromingspomp of is dit (voorlopig) voldoende?
Ja ik heb de stromingspomp nog steeds, die gaat er ook niet uit want daarmee kan ik af en toe een flinke stroming geven om voerresten onder de planten uit te krijgen.
Stromingspomp staat schuin haakt tegenover de uitlaat van de opvoerpomp, staat wel niet meer altijd aan...alleen nog maar overdag als de lampen boven 50% output gaan.
Ik zie met de dropchecker geplaatst op de bodem dat daar toch nog net te weinig stroming / toevoer CO2 is gedurende de piekuren.
het mooie van de RFG is dat de uitlaat van de opvoerpomp veel zachter is, en variabel...voorheen als een discus in de uitlaatstroming kwam dreef die ff weg, en de zand op de bodem moest ik geregeld bijschuiven omdat deze zich verplaatste agv van die puntstroming...dat is verleden tijd nu.
 
@ Jan
Kan een dergelijke flow ook toegepast of gerealiseerd worden op een standaard uitgaande Eheim slang in-out 12-14 mm. Of werkt dit alleen met de grotere diameter's.
Ik zie wel diverse adapters, maar?
Gr. bert
 
Goede vraag Bert....er zijn nl verschillende maten en die zijn gekoppeld aan bepaalde flows.
Wil het systeem werken heb je nl een minimale doorstroming nodig...daar moet je dus ff naar kijken.
de kleinste van 20 mm:
Aanbevolen minimale stroomsnelheid 450-575 liter / uur
Optimale stroomsnelheden
1100-1700 l / u
 
Ik zie soms wel eens discussen bij dierenzaken, en dan zie ik mensen enthousiast naar deze vissen kijken.
Wat ik zie en wat zij zien is een wereld van verschil.
Maar wat is nou mager en wat is een stevige gezonde body.
Dit is een stevige mooie goed doorvoede body....kijk vooral naar de proportie boven de ogen.....daar hoort vlees te zitten en niet wat je bij heel veel winkels ziet....mes dun.
2-11-2020.jpg

2-11-2020-2.jpg


2-11-2020-3.jpg
 
Vraag mij af - ik heb zelf ook een 32 buis (die ik in de bak verklein naar 25), zou het dan beter zijn om een Nozzle te kopen voor de 25 zodat er wat meer druk op komt te staan of toch voor een 32?

Wat zou de reden zijn om voor de volgende variant te gaan, als je een heel erg brede bak hebt? Of laat ik hem anders stellen, als je het nu opnieuw zou bestellen zou je voor een enkele of dubbele gaan?

RSRFK075_1718.jpg
 
Prachtig topic! Fijn dat je veel deelt met ons. En wat een mooie discussen. Lekker doorvoed inderdaad. Krijg helemaal zin in december, dan zit er hier ook weer een groep.

hoe is het met de kleintjes? Heb ook een nest in de bak gehad, 2 keer. Erg leuk. Bij mij bleven ze echter bijna allemaal leven... filmpje staat op YouTube als je het leuk vindt.
 
Ben super tevreden, heb de stromingspomp geminimaliseerd .
45 graden bocht schuin naar beneden, als die recht staat zet hij het oppervlakte geregeld in beweging en dat wil ik niet met ivm mijn CO2.
Laat je maar eens verassen !!!
 
Deze is gekocht, https://www.seaflower.nl/3-4in-rfg-nozzle-25-mm-slip-fit-pipe-adapter/

filmpje over de werking....kijk hoe verschillende de wieltjes gaan draaien en stoppen.


Ben super tevreden, heb de stromingspomp geminimaliseerd .
45 graden bocht schuin naar beneden, als die recht staat zet hij het oppervlakte geregeld in beweging en dat wil ik niet met ivm mijn CO2.
Laat je maar eens verassen !!!

Thanks voor je reactie, ik heb hem inmiddels besteld dus ben benieuwd. :)
 

Terug
Bovenaan