Stroming in je aquarium.....Review van de VCA RFG
Van levensbelang voor je planten om voldoende CO2 toegevoerd te krijgen, moet voldoende zijn om voerresten en debris op te dwarrelen maar de vissen zijn er minder blij mee.
Tja hoe los je dat op...
Meest toegepaste methode is een spraybar, maar ik had enkele bezwaren hier tegen.
Zo is het stromingsprofiel altijd hetzelfde, je ziet vaak een buis in het water hangen en als grootste minpunt ik kan de stroming niet eenvoudig harder laten gaan of zelfs kan stoppen.
Een stromingspomp bood mij meer variatie, enerzijds kan ik de snelheid / aantal liter verplaatsing simpel aanpassen maar ook het stromingsprofiel. Puls, opgaand en afgaand, volle stroming.
Pomp werd hoog geplaatst, zuigt dus van onderop en blaast onder een hoek tegen de achterwand weer naar beneden weg.
Dagelijks laat ik de pomp even op 100% draaien, simpel het debiet met knopje opvoeren en na 15 minuten weer terug....debris op de bodem is dan opgedwarreld.
Ga ik voeren, dan kan de pomp uitgezet worden voor 10 minuten en start daarna weer automatisch op.
Per week verplaats ik de pomp steeds iets, zo staan niet steeds dezelfde planten in dezelfde stroming.
So far so good, de pomp voldoet perfect, het stroomverbruik is laag maar de stroming was nog niet helemaal optimaal omdat het aquarium 160 cm lang is.
2e stromingspomp erbij plaatsen tegenovergesteld klinkt als een oplossing maar is het niet...discussen zijn geen grote liefhebbers van veel stroming. Immers er is ook nog een retour van de opvoerpomp.
En daar vond ik de oplossing, ik heb op de retour van de opvoerpomp een RFG geplaatst.
Een RFG is een Random Flow Generator...duur woord voor een menger dacht ik....maar ik heb mij behoorlijk vergist.
Het ding produceert echt een steeds veranderende variabele flow....precies wat ik zocht.
Hoe werkt het....in het spruitstuk zitten lijnen die het stromingsprofiel veroorzaken, doordat agv van de venturi aan de achterkant ook water wordt aangezogen verandert doe stroming constant van richting.
Praktijk, ik zie niet meer een specifieke stroming die hard uit de buis een richting op spuit maar nu een draaiende zachte stroming die alle kanten opgaat.
De vissen hebben er veel minder last van, de planten krijgen random stroming toegevoerd en niet vanuit 1 kant constant.
Aanrader, ook al is de prijs best wel hoog. Kwaliteit....is met een 3d printer gemaakt, kunststof voelt in ieder geval stevig aan en de maatvoering is 100%.
Bekijk bijlage 311270
Bekijk bijlage 311271