Daniel 82
Well-known member
Zal er aan denken. Wordt iets voor in het weekend.
Veel leden waaronder ik gebruiken die van Colombo en die kost rond de 35 euro voor een koffertje en dat is voor onze hobby een prima koffer.. JBL hoor ik net, maar misschien ook andere suggesties
Het is een standaard koffer voor een eerste begin, start up.Veel leden waaronder ik gebruiken die van Colombo en die kost rond de 35 euro voor een koffertje en dat is voor onze hobby een prima koffer.
Excuus voor dit off topic bericht Jan 😉
Je leidingwater bevat maar een weinig aan kalium en magnesium in verhouding met calcium ik zou hier eerder patentkali gebruiken
volkomen gelijk, en ik dacht dat het met kaliumnitraat en kaliumfosfaat wel voldoende zou zijn.Een berichtje van een 9 maanden terug 😉
Ik stap af van dat CO2 en baardalgen gerelateerd zijn
dat is wat ik bedoel, CO2 zie ik niet als hoofdoorzaak...het zal veel meer zijn. Derhalve is een standaard advies bij baardalgen CO2 verhogen / stabiliseren niet toereikend.. Ik denk dat het meer een combi van factoren kan zijn en nog lang niet alles is over algen bekend.
Het klopt dat alles voldoende aanwezig moet zijn wil een plant het goed doen. Het ontbreken van 1 stof kan de groei en het functioneren al flink verstoren. Maar goed dan doet de plant het minder maar dat is denk ik niet een reden voor het ontstaan van baardalg. De baardalg waar we het over hebben zit ook vaak op dode zaken zoals hout en steen en dat heeft niets te maken met een voedingstekort voor een plant waardoor die het slecht doet maar kan wel ontstaan als er ergens te weinig van is en bij baardalg is dat denk ik co2. Neemt niet weg dat wellicht organische belasting ook bijdraagt aan het ontstaan hiervan maar goed dat is nog onduidelijk.
Ik heb jaren bakjes gehad waar ik alleen met kraanwater heb ververst en daar zit vrij weinig kalium in of waar ik pure osmose gebruik en dan geeft dit weinige kalium ook geen baardalgen. Ik denk dat het meer een combi van factoren kan zijn en nog lang niet alles is over algen bekend.
Dat is een aanname, en kan dus fout zijn, door een waardeloze testkit voor kalium en dat ik er vanuit ging dat ik met toevoegen van KaNitraat en fosfaat wel voldoende zou toevoegen was mijn kalium gehalte veel te laag.Ja ik ga ervan uit dat als iemand co2 toevoegd dat je ook zorgt dat de rest voldoende aanwezig is want anders heb je nog tekorten.
Want ook blauwalg krijg je door teveel organische belasting en vaak zie je blauwalg in bakken van mensen maar weer geen baardalg dus ja waarom zie je dan alleen blauwalg en geen baardalg? Tja wisten we het maar he 😉
Dat klopt en ook op de site van Tom Barr is te lezen dat door een gebrek aan stikstof je ook blauwalg kan krijgen.Niet mee eens, per definitie krijg je niet blauwalgen bij een hoge organische belasting. Cyanos blauwalgen zie je zelfs bij bakken die nieuw opstarten omdat er gewoon helemaal niks in zit.
dan drop eens wat metingen hier, ben benieuwd wat die aangeeft met kraanwater en daarna van het aquarium.
Dat hangt er van af wat voor type reagens je hebt. Als je testproduct al donker ziet en doorzichtig wordt door te binden met kalium, dan krijg je dat hogere concentraties kalium leidt tot een doorzichtiger medium. Ik zou sowieso morgen eens zien wat die vergelijkingen geeft alvorens je conclusies trekt over hoe goed of hoe slecht een test werkt.Ik had nog beloofd om hier wat metingen te delen.
Heb met Easy-life getest en heb aquarium water getest en kraanwater.
Is wel een bijzondere methode qua testen.
Aquariumwater gaf hij 20 ppm aan
Bekijk bijlage 315271
Kraanwater gaf hij 25 ppm aan?
Bekijk bijlage 315272
Ga morgen nog even een test doen met extra kalium.
Dus:
1x kraanwater
1x aquarium water
1x aquariumwater met extra kalium
Zal dan weer even je op de hoogte houden.
Je zou zeggen hoe donkerder de oplossing hoe hoger de aanwezigheid van een bepaalde stof. Maar deze test zegt helder is 25ppm en helemaal donker 0 ppm ?
Nou het is wel een van de oorzaken van baardalg maar dat neemt niet weg dat er wellicht meerdere oorzaken zijn. Je kan er bijna vergif op innemen dat als men baardalg heeft dat de co2 instabiel of te laag is maar goed wellicht zijn er meer oorzaken.Maar co2 is zeker geen oplossing voor baardalg
Zit me dan toch af te vragen waar dit vandaan komt deze stellingNou het is wel een van de oorzaken van baardalg maar dat neemt niet weg dat er wellicht meerdere oorzaken zijn. Je kan er bijna vergif op innemen dat als men baardalg heeft dat de co2 instabiel of te laag is maar goed wellicht zijn er meer oorzaken.
Ook ik heb bij "dit repeterende verhaaltje" enorm sterke twijfels en geloof er eigenlijk geen pepernoot of oliebol van, ik denk dat er (meer) andere oorzaken zijn en dat CO2 absoluut niet heilig is tbv baardalgenNou het is wel een van de oorzaken van baardalg maar dat neemt niet weg dat er wellicht meerdere oorzaken zijn. Je kan er bijna vergif op innemen dat als men baardalg heeft dat de co2 instabiel of te laag is maar goed wellicht zijn er meer oorzaken.
Nou het valt me wel op dat dit een ingeslagen weg/idee is van de laatste tijd. Voorheen heb ik deze geluiden eigenlijk nooit hier op het forum gehoord en altijd werd er als oorzaak gewezen naar co2. Ik heb dan ook het idee dat er zoals ik al zei meer oorzaken kunnen zijn of factoren die meespelen maar dat een tekort aan co2 baardalg laat ontstaan is wel een ding wat zeker is denk ik maar goed dat neemt niet weg dat meer omstandigheden tot deze alg kunnen leiden.Ook ik heb bij "dit repeterende verhaaltje" enorm sterke twijfels en geloof er eigenlijk geen pepernoot of oliebol van, ik denk dat er (meer) andere oorzaken zijn en dat CO2 absoluut niet heilig is tbv baardalgen
Helemaal met je eens maar met een bak waar je veel voert en een krap filter hebt zou het best kunnen voor mijn gevoel dat er toch altijd "iets" aan nh3/4 aanwezig is zonder dat we dit kunnen meten en dat kan net de trigger zijn voor de baardalg. Onze testsetjes zijn ook niet meer dan een indicatie.Er 'moet' altijd een laag gehalte NH3 in het water zitten, dusdanig laag het liefst dat we het met de druppels niet kunnen meten.
Nou ja als je de EI volgt voeg je zelf al 20/2 toe in de regel dus de bak hoeft dan niet echt zelf wat aan te maken. Ik denk juist eerder dat je het niet moet gebruiken als je afhankelijk bent van wat de bak aanmaakt en je weinig over hebt aan nitraat. Door Purigen te gebruiken zal je met de EI geen tekort aan nitraat hebben.purigen is vast een goed product hoor.
Maar ik denk dat als je aan het einde NO3 toe moet voegen omdat je een te kort hebt en de EI hanteert dan moet je niet aan de voorkant het NH3 eruit halen.
Wil je nu een schoon discus aquarium of malawi/tanganya aquarium zonder planten ja dan lijkt me mechanische filtratie plus purigen echt perfect.
Maar in een planten aquarium hoor wat mij betreft geen purigen in het filter te zitten.
Haal je vervolgens het purigen eruit, tja dan gaat NH3 ophopen omdat je de bacterien mist en dus niet naar NO2 en NO3 wordt omgezet.
Je hebt dan teveel NH3 voor je planten en er ontstaat een overschot en dus krijg je algen.
Ammonium zit inderdaad altijd in je bak, anders kunnen je bacteriën niet werken. Of daar zo'n enorme verschillen in zitten betwijfel ik echter, tenzij je plots een veel hogere belasting toevoegt. Je moet bedenken dat hoe makkelijk bacteriën ammonium kunnen opnemen afhangt van de concentratie ammonium. Dat maakt dat je bacteriën en ammoniumconcentratie een evenwicht vormen dat neigt naar één ideale ammoniumconcentratie. Minder ammoniuminput en je bacteriën worden minder efficiënt/sterven af --> minder ammoniumverbruik. Meer ammoniuminput en je bacteriën worden efficiënter/ermenigvuldigen --> meer ammoniumverbruik. Omdat bacteriën in zo'n enorme aantallen voorkomen zijn onregelmatigheden in zo'n systeem zeldzaam.Helemaal met je eens maar met een bak waar je veel voert en een krap filter hebt zou het best kunnen voor mijn gevoel dat er toch altijd "iets" aan nh3/4 aanwezig is zonder dat we dit kunnen meten en dat kan net de trigger zijn voor de baardalg. Onze testsetjes zijn ook niet meer dan een indicatie.
Maar goed in mijn link wordt ook organische belasting aangehaald maar goed veel meer dan aannames zijn het niet denk ik net als dat de mogelijke andere oorzaken die zijn aangehaald ook nog op aannames berusten.
Ik baseer mij dan ook enkel op de ervaring dat ik een paar baardalgen zie na het verwijderen van de purigen terwijl er verder niks in de bak is veranderd. Wie weet komen we er tzt ooit nog achter wat nog meer tot baardalg kan leiden.
Ik twijfelde ook aan organische belasting want waarom zien we dan geen baardalg in en bak met genoeg co2 bij de opstart want dan is deze organische belasting ook hoog en meten we vaak nh3/4. Tja ik weet het niet en er zullen vast dan meer factoren en omstandigheden meespelen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.