calciumcarbonaat en azijn mengen,
voor 100 gram calciumacetaat heb je 63,3 gram calciumcarbonaat nodig, en 75,9 gram azijnzuur.
de goedkoopste azijn van de gele supermarkt is 54 cent per 1,5 liter. die is 4% azijnzuur volgens de verpakking.
daarvan heb je dus 1.9 liter nodig ongeveer, kalk kost een paar cent voor 63,3 gram of een paar dubbies als je lab-grade neemt.
Maar goed voor minder dan een euro kun je dus een oplossing met 100 gram calciumacetaat hebben. in theorie iig.
dus is goedkoper dan in poedervorm kopen maar ook minder zuiver uiteraard. wat niet echt een probleem hoeft te zijn.
blijft de vraag waarom je het zou doen, en zoals ik al zei, het gebruik van organische vs anorganische verbindingen maakt naar mijn idee per saldo geen groot verschil.
waarom gebruik ik het dan?
1 lagere tds, de organische verbindignen tellen daarin niet mee en (zeker de kleine als acetaat, citraat, lactaat e.d.) worden vrij snel afgebroken of opgenomen en laten niets achter, terwijl sulfaat en chloride grotendeels in het water zal blijven.
2 het is een energie en koolstof bron voor microben. en ik geloof nog altijd dat een stabiel en gezond aqaurium sterk afhankelijk is van de populaties bacteriën schimmels e.d.
nogmaals ik denk niet dat het een groot verschil maakt, maar het is altijd leuk om er mee te experimenteren. (vind ik dan)
bij 25 graden is water verzadigd met zuurstof rond 8.3 mg/l bij 20 graden 9.2 mg/l
Mijn water zit tussen de 21 en 23 graden. ik ga er vanuit dat gemiddeld genomen het water niet 100% verzadigd is met zuurstof. Maar meer zo rond de 90%, (nachts wat lager en in de loop van de dag een oververzadiging als de plantjes beginnen bubbelen) als je dat uitrekend dan zit je op ongeveer een halve gram in totaal op 60 liter. 0.3 gram zou ook nog steeds prima zijn vanuit het perspectief van de vis. (5 ppm is normaal gesproken een prima waarde, onder de 4 ppm ontstaan er problemen) 2.4 gram is een extreme oververzadiging en ook niet perse gezond.
bij een fatsoenlijke waterbeweging en normale temperatuur is in het aquarium zuurstoftekort niet echt een issue, zuurstof is nou eenmaal vrij goed oplosbaar en wordt daardoor relatief gemakkelijk aangevuld vanuit de atmosfeer als de concentratie daalt in het water. Problemen ontstaan vaak als de temperatuur tijdens hete dagen omhoog gaat. Dan gaan alle biologische processen sneller en stijgt dus de consumptie van zuurstof enorm terwijl het minder goed oplost.
en daar zit ook wel wat de crux met organische toevoegingen naar mijn idee, wat meer DOC in het water zal de activiteit van microorganismen niet extreem beïnvloeden in een aquarium waar sowieso al allerlei organische verbindingen aanwezig zijn. een stijging van de temperatuur veel meer. De hoeveelheid zuurstof die nodig is voor de verbranding van 1 gram calciumacetaat stelt ook helemaal niks voor in vergelijking met de hoeveelheid zuurstof die nodig is voor het afbreken van een gram visvoer. Je moet dus eigenlijk veel voorzichtiger zijn met voeren en de temperatuur dan met het toevoegen van organsich gebonden plantenvoeding of mineralen.