Wat is er nieuw

Axolotl gezondheid

Illiana

New member
Lid geworden
29 juni 2022
Leeftijd
35
Hallo,

Ik heb nu 8 jaar ongeveer twee axolotls die er sinds een jaar flink op achteruit gaan qua uiterlijk en daarmee misschien ook gezondheid.
Bij allebei beginnen de kieuwen te verdwijnen en ze drijven wel eens. Nu is mij verteld dat het komt door te veel zuurstof in het water en dat het niet schadelijk is.
(Dat je zelfs kieuwen af kunt knippen om drijven te voorkomen) Dit durfde ik alleen niet te doen en wachtte tot de kieuwen vanzelf verder zou verdwijnen.
Alleen nu ben ik toch nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. Wat denken jullie over deze situatie?

Groetjes,

Illiana

Bijlagen

• IMG_20220629_140404.jpg
    IMG_20220629_140404.jpg
    432.1 KB · Weergaven: 216
  • IMG_20220629_140452.jpg
    IMG_20220629_140452.jpg
    334.7 KB · Weergaven: 134
Enige andere mogelijke oorzaak is een hormoonkwestie, waardoor deze salamanders eigenlijk een stukje opschuiven richting ( het voor deze soort dodelijke) het volwassen imago, net zoals bij een kikkervisje uiteindelijk de kieuwen verdwijnen en er ook intern heel veel "omgezet" wordt, kan dat ook bij deze dieren ( gedeeltelijk) gebeuren.
Zeker niet aan gaan liggen knippen of andere rare dingen doen! Let ook goed op de temperatuur, Axolotl houden niet van warm water!! 16-18 *C is eigenlijk wel het max voor deze dieren.

Bij zulke korte kieuwen zou ik me zorgen gaan maken om de waterwaarden en stress.
Graag zie ik een totaalplaatje van je bak en je waterwaarden voor ik uitspraken doe over aanpak, maar hier een aantal dingen om op te letten:

Iodine in het water kan een axolotl er toe zetten over te gaan tot metamorphose. Als de kieuwen verdwijnen moet er direct een wissel plaatsvinden van aquarium naar moerasterrarium, of het beest zal verdrinken. Ik heb zelf nog nooit gehad dat dit gebeurde, dus hier kan je beter bij amphibie forums uitvraag naar doen. Je kan water testen op Iodine, maar ik heb geen idee waar je hiervoor een test kunt bemachtigen. Dat is een scheikundelab ding, en komt niet echt in de hobbyverkoop voor.

Axolotl zijn stressgevoelig. Mogelijke redenen van stress zijn: Drukke of aggressieve medebewoners, langdurig te warm water, fel licht, sterk bewegend water, of hoge waarden ammoniak en stikstofoxiden. De kleur van de kieuwen zijn geen aanduiding voor te veel ammoniak in het water, dus hierover maak ik me niet zo'n zorgen. De kieuwen zijn amper doorbloedt, wat inderdaad een zeer hoog niveau aan zuurstof aan kan duiden, maar dit is zelden het geval bij stilstaand water, waar axolotl meestal in worden ondergebracht. Wel lijkt de bak overbelicht te zijn voor axolotl.

Je keuze voor bodembedekking is ook zorgwekkend. Kiezels zijn een serieus impactierisico voor axolotl. Ik raad aan de bodem te vervangen met fijn zand(kan moeiteloos door de darmen) of een keienbodem (te groot om in te slikken).

Ik zal nog even voor je rondneuzen bij andere fora, mocht ik mogelijke oorzaken hebben gemist.

Om even in te haken op wat @BigSmoke zegt; Afhankelijk van de herkomst en genetica van je axolotl kan het ook zijn dat ze prima op wat warmer water kunnen. Soms zitten ze al generaties lang in 'te warm' water en doen ze het prima op warmer water. De temperatuur die hij aangeeft is wel een goede vuistregel om aan te houden, en ik raad experimenteren met warmer water af.

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Bedankt voor het bericht!
-De axolotls zijn met z'n tweetjes.
-Het licht staat nooit aan. Het aquarium staat in de woonkamer en niet in direct zonlicht.
-Temperatuur van het water is het hele jaar door kamertemperatuur. Ongeveer tussen 18-22 graden behalve wanneer het buiten 30 graden is. Dan wordt het altijd spannend.
-Het water is constant in beweging vanwege aquaflow 100 filter.
-Waterwaarden zijn goed behalve nitraat. Datis veel te hoog heb ik net gemeten 😱
-Er zit 1 vrij grote waterplant in.

Screenshot_20220715_163845_com.android.chrome.jpg

IMG_20220715_140546.jpg
IMG_20220715_130031.jpg
IMG_20220715_130009.jpg

De bak ziet er prima uit. Wat was de nitraatwaarde?

Boven 250 mg. Ik heb het getest met strips van Sera.
Screenshot_20220715_201628_com.android.chrome.jpg

250mg per liter? Goede genade, dat is echt veel!
Dit zal grotendeels zijn omdat je nauwelijks planten in de bak hebt.
Overweeg drijfplanten in de bak te plaatsen, en; Gouden tip:
Koop (of krijg) een stekje Pothos, en plaats dit bovenin het aquarium/filter met enkel de onderkant van het stekje in het water. Pothos groeit als een malle, en trekt stikstof heel snel uit het water.
Je aquarium moet dan wel wat meer licht krijgen, maar de drijfplantjes houden het licht dan uit de ogen van je Axolotl 😉

250mg per liter? Goede genade, dat is echt veel!
Dit zal grotendeels zijn omdat je nauwelijks planten in de bak hebt.
Overweeg drijfplanten in de bak te plaatsen, en; Gouden tip:
Koop (of krijg) een stekje Pothos,
Ik heb geen verstand van Axolotls maar waarom geen flinke waterwissel, evt. back to back? Misschien dat ik er overheen gelezen heb.

Dat is een goede tip! En toevallig heb ik heel wat pothos in huis.

Ik heb geen verstand van Axolotls maar waarom geen flinke waterwissel, evt. back to back? Misschien dat ik er overheen gelezen heb.

Axolotl zijn grote vervuilers. Je blijft wisselen als je geen planten gebruikt.
Natuurlijk is een waterwissel om het accute probleem te verhelpen prima, maar daar schiet je op lang termijn niet veel mee op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan