Wat is er nieuw

Axolotl kieuwen krimpen

seppe

New member
Lid geworden
26 juli 2024
Berichten
3
Leeftijd
19
Beste

Toen ik mijn axolotl had gekocht had deze zeer mooie grote kieuwen. Maar na tijd krimpen deze en verliest hij ook de kleine haartjes. Zit in een aquarium van 1m op 40cm. Kuis steeds het vuil opnieuw op en ververs een deel van het water wekelijks. Word ook gevoederd met regenwormen. Hoe komt dit?
 
Hoi Seppe,

Toevallig nog iemand deze week met een soortegelijke vraag: https://aquaforum.nl/threads/axolotl-kieuwen-zijn-gekrompen.183097/

Ik weet zelf niks van axolotls maar het is handig als je wat meer informatie geeft:
Hoe lang heb je de axolotl al?
Wat zijn de medebewoners?
Wat is de watertemperatuur?
Gebruik je een koeler?
Welk filter gebruik je?
Hoe houd je je aquarium schoon?
Wat zijn je ammonia, NO2 en NO3 waardes?
En een fotootje hebt ook altijd om een goed overzichtje te geven

Er zijn voor zover ik weet maar weinig axolotl houders hier op het forum. Ik heb wel eens gelezen dat axolotols in koel water moeten worden gehouden, zo maximaal 18C, misschien is je water te warm met de afgelopen zomerse dagen en is je axolotl daardoor gestrest? Zomaar een gok hoor!
 
Heb deze nu rond de 3 maanden en zit alleen in het aquarium. Watertemperatuur word genoeg gechecked en wordt zeker niet te warm. Ook nog nooit echt tekens gezien dat hij gestressed is. Gebruik een cooler om deze zo goed mogelijk koel te houden. Met een pompje doe ik mijn best om dagelijks het vuil op te pompen en wekelijks vers water waar ik vollledig met een tube alles van vuil opzuigt. Het ziet er wel uit dat ik toch moeite heb om het water schoon te houden dat het amoniak level wel een beetje hoger blijft. Grote van de filter zou goed genoeg moeten zijn en kuis deze dan ook uit.
 
Heb je exacte info? Wat is goed? Welke temp heeft het water? Idem voor het filter, merk/type?

Wat is filter kuisen? Alleen sponzen uitspoelen of al het materiaal vervangen?

Info graag zo gedetailleerd mogelijk🙂

Verder met Niels eens.. er zijn weinig mensen die die beestjes houden op dit forum volgens mij..
 
Met dit warme weer kan ik het water 20graden houden anders is deze 18 graden. Het uitkuisen van de filter is inderdaad uitspoelen van alles die er in zit. Miss wat hulp met waar ik de zakjes kan vinden met korrels die er in zitten. Over de filter zelf kan ik niets zeggen is een wat oude filter. Dus miss hulp met het vinden van nieuw materiaal voor in de filter of tips voor een goeie filter voor een bak van 1m op 40cm. 🙂
 
Heb je een foto van je filter en je aquarium?

Hoeveel % van het water wissel je als je het vuil afhevelt?

Ik vermoed dat je een heel klein filter hebt wat je te goed schoon maakt. Ik vervang sponzen nooit want dan gooi je de bacteriën weg en begin je een soort van opnieuw met indraaien. Dat zou ook je verhoogde ammonia kunnen verklaren. Hoe hoog is je ammonia? Waar meet je dat mee? Wat is je NO2 waarde? Het lijkt mij namelijk sterk dat je met een ingedraaid filter wel ammonia hebt en geen nitriet.
 
Ik zou richting een jbl 1902 ofzo gaan qua formaat denk ik (zonder ervaring met de dieren). Google dat filter maar even en vergelijk met wat nu hebt 🙂
 
Ik zou richting een jbl 1902 ofzo gaan qua formaat denk ik (zonder ervaring met de dieren). Google dat filter maar even en vergelijk met wat nu hebt 🙂
Als ik lees dat het behoorlijke vervuilers zijn, vergelijk ik ze maar voor het gemak met goudvissen (ook behoorlijke vervuilers) en dan heb je inderdaad een flink buitenfilter nodig.
 
Als ik lees dat het behoorlijke vervuilers zijn, vergelijk ik ze maar voor het gemak met goudvissen (ook behoorlijke vervuilers) en dan heb je inderdaad een flink buitenfilter nodig.
Ik las erge vervuilers en een centimeter of 30 ergens geloof ik.. dan weet je wel hoe laat t is 😀
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan