Wat is er nieuw

Aziatisch nanobestand met bengaals vuurtje?

Animali

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2019
Leeftijd
25
Hoi allemaal,

Bij deze open ik een nieuw onderwerp over mijn aziatische aquarium. Ik heb de superfish expert 41,5x28,5x36.

Als ik het grind etc eraf trek hou ik iets meer dan 30 L over.

Ik wilder er graag neocardina garnalen, galaxy rasbora’s en een betta instoppen. Na veel gelezen te hebben vind ik de bak toch wat te klein voor een betta denk ik?

Ik wil de betta vervangen voor een bengaals vuurtje (dario dario). Denken jullie dat dat past en samen kan met de rest?

Kan ik er dan beter een harem in doen? Of kan ik ook een mannetje alleen erin doen?

Mijn idee is nu:
- 6 galaxy rasbora’s
- 15 neocardina garnalen
En dan graag een bengaals vuurtje.

Of heb en jullie nog een ander idee wat hier leuk in past? Iets kleins aziatisch?

BE0742AA-D322-41B1-A7A8-845A2156996E.jpeg

Zit er zoveel alg in?

Dan eerst in orde maken, he.

Zit er zoveel alg in?

Dan eerst in orde maken, he.

Ik zie nergels alg. Ik had er net een plantje in gezet en mn water ververst. Wel moet de schimmel nog uit het spiderwood trekken.

Dan is de foto zo donker.

Als ik mij goed herinner zijn de galaxy rasbora's niet echt een goede combinatie met garnalen omdat het echte rovers zijn.

Galaxy's en garnalen ging hier prima in 60cm, maar vind het formaat wel wat klein voor vissen. Zou hier eerder een enkele man inzetten, al is de vraah of dit te combineren is met de garnalen

Zijn er ook mensen met verstand van het bengaals vuurtje?

Galaxy rasbora’ wiilen echt een grotere bak, dan dit. Het minimale is toch wel 60cm.

De Dario dario kan je het beste in een harempje houden. Maar vrouwen zijn zeer zelden te verkrijgen. En ook voor hen is dit bakje wel wat erg klein.

Eigenlijk kunnen alleen wat garnalen, en kleine slakken.

Galaxy rasbora’ wiilen echt een grotere bak, dan dit. Het minimale is toch wel 60cm.

De Dario dario kan je het beste in een harempje houden. Maar vrouwen zijn zeer zelden te verkrijgen. En ook voor hen is dit bakje wel wat erg klein.

Eigenlijk kunnen alleen wat garnalen, en kleine slakken.

Ik heb mijn nanoaquarium nog wel op lengte uitgezocht. En galaxy rasbora’s vallen onder nanovissen. Ik laat het bengaals vuurtje denk ik zitten en ga voor 6 galaxy rasbora’s.

Ondanks dat ze nanovisjes genoemd worden wil dat niet zeggen dat ze in zo'n klein bakje kunnen, heb je weleens de rivier gezien waar ze van oorsprong in zwemmen? Visjes in zo'n klein aquarium is netzoiets alsdat jij je leven moet slijten in de bezemkast, word je doodongelukkig van omdat je niet eens lekker kan bewegen

Ondanks dat ze nanovisjes genoemd worden wil dat niet zeggen dat ze in zo'n klein bakje kunnen, heb je weleens de rivier gezien waar ze van oorsprong in zwemmen? Visjes in zo'n klein aquarium is netzoiets alsdat jij je leven moet slijten in de bezemkast, word je doodongelukkig van omdat je niet eens lekker kan bewegen

Zoals ik al zei, ik heb een van de grotere nanobakken. Dus zo klein zal dat niet zijn. Ik wilde er eerst een betta in doen. Maar die heeft dan best weinig zwemruimte. De galaxys hebben ongveer 20x hun eigen lengte aan zwemruimte.

Ik heb mijn nanoaquarium nog wel op lengte uitgezocht. En galaxy rasbora’s vallen onder nanovissen. Ik laat het bengaals vuurtje denk ik zitten en ga voor 6 galaxy rasbora’s.
6 een te klein aantal, en je ziet gewoon dat ze in het in een grotere bak met meer soortgenoten meer naar hun zin hebben.

Een Betta "gedrocht" kan wel. Die fullmoon's e,d hebben zulke lange vinnen dat ze amper meer normaal kunnen zwemmen. Al zet je ze in een 5 meter bak, dan nog zullen ze weinig langere baantjes trekken dan 30cm.

Eigenlijk zijn het zwaar gehandicapte vissen.

Galaxy's zijn vissen die schuw worden met weinig en pas echt op kleur komen als ze met een groter aantal zitten (safety in numbers geldt zeker voor dit schuwe visje). En ondanks dat je een grote nano hebt, is deze gewoon niet geschikt voor vissen. Een langvinnige betta zwemt inderdaad weinig en zou kunnen. Andere vissen kan wel, maar maak je de vissen niet gelukkig mee. 60cm is gewoon minimum als je het zo bekijkt

Ik wilde er eerst een betta in doen. Maar die heeft dan best weinig zwemruimte. De galaxys hebben ongveer 20x hun eigen lengte aan zwemruimte.

Zoals @Botia al aangeeft is dit bakje wel geschikt voor een Betta omdat vooral die met langen vinnen inactief en 'lui' zijn.
De Galaxys zijn zeer actieve visjes, dat ze ongeveer 20 x hun lengte aan zwemruimte hebben zegt in dat opzicht weinig. Door hun activiteiten niveau hebben ze veel meer nodig.

Ik zou voor de garnalen gaan in combinatie met een koppel Dario dario. Deze worden zo'n 2 cm. Het zijn welk kleine rovers, dus wellicht gaan ze wel achter kleine garnaaltjes aan, houd hier rekening mee wanneer je garnalen gaat kopen. Of je moet grotere garnalen hebben, of een kleine Dario dario.

In mijn handtekening staat een link naar mijn 'onderzoek' naar een Dooars biotoop gericht op de Dario Dario, dus als je meer van deze visjes wilt weten en waar zij vandaan komen misschien de moeite waard om eens door te kijken. Alvast veel leesplezier 🙂

Ik zou voor de garnalen gaan in combinatie met een koppel Dario dario. Deze worden zo'n 2 cm. Het zijn welk kleine rovers, dus wellicht gaan ze wel achter kleine garnaaltjes aan, houd hier rekening mee wanneer je garnalen gaat kopen. Of je moet grotere garnalen hebben, of een kleine Dario dario.

In mijn handtekening staat een link naar mijn 'onderzoek' naar een Dooars biotoop gericht op de Dario Dario, dus als je meer van deze visjes wilt weten en waar zij vandaan komen misschien de moeite waard om eens door te kijken. Alvast veel leesplezier 🙂

Dankje, stel ik bestel op een site een koppel. Hoe groot is de kans dan dat ik alsnog 2 mannen krijg?

Als zij garanderen dat het m / v zijn moeten ze dat ook leveren.
Is er geen betrouwbare lfs in je buurt waar je ze kan halen en eventueel terugbrengen als het niet klopt?

Ik wil zelf uiteindelijk voor een 2 mannen en 3 vrouwen gaan (140 liter aquarium dan wel), en dan wil ik ook zeker weten dat ik vrouwen heb. Dus dan ga ik liever naar een LFS in de buurt zoals @RednasNL suggereert.

http://corydora.nl/index.php?route=product/product&product_id=852

Iemand ervaring met deze site? PS ik haal ze niet direct, ik overdenk alles altijd eerst meerdere keren.

Ik zit dus nu te twijfelen:

1 koppel Dario Dario of 1 betta of 1 dwegkogelvis. Heeft iemand nog andere iedeen? Zou ik er bijvoorbeeld wel de kleinste rasbora's in doen? Of hebben die hetzelfde probleem?

Ik wil zelf uiteindelijk voor een 2 mannen en 3 vrouwen gaan (140 liter aquarium dan wel), en dan wil ik ook zeker weten dat ik vrouwen heb. Dus dan ga ik liever naar een LFS in de buurt zoals @RednasNL suggereert.

Alle dierenwinkels bij mijn in de buurt hebben voornamelijk guppen, goudvissen, platty etc.

Heel eerlijk ben ik geen fan van webwinkels die dieren verzenden. Tenzij ze het transport in eigen beheer hebben gebeurt dit vrijwel altijd op een dieronvriendelijke manier. Niet bewust, maar er wordt met postpakketten gegooid en gestapeld, zelfs als er een mooie 'breekbaar' stikker op zit.

Wat je keuze betreft, een dwergkogelvis is ook een leuke optie, alleen kunnen de meeste hiervan heel slecht samen met andere vissen/garnalen. Dus even goed kijken welk soort geschikt is. Meestal houd je deze ook solitair.
Een Betta kan wel denk ik, maar ik weet niet precies waar zij samen mee kunnen. Ben niet zo thuis is de Betta's.
Schoolvissen, zoals rasbora's is erg mooi om te zien. Des te groter de school des te mooier en beter. Helaas vind ik dit niet echt een keuze voor nano-aquaria, ook al worden ze vaak als nano vis aangeboden. Dat een vis klein is wilt niet perse zeggen dat ze ook geschikt zijn voor een klein aquarium.

Ik denk overigens dat van bovenstaande opties (de garnalen, Betta en dwergkogelvis) de beste opties zijn voor een nano-aquarium.

http://corydora.nl/index.php?route=product/product&product_id=852

Iemand ervaring met deze site? PS ik haal ze niet direct, ik overdenk alles altijd eerst meerdere keren.

Ik zit dus nu te twijfelen:

1 koppel Dario Dario of 1 betta of 1 dwegkogelvis. Heeft iemand nog andere iedeen? Zou ik er bijvoorbeeld wel de kleinste rasbora's in doen? Of hebben die hetzelfde probleem?
Kijk eens op de eerste pagina van deze site. Ze zijn al een tijdje gestopt met de verkoop van vissen.

Veel handelaren willen speciaal voor een klant nog weleens wat bestellen.

Boraras brigittae of micros zijn kleine visjes die wel kunnen in zo'n kleine bak.

Eigenlijk is gewoon elke bak tot 60 te klein om visjes in te houden (Bepaalde Killi vissen en zeer langvinnige Betta's uitgezonderd).

10 jaar geleden waren die kleine bakjes een enorme hype op dit forum. En tal van kleine visjes werden geprobeerd door leden. Gelukkig is er nu bij velen het besef, dat veel kleine visjes toch ook best wat zwemruimte nodig hebben.

upload_2019-4-29_20-2-39.png

Dit is hoe mijn bak er tegenwoordig voor staat. Er zitten soms wat witte stipjes op het glas van ongv. 1mm. Is dit witte alg? Inmiddels heb ik er garnalen in en deze hebben al jongen gekregen. Tevens heb ik een vraag aan jullie. Mijn ludwiga mini super red groeit hard. Maar hij is niet heel erg rood. Ik voegde eerst dagelijk ease life carbo toe en wekelijks ease life profito (als ik de namen zo goed heb.) omdat ik het idee had dat mijn garnalen de carbo niet heel leuk vonden voeg ik die alleen nog maar toe na een schoonmaak en ben ik de dosis verminderd. Tevens is mijn Ludwiga boven in goed rood, maar onderin best heel groen. Zal dit door te weinig ijzer komen of door te weinig licht?

groetjes

Dat de ludwigia niet zo rood kleurt komt door het licht wat er boven hangt. Als dit niet sterk genoeg is in combinatie met CO2 toevoeging zullen ze nooit super rood worden maar zo blijven. Voor de CO2 toevoeging heb je dan wel echt gasvormig CO2 nodig.
De easy carbo is geen echte CO2 namelijk.

Als ik er een 2e lamp boven hang en er extra ijzer aan toe ga voegen, wordt hij dan roder?

Dat de ludwigia niet zo rood kleurt komt door het licht wat er boven hangt. Als dit niet sterk genoeg is in combinatie met CO2 toevoeging zullen ze nooit super rood worden maar zo blijven. Voor de CO2 toevoeging heb je dan wel echt gasvormig CO2 nodig.
De easy carbo is geen echte CO2 namelijk.
?

Het gaat vooral om de soort lamp die er boven hangt, en welk kleurenspectrum deze lamp geeft.
Maar het zal vast helpen als je wat extra ijzer toevoegt alleen zal dit niet zo efficiënt zijn als dat je ook co2 gaat toevoegen.
Hoe meer licht er boven je bak hangt hoe meer Co2 er toegevoegd moet worden en ik denk niet dat je volstaat met de easy carbo op dat moment.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan