Aziatische discus


D

Daaneo

Guest
Hoi allemaal

Heb een probleem met 1 van mijn 5 Aziatische discussen.
Deze discus verstopt zich steeds tussen de planten eet daarbij ook niet meer al paar weken en heeft witte ontlasting wat kan ik hier het best aan doen?
 
Misschien kun je hier de belangrijkste vragen van beantwoorden:

  • Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?
 
De maat van de bak is 120 breed 240 liter
De bak draait nu 4 maanden
De waterwaarden weet ik niet
Heb als pomp een tertra ex 800plus
Ververs het water om de 2 weken voor 1/3de
Gaat om een Aziatische discus pigeonblood
Mede bewoners zijn nog 4 discussen en 2 dwerg goeramis en 2 Honig goeramis en 2 zilver goeramis en 2 goud kleurige goeramis
De discus blijft zich verstoppen achter de planten hij komt niet op het voer af heb al geprobeerd met vlokken voer korrels en stanker voer maar eet het allemaal niet komt er niet eens op af
Heb de vis al 3 maanden
 
Ten eerste is de bak sowieso te klein voor Discusvissen. Ten tweede is het ontzettend druk. In een bak van 120cm zou je een koppel grote goerami's of een harem/groepje kleinere goerami's kunnen nemen (zonder Discus!!!). Je hebt nu 4 koppels. Elke koppel heeft een eigen territorium en door die te verdedigen stressen ze niet alleen elkaar, ze stressen nu ook je discus. De kans is ook nog aanwezig dat de andere 4 discus 2 koppels hebben gevorm (ja, het zijn groepsvissen maar ze hebben binnen de groep een hiërarchie) waardoor de solitaire discus nu door iedereen in de bak wordt gestresst.
 
Mag ik je uitnodigen om 15 minuten te investeren in wat zoek en leeswerk op dit forum, als ook op het grote www op basis van de info welke jezelf hebt verstrekt en ook nog niet.....

Geef dan eens aan wat jij verwacht, dan hoop ik dat ik je kan aanvullen op basis van wat jij gevonden hebt.

Op voorhand dank voor de investering ✔️
 
Ten eerste is de bak sowieso te klein voor Discusvissen. Ten tweede is het ontzettend druk. In een bak van 120cm zou je een koppel grote goerami's of een harem/groepje kleinere goerami's kunnen nemen (zonder Discus!!!). Je hebt nu 4 koppels. Elke koppel heeft een eigen territorium en door die te verdedigen stressen ze niet alleen elkaar, ze stressen nu ook je discus. De kans is ook nog aanwezig dat de andere 4 discus 2 koppels hebben gevorm (ja, het zijn groepsvissen maar ze hebben binnen de groep een hiërarchie) waardoor de solitaire discus nu door iedereen in de bak wordt gestresst.
Buiten wat hier al genoemd is ververs je ook veel te weinig, discus zijn behoorlijke vervuilers en zou je zeker 2 keer per week moeten verversen , bijv 50% per keer.
Ook het advies van Schot zou ik volgen, er is genoeg info te vinden op dit forum.
Ook zou je eens kunnen spitten op deze site: https://discuszolder.nl

Weet dat de meeste problemen ontstaan door een slechte water kwaliteit.
 
Even los van de Discus en dit aquarium.
Hoeveel ervaring heb je al met het houden van een aquarium?

Waarom ik dat vraag:
- je weet geen waterwaarden
- je methode van verversen is bijzonder
- de samenstelling van je vissen bestand is bijzonder
- het formaat van je aquarium / filter past niet bij het vissenbestand

Ik vermoed dat je een starter bent en pas 4 maanden bezig met deze hobby klopt dat?
Een discus is dan wel hoog gegrepen, het is zeer zeker geen beginnersvis.
 
Wat is de temperatuur van je water want je geeft Stendker voer, bedoel je runderhart?
 
Laatst gezien Gisteren om 22:42
Dus misschien was mijn laatste bericht te laat maar de rest van de reakties zou die wel gelezen hebben lijkt me.
Ik denk eerder dat ie niet blij is met de antwoorden.
ik kan het mis hebben natuurlijk.
 
Ik geef idd runderhart door dat de andere discussen daar heel goed op reageren
 
Allemachtig 5 Discussen en 8 Goerami's op 240liter water bruto waarvan je met bodem/decoratie maar 180liter effectief van overhoud :mad:
Beste je Discussen gaan er zo aan door de drukte van de goerami's en je slecht onderhoud wat je pleegt door maar eens in de 2weken 1/3water te wisselen dan kan het ook niet anders dat je binnen jaar van al je Discussen af bent die gaan overlijden van de stress en slecht onderhoud.
Zonde misschien heb je je niet goed ingelezen over welke bijvissen bij Discussen passen en dat zijn geen vissen die druk zijn of niet op 27-30graden horen zoals goerami's en zeker al geen koppels.
Je zal naar mijn mening een keuze moeten maken, enkel 5 Discussen of je goerami's houden in een 120cmn maar zonder bijvis..misschien schooltje Corydoras 5-8stuks maar dan heb je het ook echt gehad.
Elke week water verversen is vrijwel noodzakelijk voor Discussen omdat je rijkelijke eiwitten en proteiene geeft wat veel vervuiling geeft + Discussen eten behoorlijk bij 30graden dus ook veel ontlasting waardoor je water nog verder vervuild.
In jouw situatie met 5Discussen moet je al met een bak van 240liter zeker 50% water wissel elke week doen!! ander gaan je Discussen er echt aan op korte termijn.

Echt jammer dat je niet even je beter hebt ingelezen van het houden van discussen en bijvis en bak groote.. 120cm 240liter kan met 5 Discussen maar is niet idiaal, beste om te beginnen met discussen is al gauw 350-450liter nodig om een groep te houden omdat hoe meer water des langer je water van goede kwaliteit blijft en de vis ruimte heeft.
Maar goed ik zou die zieke discus in een quarantine bak plaatsen als je die hebt en behandelen tegen flagaten en bacteriele aandoening, witte peopslijm is vaak teken van stress en stopt hij met eten dan heeft hij voor 70% kans op flagaten.. door de stress verzwakken de discussen en worden vatbaar voor veel ellende.
 
Laatst bewerkt:
Los van al de rest die hier al aangehaald is, vind ik stenkler brol geven aan een aziaat wel echte doodzonde.
Dat is zoals een raskat met stamboom enkel droge brokjes van een basic merk geven... 't beestje zal wel blijven leven maar gezond zal ie er niet op blijven.
 
Los van al de rest die hier al aangehaald is, vind ik stenkler brol geven aan een aziaat wel echte doodzonde.
Dat is zoals een raskat met stamboom enkel droge brokjes van een basic merk geven... 't beestje zal wel blijven leven maar gezond zal ie er niet op blijven.

Dat Stendker spul moet je ook niet aan Stendker vissen geven :) Gewoon helemaal niet.

Jammer dat deze meneer ongeveer alles gedaan heeft en dat een LFS ook weer eens verkeerd advies heeft gegeven. (gok je)
 

Terug
Bovenaan