Aziatische waaiergarnaal klimt op het droge, is dit normaal?


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. Ik heb sinds gisteren 3 waaierhandgarnalen. 2 Zijn mooi op kleur, zitten lekker in de stroming en doen het goed. De ander zag ik steeds niet.

Nu was ik net wat planten aan het planten en merkte ik dat de derde garnaal op de bovenkant van de achterwand zat. Ik heb hem toen met een netje terug gezet in het water, maar binnen no time klom hij er weer op. Deze is ook heel doorzichtig van kleur.

Is dit normaal gedrag? Kan het komen dat hij daar zat omdat ik in het water bezig was? Of zijn er andere dingen waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt
 
Nee dat is niet normaal gedraag, dat doen ze alleen als de omstandigheden niet goed zijn (te denken valt aan je waterwaardes, of medebewoners, of inrichting)
 
Nee dat is niet normaal gedraag, dat doen ze alleen als de omstandigheden niet goed zijn (te denken valt aan je waterwaardes, of medebewoners, of inrichting)


Bedankt voor de reactie. Ik heb nog eens goed gekeken, maar het blijkt niet mijn waaierhand, maar mijn japonica garnaal te zijn. Hiervan heb ik er 10 in zitten en er is er dus 1 die er constant uit gaat. Verklaard wel de doorzichtige kleur. Hij was alleen een stuk groter dan ik verwacht had xD Mijn waterwaarden heb ik vorige week getest en toen waren ze prima. En neem aan dat als er iets met de omstandigheden niet klopte ze dan allemaal uit het water zouden gaan? Of klopt dat niet? Maak mij er wel wat zorgen om.. Wil niet dat hij zichzelf uitdroogt..
 
Waarmee test je? met strips of druppels?
Dat de rest het niet zegt niks, je hebt er altijd bij die er geen/minder last van hebben, of wel last maar dat niet laten merken.
 
Ik test met druppel testen. Enige wat misschien niet helemaal juist is aan waarde is dat het water van mijn aquarium op he moment 27 graden is. Zou het daardoor kunnen komen?
 
Weet ik wel zeker dat het de temperatuur is, 27 graden is de max bij dit soort dieren, beter is het om er helemaal geen verwarming te hebben, daar voelen de garnalen zich stukken prettiger bij.
 
Lijkt mij dat de betreffende garnaal een heel rustig plekje aan het zoeken is om te vervellen, daarom ook de heel lichte kleur. Niks bijzonders....!
 
Nou Bigsmoke, daar heeft het helemaal niks mee te maken (vervellen v/d garnaal) als ze niks aan haar bak veranderd zal deze garnaal eerdaags het loodje leggen, garnalen klimmen niet uit het water om te vervellen, dat is heel onnatuurlijk omdat ze als ze vervelt zijn enorm zwak zijn en ten prooi kunnen vallen aan alles wat op hun aast, dan gaan ze zeker niet op het droge zonder enige beschutting vervellen.
 
Ik test met druppel testen. Enige wat misschien niet helemaal juist is aan waarde is dat het water van mijn aquarium op he moment 27 graden is. Zou het daardoor kunnen komen?

27 graden is vrij warm voor hen inderdaad maar het zou me toch zeer sterk verwonderen dat de garnaal daarom uit het water probeert te klimmen.
Ik zag trouwens al meermaals passeren dat ze samen met discussen worden gehouden en dan is de temperatuur constant hoger dan 27 graden...
Deze japonica's zullen minder oud worden dan soortgenoten wanneer ze constant op hogere temperatuur worden gehouden maar ze gaan er heus niet door uit de bak kruipen.

Kruipt de garnaal nu (na meer dan 24u) nog steeds uit het water eigenlijk?
Zie je niets aan het gedrag van je andere bewoners?
Heb je een idee van de verhouding man/vrouw bij de japonica's?
Zal hoogstwaarschijnlijk niet aan de orde zijn maar ik vraag het vooral om de denkpiste dat ze het enige vrouwtje in de bak is (en dus wanhopig op de vlucht moet voor een horde bronstige mannetjes) uit te sluiten... ;)
 
Ik heb geen idee wat de man/vrouw verhouding is. Ik zie nog steeds dat hij/zij regelematig op mijn filter of de plantjes klimt, maar het is niet meer constant. Van de 5x dat ik kijk zie ik hem/haar meestal 2x op het droge zitten. De verwarming van mijn aquarium staat al uit, maar ik krijg mijn temperatuur niet echt omlaag. Hij schommelt tussen de 26 en 27, ondanks dat hij niet in de zon staat. Misschien dat de schommeling door de verlichting komt?

De andere bewoners reageren normaal. Alleen mijn cory's zijn wat inactief nu de temperatuur boven de 25 graden ligt. Dit is vrij normaal voor mijn corydoras paleatussen (ik heb er 6 en de oudste is een jaar of 7). Mijn diklipgourami's hebben gisteren zelfs nog eieren gelegd. Het is dus echt alleen de japonica die raar doet. Ze zitten nu met zijn 10e in een vision 180 bak met vrij veel beplanting. Zou een foute man/vrouw verhouding dan nog een grote rol kunnen spelen?
 
Je lamp??? geeft ook warmte af ,he. Daarom heb je geen verwarming nodig ,nu.

Heeft ze geen dikke buik dat ze eieren af gaat zetten.
 
Klopt Bertus en er is genoeg over deze garnaal te vinden overigens;)
 
Ja, was er 1 met … ong 200-240 jonge garnalen.

Had wel 4 grote bij elkaar zitten.
 
Ingrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jul 2016, 21:45
Locatie: Woerdense Verlaat
Kweekverslag Atyopsis moluccensis

Berichtdoor Ingrid » 08 jul 2016, 12:39


Kweekverslag Atyopsis moluccensis
had dacht ik 200 jonge garnalen gekweekt.


Niet voor het één of het ander, jongens, maar behalve in de titel gaat het hier helemaal niet over de waaierhandgarnaal... :juggle:

Het betreft hier een japonica garnaal dus alle kweekverslagen en kweekverhalen inzake de waaierhandgarnaal zijn beetje naast de kwestie.
:oops: :sorry:

Garnalen zetten geen eitjes af, die houden ze bij zich onder hun staart.

En ja, de japonica lost kleine larfjes en geen eitjes. Ik vermoed dat Bertus dat best weet en dat ook bedoelde toen hij schreef "eieren afzetten".
 
Zou een foute man/vrouw verhouding dan nog een grote rol kunnen spelen?

Ik vroeg dit maar voor de zekerheid.
Ik had ooit 5 japonica's in een bak en al snel ontdekte ik dat er maar één vrouwtje was omdat het arme beest bijna de bak werd uitgejaagd wanneer ze door de 4 mannetjes tegelijk werd achtervolgd.
Het is vrij normaal dat ze nu en dan door de bak racen in achtervolgingsmodus maar na het plaatsen van een paar extra vrouwtjes is dit gejaag toch iets beter in balans. ;)
 
Niet voor het één of het ander, jongens, maar behalve in de titel gaat het hier helemaal niet over de waaierhandgarnaal... :juggle:

Het betreft hier een japonica garnaal dus alle kweekverslagen en kweekverhalen inzake de waaierhandgarnaal zijn beetje naast de kwestie.


Ik maak uit de startpost op dat het om 2 Waaierhandgarnalen gaat waarvan er 1 uit het water klink toch:S:S
 
Sorry voor die verwarring xD Inmiddels zie ik de garnaal steeds minder op het droge zitten dus misschien was het ook even het wennen aan de nieuwe omgeving of zo. Het probleem heeft zichzelf in elk geval opgelost gelukkig :D Maar bedankt voor het meedenken.
 
Nou zolang het is opgelost zijn we allemaal blij;)
 

Terug
Bovenaan