azie biotoop vissen voor bovenlaag en onderste laag


azie1meter

Active member
Lid geworden
10 maart 2023
Berichten
39
Leeftijd
35
Iemand tips voor bovenlaag en onderlaag azie biotoop/ maleisie?

Samen met espei (midden) en
vijfstreepbarbelen (midden en onder) en
vuurgarnalen(!)

Honinggoerami's (bovenlaag) zijn te traag met eten (samen met de espei's) en hebben het helaas daarom niet gered in mijn bak.
Oto's (onderlaag) al geprobeerd, geen succes om dezelfde reden

Had al zitten denken aan halfsnavelbekjes? Zou dat samen gaan?
Iemand anders met een gouden combinatie met espei's en vijfstreepbarbelen?
Ik hoor het graag😊
 
Iemand tips voor vissen in de bovenlaag en onderste laag, die passen in azie bestand?
 
Halfsnavelbekjes is waarschijnlijk wel een idee, waarschijnlijk zijn de espei's groot genoeg dat de snavelbekjes ze niet voor voer aanzien, maar ik ben niet helemaal zeker. Misschien een vraag stellen bij de roofvissen sectie?
Bodemvissen weet ik wel een aantal mooie/ leuke, maar ik weet nooit waar ze vandaan komen, ik ben niet zo geografisch aangelegd. Dus dat moet je dan zelf even bekijken of ze uit de gewenste regio komen:
pauwooggrondel
dwergmeerval
bak was 1.40m meen ik me te herinneren? Dan kunnen kleinere soorten botia's (striata bijv)
onderstaande kwam ik tegen bij zoektocht op bodemvissen Azië, ik weet er verder niets van, dus je moet zelf even kijken/ nazoeken/ navragen hoe geschikt ze zijn:
Gastromyzon viriosus
pangio Kuhlii diverse kleuren/ patronen
Langneus modderkruiper (Latijnse naam?)
Stiphodon ornatus
Blauwbaarsje (Badis badis)
 
Halfsnavelbekjes is waarschijnlijk wel een idee, waarschijnlijk zijn de espei's groot genoeg dat de snavelbekjes ze niet voor voer aanzien, maar ik ben niet helemaal zeker. Misschien een vraag stellen bij de roofvissen sectie?
Bodemvissen weet ik wel een aantal mooie/ leuke, maar ik weet nooit waar ze vandaan komen, ik ben niet zo geografisch aangelegd. Dus dat moet je dan zelf even bekijken of ze uit de gewenste regio komen:
pauwooggrondel
dwergmeerval
bak was 1.40m meen ik me te herinneren? Dan kunnen kleinere soorten botia's (striata bijv)
onderstaande kwam ik tegen bij zoektocht op bodemvissen Azië, ik weet er verder niets van, dus je moet zelf even kijken/ nazoeken/ navragen hoe geschikt ze zijn:
Gastromyzon viriosus
pangio Kuhlii diverse kleuren/ patronen
Langneus modderkruiper (Latijnse naam?)
Stiphodon ornatus
Blauwbaarsje (Badis badis)
Halfsnavelbekjes roofvissen? Oke ja das een interessante...ga ik uitzoeken! Voor zover ik had gelezen dacht ik dat het vreedzame vissen waren, maar ik ga het inderdaad eens vragen, bedankt voor de tip!
Mijn bak is overigens 1 meter 😉
Het is echt best lastig om voor de boven- en onderlaag azie vissen te vinden, in de middenlaag qua scholenvissen is er daarentegen legio soorten vissen te krijgen.
Maar ja ik heb daar al 2 schooltjes ☺
En bedankt voor het meedenken....ik was de meeste vissen die je noemde ook al wel tegengekomen, maar die vielen dan weer af vanwege de garnalen, of omdat ik geen zandbodem heb (kuhli's en botia's)
de overige genoemde vissen heb ik eens gegoogled, om te kijken wat het is, maar vallen af omdat ze snelstromend water nodig hebben, of gewoon te groot worden voor een meterbak.
De dwergmeervallen zou ik erg graag houden, maar dit zijn de otoclintus (die het helaas niet doen in mijn bak) OF iemand tips over oto's?? Dan graag 🤗

Verder niet om je hulp af te kraken hoor ☺, maar voor degene die hier ook op aan het zoeken zijn, altijd handig als er al over nagedacht is!

Weten we hier nog iemand die echt in de vissen zit, ook qua huisvesting en combinaties?

Even ter info: ik heb dus kienhout, substraat korrel bodem, veel planten en een 1 meter aquarium
 
Laatst bewerkt:
Halfsnavelbekjes roofvissen? Oke ja das een interessante...ga ik uitzoeken! Voor zover ik had gelezen dacht ik dat het vreedzame vissen waren, maar ik ga het inderdaad eens vragen, bedankt voor de tip!
Ze zijn vreedzaam naar de andere vissen, in de zin van dat ze ze met rust laten als ze ze niet op kunnen eten. Maar het zijn wel vleeseters....
De dwergmeervallen zou ik erg graag houden, maar dit zijn de otoclintus (die het helaas niet doen in mijn bak) OF iemand tips over oto's?? Dan graag 🤗
Ik had de Pseudolaguvia Shawi (Asia: Darjeeling, Siliguri Terai and Sikkim in India. Reported from Bangladesh) of de Erethistes Jerdoni (India en Bangladesh) op het oog.

Verder niet om je hulp af te kraken hoor ☺, maar voor degene die hier ook op aan het zoeken zijn, altijd handig als er al over nagedacht is!

Nee hoor, zo voel ik het ook niet. Dit soort processen is heel veel heen en weer schrijven en op een gegeven ogenblik komt iemand met de vis waarvan jij zegt: dat is 'm. Het is net kledingwinkelen maar dan zonder het irritante passen en omkleden. :DD;)
 
De dwergmeervallen zou ik erg graag houden, maar dit zijn de otoclintus (die het helaas niet doen in mijn bak) OF iemand tips over oto's?? Dan graag 🤗
Dit zijn geen Aziaten!?
Oto's hebben algen nodig en doen het vaak niet zo goed in pas opgestarte bakken omdat daar geen stabiele hoeveelheid alg aanwezig is.
 
Dit zijn geen Aziaten!?
Oto's hebben algen nodig en doen het vaak niet zo goed in pas opgestarte bakken omdat daar geen stabiele hoeveelheid alg aanwezig is.
De oto's die ik heb gekocht staan in de winkel te koop met 'oorsprong Azie'
Mijn bak draait al 4 jaar😊 en heeft best wat alg. Maar in de natuur zitten daar ook allerlei kleine beestjes tussen, en daar zijn ook meer soorten alg.
Ze hebben dus meer nodig dan alleen alg in het aauarium, ook voer(tabletjes)
Maar mijn vijfstreepjes zitten daar als de kippen bovenop en dan hebben (of hadden) mijn oto's geen kans

Maar wat denk jij dan waar ze vandaan komen? 🤷‍♀️
 
Laatst bewerkt:
Ik had de Pseudolaguvia Shawi (Asia: Darjeeling, Siliguri Terai and Sikkim in India. Reported from Bangladesh) of de Erethistes Jerdoni (India en Bangladesh) op het oog
Super daar ga ik eens op zoeken. Dwergmeervallen is echt weer zo'n naam waar van alles onder past 😅
Thanks! Het is inderdaad heen en weer schrijven, en uitzoeken tot je denkt: dat is m 😁
Super als mensen mee denken
 
De oto's die ik heb gekocht staan in de winkel te koop met 'oorsprong Azie'
Mijn bak draait al 4 jaar😊 en heeft best wat alg. Maar in de natuur zitten daar ook allerlei kleine beestjes tussen, en daar zijn ook meer soorten alg.
Ze hebben dus meer nodig dan alleen alg in het aauarium, ook voer(tabletjes)
Maar mijn vijfstreepjes zitten daar als de kippen bovenop en dan hebben (of hadden) mijn oto's geen kans

Maar wat denk jij dan waar ze vandaan komen? 🤷‍♀️
Oh echt wat grappig! Ik heb altijd gedacht dat ze uit Zuid-Amerika kwamen.
 
Misschien in Azië gekweekt dan ofzo? Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze het redden. Nakweek uit Azië wil qua bacteriecultuur nog wel eens botsen met een bak uit Europa.
 
Ik heb halfsnavelbekjes in mijn Borneo biotoopbak. Ik heb ze niet achter mijn kleine visjes zien jagen (Boraras brigitae), maar ik denk ook niet dat die überhaupt in hun bekje passen. Ze eten mee met het voer wat de vissen krijgen en ik voer fruitvliegjes erbij.
 
wat dacht je van bettas ? Zwemmen ook voornamelijk aan het oppervlak en je hebt erg veel mooie soorten.

ik ben wel een beetje bang dat als honinggourami niet ging, halfsnavelbekjes en bettas ook niet goed gaan.
 
Ik denk dat het aan de soort Betta ligt waar ze zwemmen? Mijn B. channoides zwemmen hoofdzakelijk tussen de bladeren op de bodem.
 
De hemirhamphodon tengah is een mooi halfsnavelbekje. Komen uit Borneo. Ik denk niet dat deze de espei's kunnen eten. Voor de onderlaag denk ik aan bijvoorbeeld de slangenvisjes, de dwergglasmeerval (Hyalobagrus ornatus).
 

Terug
Bovenaan