B(ak)94 van B94


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
162
Leeftijd
28
Hi,

Na al maanden hier rondgekeken en meegelezen te hebben en ook al regelmatig vragen gesteld te hebben op deze site leek het mij leuk om mijn ervaringen hier bij te houden.
Zelf vind ik het altijd leuk om te lezen hoe anderen hun bak onderhouden en hoe deze zich ontwikkeld, dus misschien vinden anderen het ook leuk om dit bij mij te lezen.
Ik heb mijn aquarium nu sinds februari. Tot nog toe is alles redelijk voorspoedig gegaan. Echter het gedrag van mijn vissen laat mij twijfelen of de inrichting optimaal is en ook de groei van enkele planten is minder dan eerst. Daarom wil ik beter gaan meten en bijhouden hoe mijn bak erbij staat, en waar nodig ook aanpassingen doen. Daarvoor lijkt een topic op dit forum mij ook erg geschikt. Zo heb ik zelf een mooi overzicht, kunnen andere er misschien nog van leren en hopelijk kan ik ook weer leren van tips en adviezen van jullie!

Hieronder alvast een overzichtsfoto van 4 maanden geleden. Mijn bak was toen denk ik het mooist. Mijn eerste doel is dus om weer naar deze staat terug te gaan:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-08 at 12.06.19.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-08 at 12.06.19.jpeg
    372.1 KB · Weergaven: 113
Hoi @B94

Goed dat je dit topic start. Erg leuk en treffend verwoordt.

Graag een foto van de huidige situatie.
 
In deze post wat (technische) informatie over mijn bak:

Formaat: 80x35x50cm (Juwel Rio 125)
Filter: JBL cristalprofi e902. Spraybar op korte zijde, vlak onder het water oppervlak.
Verlichting: zelfbouw. 2x400K en 1x2700K Bridgelux Thrive. Zie voor meer info https://aquaforum.nl/threads/advies-over-led-strips-gevraagd.179612/#post-2436496. Met de huidige maximum instellingen zouden deze leds het volgende lichtprofiel moeten geven. Dit is ongveer 60% van de capaciteit:
1696760341542.png


Verlichtingschema: van 14 tot 15 uur vrij lineaire opbouw naar bovenstaande profiel, van 22 tot 24 uur afbouw naar uit.
 
Hoi @B94

Goed dat je dit topic start. Erg leuk en treffend verwoordt.

Graag een foto van de huidige situatie.
Ja ga ik vanavond maken als de verlichting aan gaan! Op dit moment zie je enkel reflectie op de foto haha
 
Hoe is mijn bak nu ingericht?

Sinds begin juni is mijn bak ingericht zoals in de openingspost.
<nieuwe foto hier :) >

Aan de linkerkant zit zowel de spraybar bovenin als de aanzuig kolf, onderin. Het idee is dat het water van links naar rechts stroomt, tegen de andere zijwand afbuigt en dan weer terug stroomt naar de aanzuigkolf. Gebaseerd op hoe ik voer zie ronddrijven lijkt dit goed te werken. Tot eind mei heb ik de onderstaande opstelling gehad, waarbij de spraybar aan de andere kant zat (zoals aanbevolen door JBL). Ik had toen last van ophopend vuil onder de spraybar:
1696761179889.jpeg


Verder zit er een groot stuk spiderwood als centrale item in de bak. De vele takken en gaten zorgen hopelijk voor veel schuilruimte voor de bewoners. Aan de rechterkant liggen een aantal lavastenen, met daaronder ook nog een soort buizen piramide voor de garnalen.

De bodem is bruin colorsand van de Hornbach. Ik heb deze bodem gekozen met in het achterhoofd ruimte voor coridoras, maar deze heb ik nog niet (weet ook niet zeker of er nog genoeg plek voor is).

Planten:
De meeste planten doen het volgens mij vrij goed. Een aantal helaas wat minder dan eerst.
- Vaantjes plant (linksachter). Deed het zeer goed. Na misschien een iets te grondige snoeibeurt slaat die nu niet meer goed aan met kleine blaadjes helaas.
- Braziliaans klimop (middenachter). Doet het niet meer heel goed. Ik vermoed te weinig licht, omdat vooral de onderste bladeren snel slecht worden.
- Hoornblad (rechtsachter). Na een moeilijke start waarbij ik dacht dat alles dood was, gaat deze nu als de brandweer.
- Krul valisneria (links tegen het glas): Had ook erg veel moeite, maar begint nu aan te slaan met ook een aantal nieuwe lootjes. Helaas is het blad nog niet zo heel lang.
- Sagittaria (links voor): Doet het volgens mij erg goed
- Mosbal: leek me leuk toen ik het aquarium kreeg. Nu liggen ze een beetje in de weg, maar de garnalen lijken ze wel te kunnen waarderen :)
- Belgisch groen (midden voor). Doet het volgens mij uitstekend
- Cryprocone: Sommige bladeren worden een beetje donker, maar hij plant zich goed voort dus denk dat die het naar zijn zin heeft.
- Bucephalandra (op hout): Lijkt het ook goed te doen, groiet gestaagd door
- Anubias (rechts): groeit erg hard en mooi vind ik
- Javavaren: (rechts, midden achter). Heeft regelmatig bruine vlekken/bladeren maar blijft wel groeien en nieuwe maken.
- Javamos: overwoekerd mijn bak inmiddels
- Salvia (drijft): Moet ik meerdere keren per week verwijderen.

Zoals je ziet nogal veel soorten. Ik was er bij de aankoop eigenlijk vanuit gegaan dat een deel het niet zou overleven, maar alles doet het nog ... :)
 
Bewoners:
- 20x paracherodon simulans
- heel veel rode, bruine en zwarte garnalen.

De simulansen zwemmen wanneer de verlichting uit is veel rond door de bak. Wanneer de verlichting aan is zitten ze (soms) verstopt. Af en toe ben ik een weekend weg waardoor zaterdag niet gevoerd wordt. Het valt mij op dat ze wanneer ik dan terug kom veel actiever zijn. Misschien voer ik te veel? Dit is iets wat ik wil uitproberen. Op dit moment voer ik 1x per dag Sera Vipagran Baby. Een hoeveelheid die binnen enkele minuten op is.

De garnalen lijken het erg naar hun zin te hebben. Ik heb wel eens de tip gehad de bruine eruit te halen, maar ik heb er geen andere plek voor en dood maken vind ik zielig, dus ze blijven nu gewoon in de bak.
 
Als laatste nog wat info over mijn onderhoud (en dan heb ik voorlopig wel even genoeg geplaatst (op de foto's na).

De temperatuur regel ik op 22 graden, maar de laatste maanden is de kamertemperatuur hoger, waardoor de thermostaat praktisch uit staat.

Onderhoud:
- Ik geef voeding met Planted Box All in One, 10mL per week.
- Meerdere keren per week verwijder ik Salvia
- 2x per week maak ik de filterwatten in de aanzuigkolf schoon (heb ik erin gedaan om garnalen te beschermen tegen het filter)
- Om de maand ververs ik 2 volle emmers water
- Regelmatig wat water aanvullen ivm verdamping
- 1x per dag voor SeraVipagran Baby (eens in de zoveel tijd een half blokje diepvriesvoer).

Waterwaarden:
De onderstaande waterwaarden heb ik vanmorgen getest voor de waterwissel. Druppeltest Super Fish:
pH: 7.5
kH: 14
GH: 10
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0.5

Vooral dat alles met een N 0 is in mijn bak vind ik vreemd, al weet ik niet of dat een probleem is. Het is ook nog nooit anders dan 0 geweest.
 
Als ze in het donker wel gewoon rondzwemmen zou je denken dat het te licht is als het licht brandt. Dus dan zou je dat kunnen dimmen of meer planten erin zetten zodat ze zich veiliger voelen. Je hebt bijvoorbeeld rechts vrij zicht op de achterwand, je zou daar wat meer planten kunnen plaatsen, planten die zodanig gevormd zijn dat ze de boel echt afschermen. Wat breder blad of meer planten, zoiets zou ik zeggen. Ze moeten makkelijk weg kunnen duiken, zodat ze zich vrij genoeg voelen om gewoon rond te zwemmen is mijn ervaring.
 
Hierbij een serie foto's van hoe de bak er op dit moment bij staat :)
 

Bijlagen

  • IMG_20231008_175658.jpg
    IMG_20231008_175658.jpg
    6.2 MB · Weergaven: 80
  • IMG_20231008_175903.jpg
    IMG_20231008_175903.jpg
    6.3 MB · Weergaven: 87
  • IMG_20231008_180116.jpg
    IMG_20231008_180116.jpg
    5.1 MB · Weergaven: 78
  • IMG_20231008_175602.jpg
    IMG_20231008_175602.jpg
    5.2 MB · Weergaven: 83
  • IMG_20231008_175442.jpg
    IMG_20231008_175442.jpg
    6.2 MB · Weergaven: 84
  • IMG_20231008_175409.jpg
    IMG_20231008_175409.jpg
    6.1 MB · Weergaven: 84
  • IMG_20231008_175356.jpg
    IMG_20231008_175356.jpg
    6 MB · Weergaven: 88
Als ze in het donker wel gewoon rondzwemmen zou je denken dat het te licht is als het licht brandt. Dus dan zou je dat kunnen dimmen of meer planten erin zetten zodat ze zich veiliger voelen. Je hebt bijvoorbeeld rechts vrij zicht op de achterwand, je zou daar wat meer planten kunnen plaatsen, planten die zodanig gevormd zijn dat ze de boel echt afschermen. Wat breder blad of meer planten, zoiets zou ik zeggen. Ze moeten makkelijk weg kunnen duiken, zodat ze zich vrij genoeg voelen om gewoon rond te zwemmen is mijn ervaring.
Bedankt voor de tip! Het was dus mijn idee dat de vaantjes plant links groter zou zijn, zoals eerder. Misschien moet ik meer grote planten vooraan zetten?
 
Netjes en je no3 en po4 zijn laag maar wellicht maakt de bak zelf net genoeg aan om te voorzien in de vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Bedankt voor de tip! Het was dus mijn idee dat de vaantjes plant links groter zou zijn, zoals eerder. Misschien moet ik meer grote planten vooraan zetten?
Ik zie nu je nieuwe foto's, dat geeft alweer een beter beeld. Links is inderdaad wat kaal, maar op zich valt het heel erg mee met hoe het eerder was. Misschien moeten er wat vissen die minder angstig zijn om te zorgen dat je simulansen ook meer vertrouwen krijgen? Ik heb een klein schooltje Corydoras pygmaeus erbij, ook heel klein, zwemt over de bodem en wat hoger in de bak en ik zie ze vaak ook als een grote school samen zwemmen. Misschien een ideetje?
 
Ik zie nu je nieuwe foto's, dat geeft alweer een beter beeld. Links is inderdaad wat kaal, maar op zich valt het heel erg mee met hoe het eerder was. Misschien moeten er wat vissen die minder angstig zijn om te zorgen dat je simulansen ook meer vertrouwen krijgen? Ik heb een klein schooltje Corydoras pygmaeus erbij, ook heel klein, zwemt over de bodem en wat hoger in de bak en ik zie ze vaak ook als een grote school samen zwemmen. Misschien een ideetje?
Ja Corydoras heb ik nog wel op mijn wensenlijstje staan! Ik vind de panda wel gaaf, maar las dat dat geen goede keuze is omdat ze niet heel sterk zijn. In de andere soorten heb ik mij nog niet echt verdiept omdat ik eerst wilde dat mijn huidige bestand het naar zijn zin heeft.

Had er eigenlijk nog niet zo over gedacht dat het toevoegen van een andere vissen soort er juist voor kan zorgen dat ze zich veiliger voelen. Heb wel al een keer geprobeerd de groep uit te bereiden, maar de simulans zit helaas niet in het standaard assortiment hier.
 
Misschien is het een goed idee om eens te kijken naar de corydoras Sterbai.
En @B94 ik zou willen dat mijn bak er zo geweldig uit zou zien als de jouwe.. Prachtig vormgegeven. :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Thanks, zet de pygmaeus en de sterbai op het lijstje! Mooi startpunt om de wereld van Corydoras mee te gaan ontdekken :)
 
Van de mogelijke nieuwe vissen is nog niks gekomen helaas. Wel een foto door de zijkant van de bak, met actieve vissen
 

Bijlagen

  • IMG_20231021_144805.jpg
    IMG_20231021_144805.jpg
    5.9 MB · Weergaven: 48
Als jullie de onderstaande plant zitten, hebben jullie dan een idee wat eraan zou kunnen missen? Ooit was het een heel volle "struik". Nu "verdwijnen" alle oude (onderste) bladeren en in de jonge bladeren zitten gaatjes en deze bladeren blijven erg klein.

Ik heb gelezen over co2 tekort. Dit zou kunnen want dat voeg ik niet toe. Maar ik vraag mij af of dat echt de oorzaak is, waarom gebeurt dit dan pas na een paar maanden?

Ook fosfaat en ijzer tekort heb ik gelezen. Maar echt een duidelijke oorzaak en oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Daarom hoor ik graag jullie mening voordat ik allerlei middeltjes ga toevoegen of de plant maar helemaal verwijder ..

Als mogelijke acties heb ik een aantal weken terug het licht wat feller gezet, dit lijkt geen verschil te maken. Ik denk zo'n 2 maanden geleden heb ik een klei bolletje bij de wortels toegevoegd.

Mogelijk heb ik zelf de plant ook deels naar de afgrond geholpen. Zo'n 2 maanden geleden waren er onderin de plant veel kale stengels, terwijl bovenin juist veel blad was. Ik heb toen alle onderste delen verwijderd en de mooie toppen met een klei bol terug gezet. Het resultaat is moet geworden zoals ik voor ogen had ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20231024_224320.jpg
    IMG_20231024_224320.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 54
Als jullie de onderstaande plant zitten, hebben jullie dan een idee wat eraan zou kunnen missen? Ooit was het een heel volle "struik". Nu "verdwijnen" alle oude (onderste) bladeren en in de jonge bladeren zitten gaatjes en deze bladeren blijven erg klein.

Ik heb gelezen over co2 tekort. Dit zou kunnen want dat voeg ik niet toe. Maar ik vraag mij af of dat echt de oorzaak is, waarom gebeurt dit dan pas na een paar maanden?

Ook fosfaat en ijzer tekort heb ik gelezen. Maar echt een duidelijke oorzaak en oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Daarom hoor ik graag jullie mening voordat ik allerlei middeltjes ga toevoegen of de plant maar helemaal verwijder ..

Als mogelijke acties heb ik een aantal weken terug het licht wat feller gezet, dit lijkt geen verschil te maken. Ik denk zo'n 2 maanden geleden heb ik een klei bolletje bij de wortels toegevoegd.

Mogelijk heb ik zelf de plant ook deels naar de afgrond geholpen. Zo'n 2 maanden geleden waren er onderin de plant veel kale stengels, terwijl bovenin juist veel blad was. Ik heb toen alle onderste delen verwijderd en de mooie toppen met een klei bol terug gezet. Het resultaat is moet geworden zoals ik voor ogen had ;)
Dit lijkt me Hygrophila Difformis? Die kreeg ik in mijn bak ook niet aan de praat. Alles geprobeerd, ook op verschillende plekken gezet. Aan voeding geen gebrek want EI en voeg ook CO2 toe. Oorzaak nooit gevonden, oplossing werd de prullenbak.
 
Dit lijkt me Hygrophila Difformis? Die kreeg ik in mijn bak ook niet aan de praat. Alles geprobeerd, ook op verschillende plekken gezet. Aan voeding geen gebrek want EI en voeg ook CO2 toe. Oorzaak nooit gevonden, oplossing werd de prullenbak.
Dat klopt inderdaad. Wel jammer, het is een mooie plant als die het goed doet en volgens de webshop waar ik hem kocht een makkelijke en weinig eisende plant.😕
 
Stel ik zou toch nog willen proberen met extra voeding, is het dan verstandig om de all in one dosis iets te verhogen naar bijvoorbeeld 15mL per week in plaats van 10? Of is het risico dan groot dat je de hele boel in de war gaat brengen?

Vind voeding vs. licht vs. co2 en dan ook nog alle soorten voedingselementen nog altijd een ongrijpbaar iets :)
 
Vandaag zag ik dat mij Anubis bloeit! Een garnaal lijkt de nieuwe bloem lekker te vinden. Hopelijk laat die nog wat over 🤪
 

Bijlagen

  • IMG_20231031_212103.jpg
    IMG_20231031_212103.jpg
    4 MB · Weergaven: 48
Stel ik zou toch nog willen proberen met extra voeding, is het dan verstandig om de all in one dosis iets te verhogen naar bijvoorbeeld 15mL per week in plaats van 10? Of is het risico dan groot dat je de hele boel in de war gaat brengen?

Vind voeding vs. licht vs. co2 en dan ook nog alle soorten voedingselementen nog altijd een ongrijpbaar iets :)
Dit zou je verder kunnen testen voor jezelf. Zorg er wel voor dit dit het enigste is wat je veranderd en kijk het dan 3 wkn aan of je verschil ziet.
 
Dit zou je verder kunnen testen voor jezelf. Zorg er wel voor dit dit het enigste is wat je veranderd en kijk het dan 3 wkn aan of je verschil ziet.
Dank je! Ik ben vorige week begonnen met 1x per week 10mL (zoals ik altijd deed) en halverwege de week nog eens mL extra.
 
Iemand ervaring met de Corydoras Habrosus? Vind deze er (op internet) wel gaaf uit zien en heeft hetzelfde formaat als de simulans. Wel lijkt mijn gH en pH een beetje aan de hoge kant en lees ik wisselende verhalen over hoe makkelijk deze houdbaar zijn.

De trillianus vind ik ook heel mooi, vooral dat patroon! Deze is wel iets groter, naar nog steeds vrij klein. Ook bij deze soort is mijn gH en pH aan de hoge kant volgens de info op Wikipedia.

Bij de sterbai ben ik bang dat die een beetje gaat wegvallen tegen mijn bruine bodem. De pygmaeus heb ik een beetje twijfels bij, lijkt toch iets meer op een "normale" vis.
 
Wat zijn je gH en pH waarden dan?
 
Die is idd wel aan de hoge kant denk ik. Ik maak zelf altijd gebruik van osmose water wat ik meng met leidingwater zodat ik op een pH van 7 uitkom en soms iets lager.

Ik produceer het osmose water zelf dmv een osmose water instalatie, kost in de regel niet veel. Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou een optie is.

Bv hier:

Er zijn ook bepaalde middeltjes die je pH helpen verlagen, al gebruik ik deze zelf nooit (zoals Eikenextract). Misschien dat anderen daar weer meer over kunnen vertellen.
 
Die is idd wel aan de hoge kant denk ik. Ik maak zelf altijd gebruik van osmose water wat ik meng met leidingwater zodat ik op een pH van 7 uitkom en soms iets lager.

Ik produceer het osmose water zelf dmv een osmose water instalatie, kost in de regel niet veel. Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou een optie is.

Bv hier:

Er zijn ook bepaalde middeltjes die je pH helpen verlagen, al gebruik ik deze zelf nooit (zoals Eikenextract). Misschien dat anderen daar weer meer over kunnen vertellen.
Bedankt voor de tip! Heb hier een tijd geleden ook wel eens over nagedacht. Toen had ik de keuze gemaakt dat ik liever op zoek ga naar vissen die tegen deze hogere pH kunnen, zodat ik makkelijker onderhoud kan doen. Heb namelijk ook niet echt de ruimte om emmers water op te slaan 😬

Misschien toch weer overwegen als dit heel moeilijk blijkt te zijn.

Voor de Corydoras had ik trouwens een nieuwe topic gemaakt, daar kreeg ik de tip dat de Panda via Marktplaats/hobby kweker toch wel redelijk sterk kan zijn. Dus overweeg deze nu ook, volgens mij zijn die iets makkelijker dan de andere als ik dat zo lees op internet.
 
Opzich is osmose niet moeilijk en niet erg duur maar ja je moet wel om de lagere waarden te behouden telkens mengen met het verversen.
 
Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Ben nu bijna 2 maanden meer voeding aan het geven en heb ook de verlichting iets gedempt. Hoewel ik het niet in de meetresultaten terug zie, heeft dit wel een goed effect op de plantengroei. Zelfs het laatste takje van de vaantjesplant lijkt langzaam weer wat aan te sterken. De bladeren blijven zitten en hebben ook geen gaatjes meer. Daarnaast valt op dat de valisneria veel nieuwe scheuten heeft gemaakt. Ook de nieuwe bladeren van de Braziliaanse klimop zijn steviger dan de oude.

Het is dus niet in de meetresultaten zien, maar ik ben zelf wel blij met wat ik in de bak die gebeuren.

Ook de simulansjes zie ik een stuk vaker. Ze zwemmen nu eigenlijk de hele dag vrij rond in de bak! Ik heb nu veel meer hoornblad wat ook drijft in de bak, en deze beschutting lijken ze fijn te vinden. Dit was denk ik de missing link om ze op hun plek te laten voelen. Ik vind het zelf iets minder mooi, maar dat maken de vissen met hun activiteiten meer dan goed!

De corydora's zijn er nog niet, omdat ik nog niks heb kunnen vinden op Marktplaats (moet eigenlijk op fietsafstand zijn). Met het huidig temperatuurverschil tussen binnen en buiten is het misschien ook verstandiger voor de vissen om nog een paar weken te wachten.
 

Bijlagen

  • IMG_20231222_205153.jpg
    IMG_20231222_205153.jpg
    5.7 MB · Weergaven: 38
Ik heb weer een (voor mij) vreemd fenomeen:
Aan een kant van mijn aquarium is het Java mos helemaal dood gegaan en verdwenen. Dit is gebeurt in misschien maximaal 2 weken. In het midden zit nog een pluk mos welke er nu nog heel goed uit zien. Het enige verschil is dat het dode stuk veel groter was en op een donkerdere plek zat. Deze preek was wel echt donkerder door veel drijfplanten. Ik lees echter dat Java mos het ook met weinig licht goed doet. Kan het nog door te weinig licht komen? Of hebben jullie een betere verklaring?

Met de andere planten lijkt het juist wel goed te gaan sinds mijn laatste post
 
Weinig licht betekent wel dat ze nog licht nodig hebben om te groeien. Ik weet niet hoe donker het is bij jou in die hoek, maar het is goed mogelijk dat ze te weinig licht heeft ontvangen.
 
Ik vermoed ook net als wat ed zegt dat het toch daar dan te weinig is geweest. Opzich is het doorgaans net onkruid.
 

Terug
Bovenaan