Wat is er nieuw

B3 van Apisto (foto album)

Wat ik overigens ook nog wou opmerken, is dat ik verbijsterd ben hoe sterk de Hemigrammus erythrozonus/vuurneon wel niet zijn.
Ik heb ze ondertussen al 6 jaar en er waren er tot een maand geleden nog geen sterfgevallen, dit in tegenstelling tot de apisto's die ik heb gehad.

Mooi toch, een teken dat de waardes in het aquarium in orde zijn en naar wens van je vissen. Wel een leuke visjes hoor die vuurneons, wil je de school niet meer uitbreiden?

Mooi toch, een teken dat de waardes in het aquarium in orde zijn en naar wens van je vissen. Wel een leuke visjes hoor die vuurneons, wil je de school niet meer uitbreiden?
Daar ben ik voorlopig nog niet uit, het huidige B3 bakje gaat een Afrikaanse biotoop worden.
En de 450l wordt Zuid-Amerikaans, maar de kans is groot dat ik daar gewoon de klassieke kardinalen neem. Dus uitbreiden zit er voorlopig niet in, al zijn de plannen nog heel fluctuerend.
Ik ben echt verbaasd van GertBL zijn bakken, die zijn volgens mij wonderlijk. Ik zou dan ook graag iets zoals zijn inrichting willen.

Of iets in de richting van jouw artikelen, wie weet xD.

Ik zie dat GertBL ook gebruik maakt van de Hydrocleys nymphoides, prachtige planten! Mooi voorbeeld aquarium om inspiratie uit te halen.
Persoonlijk vind ik het erg mooi om juist in een groot aquarium veel kleinere (nano)vissen te houden om een zo natuurlijk mogelijk gedrag te krijgen. Grote scholen en meerdere harems apisto's. Prachtig om te zien! Meestal (en logisch ook) grijpt men een groter aquarium direct aan om grotere vissen te kunnen houden.

Een Afrikaans biotoop kan ook erg mooi zijn. Je doelt dat op een West-Afrikaans biotoop met beplanting? Of op een Tanganyika / Malawi biotoop?
Beide zijn prachtig. Wellicht ook stof voor een toekomstig artikel...

Ik zie dat GertBL ook gebruik maakt van de Hydrocleys nymphoides, prachtige planten! Mooi voorbeeld aquarium om inspiratie uit te halen.
Persoonlijk vind ik het erg mooi om juist in een groot aquarium veel kleinere (nano)vissen te houden om een zo natuurlijk mogelijk gedrag te krijgen. Grote scholen en meerdere harems apisto's. Prachtig om te zien! Meestal (en logisch ook) grijpt men een groter aquarium direct aan om grotere vissen te kunnen houden.

Een Afrikaans biotoop kan ook erg mooi zijn. Je doelt dat op een West-Afrikaans biotoop met beplanting? Of op een Tanganyika / Malawi biotoop?
Beide zijn prachtig. Wellicht ook stof voor een toekomstig artikel...
Inderdaad de HN is een prachtige plant, alleen wel niet heel makkelijk te vinden.
Ik vind de verhouding van vissen bij Gert echt mooi, een juist evenwicht tussen de groottes, echter heeft Gert wel een grotere plas dan ik: 720<->450l, dat is bijna het dubbel.

Wat het Afrika biotoopje betreft, zou ik richting West-Afrika gaan, met name rond de Aplocheilichtys normani, maar dit staat nog niet vast.
Ik ga proberen een soort van jungle te creëren met veel nano anubias begroeiing.

Wat het Afrika biotoopje betreft, zou ik richting West-Afrika gaan, met name rond de Aplocheilichtys normani, maar dit staat nog niet vast.
Ik ga proberen een soort van jungle te creëren met veel nano anubias begroeiing.

Klinkt goed. Misschien dat de combinatie met een koppel Pelvicachromis taeniatus een optie zijn. Interessant en mooi visje. Moet je alleen wel zorgen voor voldoende schuil mogelijkheden. Deze soort heb je snel in broedconditie en ze verdedigen dan hun territorium.

Klinkt goed. Misschien dat de combinatie met een koppel Pelvicachromis taeniatus een optie zijn. Interessant en mooi visje. Moet je alleen wel zorgen voor voldoende schuil mogelijkheden. Deze soort heb je snel in broedconditie en ze verdedigen dan hun territorium.
Dat lijkt me nogal krap in een 60ltr, ik dacht aan een klein groepje rond de 8 stuks van de normani en een klein groepje Desmocaris Trispinosa, indien vindbaar.
PS: echt super dat je meedenkt!!

Kersenbuiken zou ik er toch niet in zetten want dat kweekt gelijk ratten en zijn bovendien zeer territorium gevormd.

Zijn inderdaad prachtige vissen, en ook nog eens met een leuk karakter om te observeren.

Ik had ooit Zebra Cichliden, ook enorm stoer gedrag. Wel iets minder mooie vissen. Verder Kersenbuikcichliden gehad, na de zebra's. Ik begreep dat Apisto's wel moeilijker te houden zijn. Ze stellen meer waarde aan de waterkwaliteit, toch?

Ik had ooit Zebra Cichliden, ook enorm stoer gedrag. Wel iets minder mooie vissen. Verder Kersenbuikcichliden gehad, na de zebra's. Ik begreep dat Apisto's wel moeilijker te houden zijn. Ze stellen meer waarde aan de waterkwaliteit, toch?
De moeilijkheid hangt wat van de soort af, de cacatuoide (diegene in dit album)à zijn relatief makkelijk te houden. Je moet er gewoon voor zorgen dat het water licht zuur en zacht is, maar dit is makkelijk te bekomen.
Daarnaast gewoon wekelijks een beetje verversen, en zorgen dat er geen nitriet in het water zit.
Ga je naar iets moeilijkere soorten waarvan dan ook meestal wildvang zal het water wel stabieler zuur(der) moeten blijven.

Kijk, je moet echt met zuurgraad aan de slag. Dat is nog wel even tijdje boven mijn niveau. Eerst maar eens starten. Ik ben trouwens benieuwd naar je volgende foto album.

Lekker laat, maar die l nummer, ancistrus of iets dergerlijks, die voorbij komt schuiven in je filmpje is goud!

Kleine update:
Ik heb vandaag het zand eens uitgespoeld want de rottende bladeren laten best wat troep achter.
Heb meteen ook alle javavarens verhuisd naar het kleine bakje, en wat takken en bladeren toegevoegd. 100% ZA dus.
Bestand:
3x Hemigrammus erythrozonus
Echinodorus bleheri
Echinodorus magdalenensis

39441821_278220896324366_201085120348684288_n.jpg

Zo'n aquarium is best wel wat werk of niet?
Valt best mee, dit is eigenlijk een aquarium waar ik weinig aan doe. Ik hou er wel van dat bladeren en takken wat gaan rotten geeft een mooi natuurlijk uitzicht, maar dat betekend wel troep achteraf.
Dagelijkse dosering van carbo voor de plantjes, en regelmatig eens een voedingstablet/capsule in de bodem steken.
Om de 2 dagen een heel klein beetje voeren, en de visjes zijn weer blij.
Al bij al niet zo heel veel werk dus.

Komt goed, een nieuwe bak is al onderweg xD
Er zaten voorlopig ook geen vissen in, dus dat is al geruststellend.
Toch zal je vloerbedekking het niet prettig hebben gevonden, in eens een hoop water of heb je het nog in de hand kunnen houden?

Dat is balen zeg en ik heb dat hier met een nano van 30 liter gehad en daar was ik niet echt happy mee destijds.

Toch zal je vloerbedekking het niet prettig hebben gevonden, in eens een hoop water of heb je het nog in de hand kunnen houden?
In de ochtend wakker geworden met een grote plas water op de vloer, is inderdaad niet prettig.
Het gelijksvloers is helemaal bedekt met bleke natuursteen, dus al komt daar een druppel zuiver water op, vlekken heb je.
Dusja, als er 60l op de loer staat, moet die ook weer maanden uitzouten etc.. Prettig is wel anders maarja, zo gaat dat nou eenmaal.

Gelukkig lag er geen tapijt of laminaat dat je weg had kunnen gooien maar goed op zoiets zit niemand te wachten natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan