baard alg en een onbekende alg bestrijden

Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Berichten
82
Leeftijd
29
Locatie
Ede
Hallo allemaal.

Ik heb al een jaar last van baard alg en ik kom er maar niet van af. Ik heb een half jaar lang easycarbo en profito toegevoegd, maar dit leek het alleen maar te vermeerderen. De lamp staat nu van 11:00 tot 18:00 aan en ik ververs elke week 10% van het water. Ook heb ik zoveel mogelijk de aangetaste bladeren weggehaald, maar daardoor heb ik nog maar weinig begroeiing. Nieuwe planten zitten binnen 2 weken helemaal onder.

479782remco787_0_82_p1050611.jpg


Op het filter zit een groene soort alg die zich zeer sterk vast zet. Met een spons gaat het er nauwelijks af, dus haal ik elke maand het filter er helemaal uit om het eraf te krabben.

988921remco787_0_82_p1050608.jpg


De groenpuntalg op het glas groei zeer langzaam en daarvoor heb ik ene algen magneet. daar heb ik dus geen problemen mee.

Ik heb ook nog 6 japonica garnalen en een Gyrinocheilus aymonieri, maar deze lijken er niets van te eten.

Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt!
 
Hoeveel ml profito en carbo geef je op hoeveel liter water?
 
Ik heb een Ferplast Capri 50, dus ongeveer 45 L. Ik voeg elke week 4 ml profito toe en elke dag 1 ml easy carbo. Ik meet dit met een pipet, dus het is vrij nauwkeurig.
 
Wat zijn je waterwaarden want je moet ook voldoende nitraat en fosfaat hebben en co2.
Wellicht heb je daar een tekort.
 
Easy carbo is toch co2?
Ik heb verder geen materialen om dit te meten... dus hierop heb ik geen antwoord.
 
Remco787 zei:
Ik heb een Ferplast Capri 50, dus ongeveer 45 L. Ik voeg elke week 4 ml profito toe en elke dag 1 ml easy carbo. Ik meet dit met een pipet, dus het is vrij nauwkeurig.

Die bak heeft dacht ik 1 tl van 15W. Dat is opzich ook niet veel licht.
Hoelang heb je het licht branden?? 9 uur is voldoende namelijk.
 
Remco787 zei:
Easy carbo is toch co2?
Ik heb verder geen materialen om dit te meten... dus hierop heb ik geen antwoord.

Ja carbo is een soort van vervanger van co2, maar is niet echt co2 hoor.
Het zou handig zijn als je de po4 en de no3 ook kan meten.
De dosis pro fito is normaal krap aan voldoende volgens de richtlijnen.
 
Het is idd een 15W tl en die brand van 11:00 tot 18:00 zoals in mijn eerste bericht staat. Dit heb ik steeds verminderd, maar dit lijkt me het minimale..
 
Zou het helpen om meet profito toe te voegen? Ik heb niet veel beplanting dus daarom geef ik de minimale hoeveelheid.
En hoe duur is het om po4 en no3 te meten. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar dat waren dan 5 soorten metingen en dat was best prijzig.
 
Carbo is een koolstof bemesting, maar geen CO2 :). Eerder een C ....

Zoals al wel duidelijk, deze alg geeft een tekort aan... ook wel een onbalans. De plant wil dus harder groeien dan het feitelijk kan omdat er een te kort aan iets is. Wat dat is is even de vraag...

Gezien de licht duur niet lang is is de dosis profito, mits bak niet vol staat met planten, wel ok denk ik.
Carbo is wel minimaal, 2 ml per 50 liter kan prima....

Blijven nitraat en fosfaat over... daar zit waarschijnlijk het probleem.

Voer je veel?
Voer je ook wel diepvies/levend voer?

Het beste kan je even je water laten testen op No3 en PO4 als dat kan, dan weten we waarschijnlijk meer.
 
Ik voer alleen vlokvoer 2 keer per dag wat binnen 3 � 5 minuten op is. Ik eens gaan kijken naar de andere waarden. stel daar zit het probleem hoe is dat dan op te lossen? kan ik dat ook gewoon toevoegen?
 
Kunnen jullie misschien iets meer zegen over welke alg er op het filter zit? Ik deze nergens terug vinden op het internet.
 
Klopt, je kunt nitraat en fosfaat toevoegen.
Er zijn drie mogelijkheden (misschien nog wel meer, maar houden het graag simpel):

- Door het voeren (leven/diepvries) en te veel voeren.... maar is lastig en moet je ervaring mee hebben
- Kant en klaar middeltjes (Easylife: Nitro en Fosfo)
- Zelf maak oplossing met Kaliumfosfaat en Kaliumnitraat

Nitro / Fosfo is het meest makkelijke, maar ook duurder.. maar voor 50 liter water zal het wel meevallen.

Water meten kan je bijvoorbeeld bij de lokale aquarium winkel misschien wel laten doen...
 
Dus als ik het goed begrijp zit het probleem niet in de bekende gegevens. Dan zal ik zo snel mogelijk het water gaan meten op no3 en po4!

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Zeg nooit nooit in deze hobby :)

Ter onderbouwing van mijn verhaal...

Het hoeveelheid licht van je aquarium geeft de groei capaciteit van je planten aan. Meer / Langer licht is meer groei capaciteit. Echter kan een plant pas groeien als het voldoende bouwstenen heeft om ook werkelijk groter te worden. Als er een bouwstof mist dan gaat het groeien wel maar met gebreken. Gaten in blad, verkromming, verkleuring en algen vinden dat prima en hebben alle speelruimte om de rest van de bouwstoffen op te nemen.

Als bouwstoffen hebben we spoorelementen wat in profito zit, nitraten en fosfaten en koolstof (carbo e/o CO2) nodig.
Daarbij geldt dan wel, meer CO2 is meer sporen en nitraat/fosfaat.

Met andere woorden:

Licht = motor
Sporen/nitraat/fosfaat = olie en benzine
CO2 = Gaspedaal

Ik denk dat, bij wat ik lees en zie, dat sporen wel ok zijn, carbo mag je naar 2 ml doen per dag, maar NO3/PO4 weten we niet en daar zit waarschijnlijk het probleem omdat je deze niet standaard in het water krijgt door te verversen / voeren. Maar het kan zijn dat het anders ligt, dat sluiten we uit door 1 maal te laten meten.
 
Wat een goede conclusie!
Super bedankt daarvoor!
 
Terug
Bovenaan