Baard alg grote boosdoener in nieuwe opstartende bak.


Altispinosa, dan heb je daar je oorzaak denk ik. Een achterwand moet volledig gekit worden, anders hoopt vuil op. Er is bijna of helemaal geen watercirculatie achter die wand. Zelfs al zit er een klein gaatje ergens kan al ellende geven op termijn.

En ik ben bang dat je hem er toch uit zal moeten halen, of alsnog kitten.
 
Altispinosa, dan heb je daar je oorzaak denk ik. Een achterwand moet volledig gekit worden, anders hoopt vuil op. Er is bijna of helemaal geen watercirculatie achter die wand. Zelfs al zit er een klein gaatje ergens kan al ellende geven op termijn.

En ik ben bang dat je hem er toch uit zal moeten halen, of alsnog kitten.
Dan moet ik heel die achterwand er uit slopen ??? en kan ik die er dan terug in zetten/lijmen of beter geen achterwand meer in de bak en doen zoals mijn oude bak met een poster.
 
Met een plat mes haal je hem er vrij gemakkelijk uit hoor als ie gekit is. Toevallig heb ik het zelf ook moeten doen 2 weken terug.

De wand er opnieuw inzetten is het meeste werk. Dan moet de bak leeg en droog zijn. Ook als je hem er niet uithaalt maar afkit zal ie met normale kit 24 uur moeten drogen, ook zodat ie geen giftige stoffen meer afgeeft. Je hebt wel andere soorten kit, zoals onderwaterkit maar ik heb er geen ervaring mee.

Wat ik zelf heb gedaan is:

- 90% aquarium leeg, planten, stenen, hout eruit en in een grote kuip nat gehouden. Vissen en garnalen konden gewoon in aquarium blijven in overgebleven kleine laagje water.
- Wand eruit gesneden
- Kitresten met een nieuw stanleymes eraf gehaald, heel voorzichtig zodat je geen krassen maakt.
- Aquarium omgedraaid met mijn pa, want er zaten paar krasjes aan de voorruit. Dus de ruit waar de wand zat werd de voorruit.
- Zwarte plakfolie op (nieuwe) achterkant aan de buitenkant er op gedaan, dat is mijn nieuwe achterzijde geworden dus. Gewoon een zwarte achtergrond.
- Laatste vlekjes van de kit geprobeerd zo goed mogelijk te verwijderen.
- Water aanvullen en alles opnieuw inrichten en terugplaatsen.
- Pomp opnieuw aanzetten.
- AEROCOL gebruiken volgens de handleiding.

Tis even wat werk maar je bent wel van het gezeik af. Want blauwalg bleef bij mij ook terugkeren door enorm veel vuil achter de achterwand.

Jij zou ook nog je bodem kunnen vervangen, was bij mij niet nodig.
 
Met een plat mes haal je hem er vrij gemakkelijk uit hoor als ie gekit is. Toevallig heb ik het zelf ook moeten doen 2 weken terug.

De wand er opnieuw inzetten is het meeste werk. Dan moet de bak leeg en droog zijn. Ook als je hem er niet uithaalt maar afkit zal ie met normale kit 24 uur moeten drogen, ook zodat ie geen giftige stoffen meer afgeeft. Je hebt wel andere soorten kit, zoals onderwaterkit maar ik heb er geen ervaring mee.

Wat ik zelf heb gedaan is:

- 90% aquarium leeg, planten, stenen, hout eruit en in een grote kuip nat gehouden. Vissen en garnalen konden gewoon in aquarium blijven in overgebleven kleine laagje water.
- Wand eruit gesneden
- Kitresten met een nieuw stanleymes eraf gehaald, heel voorzichtig zodat je geen krassen maakt.
- Aquarium omgedraaid met mijn pa, want er zaten paar krasjes aan de voorruit. Dus de ruit waar de wand zat werd de voorruit.
- Zwarte plakfolie op (nieuwe) achterkant aan de buitenkant er op gedaan, dat is mijn nieuwe achterzijde geworden dus. Gewoon een zwarte achtergrond.
- Laatste vlekjes van de kit geprobeerd zo goed mogelijk te verwijderen.
- Water aanvullen en alles opnieuw inrichten en terugplaatsen.
- Pomp opnieuw aanzetten.
- AEROCOL gebruiken volgens de handleiding.

Tis even wat werk maar je bent wel van het gezeik af. Want blauwalg bleef bij mij ook terugkeren door enorm veel vuil achter de achterwand.

Jij zou ook nog je bodem kunnen vervangen, was bij mij niet nodig.
Wat is AEROCOL voor een product ? ken ik niet ,nog nooit van gehoord,mijn zandbodem is nieuw en die ligt er nog maar anderhalve week in.
Jij hebt je bak kunnen omdraaien schrijf je,de achterkant is nu de voorkant en de voorkant werd de achterkant,mag ik vragen welk merk die aquarium is en of je er een afneembare lichtkap op hebt want op mijn Aquatlantis en mijn Ferplast Dubai 100 kun je de bak niet omdraaien.
 
Woops sorry, vergeet wat ik zeg Aerocol. Baardalg geen blauwalg zie ik.

My bad ;)
 
Het aquarium vullen tot op de rand. Dus : nog één druppeltje er bij en het aquarium loopt over.

Waarom is het tot de rand vullen juist nodig?

Ik neem dus een volle 5 liter bus ‘SuperJavel’ ter hand en ledig deze in het aquarium.

Ongeacht de inhoud van de bak? Altijd vijf liter javel gebruiken? Dus zowel voor een 180 liter bak als voor een dertig liter bakje??
:S:stom:

Javel ? Weg. Alg ? Weg.

Bacteriën in de filter? Weg! :oops:

lol

Trouwens: Als je je filter compleet reinigt en dan ook nog eens twee die dagen stil legt zal er sowieso al niet veel leven meer inzitten vrees ik dus dan kan je volgens mij beter onmiddellijk opnieuw starten want wat is nu het juiste nut van alle leven in de bak te doden en dan verder te doen alsof er niets is gebeurd?


Sorry hoor, Johnny, maar de dertig jaar ervaring van deze enthousiasteling lijken me te verbleken door het Javel-advies (pun intended!)
Lijkt me eerder logisch om eerst de easy carbo manier te proberen voor je de hele bak molt met bleekwater... ;)
 
Waarom is het tot de rand vullen juist nodig?



Ongeacht de inhoud van de bak? Altijd vijf liter javel gebruiken? Dus zowel voor een 180 liter bak als voor een dertig liter bakje??
:S:stom:



Bacteriën in de filter? Weg! :oops:

lol

Trouwens: Als je je filter compleet reinigt en dan ook nog eens twee die dagen stil legt zal er sowieso al niet veel leven meer inzitten vrees ik dus dan kan je volgens mij beter onmiddellijk opnieuw starten want wat is nu het juiste nut van alle leven in de bak te doden en dan verder te doen alsof er niets is gebeurd?


Sorry hoor, Johnny, maar de dertig jaar ervaring van deze enthousiasteling lijken me te verbleken door het Javel-advies (pun intended!)
Lijkt me eerder logisch om eerst de easy carbo manier te proberen voor je de hele bak molt met bleekwater... ;)
Dus jij raad me aan om de easy carbo kuur te proberen,moet ik er dan eerst de achterwand uit slopen of laten zitten.
 
Dan ga ik de verduistering er nog iets langer op laten zitten en dan ga ik starten met de pure javel kuur.

Ik raad je vooral aan om eerder carbo kuur te doen voordat je de bleekwater route overweegt...
Want ik zie eigenlijk weinig verschil tussen een complete herstart of de behandeling met pure javel in een draaiende bak.

Wat is het voordeel van de javel-methode dan juist volgens jou? Een stootkuur met easy carbo heb ik eerder van gehoord maar een draaiende bak bombarderen met 5 liter javel is nieuw voor mij eigenlijk. En ik stel me zoals eerder gezegd een aantal vragen bij de "handleiding" die je kreeg:

-wat is het idee achter het exact tot de rand vullen?
-is 5 liter bleekwater de "magische formule" voor alle bakmaten? Altijd 5 liter, is dat wetenschappelijk bewezen of zo?
-wat is het nut van de bak draaiend te houden, hem vervolgens (inclusief filter) met puur bleekwater te vergiftigen, de filter een paar dagen stil te leggen en dan alles te herstarten alsof er niets is gebeurd? Draait je bak dan ineens als een zonnetje denk je of zou hij terug moeten opstarten en 'rijpen'?

Als je denkt dat hij terug van nul moet opstarten (wat ik vermoed) wat is dan het nut van de hele operatie geweest? Kon je dan niet beter eerst carbo proberen en als dat niet lukt gewoon de bak leegmaken, grondig kuisen (met javel bvb :)) en vervolgens herstarten (al dan niet met hergebruik van je filtermateriaal)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is een foto van de totale bak en van de achterwand niet slecht om een idee te krijgen van de ernst van de situatie...
 
Misschien is een foto van de totale bak en van de achterwand niet slecht om een idee te krijgen van de ernst van de situatie...
Ik ga de verduistering nog een dagje extra laten zitten en als ik het weggenomen heb dan zal ik de nodige foto's nemen en posten van de totale bak en achterwand.
Alvast vriendelijk dank Honeybadger en iedereen die al heeft geantwoord,dat waardeer ik enorm.
 
Als de achterwand er uit moet dan hoop ik toch dat ik hem er mooi in zijn geheel kan uit snijden zodat ik hem er mss na een grondige poetsbeurt er terug in kan lijmen,hij is wel in 2 gelijk helften dus dat zal mss schelen en makkelijker gaan dan ik denk.:juggle:
 
We zijn benieuwd Johnny en anders een mooie poster erachter;)
 
Mooie poster kan maar zou mss ook voor zwart plakpapier kunnen gaan en anders zwarte schoolbordverf.
Maar al bij al vind ik de achterwand bijzonder mooi,volledig schoon maken en er opnieuw inkitten en dan natuulijk volledig afkitten rondom (heb ik in het verleden nog al gedaan hoor.
Ach we zien wel wat er op ons af komt we hebben alle tijd en ik wil met deze bak 200% slagen want heb hier een speciaal doel mee voor ogen.
 
Nee is niet voor baardalg. Ook verduisteren is geen definitieve oplossing voor baardalg.
 
Verduisteren kun je doen bij blauwalgen maar verder eigenlijk niet. De carbokuur zou ik dus zelf gaan toepassen in dit geval;)
 
Dus had de verduistering eigenlijk niet gehoeven ? Zo mooi en netjes de bak afgeplakt met inpakpapier en daar een zwaar deken over heen en dat voor niets pfffff

En wat met het splinternieuwe verse filterzand wat ik er in heb gedaan ? Dat is toch niet verloren hoop ik ?
 
Nou het houdt je van de straat moet je maar denken;)
 
Je zandbodem ligt er nog niet zolang in lees ik dus die moet goed indraaien zeg maar en dus zuinig voeren.
 
Je zandbodem ligt er nog niet zolang in lees ik dus die moet goed indraaien zeg maar en dus zuinig voeren.
Moet ik die zandbodem er dan ook terug uit halen en genoeg spoelen of heeft dat geen enkel zin ?
 
Nou het houdt je van de straat moet je maar denken;)
Tja dat klopt en dan nog een café hebben net naast je deur en toch thuis blijven das karakter hebben he John.:engel:
 
Tja dat klopt en dan nog een café hebben net naast je deur en toch thuis blijven das karakter hebben he John.:engel:


Jaja, ik doe dat niet na maar ja ik heb dan ook geen cafe ion de buurt en ik drink geen alcohol:D:D;)
 
Jaja, ik doe dat niet na maar ja ik heb dan ook geen cafe ion de buurt en ik drink geen alcohol:D:D;)
Ik drink S'avonds mijn Duveltje of mijn Filouke terwijl mijn vrouw een glaasje rode wijn nuttigt en dat kan echt wel deugd doen maar chapeau als je totaal geen alcohol drinkt.
Ik ben 3 jaar geleden opgehouden met roken,ik had vanaf mijn 13 leren roken(sigaren van mijn Opa zijn verzameling stiekem)tot mijn 47ste dus das 34 jaar gerookt zoals een turk en dat gedurende zeker 25 jaar 2 pakjes per dag.
Niemand geloofe in mij dat ik dit echt wel zou kunnen STOPPEN MET ROKEN en na een 3de poging is het mij dan toch gelukt en dat is een enorme goeie beslissing geweest.
 
Knap Johnny en ik ben een jaar gelden gestopt en rook enkel de e sigaret af en toe nog maar zonder nicotine dus met alleen smaakvloeistof erin. Meer uit gewoonte is dat dan weer:D:D

Alcohol heb ik nog nooit gebruikt en ik vindt het zelfs vies.
 
Knap Johnny en ik ben een jaar gelden gestopt en rook enkel de e sigaret af en toe nog maar zonder nicotine dus met alleen smaakvloeistof erin. Meer uit gewoonte is dat dan weer:D:D

Alcohol heb ik nog nooit gebruikt en ik vindt het zelfs vies.
Dan hebben we toch iets gemeen John,jij rookt nog zij het dan de E sigaret wat je enorm veel ziet toe nemen en ik nuttig mijn glaasjes nog ach ja misschien dat ik over een paar jaar ook stop met alcohol en dan nog wat op mijn voeding letten dan komt het vast wel goed,ik heb wel mijn voeding al serieus veranderd want ben meer vegetarische groentenschotels in de oven beginnen eten maar ik zou het moeten afleren om snachts nog te eten want dat word niet meer verteerd in bed.
 
Dus had de verduistering eigenlijk niet gehoeven ? Zo mooi en netjes de bak afgeplakt met inpakpapier en daar een zwaar deken over heen en dat voor niets pfffff

En wat met het splinternieuwe verse filterzand wat ik er in heb gedaan ? Dat is toch niet verloren hoop ik ?
In een ander topic had ik je dat al vertelt, toch?

https://www.aquaforum.nl/threads/algen.101915/page-3
 
Ja maar alcohol is zeker schadelijk en de e sigaret niet als je geen nicotine erin hebt. Al is dat ook allemaal nog niet zeker en bewezen.
 
Ja maar alcohol is zeker schadelijk en de e sigaret niet als je geen nicotine erin hebt. Al is dat ook allemaal nog niet zeker en bewezen.
In feite is alles schadelijk hoor John ook de voeding want op dat vlak zijn ze ook al jaren de mens aan het vergiftigen op grote schaal,het enige wat die kan schelen is dat winstgevend gevoel,zo'n mensen hebben voor mij geen hart want die denken überhaupt niet aan de gezondheid van de bevolking.
In de tijd toen ik klein was dus in de tijd van mijn grootouders dan was alles nog heel gezond maar vanaf er 1 iemand hormonen in de koeien had gespoten was het om zeep en dat krijgen ze er nooit of te nimmer meer uit want het zit zelfs mee in de melk.
 
Ja maar jij hebt toch baardalg dus ik zie het verband met de bodem dan niet zo snel. Deze heb je vervangen begreep ik dus die moet nu weer een goede bacteriecultuur krijgen. Of gooi ik nu dingen door elkaar:S
 
In feite is alles schadelijk hoor John ook de voeding want op dat vlak zijn ze ook al jaren de mens aan het vergiftigen op grote schaal,het enige wat die kan schelen is dat winstgevend gevoel,zo'n mensen hebben voor mij geen hart want die denken überhaupt niet aan de gezondheid van de bevolking.
In de tijd toen ik klein was dus in de tijd van mijn grootouders dan was alles nog heel gezond maar vanaf er 1 iemand hormonen in de koeien had gespoten was het om zeep en dat krijgen ze er nooit of te nimmer meer uit want het zit zelfs mee in de melk.


Ja als je alles helemaal gaat analyseren dan zit tegenwoordig overal wel iets in wat niet echt "goed" voor je is. Maar ik sla mn kroketje echt niet over hoor:D:D;)
 
Ja maar jij hebt toch baardalg dus ik zie het verband met de bodem dan niet zo snel. Deze heb je vervangen begreep ik dus die moet nu weer een goede bacteriecultuur krijgen. Of gooi ik nu dingen door elkaar:S
Dan ga ik voor de zekerheid mijn filterzand onaangeroerd laten.
 
Ja als je alles helemaal gaat analyseren dan zit tegenwoordig overal wel iets in wat niet echt "goed" voor je is. Maar ik sla mn kroketje echt niet over hoor:D:D;)
Praten we dan over een kroketje uit de muur wat bij jullie in Nederland zo bekend is ?
 
Haha, ik gooi graag iets in de oven s avonds. Je kan haast alles al krijgen voor in de oven en dat is ook veel minder vet. Ribsters zijn ook erg lekker.
 

Terug
Bovenaan