Baard- en draadalg probleem onder controle krijgen


DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Wellicht gelezen door een aantal van jullie, maar even geleden ben ik achter een probleem met mijn filter gekomen wat langzaamaan erger is geworden: (Zie dit topic)
Dat is sinds kort opgelost (stroming vanuit het filter is weer uitstekend, maar in de periode van 1-2 maanden heeft het filter steeds slechter gefunctioneerd tot het moment dat het zichtbaar achteruit ging in de bak: Draadalg en baardalg

Helaas lijkt het de afgelopen 3 weken (met weer een goed werkend filter) nog niet echt beter te gaan met de algen, het lijkt eerder meer te worden en daarom dit topic, want dan is er blijkbaar meer aan de hand. Ik heb advies nodig over de juiste aanpak.

Bovenin de bak, onder de verlichting in het mos groeit draadalg:
draadalg.jpg

Voornamelijk onderin de bak is baardalg te zien. Hier op de steen is het het ergste geworden:
baardalg.jpg

Hierbij input over mijn bak:

Verlichting:

Juwel Helialux Spectrum, ingesteld via 2 profielen, onderstaande is het langste weekend profiel wat 2 dagen actief is, een vergelijkbaar schema maar dan met een uur langere 'pauze' en een half uur eerder uit is het weekschema wat 5 dagen actief is.
Verlichting staat maximaal op 60% en de langste duur daarvan in het weekend betreft 9 uur lang.
De opbouw periode duurt 1.5 uur en de afbouw periode einde dag duurt 2.5 uur.

Verlichting.jpg


Sidenote: ik hoop in dit topic geen discussie te voeren over het nut van een pauze. Dit is een bewuste keuze zodat ik op de momenten thuis meer kan genieten van de bak. Alleen als iemand serieus het idee is dat dit mijn problemen veroorzaakt dan hoor ik dat graag, maar deze pauze pas ik al toe sinds dag 1 dus het lijkt me sterk.

Co2:
De Co2 gaat om 7 uur aan, de verlichting 7.30 en die is om 9 uur op de maximale 60% sterkte.
Tussen de middag gaat de co2 ook 1 uur uit
De Co2 stopt om 21.15 uur (net voor de laatste knik omlaag in bovenstaande afbeelding)
Ik voeg 1 bel per 3 seconden Co2 toe via een atomizer op de invoerslang (voor het filter dus)
De dropchecker 30mg/l vloeistof kleurt lichtblauw (nog niet groen) (ik had 20mg/l vloeistof waarschijnlijk moeten aanschaffen voor een beter beeld..)

Voedingstof:
Ik voeg 4 keer per week (om de dag) 3.5ml all-in-one compleet toe van Aquariumbemesting.nl
Dit doe ik op ma, wo, vrij rond 19.00 uur en op zondag rond 10.00 uur
Voer voor de garnalen en vissen doe ik op hetzelfde moment.

Waterwaardes:
PH: Sinds de aquasoil is uitgewerkt (ongeveer een half jaar geleden) is de ph in mijn bak langzaam gesteden van 6.8 naar 7.5 (wat vergelijkbaar is met mijn kraanwater, niet wenselijk maar daar ga ik me later nog eens druk om maken).
KH: 7
GH: 6
NO3: 0
NH3: 0
NO2: 0
PO4: 0.5
Gemeten met een Colombo druppeltestset. Andere testen heb ik niet beschikbaar.

Onderhoud:
Ik ververs wekelijks 10%, 1x per 2 weken knijp ik de sponzen in het voorfilter uit, 1x per maand de sponzen in hoofdfilter. Dit is voldoende om de sponzen niet dicht te laten slibben en de stroming goed te houden.

Wat heb ik al gedaan:
Zoektocht op internet maakt mij duidelijk dat deze 2 algen ontstaan bij een slechte circulatie en onbalans in of te lage co2 toevoer. Vandaar mijn verwachting dat dit na het oplossen van het filterprobleem weer de goede kant op zou gaan. Waar het niet op lijkt.
Aan de circulatie kan het op dit moment niet meer liggen wat mij betreft, die is weer net zo goed als voor de problemen.

Ik heb 1 week geleden de verlichting teruggezet van max 65% naar max 60% en ik heb de co2 set een half uur eerder laten starten. Beide veranderingen dus 1 week geleden.


Ik ben benieuwd wat jullie opvalt, of ik meer moet veranderen in mijn doen en laten en/of dat het nuttig is om de alg handmatig te verwijderen, dit heb ik tot op heden nog niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
De dropchecker 30mg/l vloeistof kleurt lichtblauw (nog niet groen)

Ik denk dat je best wat meer co2 dan mag toevoegen tot de indicator lichtgroen is. Weet je de ph en de kh?
Ik weet niet of de alg op foto 1 vertakt is want dat kan ik slecht zien.
 
PH en KH waarde staat in het bericht. Co2 verhogen heb ik vorige week dus al 'gedaan' door de periode van co2 toevoer iets te verlengen. Eerlijk gezegd wil ik proberen te voorkomen dat dat nodig is, al ben ik bang dat het nodig is vanwege de hoge PH. Dit vanwege de Crystel Red garnalen die in de bak leven ;-)

Ik zal vanavond proberen betere foto's te maken van de algen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien hoor ik dit te weten :) of misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe groot is je bak? Op welke lichthoeveelheid heb je je plantenbestand afgestemd? Geef je je planten ook het licht dat ze nodig hebben momenteel of pas je het licht aan om de algen minder te maken? Of is het van alles door elkaar wat dat betreft?

Lees ik nou dat je 1 bel per 3 seconden geeft bij licht? Is dat 20 bellen per minuut?

In zijn algemeenheid, draadalg kregen wij hier altijd bij te weinig co2 tov het licht. Baardalg kwam hier later, toen de co2 slecht gedistribueerd werd en toen het co2-niveau niet constant was.

Uiteraard zeg ik niet dat dit bij jou zo moet zijn, elke bak heeft zijn eigen evenwicht, of niet.
 
Hoi GCJ, het betreft een 350 liter bak met ongeveer 290 liter netto waterinhoud.

Ik heb met niet extreem goed verdiept in de lichtbehoefte van de verschillende planten in de bak waardoor ik weet op welk percentage ik de verlichting zou moeten zetten (zie de link in mijn signature voor een lijstje van de planten in de bak). Dit heb ik het eerste half jaar proefondervindelijk getest waardoor ik uiteindelijk op 65% ben beland. Groeien doen de planten over het algemeen prima het afgelopen jaar, niet in een heel hoog tempo maar dat vind ik niet erg.

Ik heb de lichtsterkte nu verminderd om puur te zien of dat gaat helpen tegen de alg, in combinatie met het geven van iets meer co2. Co2 betreft inderdaad 20 bellen per minuut. De bak draait nu een jaar, het eerste half jaar heb ik zelfs maar 15 bellen per minuut gegeven.

De onbalans en dus de problemen zijn begonnen door de problemen met het filter. Wellicht ben ik te ongeduldig en moet ik nog geen verbetering verwachten na 3 weken weer een goede circulatie? Maar het gevoel zegt me dat het nog niet klopt.
 
Een lang en misschien wazig verhaal van mij waar je niets aan hebt, maar ik doe het toch maar :)

Ik begrijp dat je voorheen met deze (ongeveer) lichthoeveelheid gedraaid hebt zonder noemenswaardige alg problemen. De planten leken het redelijk goed te doen.

Blijkbaar was er een evenwicht tussen planten, licht, voeding en co2.

Dat je problemen kreeg door een niet goed functionerend filter kan ik me voorstellen. Dat kan maken dat voeding en co2 niet meer komt waar het nodig is. Dat kan juist de onbalans brengen die vooral baardalg in de hand werkt.

Daarnaast zeg je dat je voedingsbodem is uitgewerkt, en dat daardoor je ph behoorlijk is gestegen.

20 bellen per minuut alleen bij licht lijkt mij een bijzonder lage hoeveelheid.
Wij geven op onze bruto 325ltr bak 22 bellen per minuut bij licht, maar daarnaast hebben wij permanent 24 uur per dag bio-co2 op onze bak staan die zorgt voor een echt groene/licht groene checker (bij 20mg vloeistof).
Dat is dus een fors verschil.

Ik kan me voorstellen dat bij die werkende voedingsbodem die 20 bellen per minuut voldoende waren, maar nu niet meer.

Dan heb je al 2 forse mogelijke oorzaken voor je alg.

Wanneer je eenmaal baardalg hebt is het vaak lastig weg te krijgen, zelfs wanneer alle omstandigheden weer goed zijn. Wanneer het voet aan de grond heeft is het hardnekkig. Vaak is plaatselijke behandeling dan nodig (met bijvoorbeeld easy carbo of waterstofperoxide).
Draadalg zou, naar mijn mening, wanneer de omstandigheden weer goed zijn na een aantal weken toch echt minder moeten gaan worden. Het helpt wanneer je het fysiek zoveel mogelijk verwijderd, maar pas wanneer er weer voldoende co2 is, en de planten weer beter gaan groeien, zal de draadalg minderen of niet meer terugkomen.

Ik denk dus dat je met het regelen van het filter al een goede eerste stap hebt genomen. Nu nog beslissen of je een nieuwe voedingsbodem wil plaatsen, of dat je je ph wil gaan verlagen door wat meer co2 toe te voegen (binnen algemeen veilige grenzen), en dat combineren met plaatselijke bodemvoeding waar nodig (voedinscapsules en/of kleibollen bijvoorbeeld).

Wanneer je graag je ph terug wil op de oude waarde, en je kh is zo hoog dat je dat met co2 niet op een veilige manier kan bereiken, zou je kunnen overwegen je kh te verlagen, bijvoorbeeld door gebruik van gedeeltelijk osmosewater bij waterwissels. Dat natuurlijk alleen wanneer dat voor al je bewoners geschikt is.


Het zijn maar ideeen en het zal niet compleet zijn, maar misschien heb je zo een start om verder te denken.

Los van alles zou ik, op een regenachtige middag wanneer je je verveelt, toch eens duiken in wat voor planten je hebt en wat hun behoeften zijn. Een goede groei van je planten, blije planten, zijn de voornaamste manier volgens mij om een alg-arme bak te hebben. Eventueel zou je met kleine aanpassingen in je plantenbestand een verbetering kunnen aanbrengen, maar dat weet je pas wanneer je meer kennis hebt over wat je in je bak hebt staan/drijven.

Veel succes en plezier verder met je aquarium. Het kan echt weer goedkomen :)
 
Bedankt voor de uitgebreide post :) Ik heb inmiddels ook teruggevonden vanuit vorig jaar dat 30 bellen per minuut ook nog een veilige hoeveelheid was waarbij de CR's gewoon nog vrolijk voortplanten. Dus dat kan ik langzaam gaan opschroeven.
Voedinscapsules en/of kleibollen vind ik ook een goede om de planten van wat extra voeding te geven, een nieuwe soil ga ik niet aan beginnen.

Easy carbo heb ik nog in huis, hoeveel daarvan zou je adviseren om plaatselijk per dag toe te dienen?
 
De plaatselijke behandeling van baardalg is iets waar ik zelf weinig ervaring mee heb, maar anderen wel volgens mij. Wij hebben er destijds voor gekozen de aangetaste planten uit het aquarium te pakken en in een tijdelijke bak met weinig licht een behoorlijke overdosis te geven. Bij ons werkte dat goed.

Wat betreft de co2... Ik weet het niet, maar zou het kunnen zijn dat je de hoeveelheid co2 in het water, bijvoorbeeld 20mg/ltr, 30mg/ltr, verwart met het aantal te doseren bellen per minuut?

Rond de 20mg per ltr is wat men bij gemiddelde aquaria ziet als benodigde en veilige hoeveelheid co2, ook nog voor garnalen.
Rond de 30mg per liter is wat mensen toepassen in aquaria met veel licht en planten die daarom vragen, de meer gecompliceerde bakken als ik dat zo mag zeggen. Dat is ook wat je checker aangeeft. De ene vloeistof is groen bij 20mg per liter, de andere groen bij 30mg per liter.

Hoeveel bellen per minuut jij moet toevoegen om dat te bereiken, verschilt in elke situatie. Dat hangt af van de grootte van je aquarium, hoeveel co2 wordt gebruikt door de planten, de manier waarop het wordt toegevoegd en verspreid in het water (hoe efficient het wordt verspreid en aangeboden aan de planten).

Er zijn mensen die ver over de 100 bellen per minuut toevoegen, en die toch nog niet aan de 20mg per liter zitten.

In die zin kan je dus niet zeggen dat een bepaald aantal bellen per minuut veilig is of niet.

Gezien de garnalen die je hebt (waar ik geen ervaring mee heb), zou het zinnig kunnen zijn om te informeren of alleen het laten zakken van de ph in dat geval voldoende is.

Succes weer :)
 
Ik zou in elk geval met garnalen oppassen met carbo omdat dit een gemeen goedje is. Zelf heb ik ook geen ervaring met deze combi.
 
Ik lees dat je tussen de middag je CO2 toevoer een uur stopt? Dat zou ik niet doen het zorgt voor een onnodige variatie van het CO2 level. Ook dat kan weer bijdragen tot je alg probleem. Draadalg maar ook baardalg zijn gerelateerd aan CO2 tekorten.
 
Even ter vergelijking. Ik gaf op een soortgelijk volume, 300liter netto, toch zeker wel 120-150bellen per minuut. Nou verschilt elke bellen teller weer in hoe groot de bellen zijn maar ik zou aanraden de dropchecker mooi lichtgroen te krijgen.
 
Even ter vergelijking. Ik gaf op een soortgelijk volume, 300liter netto, toch zeker wel 120-150bellen per minuut. Nou verschilt elke bellen teller weer in hoe groot de bellen zijn maar ik zou aanraden de dropchecker mooi lichtgroen te krijgen.

Aangezien de topicstarter aangeeft 30mg vloeistof te gebruiken vind ik het advies om te mikken op mooi lichtgroen best link, en misschien/waarschijnlijk ook niet nodig.

Bovendien zou ik het opvoeren wel geleidelijk doen, plotse veranderingen in ph en co2 zijn niet altijd prettig voor een bak, en kan bij voldoende verandering ook invloed hebben op de nitrificatie.
 
Aangezien de topicstarter aangeeft 30mg vloeistof te gebruiken vind ik het advies om te mikken op mooi lichtgroen best link, en misschien/waarschijnlijk ook niet nodig.

Bovendien zou ik het opvoeren wel geleidelijk doen, plotse veranderingen in ph en co2 zijn niet altijd prettig voor een bak, en kan bij voldoende verandering ook invloed hebben op de nitrificatie.
Klopt goede aanvulling. Altijd langzaam opvoeren. Het verbruik en dus aantal bellen per minuut is in elke bak anders.

Je nitraat is ook erg laag zie ik. De meeste planten gebruiken ook voeding uit de waterkolom dus zorg dat er voldoende NO3, PO4, Kalium en sporenelementen aanwezig zijn.
 
Bedankt allemaal weer voor het meedenken. Even een algemene opmerking: Mijn co2 toevoer staat redelijk laag afgesteld, dit klopt, ik heb vorig jaar gezocht naar een balans tussen wat goed is voor de planten (met name de monte carlo voorin en een aantal andere voorin de bak zijn gebaad bij veel licht en co2) en wat goed is voor de Crystal Red garnalen (weinig co2). Ik weet het inmiddels, de combi hiertussen is niet ideaal maar het is me het afgelopen jaar toch aardig goed gelukt. Waarschijnlijk mede dankzij de werking van de soil. Ik sta dus nu voor een nieuwe uitdaging om de balans weer te vinden nu de soil is uitgewerkt en de problemen met het filter zijn verholpen.

Wat betreft de co2... Ik weet het niet, maar zou het kunnen zijn dat je de hoeveelheid co2 in het water, bijvoorbeeld 20mg/ltr, 30mg/ltr, verwart met het aantal te doseren bellen per minuut?

Nog even samenvattend:
- ik voeg 1 bel per 3 seconden toe. Dit ga ik nu langzaam proberen op te voeren naar 1 bel per 2 seconden (30 bellen per minuut). Veel meer dan dit zal volgens mij niet goed zijn voor de Crystal Red garnalen dus hopelijk is het voldoende.
- ik heb een dropchecker met 30mg/l vloeistof erin. Ik weet in mg/l liter niet hoeveel ik nu toevoeg..

Ik lees dat je tussen de middag je CO2 toevoer een uur stopt? Dat zou ik niet doen het zorgt voor een onnodige variatie van het CO2 level. Ook dat kan weer bijdragen tot je alg probleem. Draadalg maar ook baardalg zijn gerelateerd aan CO2 tekorten.

Dit heb ik vanaf dag 1 gedaan omdat ook de verlichting in de middag een periode donker wordt. Ik wil niet meer co2 toedienen dan nodig is. Ik ga kijken wat het effect is van de co2 verhoging naar 30 bellen per minuut en zal de komende weken dan ook een zien of ik die periode kan verminderen en wat het effect daarvan is. Zal dus wel een aantal weken gaan duren voor ik iets kan roepen over (hopelijk) verbeteringen.


Je nitraat is ook erg laag zie ik. De meeste planten gebruiken ook voeding uit de waterkolom dus zorg dat er voldoende NO3, PO4, Kalium en sporenelementen aanwezig zijn.

Ik geef een all in one complete voeding waar ook NO3 en PO4 in zit. Echter ik geef niet de aanbevolen hoeveelheid zoals op de verpakking staat want in dat advies staat direct ook dat je dan wekelijks 50% water moet verversen, dat zijn te grote schommelingen voor mijn garnalen. Wellicht geef ik dus nog wat te weinig, ik ga de komende periode weer wat meer testen uitvoeren om te zien wat er met de co2 gebeurd en dan krijg ik ook weer een beter beeld bij het voeding gebruik.


Hierbij nog een paar foto's, wellicht halen jullie hier nog iets uit?
Draadalg (2).jpg
Baardalg op mos.jpg
Baardalg op hout.jpg
 
Het was mij wel duidelijk dat je in de middag je CO2 stopzet omdat ook je verlichting uitgezet wordt. Echter CO2 effect ijlt na. Je kan niet je CO2 stopzetten zoals je het licht uitdoet. Het laatste heeft meteen effect, CO2 dus niet. Je brengt dus een schommeling in je CO2 level. Overigens geloof ik sowieso niet in het nut van het licht uitzetten in de middag maar dat terzijde. Maar, uiteraard, je moet doen wat je goed toe lijkt.
 
Overigens geloof ik sowieso niet in het nut van het licht uitzetten in de middag maar dat terzijde.

Ik doe dat ook tussen 12 en 2 maar meer met het doel dat ik met 10 uur licht s avonds 2 uur langer naar de bak kan kijken. Co2 gaat wel door maar dat regelt de controller.
 
Ja dat is ook een optie inderdaad. Het is ook meer dat ik het zo al 10 jaar gewend ben denk ik :DD
 
Dave geen idee of je het al wist maar ik zag net dat er een firmware update was voor de helialux controller, ik doe de instructies erbij.
 

Bijlagen

  • Helia update.JPG
    Helia update.JPG
    103.3 KB · Weergaven: 105
ik zou mijn wekelijkse waterverversing verhogen van 10 naar minimaal 30% om meer afvalstoffen te verwijderen
 
Typisch dat juist mensen die co2 toevoegen baardalg hebben. Misschien laat de CO2 toevoeging de CO2 teveel schommelen.

Persoonlijk zou ik het zo doen:

CO2 stoppen en extreem kort belichten. Bijv. 6 uur per dag. Dit doen gedurende 2 maand zodat alles zich heeft kunnen stabiliseren.
Als dat zo is dan langzaam de verlichting opvoeren naar 8 uur.
Meet het CO2 gehalte. Is deze niet te laag, dan fijn de CO2 uitlaten.

Langer dan 8 uur belichten in een plantenbak is onnodig.

Ik ga nu vast heel veel ellende over me heen krijgen, maar geloof me....een schommelende CO2 waarde is veel slechter dan een stabiel lage CO2 waarde.
 
Wat ik me weleens afvraag als ik dingen lees over fluctuaties is over welke fluctuaties we het dan hebben. Vanaf hoeveel verschil in ph krijg je hier problemen mee en is dat als er een verschil inzit van bv 0,2 ph of bij....................................??
 
Typisch dat juist mensen die co2 toevoegen baardalg hebben. Misschien laat de CO2 toevoeging de CO2 teveel schommelen.

Persoonlijk zou ik het zo doen:

CO2 stoppen en extreem kort belichten. Bijv. 6 uur per dag. Dit doen gedurende 2 maand zodat alles zich heeft kunnen stabiliseren.
Als dat zo is dan langzaam de verlichting opvoeren naar 8 uur.
Meet het CO2 gehalte. Is deze niet te laag, dan fijn de CO2 uitlaten.

Langer dan 8 uur belichten in een plantenbak is onnodig.

Ik ga nu vast heel veel ellende over me heen krijgen, maar geloof me....een schommelende CO2 waarde is veel slechter dan een stabiel lage CO2 waarde.
Je eerste zin is beslist onjuist. "Typisch dat juist mensen die co2 toevoegen baardalg hebben." Het gaat in een aquarium om verhoudingen. Wanneer die juist zijn is er geen alg probleem. Ik schrijf hier bewust alg probleem. In principe heeft iedereen algen in z'n bak. Maar niet iedereen heeft een algen probleem dus teveel alg. Ook je laatste zin lijkt me niet helemaal goed. Bij een stabiel CO2 tekort komen er gegarandeerd algen. ondermeer baardalg en draadalg krijgen kansen. Datzelfde, dat deel van je zin is juist, gebeurd er bij een schommelend CO2 level. Overigens, ook ik voeg CO2 toe maar heb geen algen probleem. Lichtsterkte wijzigen lijkt me een advies dat ik pas zou geven wanneer we weten welke planten Ts heeft én wat die planten vragen. Ellende over je heen krijgen lijkt me niet nodig, ook jij hebt recht op je mening!
 
Ik denk dat het meer een kwestie is van voldoende co2 en een stabiele co2 is. Is een van de 2 niet in orde dan komen er vaak geheid problemen met alg.
 
Ja juist stabiel.ik heb ook jaren baard algen gehad.wat ikk ook probeerde, niets hielp.Het viel mij ook aal op dat het erger werd bij hogere co2. toen dacht ik"zou het komen door het in de nacht ontbreken van co2. ik geef nu zeer weinig co2,maar wel 24/7, en de alg is reeds 4 maanden spoorloos. conclusie.co2 is niet zaligmakend.beter is inderdaad te streven naa"r "stabieliteit" Sorry mijn slechte schrjven.Ik heb parkinson
 
Als je tijdens de nacht geen co2 toevoegt dan stijgt de ph inderdaad en zakt de hoeveelheid co2 en als het licht aangaat dan kun je tekorten hebben. Ik liet de co2 zo n 2 uur eerder dan het licht aangaan.
 

Terug
Bovenaan