Baardalg en CO2 op timer

De ijk vloeistof PH 4 en PH 7, zit er trouwens niet bij.
Deze moet je er los bij kopen: bijvoorbeeld bij de "Visvoer webwinkel".
 
Van mij kun je wel ijkvloeistof krijgen als je wilt. Even helpen onthouden, dan neem ik het de volgende keer mee :)
Denken jullie er wel aan om je electrode te spoelen in gedemineraliseerd water alvorens het in de ijkvloeistof te dopen. Na elke meting eerst weer spoelen. IJkvloeistof raakt snel vervuild en wordt daardoor onbetrouwbaar! Zomaar een tip, hoor.
 
Laatst bewerkt:
Denken jullie er wel aan om je electrode te spoelen in gedemineraliseerd water alvorens het in de ijkvloeistof te dopen. Na elke meting eerst weer spoelen. IJkvloeistof raakt snel vervuild en wordt daardoor onbetrouwbaar! Zomaar een tip, hoor.
Ik gebruik steeds nieuwe 😜
 
Ik spoel de electrode inderdaad eerst af met osmose en doe hem dan in het potje ijkvloeistof. Maar goed is het niet zo dat het restje osmose de ijkvloeistof ook iets verdund en dat de ph4 of 7 dan wat veranderd?

Ik weet niet wie of waar maar er is me verteld dat wanneer je een zakje poeder gebruikt waar opstaat dat je dat met 250ml moet mengen dat het niet zo nauw steekt met die 250ml omdat dit geen of weinig invloed heeft. Je zou dus ook 300 ml kunnen gebruiken.
 
Dat is onnodig duur, lijkt me.
Ligt eraan hoe groot je het in koopt. Je hebt van die grotere flessen, dan is het niet zo duur meer. Ik heb ook geen halve liter per keer nodig, gewoon een klein dopje waar de pH meter in past.

En heel eerlijk. Meestal gebruik ik druppeltesten.. dus dat ijken doe ik ook niet zo vaak :)
 
Vaak zie je, juist bij nieuwe, electrode's een afwijking bij de tweede meting. Een nieuwe electrode wordt "in-geijkt" en gebruikt. Maar de gel in de electrode heeft vaak tijd nodig om goed ingespeeld te raken. Je ziet dan heel vaak bij de tweede ijking een veel grotere afwijking.

Bij het ijken gebruik ik inderdaad gedemineraliseerd water. Waarmee ik mijn electrode spoel alvorens hem in een glas ijk vloeistof te zetten. Even goed afschudden zorgt er voor dat de electrode nagenoeg droog is. Altijd laat ik de electrode een minuut of 3 staan eer ik de controller eventueel bij-regel. De meter moet namelijk de stabiele waarde aangeven van de ijkvloeistof. Voor ik van de 7 naar de 4 vloeistof ga spoel ik uiteraard weer. Maar goed dat is dus de manier waarop ik het doe.
 
Na het ijken houd ik mijn pH meter in de bewaarvloeistof (in het dopje) en spoel de electrode elke keer met osmosewater voordat ik meet. Is dat goed?
 
Terug
Bovenaan