Baardalg en uitvallende planten


Sven95

Active member
Lid geworden
13 februari 2023
Berichten
25
Hoi allen,
In november ben ik overgestapt van een eigen brouwsel bio CO2 systeem naar fatsoenlijke CO2 art set. Dit omdat de baardalg bleef groeien wat ik verweet aan het onregelmatige CO2 systeem.
Aanvankelijk leek het een stuk beter te gaan en begonnen de plantjes beter te groeien. Sinds die tijd heb ik twee keer een carbo kuur gedaan om de baardalg te laten verdwijnen, maar tot mijn verbazing komt deze toch elke keer weer terug.

Het zit op stenen, het filter, plant stelen en bladeren van langzame groeiers. Met name bij m'n, ludwigia en rotala is het een armzalig gezicht. Na een snoeibuurt merk ik dat de onderkant uitvalt en de kale steel zwart wordt. De laatste tijd heeft ook de Hygrophila Pinnatifida het zwaar te verduren, hij groeit wel door maar veel bladeren worden zwart van de BBA en sterven later af.

Ik heb eerst gedacht dat de stroming te hoog is, maar de BBA zie ik zowel groeien op plaatsen met een lagere als een hogere stroming.
Zou het te maken kunnen hebben door het gebruik van een intern filter? Verder is de KH hier hoog (vaak boven de 8) en heb ik helaas niet de mogelijkheid om over te gaan op osmose.

Hierbij wat foto's van de situatie:
Overzicht.jpg

Dropchecker lijkt hier wat donker, maar is doorgaans groen tot lime groen
Filter.jpg

Rotala en Hygro.jpg

Ludwigia.jpg

Hout.jpg

Buce.jpg
 
Je dc kleurt inderdaad erg donker en geen lichtgroen dus ik denk toch dat je een tekort hebt. Kun je alle waterwaarden posten en vertellen wat je toevoegt aan voeding?
 
oei, dat ziet er niet best uit.
Als ik zo bekijk ben je niet echt goed bezig geweest met onderhoud. Als ik zie dat het ook op gedeeltes van je spaybar ziet en ben je veels te laat geweest met ingrijpen.
Dus dat gaat helaas een hele klus worden.

Je zou een spotbehandeling/ stootkuur met easycarbo kunnen proberen, maar daar krijgen je gezonde planten en je bewoners best wel een opdonder van.
Want baardalg gaat niet zomaar weg en als het op de randen van je planten zit komt dit er eigenlijk ook niet meer vanaf. Dus aangetaste bladeren zijn verloren. Als de hele plant onder zit; ook die is verloren.

Zou alle aangetaste bladeren weg knippen, alle techniek zo goed mogelijk buiten de bak schoonmaken, elke plukje alg handmatig weghalen en elke stukje hout afschrapen met een mesje.
 
Wat is je gehalteaanNO3,PO4 en mineralen/ sporenelementen? Wat voor voeding in de waterkolom geef je? Wat voor voeding in de bodem geef je?
 
en elke stukje hout afschrapen met een mesje.
Ik smeerde het zelf in met carbo en liet dat een half uur liggen en boende het daarna af en zette het weer in de bak. Restanten zijn dan dood van de alg en die zie je snel niet meer als er al wat achterblijft na het boenen.
Zelf heb ik diverse malen een stootkuur carbo gebruikt en heb geen zichtbare nadelen voor de planten gezien en ja sommige vissen zijn er wat gevoelig voor zoals bv de Clownbotia.
 
Na het snoeien groeien er trouwens wel elke keer nieuwe toppen uit. Deze blijven veelal mooi tenzij de algen in de stengel daaronder te erg worden. Soms zit hier ook een soort draadalg bij.

Planten voeding:
Tropica Aquasoil, sinds van de zomer aangevuld met roottabs van masterline
Elke 2 dagen voeg ik 1.5ml profito toe en 3ml kalium. Eerst ook 2x per week fosfaat, maar de afgelopen 2 weken ben ik aan het kijken wat het effect is als ik daar mee stop.

Water waarden:
NO3: 5 mg/L
PO4: 0 mg/L (zelfs toen ik fosfaat vaker los toevoegde bleef deze waarde 0 of in ieder geval niet boven de 0.5)
Beide vind ik altijd lastig af te lezen met de Colombo test set. Er komt een lichte verkleuring aan maar blijft erg doorzichtig.
NH3: 0
pH: 6.75
KH: test setje is zojuist helaas op gegaan. Was de laatste keer 8
GH: 11
 
Volgens mij ontstaat dit soort alg door een tekort aan CO2. Een drop checker of een ph test zou duidelijkheid kunnen geven.
Of de alg zou kunnen ontstaan door het gebruik van een plantenvoeding wat geen all in one is. Dus te veel meststof wat te eenzijdig is.
En zelf gebruik ik geen Carbo meer omdat ik wel eens vermoed dat dit ook het microbiologische evenwicht in het aquarium zou kunnen verstoren.... Dat is althans mijn vermoeden.
Dus meer co2 en een all in one meststof zou in dit geval goed kunnen helpen. En misschien de belichtingsduur terug brengen naar 7 uur. per dag. Zo doe ik het...
 
Met een kh van 8 zit je hoog in de co2 met je ph en ik denk dat je dan geen goede circulatie hebt in de bak of een instabiele co2.
 
Is waterstofperoxide 3% nog een mogelijkheid? Spotbehandeling of badje voor de planten?
Zoniet, dan lees ik het ook graag!
 
Een spot behandeling op de stenen, het hout en de buceplandra heb ik al vaker gedaan, waarna de baard alg op de behandelde plekken afstierf en verdween.
Wellicht probeer ik het nu met een algehele stootkuur zoals ik die hier al vaker voorbij heb horen komen.

Ik ben vooral benieuwd naar wat de oorzaak kan zijn dat het telkens terug komt.
 
Wanneer met name een Ludwigia een zwart geworden steel aan de onderkant krijgt doet het iets opmerkelijks. Ludwigia laten de steel aan de onderkant wegrotten om los te komen van de huidige plek. Daarnaast krijgt het hoger aan de steel nieuwe wortels. In de natuur gaan ze, eenmaal losgekomen, dan drijven en pogen zich te ankeren op een andere hopelijk betere plek. Dus bij deze plant moet er ook eens geleken worden naar de bodem qua voeding want de Ludwigia voelt zich niet goed. Verder moet m.i. Ts is goed kijken naar reiniging naast het oplossen van voedingstekorten. Daarvoor is het nuttig om eens te kijken wat de planten vragen om überhaupt goed en optimaal te kunnen groeien. (Lichtsterkte en voeding)
 
Een spot behandeling op de stenen, het hout en de buceplandra heb ik al vaker gedaan, waarna de baard alg op de behandelde plekken afstierf en verdween.
Wellicht probeer ik het nu met een algehele stootkuur zoals ik die hier al vaker voorbij heb horen komen.

Ik ben vooral benieuwd naar wat de oorzaak kan zijn dat het telkens terug komt.
Ik deed het tijdens de waterwissel. Wanneer het water laag staat (eenmalig 75 a 80%) met een vernevelaar (plantenspuit) alles wat bovenwater uitstak. Restant zoals je zei met spotbehandeling.
 
Ik lees 0 nitraat en 0 fosfaat. Dit zijn echter belangrijke voedingsstoffen voor je planten. Ik zou mikken op 20 ppm nitraat en 2 ppm fosfaat. Alleen CO2 toevoegen gaat niet helpen tegen baardalg en goede plantengroei. Er is meer voor nodig om planten goed te laten groeien!

Verder zou ik het handmatig allemaal verwijderen. Heb dit zelf in het verleden ook eens moeten doen in een bak van mij. Deze had wel minder baardalg (alleen op hout). Hierbij zeker 50% waterwisselen p/w en je krijgt het weer goed onder controle. Dit vergt echter wel wat tijd en vasthoudendheid.

Je hebt een leuk uitgedachte scape waar echt wel potentie inzit 👍.
 
Ik lees 0 nitraat en 0 fosfaat. Dit zijn echter belangrijke voedingsstoffen voor je planten. Ik zou mikken op 20 ppm nitraat en 2 ppm fosfaat. Alleen CO2 toevoegen gaat niet helpen tegen baardalg en goede plantengroei. Er is meer voor nodig om planten goed te laten groeien!
Inderdaad. Nu vind ik het meten van nitraat en fosfaat erg lastig. Ik vraag mij wel eens af of de resultaten kloppen. Aan de kleur van de watertest is het vaak lastig te zien. Ik lees dit ook terug in het bericht van Sven.

Daarom gebruik ik All In One plantenvloeding, want daar zit ook fosfaat en nitraat in. Dan hoef je daar zelf niet meer over na te denken. Dan kan het zelf mengen ook niet fout gaan.
 
Btw, de AIO is meer voor gebruikers van de EI en waar je dus de helft ververst want anders kunnen de waarden te hoog gaan lopen.
 
Btw, de AIO is meer voor gebruikers van de EI en waar je dus de helft ververst want anders kunnen de waarden te hoog gaan lopen.
Ik heb precies dezelfde problemen.van de week alle aangetaste planten verwijderd en alles schoongemaakt.
Nieuwe planten gekocht, ik heb ook all in one plantenvoeding maar gebruikte de laatste tijd profito.
Maar het is beter om maar weer all in one te gaan gebruiken denk ik ?
Peter
 
Dat kan prima als je ook de nitraat en fosfaat op peil brengt en dat kan prima met poeders en dus met een stockoplossing.
Je kan dan ook gerichter sturen dan met de AIO.
 
Btw, de AIO is meer voor gebruikers van de EI en waar je dus de helft ververst want anders kunnen de waarden te hoog gaan lopen.
Ik dacht dit in eerste instantie ook, en dus gaf ik vaak maar kleine beetjes All In One plantenvoeding om de paar dagen, maar ik kom er juist achter dat tegenovergestelde waar is (bij mij dan). Sinds ik veel meer AIO geef gaat mijn aquarium beter als ooit te voren. Ik geef soms in de maximale aanbevolen hoeveelheid die staat voor 1 week in één keer in mijn bak. Deze bak heb ik een maand geleden heb opgestart, en daarin zit ook nog een voedingsbodem, en ik heb nog steeds geen algje gezien. 😀 Planten groeien als kool. In mijn andere bak van een jaar oud doe ik hetzelfde, en de alg hoeveelheid blijft gelijkt, of neemt wat af. Ikzelf denk juist dat te weinig AIO niet goed is. Ik ververs water 1x in de 2 a 3 weken. Maar het zou ook per merk AIO kunnen verschillen... Wat ik wel denk is dat alg kan toenemen door het geven van AIO in een bak wat al zeer veel uit balans is.
 
Wellicht heb je met die beetjes dan toch een tekort gehad of net niet voldoende voor optimale groei.
Belangrijk is dat je geen tekorten hebt voor een goede plantengroei.
 
Dat kan prima als je ook de nitraat en fosfaat op peil brengt en dat kan prima met poeders en dus met een stockoplossing.
Je kan dan ook gerichter sturen dan met de AIO.
Oke dan hou ik het voorlopig bij profito en misschien wat extra ijzer en kalium toevoegen ?
Blijft lastig he om de juiste plantenvoeding en dosering toe te dienen.
 
Oke dan hou ik het voorlopig bij profito en misschien wat extra ijzer en kalium toevoegen ?
Blijft lastig he om de juiste plantenvoeding en dosering toe te dienen.
Profito heeft dus alleen mineralen en sporenelementen. (onder andere ijzer).
Jouw planten hebben behoefte aan nitraat (NO3),Kalium en fosfaat (PO4).
Je moet dus OF overschakelen op een All in one MET K, NO3 en PO4
OF
met poeders deze stoffen aanvullen in combinatie met de profito.
 
Profito heeft dus alleen mineralen en sporenelementen. (onder andere ijzer).
Jouw planten hebben behoefte aan nitraat (NO3),Kalium en fosfaat (PO4).
Je moet dus OF overschakelen op een All in one MET K, NO3 en PO4
OF
met poeders deze stoffen aanvullen in combinatie met de profito.
Oke bedankt voor de info,dan ga ik toch maar weer over op All in one
Nitraat werd erg hoog hiermee en was daarom overgestapt op profito !
 

Terug
Bovenaan