Baardalg en waterstofperoxide


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedeavond,

Al sinds ik de rio 350 heb gekocht (2e hands) heb ik een mooie verzameling baardalg meegekregen. Het merendeel heb ik kunnen verwijderen alleen een hardnekkig deel krijg ik niet weg, namelijk onderin het aquarium in de hoeken op de kitranden.

Daardoor komt het ook steeds terug. Mijn stroming en co2 heb ik al aangepast en daardoor komt het minder snel terug, maar doordat ik het niet 100% verwijderd krijg verspreid het nog steeds al is het langzaam.

Ik heb geen zin om een siamse algeneter oid te kopen hiervoor want ik vind dat je de vissen om de vis moet halen en niet om een probleem aan te pakken.

Easy carbo heb ik ook al geprobeerd en mijn grootste effect daarmee is dat de vallisneria het begeeft.

Nu zie ik ze op YouTube regelmatig spreken over waterstofperoxide 3%. Heeft iemand daar ervaring mee en dan metname spottreatment gezien als ik het water zou moeten laten zakken de bak leeg staat.

Het gaat om een zwaar beplante, maar ook redelijk zwaar bevolkte 350 liter bak (+/- 300 liter netto).

Ik hoor graag jullie tips of ervaringen.
 
Goedeavond,

Al sinds ik de rio 350 heb gekocht (2e hands) heb ik een mooie verzameling baardalg meegekregen. Het merendeel heb ik kunnen verwijderen alleen een hardnekkig deel krijg ik niet weg, namelijk onderin het aquarium in de hoeken op de kitranden.

Daardoor komt het ook steeds terug. Mijn stroming en co2 heb ik al aangepast en daardoor komt het minder snel terug, maar doordat ik het niet 100% verwijderd krijg verspreid het nog steeds al is het langzaam.

Ik heb geen zin om een siamse algeneter oid te kopen hiervoor want ik vind dat je de vissen om de vis moet halen en niet om een probleem aan te pakken.

Easy carbo heb ik ook al geprobeerd en mijn grootste effect daarmee is dat de vallisneria het begeeft.

Nu zie ik ze op YouTube regelmatig spreken over waterstofperoxide 3%. Heeft iemand daar ervaring mee en dan metname spottreatment gezien als ik het water zou moeten laten zakken de bak leeg staat.

Het gaat om een zwaar beplante, maar ook redelijk zwaar bevolkte 350 liter bak (+/- 300 liter netto).

Ik hoor graag jullie tips of ervaringen.
Hoe is het met de baardalg? Ik heb er zelf ook wat van, een grootdeel haal ik handmatig weg, de rest hoop ik te laten verdwijnen door mn lamp minder lang te laten branden en meer waterwissels te doen, hoewel hier gezegd word dat een waterwissel weinig doet ben ik zelf van mening dat dit zeker een goed aandeel kan doen.
Water peroxide zou kunnen werken ik heb er vrij weinig over gelezen maar niets negatiefs in iedergeval. En ach anders hoort een beetje baardalg er bij het is eenmaal de natuur šŸ˜„
 
Je kan eventueel wel carbo gebruiken als je Vallisneria hebt maar dan zou ik die 5 dagen in een emmer zetten. Carbo breekt vrij snel af dus de zesde dag kun je die wel terugplaatsen.
Ik heb al vaker een carbo stootkuur gebruikt maar het moet ook goed kunnen met waterstofperoxide.
 
Ik geef een spot treatment met carbo vlak voor de wissel. Wel even je pomp uit zetten. Na 1-2 dagen wordt de alg rood en sterft. Omdat je pomp uit staat circuleert de carbo weinig/niet en overleefd je valisneria (iig bij mij). Na een minuut of 10 de wissel uitvoeren en dan is de carbo gelijk enorm verdund.
 
waterstofperoxide valt vrij snel uit elkaar in water en zuurstof en laat daarmee geen stoffen achter in het water. Dat maakt het uitermate veilig zolang je het niet in grote hoeveelheden tegelijk toevoegd.

gewoon met een spuitje op de algen spuiten en je zult zien dat ze verbleken en bij herhaalde behandelijk krijg je het helemaal weg. Mechanisch weghalen van baardalg is gewoon lastig omdat er vrijwel altijd een klein deel overblijft dat opnieuw uitloopt. H2O2 helpt gewoon prima.
 
Ik ben begonnen met co2 toevoegen dat heeft goed geholpen. Verder alle aangetaste bladeren weggeknipt, stenen etc schoongemaakt en dat werkt prima. Als ik nu plukjes zie behandel ik ze met 3% waterstofperoxide met een spuit, even de filter uit zetten voor 20min en tijdens het spuiten de vissen opafstand houden. Baardalg kleur dan bijna direct rood. Dan wordt het wel opgegeten door de vissen.

Ik gebruik op de 350 liter ongv 60ml per behandeling en dan kan je echt bijna heel de bak doen. De vissen en planten hebben nergens last van
 
Ik lees dit van waterstofperoxide nu voor het eerst en er schieten mij meteen een paar vragen binnen, Moet ik dit zelf mengen dat ik op 3% uit kom of is dit uit een potje wat al 3% heeft? Wat ik weet van deze stof is dat dit giftig is en uitbeid in kleren, mag je dit dan wel gebruiken in een aquarium met vissen? Tast dit planten of stenen aan? Hoeveel kan ik maximaal gebruiken op X liter? Wat kost het?

Heb zelf altijd wel beetje last van baard alg heb al tal van mogelijkheden geprobeerd. Als dit werkt zou het super zijn
 
Ik lees dit van waterstofperoxide nu voor het eerst en er schieten mij meteen een paar vragen binnen, Moet ik dit zelf mengen dat ik op 3% uit kom of is dit uit een potje wat al 3% heeft? Wat ik weet van deze stof is dat dit giftig is en uitbeid in kleren, mag je dit dan wel gebruiken in een aquarium met vissen? Tast dit planten of stenen aan? Hoeveel kan ik maximaal gebruiken op X liter? Wat kost het?

Heb zelf altijd wel beetje last van baard alg heb al tal van mogelijkheden geprobeerd. Als dit werkt zou het super zijn
Dit is in verschillende percentages te koop, zo ook 3% https://www.drogist.nl/orphi-waters...MIs6-vhLzK-wIVlux3Ch1-jgWJEAQYBCABEgIHmPD_BwE
 
Je kan eventueel wel carbo gebruiken als je Vallisneria hebt maar dan zou ik die 5 dagen in een emmer zetten. Carbo breekt vrij snel af dus de zesde dag kun je die wel terugplaatsen.
Ik heb al vaker een carbo stootkuur gebruikt maar het moet ook goed kunnen met waterstofperoxide.
Als je dit doet moet je wel de vallisneria kort snoeien, anders stikt ie door tekort aan zuurstof.

...mijn arme Val Australis :(
 
Hoe bedoel je door een tekort aan zuurstof?
Wel, als je planten niet belicht gaan ze zuurstof verbruiken. Vallisneria heeft veel zuurstof nodig, zeker de reuzenvarianten. Een emmertje heeft weinig water, en ook weinig oppervlak. Ik mikte mijn 6 volgroeide planten daar in. Met 2 dagen was de plant morsdood.
 
3% waterstof kan je voor 1 euro halen bij de drogist, hoef je dus niet meer te mengen. De exacte hoeveelheid zou ik even moeten opzoeken, maar ik ben voorzichtig begonnen met 10ml op 350l en gebruik inmiddels tot 75ml per dosering op doe 350 liter. De vissen hebben er geen zichtbaar last van, je moet het alleen niet op ze spuiten. Tegen de tijd dat ze dan in de buurt weer komen is de waterstof al water en zuurstof geworden.

Planten kan je ook in een mengsels van 1 liter water met 5ml waterstof peroxide dippen voor 5 min en dan terug plaatsen.

Heb 1x onverdund een steen behandeld die is inderdaad wat lichter geworden, maar in de zelfde sessie een steen behandel met de zelfde hoeveelheid alleen dan in een bak water en die is nog steeds de zelfde kleur als de rest
 
Even terug gekeken, kan alleen de bron even niet vinden. 50ml per 100 liter is veilig.
 
Moet je de waterstofperoxide echt op de alg spuiten of kun je het ook gewoon in je bak doseren?
Als je het in de bak spuit zet het om in water en zuurstof voordat het effect heeft op de alg. Anders zou het ook niet onschadelijk voor de vissen zijn. Als ik jou was zou ik in dit geval echt de moeite nemen de alg goed te raken met het spul voor het geneutraliseerd is
 

Terug
Bovenaan