Wat is er nieuw

Baardalg is weg, draadalg verschijnt

Henk van 43

New member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
36
Hallo!

Ik heb mijn Juwel Rio 180 (+ Eheim eXperience 350 filter) circa zes maanden geleden opgezet. Na een tijdje kreeg ik baardalgen. Die zijn de afgelopen weken bijna volledig verdwenen dankzij (tips op dit forum 👍, over) het verplaatsen van mijn sproeibalk van de zijkant naar de achterkant, het toevoegen van een CO2-diffuser en uiteindelijk een skimmer.

Ik heb echter de afgelopen paar weken een nieuw type algen. Het lijkt op draadalgen. Kleine haartjes bedekken het hele raam, dus elke 3/4 dagen schraap ik ze weg.

1000037513.jpg

1000037517.jpg

Mijn CO2-meter staat altijd op lichtgroen (niet op de foto omdat ik net nieuwe vloeistof heb toegevoegd), behalve het eerste uur in de ochtend.

Het licht staat 8 uur per dag aan, en de CO2 gaat 2 uur voor het licht aan en uit een half uur voor het licht uit.

Bevolking:
  • 10x kleine oranje garnalen
  • 4x Amano-garnalen
  • 4x Clown botia
  • 3x kopersalmonen
  • 9x neon tetra's
  • 3x dwergalgeneters
Planten:
  • Echinodorus bleheri
  • Cryptocoryne wendtii
  • Alternanthera reineckii (roze)
  • Echinodorus bleheri
  • Micranthemum micranthemoides (bedekt de voorgrond)
  • Cryptocoryne balansae
Ik had Lilaeopsis novae-zelandiae, maar die zaten onder de zwarte baardalgen, dus verwijderd.

Ik gebruik All-in-One lean dosing van Planted Box, circa 40ml per week en heb standaard ledverlichting die bij de aankoop van het aquarium.

Ik heb minder licht en waterverversingen (10%) geprobeerd, maar zonder succes.

Heeft iemand tips om ervan af te komen, of moet ik accepteren dat algen bij het vak horen?

Alvast bedankt voor het meedenken 😀

Algen horen zeker niet bij de hobby, iedereen kan er last van/mee krijgen. Je gebruikt de Lean Dose schrijf je. Ik denk dat je een gebrek aan nitraat en fosfaat kunt hebben daardoor. Test je, of heb je het water wel getest?

Je kunt het licht ook dimmen met bakpapier over gedeeltes van de lampen te maken, of door stukjes pvc buis rond de buis te schuiven zodat het licht ook minder fel wordt.

Ik zou inderdaad eerst een testsetje kopen en meten wat er voor de planten aan voeding beschikbaar is. NO3, PO4 en Fe. Als je daar stabiel goede waarden hebt dan kun je die alvast afstrepen.

Algen horen zeker niet bij de hobby, als word het wel door de meeste als zodanig geaccepteerd

Ik neem aan dat je een soil gebruikt gezien je een lean-dose gebruikt. Welk merk soil, en gebruik je nog iets aan toevoegingen onder in de bodem?

Bedankt voor alle snelle reacties!

Test je, of heb je het water wel getest?

Je kunt het licht ook dimmen met bakpapier over gedeeltes van de lampen te maken, of door stukjes pvc buis rond de buis te schuiven zodat het licht ook minder fel wordt.
Ik heb teststrips en daar zien de waarden er goed. Ik ga de stukjes PVC pijp eens proberen om het licht wat omlaag te halen. Raad je ook andere ledlampen aan?

Ik zou inderdaad eerst een testsetje kopen en meten wat er voor de planten aan voeding beschikbaar is. NO3, PO4 en Fe. Als je daar stabiel goede waarden hebt dan kun je die alvast afstrepen.
Als gezegd heb ik teststrips, maar die meten geen PO4 en Fe. Ik ga een koffertje bestellen en kom er op terug.

Algen horen zeker niet bij de hobby, als word het wel door de meeste als zodanig geaccepteerd

Ik neem aan dat je een soil gebruikt gezien je een lean-dose gebruikt. Welk merk soil, en gebruik je nog iets aan toevoegingen onder in de bodem?
Ik gebruik Dennerle Scaper's Soil, ik heb geen voedingsbodem en enkel plantenvoeding. Ik ben voor aquasoil zonder voedingsbodem gegaan, omdat ik met deze bodem goede ervaringen heb.

Je planten zien er gezond uit en tonen geen tekorten. Dus dat kunnen we wegstrepen. Dus waterwaarden van de NPK zijn momenteel niet relevant.
Ik zou wel een extra kaliumbron gaan gebruiken.

Zou de belichting verminderen, Iedergeval géén drijvers!
Zou ook wat amano garnalen erbij doen, de Co2 gaan finetunen en iets hoger in de waarden gaan zitten, betere flow in de bak en stug onderhoud blijven doen.

Is het wel draagalg? Zit meer te denken aan Oedogonium omdat er draden niet zo lang zijn?

Is draadalg dan geen Oedogonium?
De alg op de foto oogt meer als een fluweelalg maar dat is wel een Oedogonium.

Je planten zien er gezond uit en tonen geen tekorten. Dus dat kunnen we wegstrepen. Dus waterwaarden van de NPK zijn momenteel niet relevant.
Is dat van die kalium een algemene opmerkingen, of zie je iets dat op een tekort wijst. Als je KNO3 en KPO4 toevoegt, zou dat genoeg moeten zijn l, of zou je nog een extra bron van kalium adviseren?

Is dat van die kalium een algemene opmerkingen, of zie je iets dat op een tekort wijst. Als je KNO3 en KPO4 toevoegt, zou dat genoeg moeten zijn l, of zou je nog een extra bron van kalium adviseren?
Nee, als er een aquasoil word gebruikt zijn hogere kaliumwaarden altijd noodzakelijk. En dat ga je niet bereiken door alleen KNO3 en KH2PO4 te gebruiken.

Want als er te weinig kalium aanwezig is remt dit de opname van stikstof en fosfaat en dat is risicovol bij een lean-dose bemesting..
Daarbij is kalium is het enige macronutriënt dat planten niet kunnen opslaan als reserve en moet dus continue aanwezig zijn.

Tussen welke waarden moet de kalium zitten ongeveer? Vaak lees je dat kalium net zo hoog moet zijn als de nitraat.

Als ik een bak zou hebben met een voedingsbodem afgedekt met een inert substraat dan zou ik een bemesting maken, of een commerciële uitzoeken, die hoog in de kalium zit. Zeker net zo hoog als de nitraatwaarden.

Om een indicatie te geven; ikzelf gebruik aquasoil en ik voeg dagelijks toe:
0.1 N
0.25 P
4.25 K

Dit is mijn standaard dosering voor elke bak, ongeacht de lichtintensiteit. En inderdaad, er is totaal geen verhouding wat wijst op 10:1.

Zou de belichting verminderen, Iedergeval géén drijvers!
Zou ook wat amano garnalen erbij doen, de Co2 gaan finetunen en iets hoger in de waarden gaan zitten, betere flow in de bak en stug onderhoud blijven doen.

Is het wel draagalg? Zit meer te denken aan Oedogonium omdat er draden niet zo lang zijn?

Bedankt voor de input. Ik ga met 'verlaging' van de verlichting en Kalium aan de gang!

Wat betreft de draadalg, ik denk ook dat het meer richting Oedogonium gaat, aangzien de draden niet héél lang worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan