Baardalg of toch blauwalg

F

fishtankrookie

Guest
Omdat ik gereageerd had in het topic baardalg begin ik zelf te twijfelen of het bij wel baardalg is. Vandaag een fosfaat test en nitraat test gehaald. De fosfaat verbaasde mij was echt boven de 2 mg per liter. Aangezien ik de laatste 4 week niks meer toevoeg op fostaat gebied hoe kan dat fosfaat gehalte zo hoog komen. Heb wel een idee maar is best tricky om weer te zeggen. Waar ik aan het afzuigen ben en aangetaste grind verwijder, kom ik allemaal kleibollen mix tegen.

Heel veel leden gebruiken dit. Maar ik krijg 1 grote wolk die uiteindelijk op het grind blijft hangen en waar voornamelijk die vervelende alg onstaat.

Kan het zo zijn dat het daar aan ligt? In de vorm van houd ijzer vast en bind fosfaat??

Vond het vervelend om iedere keer mijn eigen probleem in een ander topic aan te kaarten daarom een eigen aangemaakt.

Heb het een en ander doorgelezen en zag een paar vermeldingen dat wanneer het calcium gehalte te hoog is de fosfaat opname remt. Misschien dat de reden waarom het verzameld op de bodem??
 
Als die wolk blijft hangen dan betwijfel ik of je circulatie wel goed is want hier trekt dat snel weg. Of elkaar tegenwerken van voeding een rol speelt in onze bakken dat is de vraag want je leest ook stukken dat dit niet bij ons speelt. Heb je een foto van de alg die je bedoeld en wat zijn al je waterwaarden?

 
Ja ga ik doen een foto. Het lijken een soort mosballetjes misschien dat de kenners dit herkennen
 

Bijlagen

  • 160873218364554474508.jpg
    160873218364554474508.jpg
    114.9 KB · Weergaven: 116
Heb gisteren net schoongemaakt doe ik het niet dan is het nog erger. Alleen sweekends schijnt niet genoeg te wezen en doorstroming zeker na gekeken. Dat valt inderdaad niet mee met Juwel binnenfilter. De originele was slechts 150 liter in het uur maar met de 600 zou het dan beter moeten zijn. Mijn purigem word toch pas na de feestdagen vrees ik. In een ander topic werd een vervuild filter vermeld. Filterwat bovenin in het filter gaf ook een leuke opbrengst qua vuil in 2 dagen tijd. Misschien af wachten. Wat ik nu doe is fosfaat verlagen en het deel wat ik ververs weer toevoegen met nitraat.
 
Zelfs na een uur koken blijft het hardnekkig trouwens. Heb het een paar dagen met klein schepnet in het aquarium gelegt. Na koken was het groen maar begon toch weer te woekeren.
 
Ook tussen de monte carlo helaas ik was er zo trots op....
 

Bijlagen

  • 1608733555474-1990037731.jpg
    1608733555474-1990037731.jpg
    140.1 KB · Weergaven: 122
Volgens mij gewoon baardalg als ik het zo bekijk. Ik heb de Purigen net binnen en dat zit inmiddels in de filter en nu maar afwachten of dat effect heeft.
 
In de vorm van houd ijzer vast en bind fosfaat??
Volmondig JA
Sterker nog, de beste fosfaat binder is rowaphos, en dat is ...ijzerhydroxide chemisch ontwikkeld voor de efficiënte verwijdering van fosfaten, arsenicum en silicaten uit zoet- en zoutwater. Aanvankelijk werd het in Duitsland ontwikkeld voor het behandelen van drinkwaterwater.
 
Maar is dat dan een verklaring op de bodem?? Met het oog op baardalg dan wel blauwalg?
 
Conclusies zijn te vroeg. Ging eigenliik om het fosfaat gehalte. Dus geen fosfaat toegevoegd en toch veel fosfaat in gezonde bakken eerder achterblijft als vooruitstreeft.
 
Volmondig JA
Sterker nog, de beste fosfaat binder is rowaphos, en dat is ...ijzerhydroxide chemisch ontwikkeld voor de efficiënte verwijdering van fosfaten, arsenicum en silicaten uit zoet- en zoutwater. Aanvankelijk werd het in Duitsland ontwikkeld voor het behandelen van drinkwaterwater.
Oke oke maar houden onze kleibolletjes het fosfaat nou vast bibd het met mijn toevoegingen. Uit een andere hoek bekeken slipt klei dicht en daar het weg kont??
 
Komt voordat er weer discussie over komt. Nitraten en fosfaten zitten bij mij wel goed ben lekker aan de knal.
 
Hihi strafbaar lichaam co2 is hoog. Helaas kan ik het niet in gasvorm omzetten anders was ik schatrieke geweest
 
Ik denk niet dat kleibolletjes het probleem zijn. Ik gebruik ze al jaren gemixt met lateriet. Eer heb ik het vermoeden dat je water distributie het probleem veroorzaakt. Met name de bodem is vaak een moeilijk te onderhouden plaats wat waterdistributie betreft. Onder meer ook wegens de vele stagnaties zoals planten en decoraties. Het is dus zaak om je stroming naar onder te drukken zodat je bodem bereikt wordt. Zelf doe ik dat met een spraybar op de achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes naar voren en licht naar onder gericht. Er ontstaat zo een kaatsing over de korst mogelijke afstand, de stroming verliest zo het minst in kracht, met de voorruit waardoor het water naar onder gedrukt wordt en zoveel mogelijk over de bodem terugkeert naar achter waar het boven komt voor de volgende duw. Een spiraalvormige stroming richting je aanzuiging is dan het resultaat. Overigens vind ik een waarde van 2 mg/l fosfaat niet hoog maar eerder een goed gemiddelde. Je nitraat waarde zou ronde de 20 mg/l kunnen liggen in dit geval.
 
Op zich niet hoog maar omdat ik niks meer toevoeg. En in mijn geval is doorstroming zeker een ding. Heb een spraybar gehad maar zonder succes. Werkt gewoon niet met een juwel binnen filter. Maar dus baardalg. Tis hardnekkig. Dan toch de doorstroming en co2 verspreiding. Zou de doorstroming ook het hoge fosfaat oplossen??
 
Dan weer de vraag hid ontstaat fosfaat. Op zijn Drents rechtstreeds uit de strond of toch eenmaal gedeponeerd door de vis dat het dan pas fosfaat nog moet worden.
 
Anders geformuleerd. Ik gooi een vriesblokje erin geeft dat direct fosfaat of indirect.
 
Heb de standaard filter van volgens mij 160 liter vervangen naar 600 liter per uur. Eenmaal deze alg op de bodem blijft er ook veel in haken. Toch baardalg Ben? Als je de foto's ziet??
 
Ik heb mijn purigen nog niet helaas en verwacht het ook niet voor de kerst trouwens. Tot die tijd verversen en de balans fosfaat nitraat proberen op orde te krijgen. Wel handig nu vakantie kan nu eerder ingrijpen. Aquariumweek versie 2020.😂
 
Het einde van deze aquarium d day week is afwachten en hoop dat die ook lachend eindigd. Ik ga andere cijfertjes kijken in de vorm van darts kan ook huilend eindigen.
 
Hey ik zie het probleem je steentjes zijn veel te grof hier gaat poep van de vissen tussen zitten en dat gaat rotten dan ontstaat er alg nu is het nog groen maar straks wordt het blauw ik zal de jbl 1milimeter steentjes halen heb ik ook gedaan en alles is weg 😍
 
Dat is ook een poos mijn idee geweest. Te grof grind. Maar ik heb toch al een paar jaar succes gehad. Maar na die paar jaar zou het inderdaad kunnen dat het grove grind echt vol is. Maar is het dan geen wijsheid om stapsgewijs helemaal de bodem te herzien?? Bodem zit er nu net 3 jaar in maar het fijner gekund . Deze was op advies van de lfs, maar als het plezier slechts voor 3 jaar is een miskoop. Of regureus grind afzuigen en terugplaatsen met over 3 jaar hetzelfde weer. Maar dat fijbe grind zal dan theorethisch de grove bovenlaag af dichten zodat het vuil er makkelijker overheen stroomt. Wel interresant
 
Had jij ook last van deze toch wel vervelende alg? Tis wel zo als die alg baardalg in dit geval wel steeds meer blijft haken dan helpt zelfs een karcher niet meer haken blijft het. Maar tot nu toe adviezen waar ik met simpele ingrepen weer verder kan.
 
Mijn streven is om mijn waardes weer op peil te krijgen. Met 1/3 verversingen en kijken of de ontwikkeling in toom te houden is. Dus blijven verwijderen en proberen om toch tot 1 mg/liter en 10 mg/liter te komen. Uiteindelijk de fles bleu exit een middel tegen alg laten staan die werd eigenlijk direct aangeraden. En blijf wachten op mijn purigen. Ik ben zelfd trouwens laks geweest met waardes nameten. Vanmiddag was dat overigens ruim 20 mg/liter slechts tussen 5 en 10 mg/liter nitraat. Co2 nog steeds op peil gemeten met de dropchecker op bodem niveau. Ammonium weet ik niet maar een piek omdat ik in de bodem ben bezig geweest probeer ik te verkomen met 1/3 verversen in keer in de twee dagen. Heerlijk zo'n aquarium week.
 
De kerstdagen waren mooi zei het in andere vorm als ik gewend ben. Vandaag wederom getest. Fosfaat weer gestegen en niet zo,n beetjen ook. Ik gebruik de Sera test die trouwens vanaf de 2 mg/l een breed spectrum geven. Drastisch ingegrepen en heb de stroming veranderd. Kijken als dat soelaas bied.

Wat is er veranderd. Ik hen het juwel filter in mijn 70 liter bak een kwart slag gedraaid de uitblaas zit nu aan de voorkant. Vanaf daar een spraybar iets gefabriceerd dat ik nu een spraybar heb in de lengte richting van de bak. Zo zeg maar. Ik kan nu 600 liter per uur verpompen zonder dat de vissen in een tsunamie zitten.
 

Bijlagen

  • 1609160503206-1013324999.jpg
    1609160503206-1013324999.jpg
    146.2 KB · Weergaven: 88
Was even prutsen het aantal gaatjes maar resultaten zijn afwachten. Als het werkt zou het een combo zijn van ophoping en circulatie. Tis een test en ik kan beunen aan de bak wat ik wil want deze gaat toch weg ik wil een 120 cm met meubel. Alleen de plek is nog een punt van discussie. De vissen klagen niet zijn mooi aan de kleur en zijn lekker aktief. Zeker na de heftige ingreep. 1 geluk had ik filter zat al los.
 
Denk het gevonden te hebben. Voor de kenners van het juwel binnenfilter. Wat bleek deze zit in de aanzuigbuis. Met filter onderhoud is het best een gepiel om de uitblaas er weer op te krijgen.

Dat bakje wat je ziet hoort te klikken op het andere deel waar de pomp op zit. Dat klik systeem was lam. 1 keer wijzen en het ligt weer aan barrels.

Wat gebeurd er dan? Hij zuigt niks meer door het filter heen en kun je pompen tot sint juttemis. En de aanzuig zijgt helemaal niks meer op. Vandaar de ophoping van fosfaat. Eigenlijk nooit ontdekt met onderhoud en als die los ligt is het ook lastig te zien als het los ligt.

Zolder opgedoken en had nog een nieuwe liggen. En het werkt weer naar behoren. Vond het altijd al vreemd dat de onderste aanzuiggaten niks deden. Soms kan een technies ding ook een oorzaak zijn. Minder word het in ieder geval niet. Op naar een mooi aquarium hoop ik.
 

Bijlagen

  • 1609243742583496877537.jpg
    1609243742583496877537.jpg
    133 KB · Weergaven: 86
Ik kan wellicht iets missen maar wat heeft het niet goed functioneren met de fosfaat te maken want fosfaat wordt niet afgebroken in een filter namelijk.
 
Omdat er niks in het filter komt anders gezegt hij pomp circuleerd maar zuigt het filter niet in. Dus als het niet verdwijnt in het filter dan blijft het haken of blijft liggen op een deadspot.

Hoe fosfaat zich ontwikkeld is en blijft een vraag die nog niet beantwoord is. Wel kan ik er nu over zeggen dat in elk geval de op eenhoping door een slecht filtersysteem in mijn geval wel is. Als fosfaat afgebroken word in het filter weet ik niet. Ik kan er ook niks over vinden. Om die reden dan toch weer purigen.

Maar zie nu wel plukken penseel en baardalg richting filter vertrekken dat is het goeie nieuws.

Misschien dat er andere forumleden zijn die chemisch zij het theoretisch kunnen vertellen hoe fosfaat zich ontwikkeld .

Daarom vond ik het doc en redox verhaal ook interresant in een ander topic in de alg rubriek.
 
En het kan zijn dat dit probleem al veel langer was. En doet de vakantie mij goed als het op zulke dingen aankomt.
 
Ik ben ook geen scheikundige maar zover ik weet komt dat in de bak door voeren en door wat we zelf toevoegen aan de bak maar niet uit het nitrificeren. Bij nitrificeren wordt uiteindelijk nitraat aangemaakt.
 
Van de leden weet ik zeker dat jij weet hoe een juwel binnen filter in elkaar zit. Ligt die uit elkaar zoals in mij geval dan blijft de rommel rondblazen.
 
Dus circuleerd wel maar pomp zijn eigen rond pompen binnen het in het filter dan. En heeft dan geen of bijna niks geen effect voor waar het filter bedoeld is.
 
Misschien iets voor experts uitgedaagd. Hoe ontstaat fosfaat hoe verdwijnt het en in hoeverre doet een filter dat dan??
 
Waarschijnlijk klets ik dan uit mijn nek. En heb besloten om het account te verwijderen omdat er bepaalde figuurtjes toch hun gelijk willen doordrammen. In wat voor discussie ook zitten een bepaald slag die zich stierlijk verveeld en overal hun plas op doen. Ik bun der kloar mit.
 
Terug
Bovenaan