Baardalg op hout


judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
108
Leeftijd
33
Wij zitten nog in de opstart van ons aquarium.
Dus nog geen vissen in de bak, enkel planten en hout.
maar nu zag ik gisteren ineens baardalg op het hout zitten. Voor wat ik zo kan zien zijn de planten nog helemaal vrij ervan. Ik heb direct het hout uit de bak gehaald. Is dat nog te verwijderen? Of kan ik het hout nu wel weggooien? Het aquarium en hout heb ik van iemand overgenomen dus het zou zo maar eens al in het hout gezeten kunnen hebben.
Ik heb geen co2 apparatuur. Lampen branden 8 uur per dag.
 
Je kan het schoonborstelen en eerst even insmeren met bv carbo of waterstofperoxide en na goed afspoelen terug zetten.
 
Je kan het schoonborstelen en eerst even insmeren met bv carbo of waterstofperoxide en na goed afspoelen terug zetten.
Bedankt voor je snelle reactie. Is het slim om te wachten met terugzetten tot net voor de eerste vissen erin gaan? Vanwege de co2? Of maakt dat niet uit? En als ik beter kan wachten dan het water weer onder water zetten na schoonmaken of juist laten uitdrogen?
Ze waren net genoeg gevuld met water om op de bodem te blijven liggen, dus wel balen
 
Opzich is er niet veel mis met 8 uur denk ik en ik geef altijd vanaf de opstart het normale aantal uren licht. Mocht je kunnen dimmen dan is soms wat minder licht een voordeel tijdens de opstart.
 
Dimmen kan helaas niet. Ik ga het even aankijken. Hopelijk valt het mee 🤞
 
Soms spuiten mensen het ook af met een hogedruk maar zelf behandel ik het met carbo als er al algen op zouden zitten.
 
Wij zitten nog in de opstart van ons aquarium.
Dus nog geen vissen in de bak, enkel planten en hout.
maar nu zag ik gisteren ineens baardalg op het hout zitten. Voor wat ik zo kan zien zijn de planten nog helemaal vrij ervan. Ik heb direct het hout uit de bak gehaald. Is dat nog te verwijderen? Of kan ik het hout nu wel weggooien? Het aquarium en hout heb ik van iemand overgenomen dus het zou zo maar eens al in het hout gezeten kunnen hebben.
Ik heb geen co2 apparatuur. Lampen branden 8 uur per dag.
Zet je hout in heet water, let op zo heet mogelijk maar beslist geen kokend water. Je ziet dat het baard rood worden ten teken dat het afgestorven is. Daarna afborstelen. Nu komt baardalg naar voren bij bijvoorbeeld een ammoniakpiek vaal veroorzaakt door het woelen in de bodem. Nou ja, je bak is nog nieuw dus kan daar wel een oorzaak liggen. Maar de verhouding lichtsterkte, niet de lichtduur, CO2 kan een rol spelen of gaan spelen. Maar eigenlijk moet e.e.a. zich eerst nog wat gaan settelen eer dat precieze uitspraken over gedaan kunnen worden.
 
Omdat je nog in de opstartfase zit lijkt het me een goed plan om de lampen 6 uur te laten branden.

Correct me if I'm wrong.
De lichtduur inkorten vind ik altijd een minder goed idee. Je verkort namelijk de tijd dat een plant überhaupt tot groei kan komen. Maar aan de verhouding lichtsterkte CO2 wijzig je niets. En daar nu kan juist wel een oorzaak voor een alg probleem liggen. Overigens denk ik dat in een opstartfase dat niet direct als oorzaak is aan te wijzen. Vaak moet er nog een stabilisatie in de bak komen. Wel zie je in een beginfase dat er nog veel gerommeld wordt in de bak door aanplanting bijvoorbeeld. De bacteriën hebben nog nauwelijks hun werk kunnen doen zodat ammoniak nog niet altijd omgevormd is.
 
Even op onderzoek gegaan voor die carbo, maar bedoel je die vloeibare flora carbo? En moeten we het dan daarmee insmeren, tijdje laten intrekken en afborstelen?
 
Heb net die carbo gekocht. Even voor de zekerheid:
Nu eerst proberen af te borstelen? Dan insmeren met carbo? Dan direct weer afspoelen en in het aquarium? Of is het slimmer om 1 nacht ingesmeerd te laten staan en dan morgen afspoelen?
Is het verstandig om eens in de zoveel tijd dan sowieso carbo aan het water toe te voegen ?
 
Ik laat het ingesmeerd meestal een half uurtje tot een uurtje liggen want boven water verdampt het toch ook vrij snel.
Na een uur kun je het afborstelen en afspoelen en terug in de bak zetten. Carbo is een chemisch goedje en je kan beter algen voorkomen door geen tekorten te krijgen.
 
Judith, deze zot is al jaren actief op fora zei de zot.
Wat ik dan zeg is (een beetje) een domme bestaat niet. Het is juist heel slim om te vragen als je iets niet weet. Doe ik ook.

EasyLife Carbo is eigenlijk een bestrijdingsmiddel. Door voldoende voeding te geven wat de planten vragen zullen die beter groeien.

De algen krijgen minder kans. De planten zijn een onderdeel van het filter zou je kunnen zeggen.
 
Top dankje voor je reactie. Jullie hebben me beide goed op weg geholpen. Als het goed is komen er vandaag ook wat stekjes binnen van snelgroeiende planten die ik van een ander forumlid hier heb gekregen. Hopelijk gaan die hrt geheel ook goed doen
 
20231117_155758.jpg
hout zit er weer in. Nu maar hopen op het beste
 
Sorry dat ik het zeg maar ik lees altijd horror verhalen over enorme alg en hout dat misschien weggegooid moet worden enzo. En dan zie ik een foto en zie ik een bijna steriel schone bak? Ik snap dat iedereen andere standaarden heeft qua alg maar ga eens in de natuur kijken en zie hoeveel alg daar overal aanwezig is.
 
Sorry dat ik het zeg maar ik lees altijd horror verhalen over enorme alg en hout dat misschien weggegooid moet worden enzo. En dan zie ik een foto en zie ik een bijna steriel schone bak? Ik snap dat iedereen andere standaarden heeft qua alg maar ga eens in de natuur kijken en zie hoeveel alg daar overal aanwezig is.
Ik weet niet of je ook echt mijn steriele foto bedoeld maar dat komt waarschijnlijk omdat deze bak nog aan het indraaien is. Vorige week pas het water erin gedaan. En het hout heb ik nu dus schoon gemaakt van de baardalg, dus dat zie je nu inderdaad niet meer. Ik verwacht niet dat mijn bak algvrij zal zijn als hij goed ingedraaid is. Maar ik zit er ook niet op te wachten om de bak helemaal vol baardalg te hebben nog voor er ook maar een vis in zit . Ik was gewoon bang dat het zou overslaan op de planten , die nu toch al in een lastige opstart fase zitten. Dat wil ik voorkomen
 
Sorry dat ik het zeg maar ik lees altijd horror verhalen over enorme alg en hout dat misschien weggegooid moet worden enzo. En dan zie ik een foto en zie ik een bijna steriel schone bak? Ik snap dat iedereen andere standaarden heeft qua alg maar ga eens in de natuur kijken en zie hoeveel alg daar overal aanwezig is.
TS heeft de bak overgenomen en ik denk heringericht dus daarom lijkt het zo steriel denk ik. Goed in de natuur zul je ook algen hebben maar zelf heb ik ook een hekel aan alg en doe alles om die te voorkomen of om die te bestrijden.
Ik kan er ook niet tegen als er op het hout wat alg zit en ik boen altijd het hout af om de zoveel tijd om het schoon te houden. Smaken verschillen Tankton;)

Edit: zie net de bevestiging van TS over het opstarten
 
Je moet ook eens naar de silicaat waarden van je water kijken.
Maanden heb ik bewust geen waterwissel gedaan en "JBL SilikatEx Rapid voor het verwijderen van silicaat" in mijn filter gedaan ik kreeg helder water (water kleurde bruin door de vijveraarde onder het grint) en de baardalg verdween als sneeuw voor de zon, vorige week eens een 50% waterwissel gedaan, en ja hoor je raad het. Daar is de baardalg weer. Vandaag "SilikatEx Rapid" eens goed uitgespoeld. Het is nu wachten op het resultaat.
Ik spreek uit persoonlijke ervaring, ik heb de waarheid niet in pacht!

Door het onderstaande filmpje ben ik wijzer geworden.

 
Silicaten zijn niet van invloed op baardalg en deze is meer co2 gerelateerd.
Bruinalg "eet" wel silicaten voor het skelet.
In veel gebieden zit er best behoorlijk silicaat in het kraanwater maar dan wil dat niet zeggen dat je algen krijgt.
 
Silicaten zijn niet van invloed op baardalg en deze is meer co2 gerelateerd.
Bruinalg "eet" wel silicaten voor het skelet.
In veel gebieden zit er best behoorlijk silicaat in het kraanwater maar dan wil dat niet zeggen dat je algen krijgt.
Ik deel gewoon mijn ervaring, maar je kan gelijk hebben.
 
Leuk om de stekjes in je bak te zien, ziet er goed uit. Je kunt de limnophila steeds snoeien en terug planten, dan wordt het een mooi compact en dichte bos, al heeft het ook wel wat als ze tot aan het wateroppervlak groeien en wat overhangen.
 
Ja onderin heb ik ook veel kortere stengels kunnen planten. Die lijken het allemaal goed te doen. Vandaag toch maar een testkoffer besteld. Ik had stripjes maar daar kan ik toch echt net niets uithalen. Hopelijk geven de druppels meer duidelijkheid over de kwaliteit van het water tot zo ver.
 
Sorry dat ik het zeg maar ik lees altijd horror verhalen over enorme alg en hout dat misschien weggegooid moet worden enzo. En dan zie ik een foto en zie ik een bijna steriel schone bak? Ik snap dat iedereen andere standaarden heeft qua alg maar ga eens in de natuur kijken en zie hoeveel alg daar overal aanwezig is.
Daarom is het zinvol om je te bedenken: In elk aquarium zit alg maar niet in elk aquarium is een alg probleem. Het is nuttig om dit onderscheid te kunnen maken.
 
Ik gebruik geen voedingsbodem. Enkel wat vloeibare plantenvoeding van tetra
 
Vandaag de testkoffer binnengekregen van jbl met een paar standaard testen. Zat alleen geen GH in dus misschien dat ik die nog moet kopen. Maar volgens mij gaan de waardes aardig de goede kant op.
Ph: 7,5
Kh: 7
No2: 0,01
No3: 1
Nh4: 0,05

Nitraat lijkt wat laag te zijn en dan zit je toch ook weer met plantenvoeding.

Volgens mij kunnen vissen er nog lang niet in, maar voor het nitraat zou dat misschien juist wel beter zijn, of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
 
Kleibolletjes zal ik voor gaan kijken. Bedankt voor de tip !!
 

Terug
Bovenaan