Baardalg probleem gaat maar niet weg


Sjefke

Member
Lid geworden
19 november 2010
Berichten
13
Hallo allen,

Na weken proberen alle goede tips die op dit forum staan over te nemen lukt het me nog steeds niet om van mijn baardalg probleem af te komen. De baardalg (of wellicht penseelalg?) groeit overal, niet alleen in de hoeken maar ook op plekken in de volle stroming en voor de CO2 uitlaat.

Nieuwe sterkere filter + overal goede stroming = check
Verlichting terug = check
Water regelmatig verversen = check
CO2 opvoeren = check (hij staat nu op standje 'de vissen happen net niet naar lucht', drop checker op groen
Bak staat niet in direct zonlicht.

Ik ben ten einde raad want dat rotspul blijft maar terug komen.
Hebben jullie nog tips?

Aquarium 1.00x0.60x0.50
Heb een Akadama bodem + filterzand (wellicht werkt een andere aquasoil beter?)
Verder heb ik LED verlichting + dimmer, lampen staan max op 75% en in totaal 6uur aan.

Waterwaardes:
PH ong 7.0
Kh 10
Gh 8
NO2 0
NH3 0
NO3 20
PO4 0

Alvast bedankt!
 
Het is van belang te weten om welke alg het gaat dus een foto kan het verduidelijken. Je po4 moet ook zeker geen 0 zijn want dat is van belang voor de planten.
Waarom heb je een akadama boden genomen? 6 uur is ook niet veel en ik zou voor 8 uur minimaal gaan maar dan moeten de waterwaarden wel op peil zijn.
 
Akadama verlaagt de kh ook dus hoe kom je aan die hoge kh nu vraag ik me af en met deze genoemde kh en ph zit je co2 rond de 29 en binnen de perken nog hoor. Heb je stenen die kalk afgeven?
 
Wellicht het leidingwater hier, zou ik een x moeten testen. Heb Ardenner Breuksteen, de stenen in deze bak heb ik al jaren...
 
Normaliter zou je akadamabodem de waarden moeten verlagen. Of is het een oude bodem die bijna is uitgewerkt? Ook je steen zal kalk afgeven.
 
Normaliter zou je akadamabodem de waarden moeten verlagen. Of is het een oude bodem die bijna is uitgewerkt? Ook je steen zal kalk afgeven.

De verlaging van ph en kh is na ongeveer 2 maanden op met z'n bodem.

En voor TS is je CO2 stabiel? Wat voor co2 systeem heb je met druk of zelf gemaakt?
 
Bodem zit er al meer dan een jaar in, CO2 diffusor gewoon in de bak hangen dus niet inline. Heb 5 boesemani's, 10 kardinaaltjes, 5 sherry en wat corry's.
CO2 was eerst niet stabiel (gaf van 3uur voordat licht aan ging tot 1uur voordat deze uit ging CO2), maar deze heb ik sinds een tijdje wel (redelijk) stabiel weten te krijgen door wat meer verspreid CO2 toe te voegen, overdag wat meer dan 's nachts. Heb CO2 apparatuur online gekocht in Engeland, volgens de reviews heel degelijk materiaal, in ieder geval niet iets wat ik zelf in elkaar heb geknutseld.
 
's nachts co2 toevoegen heeft geen nut, verspil je enkel mee. Je kan eens een inline co2 diffusor kopen (als je een extern filter hebt dan) Dan voeg je veel efficiënter co2 toe
 
Heeft dat ook geen nut om de CO2 stabiel te houden? Mijn drop checker is anders 's ochtends blauw, daarna gaat de CO2 weer aan en wordt ie weer groen.
 
Heeft dat ook geen nut om de CO2 stabiel te houden? Mijn drop checker is anders 's ochtends blauw, daarna gaat de CO2 weer aan en wordt ie weer groen.

Baardalg onstaat meestal pas als je als het licht aangaat de co2 laat schommelen.
 
Lijkt mij een gevalletje tekort aan fosfaat, nitraat of kalium. Ik heb zelf ook maanden last gehad van baard en penseel alg. Nu heb ik de strijd gewonnen en pluk ik de restanten zo van de bladeren en achterwand.

Oplossing voor mij was: co2 op normaal niveau (niet tot de limit ofzo), maar dat stond hij al toen het probleem opspeelde. All in one planten voeding aangeschaft met alles erin en dat gaan doseren, elke dag gericht de aanbevolen hoeveelheid easycarbo met een spuit op de probleemplekken gespoten, 4 weken lang elke week gericht algexit ingespoten. Met name de all in one plantenvoeding heet wonderen gedaan. Nu wrijf ik het zo van de planten en hardscape af zonder maar iets te beschadigen.

Overigens zou ik je verlichting minstens naar 8 uur zetten. Planten moeten ook kunnen groeien om het van de alg winnen.
 
Er zal zeker een tekort zitten en ik zou de waarden eerst op peil brengen. Als de indicator in de morgen eerst blauw is dan moet je hem 2 uur voor het licht aan laten aangaan zodat op het moment dat het licht aangaat hij al aardig groen is.Anders heb je flinke tekorten als het licht aangaat.

Ik heb ook een akadamabodem gehad in het verleden en die gaat snel ruim 6 tot 9 maanden mee. 2 maanden is wel erg kort.
 

Terug
Bovenaan