Baardalg... veel baardalg...


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
een paar weken terug heeft baardalg al de planten in mijn meterbak verstikt, die konden dus weg, heb nu een sterkere pomp met meer circulatie, wat puntslakken, voeg plantenvoeding toe... en nog blijft de baardalg mijn bak verpesten. heb vorige week donderdag nieuwe planten toegevoegd, en hoop dat ze het deze keer overleven, gezien ze nu al licht bedekt zijn met alg.

mijn vader had nog een bio co2 kit liggen die ik morgen aan ga sluiten, zou voor 30 dagen genoeg moeten zijn.

mocht dit niet helpen heeft er dan iemand een idee hoe ik het op kan lossen.

mochten deze planten het niet overleven ga ik geen nieuwe aanschaffen want elke maand nieuwe planten is niet erg zinvol. dan verkoop ik de vissen en ga ik voor tanganyika cichliden, slijkspringers of vampierkrabben.
 
Post even alle waterwaarden, verlichting en verlichtingsduur, bewoners en een foto. Daar kunnen we wat meer mee. Meestal is baardalg een gevolg van een co2 tekort. En t is een alg (roodwier) waar je niet snel vanaf komt. Heeft mij een half jaar gekost om er geheel vanaf te komen.
 
waterwaarden zal ik morgen even checken, licht staat 8 uur per dag aan, 2 tl buizen (ik dacht t5)

bewoners:
7x Botia striata
3x Ameca splendens
(5 puntslakken)

filter is een jbl cristalprofi 1501.


foto is een close up van het ergste deel, bij een foto van de hele bak is het moeilijk te zien. de baardalg is dik genoeg dat er zand in blijft hangen nadat ik de bodem afhevel.

IMG_20180829_233158.jpg
 
Door het zand is het lastig te zien welke algen ik zie maar hoe groot is de bak? Met waterwaarden en wat je toevoegt kunnen we verder kijken. Waarom hevel je die bodem dan zo erg af dat er overal zand terecht komt? Normaliter als de bodem goed is ingedraaid is onderhoud daaraan amper nodig.
 
Bij mij was het 3 jaar geleden precies hetzelfde.
Ik heb toen niets meer licht en plantenvoeding gegeven zodat de planten de alg gingen over groeien.
Daarna is de alg voor 90%weggegaan. Daar kon ik wel me leven. Ik knipte tijdens het onderhoud in mijn bak gewoon de lelijke blaadjes van de plantjes af.
Sinds een jaar geef ik nu co2 in gasvorm en ik heb geen spatje alg meer.
 
Dat zand komt doordat als ik de bodem afhevel er zand omhoog komt en de stroming het door de bak pompt voor het beneden is.

Ik ga zo ontbijten daarna zal ik het water testen.
 
Combinatie. Teveel licht voor het aanbod voeding. Dus daardoor ook CO2 tekort.

Je kunt het licht dimmen. Of CO2 toevoegen.

Ik krijg altijd direct tekenen van baardalg als de CO2 iets te weinig is.
 
water is getest
waterwaarden:

ph: 7.5
gh: onmeetbaar hoog, bij 20 druppels nog steeds geel, elke druppel staat voor een mg/l (zou naar rood, dan bruin en dan groen moeten gaan.)
kh: 6
nh3/nh4: 0 mg/l
no2: 0 mg/l
no3: 10 mg/l
po4: 0,75 mg/l

ik vermoed dat er bij de gh iets fout is gegaan met testen, maar na 2 keer te testen geen verschil. (vraag me af waar dat zo hoog van zou worden)
heb het idee dat mijn no3 en po4 ook aan de hoge kant zijn.

ga zo mijn co2 setje aansluiten, en dan hoop ik snel verbetering te zien.
 
De vraag is inderdaad of het baarbalg is. ik had zeker baardalg ik heb de co2 en de stroming iets verhoogd en de baard alg was zo verdwenen.
Mijn moeder had ook heel veel baardalg op grotten en boomstammen ed, maar omdat zij geen co2 gebruikt , heb ik 7 grote japonoca garnalen ingezet en daar is al het baardalg verdwenen.
 
Vaak zit het hem in de co2 maar soms kan het ook een ander tekort zijn dat baardalg veroorzaakt. Wanneer garnalen het opeten neem je de oorzaak niet weg en zal het snel weer de kop opsteken.
 
bij gh moest ik de druppels tellen totdat het water via rood en bruin naar groen kleurt: ik kom nog niet eens op rood met 20 druppels, bij het kraanwater ook niet, dus of het water hier in putten heeft een heel hoge gh of het flesje werkt niet...

EDIT: volgens vitens heeft mijn water een dh van 6,7, een calcium gehalte van 42,7 mg/l en een magnesium gehalte van 3,75 mg/l
 
Laatst bewerkt:
Als je twijfelt dan zou ik eens bij de lfs vragen of ze het willen testen voor je.
Het nadeel daarvan is dat ze teststrips gebruiken. Of je daar wijzer van wordt weet ik niet. Het levert alleen een indicatie op en geen goede testresultaten.
Zal voor de zekerheid een nieuwe test halen. Van 15euro word je niet veel armer en het scheelt een hoop geklooi.
 
heb vanochtend deze kit voor het eerst gebruikt, maar ik heb hem al een 1,5 jaar liggen, moest de dopjes nog doorprikken, dus ze waren nog luchtdicht. (had 2 sets gekocht van iemand die stopte met de hobby, en eerst de geopende opgemaakt)

als ik naar een lfs moet waar ik water betrouwbaar kan laten testen heb ik een probleem, de enige in het dorp hier zei de laatste keer dat er nog easylife in moest (bak was 6 weken ingedraaid en volgens utaka 2 dagen later was het water gewoon goed), maar die hier in het dorp meet alleen met stripjes en hoopt zoveel mogelijk te verkopen.) ik zal mijn ouders vragen of we binnenkort naar utaka of ocean and lake kunnen, ik heb zelf helaas geen auto. (ocean and lake zat voor hun verhuizing op 20 minuten fietsen, dat was luxe)
 
Het nadeel daarvan is dat ze teststrips gebruiken. Of je daar wijzer van wordt weet ik niet. Het levert alleen een indicatie op en geen goede testresultaten.
Zal voor de zekerheid een nieuwe test halen. Van 15euro word je niet veel armer en het scheelt een hoop geklooi.


dat ligt dan aan de winkel want hier testen ze alles met druppels van Colombo.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
heb vanochtend deze kit voor het eerst gebruikt, maar ik heb hem al een 1,5 jaar liggen, moest de dopjes nog doorprikken, dus ze waren nog luchtdicht. (had 2 sets gekocht van iemand die stopte met de hobby, en eerst de geopende opgemaakt)

als ik naar een lfs moet waar ik water betrouwbaar kan laten testen heb ik een probleem, de enige in het dorp hier zei de laatste keer dat er nog easylife in moest (bak was 6 weken ingedraaid en volgens utaka 2 dagen later was het water gewoon goed), maar die hier in het dorp meet alleen met stripjes en hoopt zoveel mogelijk te verkopen.) ik zal mijn ouders vragen of we binnenkort naar utaka of ocean and lake kunnen, ik heb zelf helaas geen auto. (ocean and lake zat voor hun verhuizing op 20 minuten fietsen, dat was luxe)
Als je het in een flesje meegeeft, doe dan het dopje er onderwater op, dat voorkomt dat er gewone lucht wordt vermengt en zo de waarden beter kunnen worden gemeten, er ontsnapt dan geen Co2 en je ph blijft dus zoals in de bak :!
 
Hallo

Gebruik je misschien PH verlagende middelen,dit zou een oorzaak kunnen zijn voor wat betreft het probleem met de algen.

Verder ziet jou bak er een beetje stoffig uit,daar moet een afwasborstel doorheen om de algen vooral van de lavastenen af te halen,en deze zou ik ook verwijderen.Lavastenen hebben een open structuur en houden vuil vast,verder moet je met de hand het water behoorlijk in beweging brengen door het ontstane vuil op bodem en planten weg te waaieren zodat de vervuiling richting pomp gaat.
Verder zie ik ook een lotus,nog wel klein maar geen probleem,deze zou het altijd moeten doen,het groeien.
Ik hou het voorlopig op wat ontstane vervuiling door wat voor reden dan ook,en mijn advies is breng de bak in beroering ( met de hand) en zorg dat deze stoffige algen richting filter gaan en ververs misschien iets meer.Vergeet ook niet om met de afwasborstel de wanden,indien aanwezig ook eens onder handen te nemen.
 
misschien dat het hout de ph iets verlaagt voor de rest zit er niks ph verlagends in voor zover ik weet.

en dat stoffige is ook de reden dat ik nu veel afhevel. een afwasborstel is best een goed idee, kan ik gewoon een nieuwe kopen even afspoelen en gebruiken of moet ik opletten welk soort borstel het is? ik heb met een sponsje geprobeerd de algen weg te schrobben maar daarvoor zitten de te vast.
 
waarom heb ik niet eerder aan een afwasborstel gedacht... gouden tip!

het hout is weer wat meer zichtbaar als hout, het water is door het borstelen iets te troebel om de achterwand te zien dus daar ben ik grof overheen gegaan, de rest doe ik morgen nog.

heb het gelijk gecombineerd met een waterwissel.

heb ook gemerkt dat het hout er veilig uit kan dus ik denk dat ik dat in een emmer aquarium water ga schoon boenen, haal ik de alg resten ook gelijk uit het aquarium.


stuk hout in het midden van de foto was zwart van de alg ipv bruin (nu ik naar de foto kijk zie ik ook wat blauwalg in de bodem bij het hout...)

IMG_20180830_205056.jpg
 
heb de gh laten testen die zit op 7, dus dat is ook geen vreemde waarde, enige wat het dan kan zijn is co2, dat voeg ik nu toe dus voorlopig afwachten.
 
had al het vermoeden dat de test niet klopte volgens de medewerker kwam dat bij gh vaker voor dan andere testen. of ik deed iets verkeerd
 
Ja dat zal moeilijk te zeggen zijn en wellicht toch een nieuwe test aanschaffen en kijken wat die aangeeft. Ze zijn niet zo duur gelukkig.
 
Baardalg kan het gevolg zijn bij een tekort aan CO2, zoals een aantal mensen hierboven al aangaven. Maar ook een wisselend CO2 niveau kan deze problemen veroorzaken. Mijn advies in dit geval zou zijn. Volg het principe van tekorten! M.a.w. bepaal eerst welke planten je in je bak zou willen. En hoewel planten wel een tolerantie kennen op allerlei gebied is het zinvol om te kiezen voor die planten die toekunnen met een gelijke belichtingduur/intensiteit. Je hardware moet deze belichting uiteraard ook kunnen aanbieden! (Dit betekend eigenlijk dat je plantenkeuze meteen al afhangt van je belichtings mogelijkheden.) Daarna volgt dat je plantenbestand gaat vragen om CO2. Je merkt onmiddellijk of er een tekort is, o.m. door de vorming van baardalg. Wanneer dit alles op niveau is, wordt er meer bemesting gevraagd, sporen, fosfaat en nitraat onder andere. Ook hier vertellen je planten je wanneer er sprake is van tekorten. Wanneer je op deze manier gaat werken zal je zien dat veel problemen voorkoombaar zijn.
 
Ben heeft helemaal gelijk en soms is het een ander tekort maar in de regel is het een probleem met co2.
 
ik heb al planten en als deze het niet overleven heb ik geen zin om weer de bak helemaal opnieuw te beplanten, mocht dat toch moeten begin ik helemaal opnieuw, stenen/hout er uit, bodem vervangen, filter schoonmaken. en opnieuw opbouwen en indraaien...

dan zal ik alleen ander onderkomen voor mijn vissen moeten zoeken...



en dat ik er nu dus ook blauwalg bij heb maakt het er ook weer niet leuker op...

ik krijg altijd dit soort problemen als ik een bak met kap neem, ik heb altijd open bakken gehad nooit blauwalg en hooguit af en toe wat algen op de ruiten/stenen. ook niet zonder plantenvoeding en co2

nu heb ik 2 keer een bak met lichtkap gehad: de eerste blauwalg en deze baardalg en blauwalg...
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan