Baardalg verwijderen hout.


Banderas1212

Member
Lid geworden
24 augustus 2023
Berichten
5
Leeftijd
33
Goedemorgen,

Ik heb een Aquarium zonder CO2, draait verder prima. Echter komt er wel op het hout baardalg. (gelukkig niet veel en maar een klein beetje)
Op de stenen in het aquarium lijkt dit gelukkig niet het geval.

Ik las op internet dat als het hout een kleine 5 minuten in kokend water lag en je het daarna liet opdrogen, de baardalg naar enkele dagen verdween.
Helaas werkt dit niet bij mij, hebben jullie nog andere tips?

Ik start over enkele weken met een iets groter aquarium, ook zal deze zonder co2 gaan draaien.

Hartelijk dank voor de moeite en tips alvast.
 
Goedemorgen,

Ik heb een Aquarium zonder CO2, draait verder prima. Echter komt er wel op het hout baardalg. (gelukkig niet veel en maar een klein beetje)
Op de stenen in het aquarium lijkt dit gelukkig niet het geval.

Ik las op internet dat als het hout een kleine 5 minuten in kokend water lag en je het daarna liet opdrogen, de baardalg naar enkele dagen verdween.
Helaas werkt dit niet bij mij, hebben jullie nog andere tips?

Ik start over enkele weken met een iets groter aquarium, ook zal deze zonder co2 gaan draaien.

Hartelijk dank voor de moeite en tips alvast.
Nu weet ik niet welke planten je in je bak hebt en of er überhaupt planten instaan maar; als dit het geval is zorg dan voor een passende lichtsterkte. Omdat je geen CO2 toevoegt zal je planten moeten houden die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. En die maximale lichtsterkte zou je dan zo'n 8 uur per dag kunnen aanbieden. Wil je langer verlichten dan kan dit met dimtijden. Je CO2 tekort, een belangrijke trigger voor baardalg zal er dan niet meer zijn. Wanneer je ook nog zorgt dat er geen ammoniumpieken voorkomen zal de kans op baardalg praktisch nihil zijn. Succes, ook met je nieuwe bak!
 
Dank!

Ik heb de verlichting niet langer dan 6 uur aan staan. Er staan planten in, maar ik ga hier bij de nieuwe bak zeker opletten.

Heb je ook een tip hoe ik de alg van het hout kan verwijderen? ik heb het nu uit de bak, maar wil de stukken graag gebruiken in de nieuwe bak en dan graag zonder dat er baardalg in zit.
Dank voor je tips tot nu toe!
 
Dank!

Ik heb de verlichting niet langer dan 6 uur aan staan. Er staan planten in, maar ik ga hier bij de nieuwe bak zeker opletten.

Heb je ook een tip hoe ik de alg van het hout kan verwijderen? ik heb het nu uit de bak, maar wil de stukken graag gebruiken in de nieuwe bak en dan graag zonder dat er baardalg in zit.
Dank voor je tips tot nu toe!
Oeps, let op! Er is een groot verschil tussen lichtsterkte en lichtduur! Je lichtduur zou je wat de hoogste lichtsterkte betreft op 8 uur kunnen houden dus exclusief eventuele dimtijden. Waarom is er een verschil tussen lichtduur en lichtsterkte en waarom is dit belangrijk? Lichtduur geeft aan hoelang een plant kan groeien, immers in het pikkedonker vind er geen fotosynthese plaats. Maar lichtsterkte bepaald hoe sterk een plant groeit. En dientengevolge ook hoeveel voedsel een plant wil en kan opnemen. En onder planten voedsel valt ook CO2. Misschien begrijp je nu nog beter wat mijn vorige bericht al inhield. Om het nog duidelijker te maken: Je plantenkeuze in de winkel, en dit is iets wat men zich zelden realiseert, bepaald al je belichting. Want elke plantensoort heeft een lichtSTERKTE vraag. Kijk maar eens bij de online planten aanbieders. Je ziet altijd staan of een plant weinig, gemiddeld of veel licht vraagt. En dit gaat dan niet over de lichtduur maar wel over de lichtsterkte. Om je planten dus goed te laten groeien moet je daar aan voldoen. En uit die belichtingsvraag van je plant volgt ook de voedingsvraag. Wanneer er een tekort aan voeding is, en dat kan dus ook CO2 zijn, benadeel je de plant. Algen kunnen met veel minder voeding toe dus vaak zie je dan ook dat ze dan de kop opsteken en zorgen voor een algen probleem. Je baardalg is daar een voorbeeld van. Juist die soort zie je vaak bij een CO2 tekort. Hopelijk maak dit alles het een beetje duidelijker? Je baardalg van je hout afhalen lukt wel met wat bleekwater wat je er, buiten je bak, opbrengt. Je zal zien dat het rood wordt en afsterft. Wel goed naspoelen wanneer je het hout terugzet.
 
Baardalg heeft een hekel aan azijn en zout. Dus of wat zout water erop sprayen, of wat azijn. Even intrekken, afspoelen en terug de bak in. Dan is het rood en trekt t snel weg. Fijn dat het alleen op het hout zit!!
 
Als je het hout er makkelijk uit kan halen en er staan geen planten op gebonden. De hogedrukspuit. Werkt goed, nadeel. Het hout ziet er weer bijna als nieuw uit. Of misschien is dat wel een voordeel.
 
Als je het hout er makkelijk uit kan halen en er staan geen planten op gebonden. De hogedrukspuit. Werkt goed, nadeel. Het hout ziet er weer bijna als nieuw uit. Of misschien is dat wel een voordeel.
Dit is een geweldige tip voor het geval ze het hout graag aan bonken willen spuiten...
 
Al even geleden maakte ik het kienhout en andere hangende wortels in mijn bak een keer in de week schoon met een kunststof afwasborstel, die ik dus enkel voor het aquarium gebruikte maar baardalg zit zo sterk vast dat dit met een stevige kunststof afwasborstel niet te verwijderen was.

De baardalg heb ik in de bak toen ontdaan van zichtbare baardalg door met een aardappel -schilmesje deze alg er af te schrapen, niet met de scherpe kant omlaag schrapen/ bewegen maar met de scherpe kant van het mesje , de snijkant andersom van boven naar omlaag.

Een andere optie is om het hout uit de bak te halen en dan vervolgens de baardalg verwijderen met ja nogmaals een scherp mes.
 
Dan zal ik wel een foute lans gebruikt hebben, want die ene keer dat ik een poging waagde blies ik mijn mooie stukkie kienhout aan splinters :[
Ai, dus jouw ervaring is echt minder, wat enorm jammer.
Hier kwam er dan wel veel zwarte prut vanaf, zonder dat het hout zacht voelde van te voren. Resultaat was dat het wel gezandstraald leek. Ik weet echt niet meer wat voor opzetstuk ik gebruikt heb. Hout bleef verder intact.
Wel dat na het spuiten van 2 grote stukken de stoep nogal zwart was en de witte auto sproetjes had gekregen :DD
 
@NicoleE en @EmotionalSupportPuppy ik weet niet wat jullie onder een hogedrukreiniger verstaan en wat voor spuitlans jullie gebruiken. Maar zelf heb ik een professionele hogedrukreiniger, 150 bar, 21 l/minuut met aan de spuitlans een professionele vuilfrees. Deze is reiniger is traploos regelbaar.. Ooit korte tijd een Kärcher gehad met 190 bar maar die beviel niet.

Ik zou me ook afvragen of de structuur van het hout beschadigd wordt door het 'bonken'.

Maarja, ik zal wel iets anders qua apparatuur hebben dan de meeste hobbyisten. :deal::juggle:
 
Ik zou me ook afvragen of de structuur van het hout beschadigd wordt door het 'bonken'.
Ik durf het je niet te zeggen. In mij geval was het al oud hout dat nog prima was maar het was 4 jaar daarna wel op. Maar me dunkt. Ik heb dat hout jaren en jaren gebruikt. Ik durf niet te zeggen wat voor hout het was. Dus of het te lijden heeft gehad van het schoonmaken met de hogedruk kan ik niet beamen, noch ontkrachten.
 

Terug
Bovenaan