Baardalg


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Ik ben van plan om een nieuw aquarium op te starten, en daarvoor wil ik planten uit mijn al jaren draaiende bak gebruiken.

In de oude bak heb ik zo nu en dan wel eens last van baardalg.

Is het nu zo dat je baardalg krijgt doordat het is meegelift met een plant van de LFS of uit een andere bak, of ontstaat deze alg spontaan bij de verkeerder situaties in de bak?
 
In elke bak zitten sporen van algen dus algen kun je altijd krijgen bij de verkeerde omstandigheden.
 
Toch wel hé, ik heb weleens gelezen dat het te vermijden viel, maar aangezien bijna iedereen er wel eens mee te kampen heeft moeten de sporen al aanwezig zijn in het (kraan) water bv.

Het heeft dus ook totaal geen zin om een nieuwe bak met alleen maar nieuwe (emerse) planten op te starten?
 
In elke bak zitten sporen van algen dus algen kun je altijd krijgen bij de verkeerde omstandigheden.

Dat is waar.

In de oude bak heb ik zo nu en dan wel eens last van baardalg.

Is het nu zo dat je baardalg krijgt doordat het is meegelift met een plant van de LFS of uit een andere bak, of ontstaat deze alg spontaan bij de verkeerder situaties in de bak?

Maar de introductie van baardalg door het overzetten van duidelijk aangetaste plantjes of hardscape is zeker ook mogelijk.
Vooral nieuwe/instabiele bakken zijn daar logischerwijs gevoelig voor.
Wanneer je een plant of steen met duidelijke baardalg zomaar overzet in een (nieuwe/instabiele of kwakkelende) bak dan vraag je eigenlijk om problemen vind ik.
Want wanneer je zelfs 'gezonde' en groeiende algen overzet dan spreek je over meer dan 'sporen' natuurlijk...
Komt nog bij dat baardalg effectief een alg is die vrij hardnekkig kan blijken van zodra het in de bak opduikt dus algen vermijden is altijd veel beter en makkelijker dan algen bestrijden...

Als je toch iets overzet zou ik aanraden om zoveel mogelijk van de algen te verwijderen, aangetaste plantjes (eventueel ook hardscape) behandelen met easy carbo, erg aangetaste blaadjes knippen en pas overzetten na behandeling.
Wees streng en hergebruik enkel de plantjes die gezond genoeg ogen.
Tegelijkertijd genoeg andere (snelgroeiende) planten toevoegen zodat er onmiddellijk genoeg plantenmassa/plantengroei is.

Het is perfect mogelijk om een bak op te starten en in stand te houden zonder ooit baardalg te zien, ongeacht eventueel aanwezige sporen.

Daarnaast kan je ook perfect een plantje met baardalg in een stabiele bak introduceren zonder extra risico op een uitbraak in de ganse bakop voorwaarde dat de bak goed draait en de omstandigheden optimaal zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk:petjeaf:

Als ik planten ga overzetten doe ik dat zeker met alleen de schone (snelgroeiende) planten, zo heel veel last van baardalg heb ik nou ook weer niet.
Maar zo eens in de 2 a 3 maanden moet ik toch wel even mijn hout, binnenfilter en de Anubias plantjes schoonmaken.
Het is ook alleen maar die alg waar ik last van heb, en laat dat nou net één van de lelijkste algen zijn
Een paar plukjes groene alg is mooi, maar die heb ik alleen maar tijdens het opstarten gezien (long time ago)
 
Laatst bewerkt:
Als ik planten ga overzetten doe ik dat zeker met alleen de schone (snelgroeiende) planten, zo heel veel last van baardalg heb ik nou ook weer niet.
Maar zo eens in de 2 a 3 maanden moet ik toch wel even mijn hout, binnenfilter en de Anubias plantjes schoonmaken.

Je kan ook trage groeiers over zetten hoor. Ik bedoelde vooral dat je naast de overgezette planten genoeg (nieuw) snelgroeiers in de bak moet hebben.

De baardalgen op de anubias duiden vermoedelijk op teveel licht icm niet ideale omstandigheden (co2 gok ik).

Een tip:
Als je anubias wil behandelen met easy carbo is voorzichtigheid geboden.

Ik had namelijk vorig jaar twee bucephalandra en twee anubias met baardalgen op de bladranden.
Ik had al meermaals succesvol bucephalandra's behandeld met Easy carbo (EC).
Uit de bak gehaald en blaadjes met een borsteltje ingewreven met een mengsel van 50%EC/50%H2O.
Even laten staan uit het water en dan in de garnalenbak.
Easy peazy!

Ik dacht dus: ik doe die anubiasjes ook eens, ze lijken zelfs wat op bucephalandra's dus dat moet lukken...

WRONG!!!

Twee dagen later had ik twee anubias-rizoompjes met een paar blad-skeletjes over....
Compleet weggesmolten in een recordtempo!

Dus:
De Anubias onder water behandelen met een lagere concentratie EC (desnoods meerdere keren) was een beter plan geweest!!
Maar je kan je anubias dus wel proper krijgen met de nodige liefde (en extra voorzichtigheid) en overzetten...
 
De trage groeiers komen er ook wel in, maar tijdens het opstarten nog niet.

Ik heb idd geen volwaardig Co2 systeem, maar Bio co2.

De Anubias spuit ik meestal even in met Easycarbo (puur) in een plantenspuit, dit laat ik dan even een paar minuten intrekken waarnaar ik het goed afspoel in een emmer water, nog altijd goed gegaan eigenlijk.

Heel in het begin deed ik het weleens met chloor (1 deel chloor op 20 delen water) en dan 2 minuten onderdompelen, maar omdat je dit heeeeeel goed moet spoelen ben ik daar maar mee gestopt, geen goede combi, chloor en aquarium

De oudste Anubias die k heb is al 4 jaar, wel soms een stuk afgeknipt, anders wordt ie wel heel groot.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan