Baardalg.

I

Ivoludwig

Guest
Goeiedag. Ik heb last van baardalg gehad. Nou heb ik ongeveer 4 weken geleden. Mijn hele aquarium leeg gemaakt en opnieuw ingericht. Alleen het stuk hout rechts heb ik mee terug genomen. Ik weet niet of het goed te zien is op de eerste foto. Maar volgens mij ia het weer terug aant komen. Nou gebruik ik geen co2 omdat het ff te duur is. Maar gebruik wel vloeibare co2 en vloeibare plantenvoeding. En nou twijfel ik ook nog aan mijn strooming. Links in de bak zie ik alle planten wel bewegen. Maar rechts in de bak bijna niet tot wel helemaal niet. Nou ben ik aant denken om een kleine skimmer te plaatsen voor extra strooming. Om eens mee te beginnen. En mijn water waardes ben ik niet zeker van ik heb op moment alleen maar test strips die niet helemaal betrouwbaar zijn maar in iedergeval geeft de strip aan vrijwel alles goed is alleen mijn ph te laag is.

15588568423988118656558672633201.jpg


15588568972192022669434016038491.jpg
 
Wat zijn de waterwaarden en hoelang heb je het licht aan? Je hoeft niet alle planten te zien bewegen maar de circulatie kun je testen met waterverbeteraar of wat diepvriesvoer. Je kan ook meer drijvers gebruiken om de vraag naar voeding te verminderen en zorgen voor minder oppervlaktestroming.
 
Baardalg is veelal het gevolg van een CO2 te kort. Daarom denk ik dat je Ph waarde niet te laag is maar te hoog. Bovendien kan door een wisselend CO2 niveau baardalg aangroei ook bevorderd worden. Je kunt met je lichtintensiteit spelen om je voeding vraag te verlagen maar dit heeft wel gevolgen voor, met name je rode ludwigia's en wellicht ook andere planten.
 
Oke wist ik niet dat ook te veel wateroppervlakte kon bewegen. Ik dacht dat ik juist meer oppervlakte beweging moest hebben. En ik geef al altijd dievries voer vanwegen mijn kogelvisjes. En geef ook vaak levend voer. Maar ik denk wel dat ik miss iets te veel voer geef.

Waterwaarden moet ik weer laten testen in de lfs. Want ik heb alleen strips en die gaf juist aan dat mijn ph te laag was haha. Maar die strips vertrouw ik niet. De rest was goed oo de strip test. En heb vorige week ook nog water laten testen bij lfs en was goed. Heb wel het idee dat ze niet alle waardes checken.

Ja en de co2 komt er aan maar moet nog even wachten. Gebruik dus wel de vloeibare co2.

En mijn licht kan ook zijn dat ik te lang aan heb. Was op advies van lfs. Maar denk inderdaad dat het wat minder kan. Heb 12 uur de rodelamp aan 1 uur voor de witte aan gaat en gaat uit 1 uur na de witte uit gaat. Dus 12 uur de rode en 10 uur de witte.

Maar opzicht heb ik wel weinig alg.

En heb toevallig deze week een drijvertje erin gedaan.
 
Heb toevallig net onderhoud gedaan en heb alles vrij kort afgesnoeid. En de baardalg kon ik wel ook alleen maar aan de rechter kant vinden waar de planten niet veel tot niet bewegen vandaar dat ik zelf ook aant denken was door de strooming misschien. Ben natuurlijk ook aant zoeken

15588638349064935642714488622692.jpg
 
Je kan inderdaad niet voldoende circulatie hebben dus dat zou ik eens testen.
 
Ja was ik zelf ook aant het denken. En miss ook het licht iets korten zetten? Of eerst 1 voor 1 doen?
 
Het beste is vaak 1 verandering per keer te doen, dan weet je welk effect dat heeft gehad, dan na 2 a 3 weken een andere verandering doen, dan weet je ook daar weer het effect van.
 
Oke bedankt voor de info allemaal. Alleen heb ik net alles weer weg gesnoeid.maar ga inderdaad eerst een skimmetje plaatsen:thumbs:
 
Je hebt geen co2 dus dan moet je voorzichtig zijn met de duur en de hoeveelheid licht. Op hoeveel uren zit je nu?
Blijft wel frappant dat het aan 1 kant zit dus de circulatie kan er zeker ook debet aan zijn.
 
Ja ben net nog eens goed gaan kijken en zie links ook een heel klein beetje. Heb ook slechte planten gekocht. Maar recht was wel veel meer. Dus ik ga tog maar beginnen met de verlichting te verminderen ja. Heb de rode lamp op 12 uur staan en de witten op 10 uur. En de rode gaat uur eerder aan en uur later uit. Heb ze net allebij een half uur korter gezet io de timer. Of wat kan ik het beste doen?
 
Ik zou teruggaan naar 8 uur eerst. Veel drijvers toevoegen kan ook. Maar goed het kan ook mede door de circulatie komen dus dat zou ik ook testen.
 
Ja ga ik ook doen dankje wel. Had wel ergens gelezen dat je het beste de verlichting elke week een halfuur kan verminderen naar 8 uur bijvoorbeeld dan. Of maakt dat niet zoveel uit? En dan de rode en de witte gewoon gelijk zetten? Want die rode heb ik nou langer aanstaan. Bij voorbeeld dan de rode 10 uur en de witte naar 8?
 
Bij mij is net net andersom, op de plekken waar de stroming het hardst is groeit juist de baardalg.

En zonder toevoeging van Co2 kun je de verlichting beter niet langer dan 7 a 8 uur vol laten branden.

Welke verlichting heb je en hoe wordt deze aangestuurd?
 
Hey patrix. Leuk je weer te spreken. Ja dat is een goeie welke verlichting ik heb. Heb de verpkking niet meer. Maar heb deze wel vervangen toen ik het aquarium kocht ik heb een rode en witte ledverlichting. En heb ze op een tijdschakelaar. Kan ze niet harder of zachter zetten. En de rode is aan van 10 tot 22 uur. En de witte van 11 tot 21 uur.
 
Zo nou ben ik blind. Heb op de lamp gekeken. En staat op bg 25-33 (hw) led 01pcb
 
Hey patrix. Leuk je weer te spreken
:petjeaf:

En staat op bg 25-33 (hw) led 01pcb
Dit zegt me niet zo heel veel, maar het is dus Led iig:D

Misschien een idee om er een TC420 aan te koppelen (indien mogelijk) dan kun je beide kleuren apart regelen en langzaam op en af laten bouwen
Zo heb je langer plezier van een verlichte bak zonder dat de lamp continu voluit hoeft te branden.

Ik zie net nog even dat het een Juwel aquarium is, dus ook Juwel Led verlichting waarschijnlijk, dat is wat lastiger om te laten dimmen.
 
Nee heb de lampen omgebouwd zaten geloof ik t4 of t8 lampen in als ik het goed heb. Deze zijn ander merk. Maar voor nou gewoon terug zetten naar 8 uur en dan gewoon beide zelfde tijd aan en uit laten gaan? En ik zal eens gaan kijken naar die tc420 geen idee wat het is. Maar dat vogel ik wel uit.
 
Oja daar heb ik al eens wat over gezien. Maar ik zowiezo geen pc of laptop. En volgens mij werkt dat niet op mijn lamoen inderdaad. Is met dag en nacht licht ja dat die rustig aan gaat met zon opgangs effect he. Is wel echt mooi ja. Zou ik wel willen. Maar moet ook nog co2 systeem en wil nog skimmer dus miss in de toekomst
 
Dan moet je eerst weten hoe deze lampen aangestuurd worden, is dat met een 12 of 24 volt voeding dan kan het, maar als ze werken op 220 volt en een ingebouwde voeding word het lastig.

Voor een TC421 heb je geen Pc of laptop nodig, een smartphone is voldoende.

De rode lamp kun je wel iets eerder aan en wat later uit laten gaan, als beide lampen samen maar niet mee dan 8 uur branden.

Maar een rode lamp?? echt alleen rood, nee toch?
 
Jawel een rode en een witte. Hoezo haha. Heb dat zo oo advies van knips gekocht omdat ik niet alleen witte lampen wou en blauw is niet goed voor alg zeggen ze tog?Wat voor lampen heb jij dan voor als ik voor zoon systeem wil gaan kijken.

15588983944054332513076376370341.jpg


15588984791678005979139947357831.jpg
 
Jawel een rode en een witte. Hoezo haha. Heb dat zo oo advies van knips gekocht omdat ik niet alleen witte lampen wou en blauw is niet goed voor alg zeggen ze tog?Wat voor lampen heb jij dan voor als ik voor zoon systeem wil gaan kijken.
 
Heb ook niet veel mogenlijk heid met mijn aquarium kap kan eigenlijk alleen 2 ledbuizen er in doen

15588993768563008001062211197011.jpg


15588994645146066888631171334354.jpg


15588995192031269298544966292947.jpg
 
Heb ook niet veel mogenlijk heid met mijn aquarium kap kan eigenlijk alleen 2 ledbuizen er in doen
 
Ooh valt nog mee dat rood, er zit veel rood in maar een echte rode lamp is het niet, en in combinatie met de witte is het een goed keus, anders wordt het teveel een blauwe tint idd.

Je kunt deze lampen gewoon houden geven goed licht zo te zien, planten groeien ook goed toch? wat je (eventueel) kan doen is een 12 volt led strip erbij plaatsen en die laten zorgen voor de zon opkomst en ondergang.

Is maar een idee hoor, zelf heb ik gewoon TL en dan Ledstrips voor de ochtend en avond.
 
Oke en die laat je dan aangaan in zonsopgang effect bijvoorbeeld een half uur ofzo. Voor dat je tl aangaat? En hoe heb je die led strips dan vast geplakt gaat dat gewoon met de condence?
 
Planten groeien goed ja. Ik gebruik dan wel die easy carbo co2 elke dag en 1 keer per week die profit ofzoiets voedingstof
 
En weet trouwens ook helemaal niet of ik dat wel goed toevoeg die vloeibare co2. Ik doe dat altijd smorgen voor ik na werk ga. Maar dan zijn de lichten natuurlijk nog een paar uur uit
 
bijvoorbeeld een half uur ofzo. Voor dat je tl aangaat? En hoe heb je die led strips dan vast geplakt gaat dat gewoon met de condence?
in drie uur tijd laat ik de Led langzaam opkomen, en in de avond bouwt ie in 4 uur weer af, maar vanaf 21:00 brand ie nog maar heel zwakjes.
(als de TL's branden zijn de Led's uit)
Ik heb de strips wel met beugeltjes vastgezet, ze plakken niet goed genoeg, met kit zou het ook wel kunnen.

die vloeibare co2. Ik doe dat altijd smorgen voor ik na werk ga. Maar dan zijn de lichten natuurlijk nog een paar uur uit
Dat kan wel, zo heel snel breekt het niet af.
 
Oke en hoelang heb jij de tl's aan dan?
 
7,5 uur
 
Oke dus ook met co2 zoveel uur ongeveer. Dan weet ik dat ook meteen voor als ik mijn co2 systeem heb.:thumbs:
 
Meestal is het goed om de co2 een of 2 uur eerder aan te laten gaan en ook 1 of 2 uur eerder weer uit. Zo kan de co2 even opbouwen voor het licht aangaat.
 
Oke dus ook met co2 zoveel uur ongeveer.
Ik gebruik Bio Co2, maar volgens mij is een verlichtingsduur van een uurtje of 8 wel voldoende, het zal best langer kunnen met een Co2 installatie maar dan groeien de planten alleen maar harder en moet je vaker snoeien.
Mijn planten groeien nu al tamelijk hard, harder hoeft voor mij niet.
 
Terug
Bovenaan