Baardalg


Ja dat weet ik, maar zou het veel verschil maken, dat is mijn vraag.
 
Zou de verhouding Fosfaat/Nitraat dan echt zo veel verschil maken, de plant neemt toch alleen wat ie nodig heeft, dus 1/10 of 1/30 maakt dan volgens mij niet zoveel uit als er maar voldoende is?
Een uniforme dosering voedingstoffen resulteert in een uniforme plant. Het verhogen/verlagen van een bepaalde voedingsstof geeft op ten duur een
andere bouw en/of andere kleur. (dikkere/dunnere bladeren, fletse/uitbundige kleuren - dat kan dus zowel positief als negatief uitpakken)
Het allerbekendste voorbeeld is dat bijvoorbeeld lagere nitraat resulteert in meer pigment aanmaak bij rode planten.

maw
Als een plant niet aan een bepaalde voedingsstof kan komen gaat het toch proberen om hier toch aan te komen. En dit kan de plant veel energie kosten.
Die energie die daar voor nodig is kan er voor zorgen dat er ook weer minder elementen van andere voedingstof(fen) ontstaan. Dit is de 1e fase in een voedingstekort.
Het tekort (maar ook overschot) van bepaalde 'bouwstenen' die intern de plant aanwezig zijn (die nodig zijn voor haar functies) gaan afnemen/toenemen
wat resulteert in hoe de plant eruit komt te zien. Dit gaan zich o.a. manifesteren in groeivorm, bladmassa en kleur.
 

Terug
Bovenaan