Baardalg


Bij aanschaf aquarium is mij ook verteld over waterwissel, na opstart fase wekelijk 10% waterwissel, nu blijkt dat ik 50% water moet wisselen aan de hand van mijn “problemen” en vragen.

ik ben geen doorgewinterde hobbyist maar ik moet toch ergens kennis vergaren en op deze manier krijg ik nooit kennis omdat alle adviezen zoveel van elkaar verschillen, enige kennis is mijn eigen ervaringen. Maar tijden “problem” moet ik mijn kennis elders vandaan halen
 
Niemand heeft alles wijsheid in pacht en vaak ververst men met de EI de helft of als de belasting groot is van de bak. Normaal is rond de 25% voldoende maar ik denk dat je tekorten hebt.
Vandaar dat ik vroeg om de waterwaarden en het liefst gemeten met druppels en wat je allemaal precies toevoegt.
Het is altijd lastig om op voorhand de oorzaak al te kunnen aangeven.
 
Niemand heeft alles wijsheid in pacht en vaak ververst men met de EI de helft of als de belasting groot is van de bak. Normaal is rond de 25% voldoende maar ik denk dat je tekorten hebt.
Vandaar dat ik vroeg om de waterwaarden en het liefst gemeten met druppels en wat je allemaal precies toevoegt.
Het is altijd lastig om op voorhand de oorzaak al te kunnen aangeven.
Micro Siemens 537
Kh 9
Gh 7
Ph 7,1
Nitriet laag
Fosfaat goed
Ik heb dit laten testen bij de aquarium zaak in mijn wijk.
Verder voeg ik onderstaand supplement toe en heb ik kleibolletjes in de bodem.
Ik heb een c02 systeem en dat test ik middels een dropchecker.
Supplement 3,5 ml per week maar dat voeg ik dagelijks toe 0,5
 

Bijlagen

  • DECB996F-CA07-4A52-B0C3-79903C84B6DF.jpeg
    DECB996F-CA07-4A52-B0C3-79903C84B6DF.jpeg
    163.6 KB · Weergaven: 92
Dat is toch geen echte plantenvoeding zoals Joff ook al aangaf. Co2 zit rond de 15 mg en ik zou dat wat hoger doen zo rond de 23 mg. Ik mis ook de nitraatwaarde van het water.
En wat wordt verstaan onder goed want dat is een ruim begrip en is dat met druppels gemeten? Het mooiste is als je zeker weet dat het met druppels gemeten is en alle waarden kan posten waaronder ook de no 3 en de po4. Verder zou ik ondanks de bolletjes toch ook bemesting in vloeibare vorm toedienen.
 
Dat is toch geen echte plantenvoeding zoals Joff ook al aangaf. Co2 zit rond de 15 mg en ik zou dat wat hoger doen zo rond de 23 mg. Ik mis ook de nitraatwaarde van het water.
En wat wordt verstaan onder goed want dat is een ruim begrip en is dat met druppels gemeten? Het mooiste is als je zeker weet dat het met druppels gemeten is en alle waarden kan posten waaronder ook de no 3 en de po4. Verder zou ik ondanks de bolletjes toch ook bemesting in vloeibare vorm toedienen.
Nee klopt.
Alles is getest middels druppeltest, mijn eigen set ligt nog bij mijn schoonvader en moest het dus laten testen. Deze waardes moest ik er al uitknijpen (mbt getallen). Meneer gaf aan niet met getallen te werken mbt nitriet en fosfaat.
Nitriet was laag en fosfaat goed.
ik zal zorgen dat ik deze waardes nog even duidelijk krijg.

Wat denk je van mijn gh?
Aan de lage kant?
Mijn kh kan voor mijn vissen wel iets naar beneden zodat mij water zuurder wordt voor mijn antenne baarzen. Maar dat werk weer averechts voor mijn plantengroei?
 
Je kh mag gerust wat zakken hoor en dat is geen enkel probleem voor de planten. Maar goed door iets meet co2 zakt de ph maar niet de kh hoor.
Beetje rare opmerking van de lfs om te zeggen ik werk niet met getallen. Als je met druppels werkt dan krijg je een getal als uitkomst dus dat vat ik niet helemaal.
De ph is overigens de zuurgraad en de kh de hoeveelheid carbonaten ;)
 
Je kh mag gerust wat zakken hoor en dat is geen enkel probleem voor de planten. Maar goed door iets meet co2 zakt de ph maar niet de kh hoor.
Beetje rare opmerking van de lfs om te zeggen ik werk niet met getallen. Als je met druppels werkt dan krijg je een getal als uitkomst dus dat vat ik niet helemaal.
De ph is overigens de zuurgraad en de kh de hoeveelheid carbonaten ;)
Ja klopt maar als de kh zakt dan kunnen de zuren minder snel binden en verlaagt m’n ph toch dat betekend dat m’n water zuurder wordt. Dan staat kh in verbinding met ph lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?
 
Dat is toch geen echte plantenvoeding zoals Joff ook al aangaf. Co2 zit rond de 15 mg en ik zou dat wat hoger doen zo rond de 23 mg. Ik mis ook de nitraatwaarde van het water.
En wat wordt verstaan onder goed want dat is een ruim begrip en is dat met druppels gemeten? Het mooiste is als je zeker weet dat het met druppels gemeten is en alle waarden kan posten waaronder ook de no 3 en de po4. Verder zou ik ondanks de bolletjes toch ook bemesting in vloeibare vorm toedienen.
Dus co2 iets opvoeren? En goede planten voeding geven zodat de planten het beter gaan doen en de alg minder goed?
Hoe zet je co2 om in mg, ik voeg co2 toe middel druppelteller. Hoe reken je dat om in mg, om zo te kijken of ik van 15mg- 23mg ga?
 
Een lichtgroene indicator is vaak voldoende of tegen groengelig aan.
Je kan de ph/kh tabel gebruiken maar soms werkt die ook niet omdat onze testen ook andere stoffen meten.

 

Terug
Bovenaan