Baardalg?


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Eerst een overzicht:
IMG_5816.JPG

De Alg is duidelijk zichtbaar op alle oppervlakken waar licht op valt. Het is begonnen op de bovenste steen. Tot nu to waren de planten schoon, maar het blad wat dicht tegen de stenen in het midden groeit, neemt nu ook wat over.
De alg doet me sterk denken aan baardalg, maar heeft een opvallend paarse kleur, terwijl baardalg in mijn eerdere bakken echt diep zwart was.
Hier een close-up van de linker steen in het midden:
IMG_5824.JPG


Ik heb nog even water getest vanavond:
NH3, NO2 en PO4 zijn niet meetbaar. NO3 is ongeveen 0.5. (De bak heeft dan ook vrijwel niets nodig met die paar sprietjes Vallisneria.)
KH=7, GH=10 en pH=7.9.
Het licht brandt 5.5 uur per dag (standaard led verlichting van de bak.)

Ik weet nog niet wat ik er van vindt :). Op een bepaalde manier is het nog wel een mooie alg ook. Maar ik wil wel dat de Vallisneria gewoon blijft groeien en helemaal onbegrenst verspreiden is dus niet de bedoeling....
 
Meestal een co2 tekort en naar je waterwaarden gekeken heb je bar weinig co2. Ik had dat destijds op de huisjes van de Multi s ook.
 
CO2 geef je niet in een Tanganyika bak.

Bij mij in mijn Malawibak heb ik ook deze alg. Ook zit het op een paar oudere Vallisneria blaadtjes, maar nooit meer dan dat. Ik zou het even aankijken en mogelijk dat blaadtje verwijderen als het je stoort.

Alg hoort erbij in een dergelijk aquarium. Dit geeft een natuurlijke uitstraling en veel bewoners uit deze meren snoepen er van of zijn op zoek naar eten wat zich ertussen bevind.
 
Klopt Ed en dat deed ik destijds ook niet want zo n bak heeft een hoge ph nodig. Maar goed dan is in de regel baardalg wel een gevolg en het enige wat je kan doen is het licht beperken.
 
Dank voor jullie antwoorden. Zoals gezegd vind het nog wel een mooie alg ook. Ik kende baardalg alleen als zwart, maar deze is wat mij betreft geen probleem, als de bak maar stabiel blijft.
 
Eerst een overzicht:
Bekijk bijlage 366062
De Alg is duidelijk zichtbaar op alle oppervlakken waar licht op valt. Het is begonnen op de bovenste steen. Tot nu to waren de planten schoon, maar het blad wat dicht tegen de stenen in het midden groeit, neemt nu ook wat over.
De alg doet me sterk denken aan baardalg, maar heeft een opvallend paarse kleur, terwijl baardalg in mijn eerdere bakken echt diep zwart was.
Hier een close-up van de linker steen in het midden:
Bekijk bijlage 366063

Ik heb nog even water getest vanavond:
NH3, NO2 en PO4 zijn niet meetbaar. NO3 is ongeveen 0.5. (De bak heeft dan ook vrijwel niets nodig met die paar sprietjes Vallisneria.)
KH=7, GH=10 en pH=7.9.
Het licht brandt 5.5 uur per dag (standaard led verlichting van de bak.)

Ik weet nog niet wat ik er van vindt :). Op een bepaalde manier is het nog wel een mooie alg ook. Maar ik wil wel dat de Vallisneria gewoon blijft groeien en helemaal onbegrenst verspreiden is dus niet de bedoeling....
In dit geval zou ik proberen om de lichtduur op zo'n 8 uur te houden maar de lichtsterkte zou ik dimmen om een juist lichtsterkte/CO2 level te krijgen.
 
In dit geval zou ik proberen om de lichtduur op zo'n 8 uur te houden maar de lichtsterkte zou ik dimmen om een juist lichtsterkte/CO2 level te krijgen.
De verlichting is nu niet dimbaar. De driver heeft de volgende specs:
2023-09-20 21.00.37.jpg

Ik stuur de bak aan via Home Assistant / Hue en zou het dimmen dan ook graag op die manier willen doen dmv een dimmer te koppelen is aan de phillips Hue hub. Kan dat dan met deze dimmer?
 
Dat zou moeten kunnen, mits dimmen het enige is wat je wilt. Je lampen moet ook geschikt zijn daarvoor in ieder geval.
 
De verlichting is nu niet dimbaar. De driver heeft de volgende specs:
Bekijk bijlage 366099
Ik stuur de bak aan via Home Assistant / Hue en zou het dimmen dan ook graag op die manier willen doen dmv een dimmer te koppelen is aan de phillips Hue hub. Kan dat dan met deze dimmer?
Dat hangt helemaal van je verlichting zelf af. En hoe die, in welke vorm ze is te dimmen. Jouw genoemde dimmer voorbeeld werkt met fase aansnijding maar je kan ook werken met fase afsnijding. 0 tot 10V of 1 tot 10 volt is mogelijk. Dit voorgaande hoort bij de analoge vormen. Maar vaak ook worden de digitale vormen gebruikt;
PWM (Pulse Width Modulation) dimmen en DALI (Digital Addressable Lighting Interface) dimmen. Het is dus niet altijd zonder meer mogelijk.
 
Dank voor jullie antwoorden. Aan de LEDs is het niet te zien, en er zijn online geen details over de LED balk te vinden. Ik heb de fabrikant de vraag gestuurd (Het is de standaard verlichting van de CIANO Emotions Pro 120 bak).
Kan het kwaad een verkeerder dimmer aan te sluiten? Zou ik het veilig kunnen proberen als de fabrikant geen duidelijkheid geeft?
 
De alg doet me sterk denken aan baardalg
Ik zag net in je fotoalbum dat het flink aanwezig is en het zijn als ik inzoom niet echt plukjes zoals baardalg toch? Beetje lastig te zien maar ik vindt het niet echt plukjes zoals ik baardalg van hier ken.
 
Ik zag net in je fotoalbum dat het flink aanwezig is en het zijn als ik inzoom niet echt plukjes zoals baardalg toch? Beetje lastig te zien maar ik vindt het niet echt plukjes zoals ik baardalg van hier ken.

Nee, ik vind het er ook anders uit zien dan hoe ik baardalg ken. Zoals gezegd vind ik het niet erg, maar zou het wel mooi vinden als het zand vrij bleef, maar daar begint het nu ook. Wat me ook opvalt is dat het sterk van het licht afhankelijk lijkt te zijn. Zo is het op de stenen stapel links heel scherp begrensd tussen licht en schaduw en is er op de voorgrond een strook alg op het zand waar dubbel licht is door direct en in de voorruit weerkaatst licht.

Ik heb nu twee dingen gedaan om het hopelijk toch iets te dempen: het licht is nu gedimd (50%) en staat langer aan (8 uur) om de Vallisneria beter te bedienen. Dit is nu pas een week zo, dus even afwachten wat dat gaat doen. Ik heb de indruk dat dit de kaamlaag (die er ook nog altijd is) behoorlijk erger gemaakt heeft. De skimmer heeft er nauwelijks nog effect op. Misschien wijst dit op met afval dit afbreken van de alg? We zullen het zien......
 
Laatst bewerkt:
Deze alg is toch best storend aan het worden. Het lijkt erop dat bemesten en licht naar 8 uur per dag de groei behoorlijk versneld. Het zijn ook geen mooie velden meer, maar de slierten worden lang (tot ~15-20 cm!) en klonteren dan samen waardoor er stilstaand water tussen ontstaat met daarin gasbellen. Ik haal steeds zoveel mogelijk weg, maar zonder de oorzaak aan te pakken, is het dweilen met de kraan open.

Voor nu stop ik de plantenvoeding. Mogelijk schroef ik het licht wat terug (zouden het toch cianobacterien kunnen zijn? Al googlend vindt ik daar ook rode van die erop lijken, maar dan alleen in zout water....)
 
Baardalg zijn vrij korte plukjes Peter dus dan is het denk ik een andere alg. Dit had ik ook al eerder gepost. Heb je nog een duidelijke foto van de alg?
Stoppen met voeding betekend dat je planten tekorten kunnen krijgen waardoor alg weer meer kans krijgt .
 
2023-10-23 22.51.13.jpg

Baardalg zijn vrij korte plukjes Peter dus dan is het denk ik een andere alg. Dit had ik ook al eerder gepost. Heb je nog een duidelijke foto van de alg?
Stoppen met voeding betekend dat je planten tekorten kunnen krijgen waardoor alg weer meer kans krijgt .
Ik heb hier even geen recente foto, maar de foto hierboven is een maand oud. Ik besef dat stoppen met voeding de planten tekort doet, maar ik overweeg zelfs de plantjes (twee Vallisneriaatjes met een paar uitlopers) er eerst maar uit te halen. Als de bak weer rustig is, kan ik altijd nieuwe plaatsen.

Maar zoals gezegd: ik vraag me af of het wel alg is. Googlend kwam ik deze tegen: Planktothrix rubescens. Daar vind ik hem veel van weg hebben. Ik heb een paar weken geleden een plukje onder de microscoop gelegd, en dan lijkt het er sterk op. In dat geval zou het dus een rode blauwalg zijn.
 
Dank voor jullie antwoorden. Aan de LEDs is het niet te zien, en er zijn online geen details over de LED balk te vinden. Ik heb de fabrikant de vraag gestuurd (Het is de standaard verlichting van de CIANO Emotions Pro 120 bak).
Kan het kwaad een verkeerder dimmer aan te sluiten? Zou ik het veilig kunnen proberen als de fabrikant geen duidelijkheid geeft?
Je merkt dat vrij snel doordat je licht gaat flikkeren en/of uitgaat. Maar je kan je je buizen deels afdekken.
 
Vandaag nog even bij een aquariumzaak langs geweest met bovenstaande foto. Daar was de reactie inderdaad dat dit een bacterie, verwant aan blauwalg, is. Ze hadden ervaring met deze, en uit hun aanpak wordt het plan van aanpak voor mij nu:
1) Morgen de losse stenen eruit en met kokend water spoelen
2) De Vallisneria eruit
3) De achter en linkerzijkant van de bak schoonmaken
4) Filter reinigen / water wissel
5) Vier dagen verduisteren

Maar goed.... dus ik heb weer wat bijzonders: Een rode blauwalg :ROFLMAO:.
 
Lastig want ik ken deze niet en zover ik weet kun je bv blauwalg herkennen aan een slijmerige laag en dit lijkt niet daarop maar ja wellicht iets aanverwants.
 
Vandaag nog even bij een aquariumzaak langs geweest met bovenstaande foto. Daar was de reactie inderdaad dat dit een bacterie, verwant aan blauwalg, is. Ze hadden ervaring met deze, en uit hun aanpak wordt het plan van aanpak voor mij nu:
1) Morgen de losse stenen eruit en met kokend water spoelen
2) De Vallisneria eruit
3) De achter en linkerzijkant van de bak schoonmaken
4) Filter reinigen / water wissel
5) Vier dagen verduisteren

Maar goed.... dus ik heb weer wat bijzonders: Een rode blauwalg :ROFLMAO:.
Waarom moet de vallisneria eruit?
 
Waarom moet de vallisneria eruit?
Eigenlijk heel praktisch: er zit nogal wat alg tussen, dus er helemaal uithalen maakt de bak gelijk schoner. Als ze eruit zijn en ook de losse stenen in het middendeel, is het zand dat ook makkelijk schoon te maken.
Het zijn ook maar twee plantjes, dus is later eventueel makkelijk te vervangen door nieuwe.
 
Baardalg zijn vrij korte plukjes Peter dus dan is het denk ik een andere alg. Dit had ik ook al eerder gepost. Heb je nog een duidelijke foto van de alg?
Stoppen met voeding betekend dat je planten tekorten kunnen krijgen waardoor alg weer meer kans krijgt .
Penseelalg dan dus. Maar de bestrijding is gelijk.
 
Ja maar zulke lange penseelalg heb ik ook nog nooit gezien Ben. ook die ken ik als grijzige "haren". Maar blauwalg lijkt me sterk in een rode uitvoering want dat ken ik dan weer als een soort vlies/vel.
 
Ja maar zulke lange penseelalg heb ik ook nog nooit gezien Ben. ook die ken ik als grijzige "haren". Maar blauwalg lijkt me sterk in een rode uitvoering want dat ken ik dan weer als een soort vlies/vel.
Toch denk ik dat de oorzaak en bestrijding gelijk is aan baard/penseel alg. Het proberen waard vermoed ik zo.
 
Toch denk ik dat de oorzaak en bestrijding gelijk is aan baard/penseel alg. Het proberen waard vermoed ik zo.
Dat is zo en ik heb ook sterk mn twijfels of het uit de blauwalgfamilie is want dat is een bacterie en die haren lijken me geen bacterie.
 
Toch denk ik dat de oorzaak en bestrijding gelijk is aan baard/penseel alg. Het proberen waard vermoed ik zo.

Dat is zo en ik heb ook sterk mn twijfels of het uit de blauwalgfamilie is want dat is een bacterie en die haren lijken me geen bacterie.

Over de oplossing hoor ik jullie graag! Maar penceel en baardalg heb ik eerder gehad en dat is het echt niet. In mijn herinnering waren die best lastig te verwijderen, terwijl deze "alg" heel erg kwetsbaar is. Als ik met een pincet een draderige pluk oppak, valt hij boven water uit elkaar. Verder kwam ik bij het schoonmaken wat gekke dingen tegen:

Eerst de start:
IMG_5946.JPG

Ik ben vorige week al begonnen met het verwijderen van de rode prut van de bovenste 3 stenen op de stapel links. Daar leek het me dat er twee soorten prut opzaten. De rode was makkelijk met de hand te verwijderen, maar een bruinige pluizige laag eronder niet. Die laag maak ik me geen zorgen over: Algen zijn in een Tanganyika bak vrij normaal. Wat ik storend vindt zijn de lange rode slierten die langzamerhand overal ontstaan.
Even inzoomen op de bovenste steen:
IMG_5948.JPG

Zoals gezegd: hier heb ik de rode slierten verwijderd en dat ging vrij makkelijk. Maar zichtbaar is dat het nu als rood pluis (niet meer als haren) terug lijkt te komen. Wat verder opvalt zijn de witte vlekken. Dat zijn GEEN bellen. Het lijkt alsof er witte, kalkachtige korreltjes zitten. Het kan natuurlijk zweefvuil zijn, maar dan nog is het veel van dit wittige spul, en ik zie het niet in de bak zweven.
Dan een overzicht van de stenenstapel:
IMG_5950.JPG

Hier is heel duidelijk te zien dat het op sommige plaatsen heel hard kan groeien, maar op andere plekken helemaal niet verschijnt. Mijn indruk was dat de plekken waar het goed groeit, veel direct licht hebben, maar het houdt zich niet direct aan de schaduwlijnen.
Dan een foto van het midden. Excuus voor de overbelichting van het zand....
IMG_5951.JPG

Hier vallen een paar dingen op. Alleererst uiteraard de lange slieren op de achterwand van de bak. Daarnaast viel mij bij het eruit halen van de Vallisneria heel erg op dat er geen sprake was van hechten aan de planten! Ik kon vrijwel alles er eenvoudig vanaf schuiven. De slierten die daar te zien zijn, zijn er volgens mij elders losgekomen en door de stroming achter de bladeren blijven hangen. Bijzondere aandacht verdient ook de steen achter de A. compressiceps. Deze komt later terug.

Toen ben ik aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met de linker zijruit en de achterwand. De slierten waren op zich simpel met een schepnetje af te schrapen en zo direct op te vangen. Heel erg opvallend was wel dat daar waar ik het los schraapte, duidelijke lichtrode wolkjes in het water verschenen. Dat zag ik ook terug aan de kleur van het water in het verzamelbakje. Ik heb dat afgegoten in een flesje:
IMG_5959.JPG


Tenslotte heb ik alle Vallisneria en de 3 stenen in het centrum van de bak eruit gehaald. De Vallisneria gaat weg. De stenen wilde ik goed schoon maken onder de hete kraan. Daar wachtte me een nieuwe verassing: De rode prut was er zoals verwacht vrij simpel af te spoelen. Maar toen bleef ik zitten met een laag die wel goed vast zat. Daar de Quooker maar even opgezet. Toen verkleurde de boel ineens behoorlijk:
IMG_5960.JPG

Dit lijkt een chemische verandering van rode goedje, of de rode prut zat gehecht aan een "gewone" groene alg. (Die er in een Tanganyika bak gewoon bij hoort.)

Hoe nu verder?
Ik twijfel nu een beetje over het vervolg. Ik heb veel rode vloeistof in het water zien komen. Als het wel een blauwalg variant is, dan is dat volgens mij ronduit ongezond? Ik vind het dus wat griezelig om dat nu massaal te laten afsterven, met het risico dat er veel van dat spul tegelijk vrijkomt? Ik was van plan de bak vanavond te verduisteren, maar stel dat even uit tot ik wat meer weet. Ik laat voorlopig wel de verlichting uit. Wellicht remt dat de groei, of gaat het proces dan geleidelijker? (Het groeit immers in de bak ook niet in de schaduw?) Ik hoor graag hoe jullie tegen dit verhaal aankijken.
 
Heel bijzonder Peter en dit heb ik nog nooit gezien dus ik durf er ook weinig verder van te zeggen na je verhaal te hebben gelezen.
 
Misschien moet je zelfs denken meer in de richting van wieren. Er bestaan bijvoorbeeld roodwiervarianten. Zeewatervormen maar er zijn ook zoetwatersoorten. Misschien is er iets in dat soort richtingen te vinden. Ook ik weet eigenlijk niet hoe en in welke richting te zoeken. Zelf heb ik nooit iets dergelijks gehad, je beschrijvingen lezende. Maar ik ben wel benieuwd wat het is mocht je er iets over te weten te komen.
 
Over de oplossing hoor ik jullie graag! Maar penceel en baardalg heb ik eerder gehad en dat is het echt niet. In mijn herinnering waren die best lastig te verwijderen, terwijl deze "alg" heel erg kwetsbaar is. Als ik met een pincet een draderige pluk oppak, valt hij boven water uit elkaar. Verder kwam ik bij het schoonmaken wat gekke dingen tegen:

Eerst de start:
Bekijk bijlage 368641
Ik ben vorige week al begonnen met het verwijderen van de rode prut van de bovenste 3 stenen op de stapel links. Daar leek het me dat er twee soorten prut opzaten. De rode was makkelijk met de hand te verwijderen, maar een bruinige pluizige laag eronder niet. Die laag maak ik me geen zorgen over: Algen zijn in een Tanganyika bak vrij normaal. Wat ik storend vindt zijn de lange rode slierten die langzamerhand overal ontstaan.
Even inzoomen op de bovenste steen:
Bekijk bijlage 368643
Zoals gezegd: hier heb ik de rode slierten verwijderd en dat ging vrij makkelijk. Maar zichtbaar is dat het nu als rood pluis (niet meer als haren) terug lijkt te komen. Wat verder opvalt zijn de witte vlekken. Dat zijn GEEN bellen. Het lijkt alsof er witte, kalkachtige korreltjes zitten. Het kan natuurlijk zweefvuil zijn, maar dan nog is het veel van dit wittige spul, en ik zie het niet in de bak zweven.
Dan een overzicht van de stenenstapel:
Bekijk bijlage 368648
Hier is heel duidelijk te zien dat het op sommige plaatsen heel hard kan groeien, maar op andere plekken helemaal niet verschijnt. Mijn indruk was dat de plekken waar het goed groeit, veel direct licht hebben, maar het houdt zich niet direct aan de schaduwlijnen.
Dan een foto van het midden. Excuus voor de overbelichting van het zand....
Bekijk bijlage 368649
Hier vallen een paar dingen op. Alleererst uiteraard de lange slieren op de achterwand van de bak. Daarnaast viel mij bij het eruit halen van de Vallisneria heel erg op dat er geen sprake was van hechten aan de planten! Ik kon vrijwel alles er eenvoudig vanaf schuiven. De slierten die daar te zien zijn, zijn er volgens mij elders losgekomen en door de stroming achter de bladeren blijven hangen. Bijzondere aandacht verdient ook de steen achter de A. compressiceps. Deze komt later terug.

Toen ben ik aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met de linker zijruit en de achterwand. De slierten waren op zich simpel met een schepnetje af te schrapen en zo direct op te vangen. Heel erg opvallend was wel dat daar waar ik het los schraapte, duidelijke lichtrode wolkjes in het water verschenen. Dat zag ik ook terug aan de kleur van het water in het verzamelbakje. Ik heb dat afgegoten in een flesje:
Bekijk bijlage 368652

Tenslotte heb ik alle Vallisneria en de 3 stenen in het centrum van de bak eruit gehaald. De Vallisneria gaat weg. De stenen wilde ik goed schoon maken onder de hete kraan. Daar wachtte me een nieuwe verassing: De rode prut was er zoals verwacht vrij simpel af te spoelen. Maar toen bleef ik zitten met een laag die wel goed vast zat. Daar de Quooker maar even opgezet. Toen verkleurde de boel ineens behoorlijk:
Bekijk bijlage 368653
Dit lijkt een chemische verandering van rode goedje, of de rode prut zat gehecht aan een "gewone" groene alg. (Die er in een Tanganyika bak gewoon bij hoort.)

Hoe nu verder?
Ik twijfel nu een beetje over het vervolg. Ik heb veel rode vloeistof in het water zien komen. Als het wel een blauwalg variant is, dan is dat volgens mij ronduit ongezond? Ik vind het dus wat griezelig om dat nu massaal te laten afsterven, met het risico dat er veel van dat spul tegelijk vrijkomt? Ik was van plan de bak vanavond te verduisteren, maar stel dat even uit tot ik wat meer weet. Ik laat voorlopig wel de verlichting uit. Wellicht remt dat de groei, of gaat het proces dan geleidelijker? (Het groeit immers in de bak ook niet in de schaduw?) Ik hoor graag hoe jullie tegen dit verhaal aankijken.
Baardalg kleurt rood wanneer je het in heet water zet en sterft dan af. Je kan het dan vrij gemakkelijk verwijderen. Wat gebeurd er wanneer je de stenen in kokend water zet? Dus niet alleen afspoelen maar wat langer in kokend water laten? Voor de stenen kan kokend water en zal het lijkt me niet uitmaken?
 
De afgelopen week heb ik de stenen eruit gehaald en in etappes het zand afgezogen. Verder met water verversen ook algen weggeschraapt van het glas links en achter.
Baardalg kleurt rood wanneer je het in heet water zet en sterft dan af. Je kan het dan vrij gemakkelijk verwijderen. Wat gebeurd er wanneer je de stenen in kokend water zet? Dus niet alleen afspoelen maar wat langer in kokend water laten? Voor de stenen kan kokend water en zal het lijkt me niet uitmaken?
Ik heb in het weekend de stenen 5 minuten gekookt en dan wordt het ook groen. Schoonborstelen is dan makkelijker, maar het is nog steeds wel stevig/draderig. Rood wordt het in elk geval niet.

Omdat mijn indruk toch was dat licht een rol speelt, heb ik de intensiteit verder teruggebracht naar 13%. Verder ben ik bij gebrek aan planten gestopt met de plantenvoeding. De bak ziet er nu zo uit:
2023-11-28 17.11.02.jpg

Wat me verder opviel is dat het op sommige plekken los begint te laten /verdwijnt. Met name op de stenenstapel links is dit goed te zien als een kale plek:
2023-11-28 17.11.12.jpg

Deze kale plek is er al sinds vrijdag en het lijkt er niet terug te groeien.

Ook langs de randen van de hoogste steen lijkt het verdwijnen:
2023-11-28 17.11.16.jpg

Ik hoop dat dit de voorbode is van het afsterven van het spul. Zolang het langzaam verbetert en het niet teruggroeit waar ik het weggehaald heb, of waar het verdwenen is, ga ik maar even zo door. Omdat ik toch het gevoel heb dat licht een rol speel, kort ik de lichtduur nog wat in (is nu 8 uur en kan voor de vissen ook wel naar 6.)
 
Gebruikte je ook plantenvoeding in je bak? Dan vind ik het eigenlijk geen verassing dat deze algen zo goed konden groeien.

Goede stap om veel minder lichtintensiteit te geven. Dat gaat zeker helpen.

In mijn Malawibak heb ik de achterste balk op 70% staan en de voorste op 10%. En dat voor 13h incl zons op en ondergang wat in totaal 3h in beslag neemt. Daardoor een mooi kort tapijtje voor de vissen. Dit even ter info 😉.
 
De afgelopen week heb ik de stenen eruit gehaald en in etappes het zand afgezogen. Verder met water verversen ook algen weggeschraapt van het glas links en achter.

Ik heb in het weekend de stenen 5 minuten gekookt en dan wordt het ook groen. Schoonborstelen is dan makkelijker, maar het is nog steeds wel stevig/draderig. Rood wordt het in elk geval niet.

Omdat mijn indruk toch was dat licht een rol speelt, heb ik de intensiteit verder teruggebracht naar 13%. Verder ben ik bij gebrek aan planten gestopt met de plantenvoeding. De bak ziet er nu zo uit:
Bekijk bijlage 368975
Wat me verder opviel is dat het op sommige plekken los begint te laten /verdwijnt. Met name op de stenenstapel links is dit goed te zien als een kale plek:
Bekijk bijlage 368977
Deze kale plek is er al sinds vrijdag en het lijkt er niet terug te groeien.

Ook langs de randen van de hoogste steen lijkt het verdwijnen:
Bekijk bijlage 368978
Ik hoop dat dit de voorbode is van het afsterven van het spul. Zolang het langzaam verbetert en het niet teruggroeit waar ik het weggehaald heb, of waar het verdwenen is, ga ik maar even zo door. Omdat ik toch het gevoel heb dat licht een rol speel, kort ik de lichtduur nog wat in (is nu 8 uur en kan voor de vissen ook wel naar 6.)
Hetzelfde heb ik, maar dan op m'n hoofd. Kale plekken. Dus mocht je een oplossing weten... :):):)

Maar nu even serieus, ik ben echt benieuwd wat het nu precies is. Hopelijk kom je erachter en wil je het delen met ons?
 
Gebruikte je ook plantenvoeding in je bak? Dan vind ik het eigenlijk geen verassing dat deze algen zo goed konden groeien.

Goede stap om veel minder lichtintensiteit te geven. Dat gaat zeker helpen.

In mijn Malawibak heb ik de achterste balk op 70% staan en de voorste op 10%. En dat voor 13h incl zons op en ondergang wat in totaal 3h in beslag neemt. Daardoor een mooi kort tapijtje voor de vissen. Dit even ter info 😉.
Ja, idee voor plantenvoeding was elders in een discussie ontstaan omdat de bezetting erg laag was en de Vallisneria er niet geweldig uitzag. Ik gaf ook maar ~10% van aanbevolen dosering, alleen gericht op het niet missen van iets.

Hetzelfde heb ik, maar dan op m'n hoofd. Kale plekken. Dus mocht je een oplossing weten... :):):)

Maar nu even serieus, ik ben echt benieuwd wat het nu precies is. Hopelijk kom je erachter en wil je het delen met ons?
Ik weet niet goed hoe verder te zoeken. De Planktothrix rubescens die ik ergens hierboven noem lijkt er op (is ook draderig). Ook een (goede) speciaalzaak zegt iets dergelijks gehad te hebben en met succes als blauwalg behandeld te hebben, maar ik heb niet een specifieke diagnostische test om dat te bevestigen. Je noemde zelf ook al roodwieren zoals die in zeewaterbakken voor komen, maar ook in zoetwater bestaan. Daar vind ik het ook wel veel van weg hebben, maar wederom weet ik net goed hoe dit te toetsen.
Ik zou het graat weten, maar weet niet hoe er achter te komen....
 

Terug
Bovenaan