Baardalg


Ja co2 is vaak de oorzaak maar dat weet je vast wel Andre en als ik het echt wil bestrijden dan gooi ik er een carbo kuur tegen aan zoals ik in de chat heb aangegeven.
 
Wat doen jullie om dat te bestrijden?
200.gif
 
Ik zie wat plukjes baardalg. Wat doen jullie om dat te bestrijden?
Op de hardscape en filter uitstroom plukken en eventueel wat easy carbo op spuiten.
Op planten met beschadigd of zeer oude bladeren het blad wegknippen.
Indien op jongere bladeren er zeker van zijn dat je voldoende plantenvoeding in de waterkolom doseert (co2, NPK, sporen) en extra voeding onder de planten bij stoppen.
 
Ja co2 is vaak de oorzaak maar dat weet je vast wel Andre en als ik het echt wil bestrijden dan gooi ik er een carbo kuur tegen aan zoals ik in de chat heb aangegeven.
De kuur heb je vaker genoemd John. Ik weet niet meer precies hoe je dan te werk gaat.
 
Zeker filter nakijken of deze schoon gemaakt moet worden
Onlangs nog gedaan. Onderin mandje sponzen, dan siporax, dan lavasplit - beiden mandjes behoorlijk vol - filterwatten voor het fijne en groffe spons - voorfilter bovenin.

Voorfilter vorige week natuurlijk gespoeld.
 
De kuur heb je vaker genoemd John. Ik weet niet meer precies hoe je dan te werk gaat.
Haha, ik had het al eerder in de chat gepost voor je maar dat heb je gemist denk ik:


je doet de eerste dag 5x de aanbevolen dosis, op dag 2 doe je 4x, dag 3 dan 3x, dag 4 dan 2x en op de laatste dag 1x de dosis
 
Ik mis de po4 en de no3 is geen vetpot maar soms kan het genoeg zijn.
 
Als je po4 hoger als 2 is en no3 ook 2 ia dan heb je een onbalans in je bak no3 2 dan po4 1 of lager
kijk ook eens naar je manier van voeren wordt er niet te veel en te vaak gevoerd.
planten voeding niet te veel vooral met bodem voeding oppassen bij te veel kan dit ook voor algen zorgen combi licht voeding no3 po4 en mineralen
kortom kwestie van balans.
 
Als je po4 hoger als 2 is en no3 ook 2 ia dan heb je een onbalans in je bak no3 2 dan po4 1 of lager
kijk ook eens naar je manier van voeren wordt er niet te veel en te vaak gevoerd.
planten voeding niet te veel vooral met bodem voeding oppassen bij te veel kan dit ook voor algen zorgen combi licht voeding no3 po4 en mineralen
kortom kwestie van balans.
Ohjee, ik zie de fout! No3 is 15. Verkeerd gecorrigeerd. App werkt niet handig.
 
Ohjee, ik zie de fout! No3 is 15. Verkeerd gecorrigeerd. App werkt niet handig.
App's zijn gemaakt om een merk te ondersteunen en je vast te houden bij dat zelfde merk. Niet altijd om jezelf te ondersteunen... Blijf kijken naar je planten en je ziet veel eerder dan welke app dan ook dat planten iets nodig zijn.
 
Nou ik schrijf de waterwaarden nog ouderwets op papier op want dat vindt ik net zo makkelijk maar ja dat is persoonlijk.
 
Hoi @benvo - Ben.
Ik was gewend aan een andere app. Alles draait bij mij om het overzichtelijk te houden, niet alleen in deze hobby.:)


Was gewend aan.
Graag maak ik muziek. Daar bestaan van oudsher allerlei basisregels. Maar juist de mooiste muziek blijkt gemaakt te zijn door mensen die zich weinig aantrokken van regels of ze zelfs niet kenden en hun eigen creatieve weg gingen. Soms denk ik dat er wel wat overeenkomsten ook in onze andere hobby zijn:

Soms kan het maken van allerlei lijstjes en die vooral kloppend houden je weghalen bij waar het werkelijk omgaat. Ik merk dat ook op bij metingen. Men is daar vaak zo sterk mee bezig dat er al nervositeit optreedt bij afwijkende getallen. Maar de natuur, ook in onze bakken, werkt niet altijd zo. Ook daar kunnen sterk verschillende situaties optreden waar planten dan weer op reageren. Maar dan wel op hun manier en niet altijd op de wijze hoe mensen denken. Maar goed, dat is mijn idee en net als bij die eerdergenoemde muziekregels want daar en ook hier hoeft niemand zich gelukkig ook maar iets van aan te trekken.
 
Is 0,02 aan Fe (en dus mineralen/ sporenelementen) niet aan de erg lage kant? Mijn streefwaarde is normaal gesproken ronde 0,1 en als ie op 0,2 zit, maak ik me ook geen zorgen.
 
Is 0,02 aan Fe (en dus mineralen/ sporenelementen) niet aan de erg lage kant? Mijn streefwaarde is normaal gesproken ronde 0,1 en als ie op 0,2 zit, maak ik me ook geen zorgen.
Fe waardes kunnen van meer of minder van belang zijn bij je plantenkeus. Bepaalde planten reageren er wel op maar lang niet alle soorten.
 
Ik weet niet hoe het bij Friesian is, maar ik gebruik de ijzerwaarde (die kan ik testen) als maat voor de hoeveelheid mineralen & sporenelementen. En dan vind ik 0,02 gewoon erg laag.
 
Ik weet niet hoe het bij Friesian is, maar ik gebruik de ijzerwaarde (die kan ik testen) als maat voor de hoeveelheid mineralen & sporenelementen. En dan vind ik 0,02 gewoon erg laag.
Precies dat valt me ook op. Overgang naar Colombo Flora grow pro. Doet me denken dat die dosering hoger moet.


 
En daarom vind ik de losse oplossingen gewoon verreweg het handigste. Dan kun je altijd iets verhogen, zonder ook meteen de rest teveel te geven.
 
En daarom vind ik de losse oplossingen gewoon verreweg het handigste. Dan kun je altijd iets verhogen, zonder ook meteen de rest teveel te geven.
Gelukkig zie ik dat ik nog ijzer tabletten heb en ook ijzer in poedervorm.
 
Alleen denk ik dat alleen ijzer de truuc niet gaat doen. Dan verhoog je namelijk ijzer, maar de andere mineralen & sporenelementen verhoog je niet.
 
De algen willen niet weggaan, ook (nog) niet met een stootkuur carbo.
1000002291.jpg
 

Bijlagen

  • 20240223_075409.jpg
    20240223_075409.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 16
Ik kan het verkeerd zien maar volgens mij verkleuren ze wel lichtgrijs en vaak is dat een teken dat ze doodgaan.
In de regel is dit wel een co2/circulatieprobleem.

Hoeveel co2 heb je nu in de bak Andre? Ik las over je verandering in het filter en wellicht heeft dat invloed op de circulatie.
 
Ik las over je verandering in het filter en wellicht heeft dat invloed op de circulatie.
Een bakje is veranderd van siporax naar lavava split.
Onderin een betere spons. Ligt beter gesloten, aangesloten op het bakje.
Ik had onder de fijne spons een microvezel doekje geprobeerd maar dat was geen succes. Weer terug naar fijne filterwatten.

Kleur dropchecker was lichtgroen maar ik zag dat de schakelklok niet goed ingesteld stond.
 
Nou ik schrijf de waterwaarden nog ouderwets op papier op want dat vindt ik net zo makkelijk maar ja dat is persoonlijk.
Ik ook John.

Zo schriftje wat je vroeger op school kreeg. Kun je ook makkelijk opmerkingen bij zetten.
Misschien kreeg jij nog een lei plankje…..
 
je geeft aan dat je co2 test licht groen is met een ph van 7,6 wat is je kh dan van je aquariumwater?
 
Een bakje is veranderd van siporax naar lavava split.
Onderin een betere spons. Ligt beter gesloten, aangesloten op het bakje.
Ik had onder de fijne spons een microvezel doekje geprobeerd maar dat was geen succes. Weer terug naar fijne filterwatten.

Kleur dropchecker was lichtgroen maar ik zag dat de schakelklok niet goed ingesteld stond.
Al eerder gaf ik aan dat microvezel geen filterdoek is! Filterdoek kan je gewoon in verschillende mesh graduaties bestellen en dat is (helaas) niet bij de Action maar wel belangrijk.
 

Terug
Bovenaan