Mijn Twee Baardalg Uitbraken en Hoe Ik Ze Heb Opgelost (Zonder Zware Chemie)
Hoi allemaal,
Graag deel ik mijn recente ervaringen met het beheersen van baardalg in mijn Juwel Rio 180. Ik heb tot nu toe twee keer een plaag gehad en deze telkens, zonder blijvende schade aan planten of vissen, onder controle gekregen. Ik hoop dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
De Setup (Ter Info)
- Aquarium: Juwel Rio 180
- Filter: Tetra EX 1000 Plus
- Verlichting: Fluval 3.0 (Profiel hieronder)
- Temperatuur: 's Nachts 17^\circ\text{C} (verwarming), Water 21^\circ\text{C}
- Planten: Limnophila sessiliflora, Rotala rotundifolia, Bacopa australis, Javamos, Javavaren, Echinodorus Paniculatus, Vallisneria, Sumatravaren, Anubias, Waterpest, Kikkerbeet, Eendenkroos, Cryptocoryne crispatula, Ludwigia Polustrus super red, Alternanthera Sessilis, Rode Tijgerlotus, Pothos (boven het water).
- Vissen & Ongewervelden: Corydoras sterbai, Kegelvlekbarbeel, Ancistrus cirrhosus, Dwerg Gourami koppel, Jonge Zwaarddragers, Vuur Garnalen, Maleissische torenslak, Grote poelslak, Sulawesi slakken.
Eerste Uitbraak: De Oorzaak en Oplossing
De Situatie:
Mijn javamos werd compleet zwart, en de randen van Anubias, Javavaren en Crypto's waren aangetast. Dit gebeurde in de opstartfase van mijn bak.
De Fouten (Mogelijke Triggers):
- Lichtintensiteit Verhoogd: Ik had de verlichting flink opgekrikt om plantengroei te verbeteren en rode planten te stimuleren.
- Te Veel Vissenvoer: Een combinatie van het nieuwe, hogere licht en ruime porties voer.
Het "Stuntelwerk" (Begin van de bestrijding):
- Wassen van Javavarens in een waterstofperoxide-oplossing (werkte, planten leven nog).
- Toedienen van Easy Carbo (werkte, maar het Javamos leed er ook onder).
Het Echte Keerpunt (Effectieve Maatregelen):
- Verlichting Terug naar Basis: Ik heb het lichtprofiel teruggezet naar mijn dag 1-profiel (zie bijlage) met een korte, bescheiden piek.
- Voeren Drastisch Gereduceerd: Voeren beperkt tot twee keer per week een kleine hoeveelheid. Veel van mijn vissen (o.a. zwaarddragers/ancistrus/gourami's) beginnen bij honger ook aan plantaardig materiaal te knagen, wat mogelijk hielp.
- Waterbeheer: Wekelijks water verversen (in tegenstelling tot voorheen).
- Concurrentiekracht Planten: Het aanslaan en de snelle groei van steelplanten en de Pothos boven water heeft naar mijn mening de doorslag gegeven.
Resultaat: Binnen enkele weken verdween de baardalg.
Tweede Uitbraak: Zomer en Terugval
De Situatie (Nieuwe Triggers):
Nadat de bak alg-vrij was, verhoogde ik in de zomer de lichtintensiteit weer iets. De omgevingstemperatuur steeg en het voerpatroon was weer normaler. Na ongeveer vier weken kwam de baardalg terug.
De Oplossing (Snel en Clean):
Dit keer heb ik het een paar weken aangekeken, om vervolgens
direct de meest effectieve maatregelen van de eerste keer toe te passen:
- Verlichting Direct Terugbrengen: Het lichtprofiel weer terug naar de 'lage en korte piek' instelling.
- Drijfplanten Maximale Vrijheid: Kikkerbeet en Eendenkroos hun gang laten gaan om alle nutriënten op te maken.
Opmerkelijk:
Deze tweede keer heb ik
geen Easy Carbo gebruikt en
geen waterwissels gedaan (alleen bijvullen). Een paar weken later is de baardalg wederom volledig verdwenen.
Conclusie
Voor mijn bak en met mijn plantenbestand is de conclusie helder:
De combinatie van te veel licht \uparrow en te veel voer/nutriënten \uparrow is de trigger voor baardalg.
De remedie is net zo duidelijk:
Lichtintensiteit en/of duur \downarrow + Concurrerende plantengroei \uparrow + Voeding/Nutriënten \downarrow = Baardalg Controle.
Ik vermoed dat het terugschakelen van het licht in combinatie met de nutriëntenconcurrentie van mijn planten, het evenwicht zo snel herstelt dat de alg het verliest. Ik vraag me ook af of er een vis in mijn bak zit die, bij gering voeren, zich richt op de baardalg, maar dit is puur speculatie.
Bijlage:
Mijn succesvolle 'Dag 1 Profiel' (Fluval 3.0) -
Foto van net gesnoeide bak.
Zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen waarbij het puur op licht en voeding aankwam?