Tja hoe meer techniek hoe meer kans op ellende dus ik zou zelf elke ochtend met het voeren toevoegen wat nodig is. Zo vergeet je het ook niet snel.
Ja dat begrijp ik. Ik heb geen zin in vastzittende pompen of wat dan ook, ik begrijp dat je het moet onderhouden. Dat is het probleem ook niet.
Maar als ik een doseerpomp koop moet het er wel één zijn die zich al jarenlang bewezen heeft en zeer betrouwbaar is.
Haha dat gaat wel wat ver jaElke doseerpomp kan problemen geven, zelf zag ik dat de vloeistof van één van de doseerflessen niet zakte.
Oorzaak zat 'm in een AIO bezink laagje onderin de fles, die de pomp vervuilde, dit is ontstaan doordat ik maanden alleen maar bijvulde.
Dit is niet meer voorgekomen nadat ik voor het bijvullen de fles goed omspoel.
Maar om hiervoor deze te kopen gaat mij echt te ver
https://www.chihirosaquaticstudio.com/products/chihiros-magnetic-stirrers
Ik laat bij een waterwissel vaak even heel kort de doseerpomp manual een klein beetje vloeistof toevoegen voordat ik het schone water weer toevoeg. Dan weet ik in ieder geval dat alles nog loopt. Momenteel maar twee van de vier pompkoppen in gebruik, dus dat is ook zo getest.Elke doseerpomp kan problemen geven, zelf zag ik dat de vloeistof van één van de doseerflessen niet zakte.
Wat is handig? Ik probeer een betere balans te krijgen omdat mijn planten nog steeds niet optimaal groeien en regelmatig stilstaan sinds de baardalg. Baardalg gaat de goede kant op.Als ik het goed heb bevat Profito 0.12% ijzer. Dus zal je per definitie nooit 0.2 mg/l meten En als je daarbij elke dag 1/7e deel geeft zal je ook maar 1/7e deel meten.
Je moet ook niet vergeten dat planten gemiddeld 40% van het ijzer opnemen en het resterende deel zal een verbinding aangaan met fosfaat wat uiteindelijk zal neerslaan als FePo4.
En dan Fe is niet meer beschikbaar voor de plant en ook niet meer meetbaar zijn met onze testkitjes.
Als je denkt dat je planten meer Fe nodig hebben kan je altijd en extra Fe bron gebruiken. Of een ander soort micro gebruiken zoals Planted CSM
Wat is handig? Ik probeer een betere balans te krijgen omdat mijn planten nog steeds niet optimaal groeien en regelmatig stilstaan sinds de baardalg. Baardalg gaat de goede kant op.Als ik het goed heb bevat Profito 0.12% ijzer. Dus zal je per definitie nooit 0.2 mg/l meten En als je daarbij elke dag 1/7e deel geeft zal je ook maar 1/7e deel meten.
Je moet ook niet vergeten dat planten gemiddeld 40% van het ijzer opnemen en het resterende deel zal een verbinding aangaan met fosfaat wat uiteindelijk zal neerslaan als FePo4.
En dan Fe is niet meer beschikbaar voor de plant en ook niet meer meetbaar zijn met onze testkitjes.
Als je denkt dat je planten meer Fe nodig hebben kan je altijd en extra Fe bron gebruiken. Of een ander soort micro gebruiken zoals Planted CSM
mijn probleem is dat de groei stagneert continue. Planten staan stil. Ferro beter wekelijks of dagelijks in combinatie met uv lamp?Ik heb nog nooit extra ijzer toegevoegd maar heb niet teruggelezen wat je problemen zijn en vaak is ijzertekort wel te zien.
Edit: Corne was me net voor zie ik en ik heb ook altijd genoeg gehad wat Profito bevat aan ijzer.
Ja als ik Corne zn post lees dan is dat gemiddeld voldoende. Ik heb zelf altijd bakken met zo n 20 lumen en heb ook nog nooit kalium toe hoeven te voegen in het verleden met profito.Zit in easylife Profito wel echt voldoende ijzer?
Ik voeg extra kalium toe, omdat dit in profito niet genoeg is.
Ja, maar ze groeien niet.Opzich zien de planten er toch wel goed uit.
Ja dat wel, maar de planten groeien gewoon niet echt. Zet regelmatig een nieuw plantje, die groeit dan in het begin goed en valt na enkele weken weer stil. Wordt er echt gek vanOpzich zien de planten er toch wel goed uit.
Die eikenbladvaren toch wel?Ja ok maar ja je hebt ook niet echt een bak met snelgroeiers.
Juist die deed het bij mij niet destijds als ik het goed hebtoevoeging: Die eikebladvaren valt onder onkruid onder de juiste omstandigheden.....

Die eikenbladvaren toch wel?Ja ok maar ja je hebt ook niet echt een bak met snelgroeiers.
ik snap wat je zegt. Maar ik hou het liever bij profito, heb niet zo een zin om het allemaal zelf te gaan maken.Ik zie dat je veel echino's hebt, Die hebben graag voeding bij de wortels (kleibolletjes oid) en soms heb je gewoon planten die het niet willen doen bij je. Als voorbeeldje (niet dat het bij jou zo is, kan weer anders zijn), maar echino's doen het gewoon niet bij mij ondanks de hele serie vertroetelen dat ik gedaan heb. Maar de planten die ik nu heb, doen het wél heel goed. Soms moet je gewoon wat zoeken naar de planten die bij jou en jouw bak passen.
Verder is nitraat van 10 en fosfaat van 1 aan de lage kant. Is dat gemeten net voor dat je weer plantenvoeding toevoegt, of net na het toevoegen? Als dat laatste het geval is, kan het goed zijn dat ze de dag (je geeft elke dag geloof ik?) beginnen zonder voeding ( iig net tekort komen).
Je bent met profito aan het werken en geeft daar extra toevoegingen bij. Is het geen idee om eens te 'resetten', dwz volledig overschakelen op de Ei van aquariumbemesting en hun bijpassende poeders? En als je dan je planten goed aan de gang hebt, en dat je zeker geen tekorten (meer) hebt, kun je voorzichtig wat terug schroeven.
Ik geef bijv elke week ongeveer een halve Ei-dosis en wissel eens per 2 weken het water, om al teveel stapeling te voorkomen.
toevoeging: Die eikebladvaren valt onder onkruid onder de juiste omstandigheden.....
Ik snap het niet want je zegt toevoegen tot 10/1 maar na de verversing is dat 5/0,5. Bedoel je dat dit is na verversen dus na toevoeging van nieuw water of voor het toevoegen van het water.Nitraat fosfaat voeg ik wekelijks toe tot 10 / 1.0. Na de verversing voor het doseren staat deze dan weer op 5 / 0.5 ongeveer
voordat ik nieuwe fosfaat nitraat toevoeg (dus na de verversing) meet ik 5 / 0.5. Ik vul deze dan weer aan tot 10 / 1.0.Ik snap het niet want je zegt toevoegen tot 10/1 maar na de verversing is dat 5/0,5. Bedoel je dat dit is na verversen dus na toevoeging van nieuw water of voor het toevoegen van het water.
Als dit is na toevoegen van water en je de helft hebt ververst dan was het ongeveer 10/1 voor het verversen en dan zou je zoals ik het lees geen verbruik hebben.voordat ik nieuwe fosfaat nitraat toevoeg (dus na de verversing) meet ik 5 / 0.5
Ja zeker. Dan heb ik 40% ververst ongeveerJa ok dat is voor je nitraat en fosfaat toevoegt maar heb je dan ook al water toegevoegd bedoel ik?
Dat is wel vreemd idd. Als na de waterwissel de verhouding 10/1 is, en als dit net voor de volgende waterwissel nog steeds 10/1 is, dan zouden je planten niets verbruiken.Als dit is na toevoegen van water en je de helft hebt ververst dan was het ongeveer 10/1 voor het verversen en dan zou je zoals ik het lees geen verbruik hebben.
Ja klopt en zo lees ik het ook en ook met een wissel van 40%.Dat is wel vreemd idd. Als na de waterwissel de verhouding 10/1 is, en als dit net voor de volgende waterwissel nog steeds 10/1 is, dan zouden je planten niets verbruiken.
Ik meet 1 keer per week voordat ik het toevoeg, dat is goed toch? Het wisselt soms wel een beetje per week.Als ik dagelijks een x hoeveelheid PO4/NO3 toevoeg en voor de waterwissel een 1/10 meet, dan geeft dat voor mij aan…..
….en dus de PO4/NO3 bemesting goed is.
- er altijd voldoende aanwezig is
- er geen opeenstapeling is (ondanks jouw 40% WW)
Misschien minder meten?
Wisselend tussen hoger of lager is prima, ga pas iets aanpassen als het structureel elke week te hoog is (of te laag)Ik meet 1 keer per week voordat ik het toevoeg, dat is goed toch? Het wisselt soms wel een beetje per week.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.