Wat is er nieuw

Baardalg

Heb al eerder gezegd dat je o.a. fosfaat moet gaan doseren als je dat gebruikt.
Daarnaast raakt het ook behoorlijk snel verzadigd.

Het is water naar de zee dragen.

Ja maar je dweilt toch ook niet met de kraan open?

Rest mij wel 1 vraag:

Fosfaat en nitraat moeten in verhouding zijn, anders krijg je algen. Als ik nu fosfaat en nitraat toevoeg en silicatex haalt de fosfaat eruit, dan klopt de verhouding toch niet meer wat juist ook weer algen stimuleert ?

SilicateX etc zijn producten die je in een cichliden bak zonder planten en weinig verlichting perfect in kan zetten mocht je last van diatomen hebben maar in een bak met planten is het vragen om problemen.
Wil je wat aan silicaten doen zul je dat in de waterbron moeten aanpakken en het er daar uitfilteren.
Dat betekend een RODI filter met extra silicaat filter gebruiken en dat water weer reminiraliseren.

Blijf erbij dat zonder silicatex met goede verlichting, bemesting, co2 en vooral tijd en geduld je dit in bedwang krijgt.
Maar zonder geduld met allerlei pleisters blijf je in de ellende zitten.

Algen veroorzaken is super makkelijk en lukt in een week, er vanaf komen duurt soms maanden.

Waarom zou diepvriesvoer meer belasten dan bv vlokvoer? Ik geef het elke dag maar heb die ervaring niet echt. Ze zeggen weleens dat er fosfaat in zit maar een test door een lid heeft aangetoond dat dit op een gewone bak bijna verwaarloosbaar is.
Ligt er ook aan hoeveel je voert natuurlijk. In mijn ervaring is het inderdaad dat er meer fosfaat in zit. Nogmaals, de reacties die ik plaats zijn veelal uit eigen ervaringen. Ik denk altijd dat medeforummers hier het meeste aan hebben.

Het moraal van mijn verhaal is eigenlijk dat je eerst 1 verandering moet uitproberen en dan een maand moet wachten. Werkt dit niet, dan het volgende pas uitproberen. Zo kom je achter de oorzaak.

Het moraal van mijn verhaal is eigenlijk dat je eerst 1 verandering moet uitproberen en dan een maand moet wachten. Werkt dit niet, dan het volgende pas uitproberen. Zo kom je achter de oorzaak.
Klopt helemaal en daarbij is geen bak gelijk.

Waarom zou diepvriesvoer meer belasten dan bv vlokvoer? Ik geef het elke dag maar heb die ervaring niet echt. Ze zeggen weleens dat er fosfaat in zit maar een test door een lid heeft aangetoond dat dit op een gewone bak bijna verwaarloosbaar is.
Ligt er ook aan hoeveel je voert natuurlijk. In mijn ervaring is het inderdaad dat er meer fosfaat in zit. Nogmaals, de reacties die ik plaats zijn veelal uit eigen ervaringen. Ik denk altijd dat medeforummers hier het meeste aan hebben.

Klopt helemaal en daarbij is geen bak gelijk.
Misschien wat potjes geduld weer ergens op de kop tikken 😉

SilicateX etc zijn producten die je in een cichliden bak zonder planten en weinig verlichting perfect in kan zetten mocht je last van diatomen hebben maar in een bak met planten is het vragen om problemen.
Wil je wat aan silicaten doen zul je dat in de waterbron moeten aanpakken en het er daar uitfilteren.
Dat betekend een RODI filter met extra silicaat filter gebruiken en dat water weer reminiraliseren.

Blijf erbij dat zonder silicatex met goede verlichting, bemesting, co2 en vooral tijd en geduld je dit in bedwang krijgt.
Maar zonder geduld met allerlei pleisters blijf je in de ellende zitten.

Algen veroorzaken is super makkelijk en lukt in een week, er vanaf komen duurt soms maanden.
Helemaal mee eens. Als het silicaatgehalte van het leidingwater inderdaad buitensporig hoog is, dan is het beter om buiten het aquarium het silicaat te verwijderen. Dan is het eenvoudiger om de andere waterwaarden te optimaliseren.

Stabiliteit is ook een belangrijke factor.
Niet elke dag in de bak zitten te rommelen.
Ook niet regelmatig alles omgooien. Bedenk dat het een ecologisch evenwicht is dat bij elke verandering weer tijd nodig heeft om te herstellen.
Daarom is 1 ding veranderen en dan eerst een maand afwachten een goed idee.

Ik had destijds voor mijn zeeaquarium een osmose apparaat, heb je dan gewoon een simpele nodig of wat heb je nodig?

Omgekeerde osmose en een di filter halen niet alle silicaat er uit, je zult daarna nog een silicaat filter moeten hebben.

Als je met osmose wil gaan werken een osmose set waar ook een DI harsfilter bij zit voor de silicaten.

Feit blijft toch dat mijn silicaatwaarde boven de 6 ligt?
Wat is de exacte waarde volgens de waterleverancier in jouw regio?
Dit zijn LAB testen zeer betrouwbaar
https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

Ik veronderstel dat er onderweg (tussen bron en thuis) geen silicaat verhoging is.

Ik zit tussen de 8 en 9 en dat is echt geen hoge waarde wat baardalg zou kunnen veroorzaken.

Als je met osmose wil gaan werken een osmose set waar ook een DI harsfilter bij zit voor de silicaten.

Een DI filter haalt er maar een heel klein deel aan silicaten uit en is niet efficient genoeg om dat te doen heb je een hele andere hars voor nodig.
Daarom zijn er ook speciale silicaat filters in de handel.

Zou er niet eens aan beginnen als ik TS zou zijn, geen diatomen = geen problemen.

Een DI filter haalt er maar een heel klein deel aan silicaten uit en is niet efficient genoeg om dat te doen heb je een hele andere hars voor nodig.
Daarom zijn er ook speciale silicaat filters in de handel.
Nou ik had voor de zeewaterbak een gewone osmoseset en daarbij een DI filter om de uS op 0 te krijgen. Dat DI filter haalt toch ook de silicaten eruit want de geleidbaarheid was altijd 0-1 uS.
Een gewoon osmoseapparaat haalt niet en lastig silicaten eruit maar de DI hars doet dat wel volgens mij.

silicaten kun je niet meten met een TDS meter.
Ja ik zit daar niet zo in maar zonder DI filter zat ik vaak op 20uS en met dat filter op 0 maar wellicht waren dat andere stoffen. @biljoenblik heeft me ooit verteld dat een gewoon osmoseapparaat slecht silicaat verwijderd en dat je daarom dat hars moest gebruiken.

Wat voor hars gebruik je dan voor silicaten?

Ja maar zo n filter met hars bedoel ik ook en ik dacht dat het DI hars heette en geen silicaathars. Wat is dan het verschil tussen die 2?

Ja je hebt DI hars en silicaat hars, 2 verschillende soorten hars.
Is een lastig technisch verhaal met ionen etc, kan er wel op in gaan maar dat kan beter in een ander topic specifiek voor dit onderwerp.
Eigenlijk heb je 7 filter stages in totaal nodig als je het goed wilt doen.

Maar totaal niet relevant aangezien silicaat verder niet het probleem van TS is.
Geduld en stabiliteit is het belangrijkste.

Wel nog een korte vraag:

Ik doe tijdens de wekelijkse verversing altijd het filter uit, deze zal dan ongeveer 2 uur uitstaan tijdens het onderhoud.
Is dit wel de bedoeling of kan dit kwaad? Aangezien sommigen hun filter ook laten draaien?

Kan weinig kwaad.
Voordat ik hem geautomatiseerd had vergat ik hem ook nog wel eens aan te zetten na het voeren en dan staat die de hele ochtend uit.
Maar het is beter om hem zo kort mogelijk uit te hebben.

Dat kan geen kwaad maar ja dan moet je hem niet vergeten om aan te zetten.

Oke. Kunnen jullie eens kijken naar deze foto’s. Bak is vrijdag ververst. Zie zweefvuil nu alweer. Zie ook de voorfilter. Kan dit zo snel?

Bijlagen

• IMG_2558.jpeg
    IMG_2558.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 21
  • IMG_2559.jpeg
    IMG_2559.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 21
  • IMG_2560.jpeg
    IMG_2560.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 22
Zie hier mijn inleg ook. Hopelijk zien jullie iets?

Bijlagen

• IMG_2561.jpeg
    IMG_2561.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 16
  • IMG_2562.jpeg
    IMG_2562.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 17
  • IMG_2563.jpeg
    IMG_2563.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 17
Zou mijn stroming niet te sterk zijn?

Circa 4x per uur de bak rondpompen bruto is niet te sterk.

Pak sowieso even de schaar en haal al dat blad met alg er uit, zeker om de dag doen.
Hout en stenen ook goed afborstelen, eventueel buiten de bak even met carbo inspuiten en dan pas borstelen.
Als je het laat zitten kom je er nooit vanaf
Daar komt ook een fors deel van je zweefvuil vanaf.

Verder kan dat voorfilter best wel wat voller, zie veel ruimte tussen de filterwatten.
Bestand is ook redelijk vervuilend en dat helpt ook niet mee.

Pak sowieso even de schaar en haal al dat blad met alg er uit, zeker om de dag doen.
Hout en stenen ook goed afborstelen, eventueel buiten de bak even met carbo inspuiten en dan pas borstelen.

Verder kan dat voorfilter best wel wat voller, zie veel ruimte tussen de filterwatten.
Maar filterwat mag je niet aandrukken toch? Want hij zat helemaal vol, maar lijkt nu minder omdat die verzadigd

Als ik dat om de dag wegknip dan hou ik toch geen plant meer over? Of ?

Als ik het zo bekijk zijn het Bleheri’s die je hebt staan! Je kunt er genoeg bladeren af halen, ook tegelijk. En zorgen dat je bemesting bij de wortels hebt, kleibolletjes bijvoorbeeld. En dan heb je snel genoeg weer nieuwe aanwas van bladeren. Als mijn Bleheri in de Lido te groot wordt haal ik er soms wel 5/6 van de buitenste bladeren af, wel rondom de plant en niet aan een zijde. Plant blijft gezond en groeit gewoon door.

Ik knip ze niet af, maar scheur ze voorzichtig van de plant.

Hout kan ik er niet uithalen, is gelijmd aan de stenen en dan zou m’n hele bodem overhoop liggen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan