Wat is er nieuw

Baardalg

SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Hallo allemaal,

Ik zit al even met een probleem van baardalg. Het zit vooral op de planten in de stroming (echinodorus, naaldgras en javavarens) en ik word er een beetje hopeloos van. Even de benodigde info:

Bak: dubai 100, afmetingen 101 X 41 X 53, netto 160-180 liter
Licht: 2 x 39 watt t5 (1 witte en een gele) aan van 13:00 tot 23:00. Het licht wordt enigszins gedempt door drijfplanten.

Waterwaarden:

PH:7
GH:9
KH:5
PO4:1
NO3: 10mg
FE: 0,5

Ik ben een maand geleden begonnen met filteren over turf. Ik ben twee weken geleden begonnen met bio co-2, maar omdat ik vind dat het niet echt aanslaat heb ik nog wel easycarbo bijgedoseerd, minimale hoeveelheid per dag.

Visbestand:

2 keer diamantgoerami
14 keer neon tetra
2 keer vuur neon
7 keer corydoras paleatus
2 keer Afrikaanse waaierhandgarnaal
5 x ancistrus dolichopterus/cf cirrhosus, nu ongeveer 4 cm
onbekend aantal vuurgarnalen

De panten zelf groeien zelf als een tierelier, ik snoei iedere week een halve emmer vol.

Wat kan ik nu het beste doen?? Het co2 mengsel is echt niet sterk genoeg, beginnen met dit aanpassen? Of zouden jullie andere aanpassingen doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Alg is doorgaans een teken dat er iets tekort is. Ik zou je licht verminderen en kijken of je wat meer CO2 kan toevoegen. Wat gebruik je voor bemesting?

Van aquariumbemesting.nl:

FE (tot 0,5)
CSM-B (aanbevolen wekelijkse hoeveelheid)
PO4 (tot 1)
Easycarbo (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
NO3 alleen wanneer noodzakelijk, is even te laag geweest, vermoedelijk door teveel drijfplanten, dit is nu al een aantal weken weer stabiel

Wanneer ik test is er altijd genoeg nitraat, ijzer en fosfaat aanwezig. Sporenelementen voeg ik toe volgens de dosering van de verpakking. Zou het dan toch nog CO2 zijn?

Ik zou dan toch kijken of je je CO2 en je licht wat kan aanpassen. Ik pomp hier zelf behoorlijk wat CO2 in de bak (+/- 35 mg/l, Dennerle set, met T5 verlichting en drijfplanten).

Hbee81 zei:
Ik zou dan toch kijken of je je CO2 en je licht wat kan aanpassen. Ik pomp hier zelf behoorlijk wat CO2 in de bak (+/- 35 mg/l, Dennerle set, met T5 verlichting en drijfplanten).

:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan