Wat is er nieuw

Baardalg ?

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Is dit baardalg ? Zo nee, wat dan ?

23552A2D-2222-451A-8978-6C25442AB477_zpsr2rwunne.jpg

9E0654D0-4D78-4EF8-9949-1157F7ED0300_zpsi8kwd2by.jpg

De alg zit vast aan sommige bladeren van (langzame) groeiers: Vallisneria spiralis, Vallisneria nana, Bolbitis. Ik kan hem er niet of moeilijk afplukken zonder het blad te beschadigen. Er zit nog niet veel, maar ik wil grotere problemen voor zijn.

Stats:

450 liter Plantenbak
Draait nu een week of vijf, met 32 kleine visjes en 3 Goerami's.
pH 6.5
KH 6
NO2 0 mg/l
NO3 25 mg/l
PO4 2 mg/l
Ik pas de EI toe, met CO2

Het lijkt er op dat je baardalg hebt.
Heb je voldoende stroming in je bak? Dat is belangrijk om voedingsstoffen door de hele bak te verspreiden. Zie je de planten allemaal bewegen?

Stroming is goed; ik heb een beetje met de CO2 toevoer zotten hannesen, waardoor pH wat fluctueerde tussen 6.5 en 7.0, en het CO2 gehalte dus ook. Dat is nu allemaal constant.

Wat ik veel lees is dat als er schommelingen in het Co2 gehalte zijn dat je daar snel algen van kunt krijgen.
Penseelalg,baardalg,draadalg.
Als de waardes hebben geschommeld dan zou dat dus goed kunnen.

Wat ik me af vraag, is dat snachts de Co2 toevoer wordt afgesloten en dat de planten Co2 aan maken. Maar als je planten nou minder aan maken dat dan dat je zelf toevoegd,dan heb je toch ook schommelingen ? Elke dag !!

En als je EI toepast doe je elke week een waterwissel van 50%,is dat dan geen grote schommeling van het Co2 gehalte ?

Staghorn algen,heeft inderdaad te maken met onstabiele waterwaarden en hygi�ne, stof op de bladeren enz..
hierdoor kunnen de planten niet optimaal assimileren,waardoor ze kwetsbaar worden.

grt koos..

Goofy82 zei:
Wat ik veel lees is dat als er schommelingen in het Co2 gehalte zijn dat je daar snel algen van kunt krijgen.
Penseelalg,baardalg,draadalg.
Als de waardes hebben geschommeld dan zou dat dus goed kunnen.

Wat ik me af vraag, is dat snachts de Co2 toevoer wordt afgesloten en dat de planten Co2 aan maken. Maar als je planten nou minder aan maken dat dan dat je zelf toevoegd,dan heb je toch ook schommelingen ? Elke dag !!
Daar heb ik mee zitten hannesen ja. De laatste dagen laat ik 's nachts ��n van de twee sets (100 bellen/minuut) aan staan, en dan is 's morgens de indicator gewoon groen. De algen zitten er al even, dus de schommelingen kunnen de oorzaak zijn. Verdwijnen ze vanzelf als de CO2 schommelingen minder worden ? Of kan ik beter nu al de aangetaste bladeren wegknippen ?

Goofy82 zei:
En als je EI toepast doe je elke week een waterwissel van 50%,is dat dan geen grote schommeling van het Co2 gehalte ?
Dat klopt, maar binnen enkele uren zijn de indicatoren weer groen.

jodocus zei:
Staghorn algen,heeft inderdaad te maken met onstabiele waterwaarden en hygi�ne, stof op de bladeren enz..
hierdoor kunnen de planten niet optimaal assimileren,waardoor ze kwetsbaar worden.

grt koos..
Onstabiele waarden (pH en CO2; rest is constant): zie boven.
De bak is een paar weken geleden ingericht, zonder voedingsbodem en met nog relatief weinig vis. Er zit nauwelijks vuil in de bak.

Bedankt voor jullie antwoorden ! Hoe nu verder ?

Ik lees dat Staghorn ook optreedt bij een ammoniumpiek. Nitriet blijft netjes 0 mg/l, en vorige week bij De Maanvis was het ammoniumgehalte ook nul.

Kan best dat door de schommelingen die je hebt gehad deze alg is ontstaan.
Daardoor fluctueerde de co2 zoals je al aangaf.
Ik zou zoveel mogelijk de bealgde bladeren helemaal verwijderen.
En zoals Harry al zeri zorgen dat alle plantjes wat bewegen.
Waarden lijken verder goed.

Het lijkt me baardalg en geen staghorn. Zijn het vertakte algjes of gewoon draden zeg maar??
Geef je voldoen de plantenvoeding en hoeveel uren heb je het licht aan?

Crash Cowboy zei:
Is dit baardalg ? Zo nee, wat dan ?
Zo van die plukken zijn meestal een complex van algen. Wat ze zijn is minder belangrijk als waarom ze komen.

Crash Cowboy zei:
ik heb een beetje met de CO2 toevoer zotten hannesen, waardoor pH wat fluctueerde tussen 6.5 en 7.0, en het CO2 gehalte dus ook. Dat is nu allemaal constant.
Dan zal dit wel ��n van de aanleidingen zijn.
Je kan je planten niet harder pesten dan met het CO2 gehalte te spelen.

Goofy82 zei:
Daarop dat je waterwissels best doet voor de CO2 aanspringt, of als het licht bijna uit doet. Dan hebben de planten er geen last van. Tijdens de fotosynthese is eigenlijk de slechtste moment.

Crash Cowboy zei:
Ik lees dat Staghorn ook optreedt bij een ammoniumpiek. Nitriet blijft netjes 0 mg/l, en vorige week bij De Maanvis was het ammoniumgehalte ook nul.
Dan hebben ze geen goed meetmateriaal, je NO2 en NH3/NH4 kunnen nooit 0 zijn.
En een piek die voor algen zorgt hoeft niet hoog te zijn of lang te duren.
Ik werk zelf met ammonium en urea, dus ik weet spijtig genoeg wat voor gevolgen dat kan hebben als je teveel gebruikt.
Daarom dat ik je ook al eerder aanraadde om nog te wachten met vissen toe te voegen, zijn eigenlijk vijanden van een plantenaquarium, zeker in de begin periode.

Crash Cowboy zei:
Hoe nu verder ?
Niet teveel beginnen sollen met je licht en CO2, geen nieuwe dieren erin steken en meer verversen.
In de beginperiode had je beter de methode gebruikt die Tropica aanraad ivm waterwissels. Op deze manier maak je veel minder kans op problemen. Is in het buitenland al lang standaard.
Als je een waterwissel doet ga dan met je slang ook eens over alle planten, zo bewegen ze wat en word er meer vuil van de planten gehaald.

Succes verder!

Waar is dat van Tropica te lezen als ik vragen mag??

jessicapilon zei:

Vroeger stond het op hun site, maar ze hebben er blijkbaar veel info afgegooid.
Standaard is eerste weken minstens 3 X 30-50%, en dat langzaam afbouwen tot 1 X per week, meestal na 2 maand.
Dit is niet alleen goed voor mensen die met een soil werken, maar voor iedereen eigenlijk.
Je moet maar eens 2 glazen aquariumwater in het zonlicht zetten, waar je bij de 1 veel wisselt en bij de andere niet. In het glas waar niet gewisseld word zal je veel sneller algen zien.

backplay zei:
jessicapilon zei:

Vroeger stond het op hun site, maar ze hebben er blijkbaar veel info afgegooid.
Standaard is eerste weken minstens 3 X 30-50%, en dat langzaam afbouwen tot 1 X per week, meestal na 2 maand.
Dit is niet alleen goed voor mensen die met een soil werken, maar voor iedereen eigenlijk.
Je moet maar eens 2 glazen aquariumwater in het zonlicht zetten, waar je bij de 1 veel wisselt en bij de andere niet. In het glas waar niet gewisseld word zal je veel sneller algen zien.

Thanks.

jessicapilon zei:
Het lijkt me baardalg en geen staghorn. Zijn het vertakte algjes of gewoon draden zeg maar??
Welke zijn dan de baardalg ? De gewone draden of de vertakte ?

jessicapilon zei:
Geef je voldoen de plantenvoeding en hoeveel uren heb je het licht aan?
Volgens de EI, 20/2 en sporen. Licht nu 2 x 80 watt T5, zeven uur aan, verdeeld over twee perioden.

Het algen'probleem' valt nu nog mee hoor, maar ik weet dat een uitbraak snel kan gaan !

De vertakte is eventueel Staghorn.
Zoveel mogelijk algen verwijderen en verder is de post van Backplay prima lijkt me.

Wat ik me af vraag, is dat snachts de Co2 toevoer wordt afgesloten en dat de planten Co2 aan maken. Maar als je planten nou minder aan maken dat dan dat je zelf toevoegd,dan heb je toch ook schommelingen ? Elke dag !! [/quote]

Is dat geen schommeling dan ?

Van die water wissel als het licht uit is is wel een goeie.
Het enige nadeel is dat je dan niet zo veel ziet wat je doet.

Natuurlijk hou je een kleine schommeling als je opstaat.
Maar zolang dat maar binnen de perken blijft dan is er niks loos.

Hoe gaat het nu met de alg?

Ik heb de aangetaste bladeren (dat waren er nog niet veel; hier en daar in de beide Vallisneria soorten, en een beetje in de Bolbitis) weggeknipt. In de oude Glosso zit ook alg, maar die krijg ik nog niet weg omdat de plantjes nog niet goed geworteld zijn. Verder lijkt het goed te gaan. Er komt nu wat draadalg op de stenen. Niet veel.

De Sera CO2 indicatoren links en rechts, vlak na de waterwissel vandaag, heb ik gevuld met vers aquariumwater en nieuwe druppeltjes natuurlijk, en ze zijn allebei nog groen. Dus de schommeling lijkt mee te vallen !

Sommige planten beginnen nu flink te groeien, en dat zal ook meehelpen. Ik laat de tank nu gewoon zijn gang gaan, behalve bij een uitbraak van alg. Vandaag uiteraard weer met de wekelijkse cyclus van de EI begonnen.

4C032A88-DF21-4E74-A36A-E7D01E037939_zpsfkx1timx.jpg

B0D836DB-3A43-4607-AFAE-680142F70335_zpsqd75fmjw.jpg

Goofy82 zei:
Wat ik me af vraag, is dat snachts de Co2 toevoer wordt afgesloten en dat de planten Co2 aan maken.
Maar als je planten nou minder aan maken dat dan dat je zelf toevoegd,dan heb je toch ook schommelingen ?

Vissen kunnen onder bepaalde omstandigheden een kleine rol spellen in het aanmaken van koolzuur.
Planten geven eigenlijk alleen maar waterstof af..

@Tom zei:
Goofy82 zei:
Wat ik me af vraag, is dat snachts de Co2 toevoer wordt afgesloten en dat de planten Co2 aan maken.
Maar als je planten nou minder aan maken dat dan dat je zelf toevoegd,dan heb je toch ook schommelingen ?

Vissen kunnen onder bepaalde omstandigheden een kleine rol spellen in het aanmaken van koolzuur.
Planten geven eigenlijk alleen maar waterstof af..

Hoe werkt dat dan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan