Baardalgen


RobertDJ

Well-known member
Lid geworden
2 april 2018
Berichten
914
Leeftijd
54
Ik dacht dat ik met de EI methode alle benodigde macro-, en micro elementen ruim voldoende aan mijn aquarium doseerde.
Als ik het voedingsschema beter lees, dan doseer ik 0,00 mg Magnesium.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat op mijn kienhout Baardalg groeit?
 

Bijlagen

  • Estimative Index - 200 liter.pdf
    702.6 KB · Weergaven: 124
Je krijgt Wss 1001 reacties over je CO2 gehalte, maar je Mg zou het idd heel goed aan kunnen liggen.
Weet je toevallig wat de Mg concentratie is in het water waarmee je ververst?
Waardes zijn vaak te vinden bij je waterleverancier
 
Nou ik betwijfel of mg de oorzaak is. Dat werd al nooit als reden genoemd tot hier mensen zijn gaan experimenteren met extra magnesium. Ik had in de Manenbak ook enkele baardalgjes en heb de mg opgehoogt naar 10mg en ik zie eigenlijk geen verschil nu. Wel ben ik weer Purigen gaan gebruiken om de belasting lager te houden en daardoor is het wel verbeterd. Maar goed dat wil niet zeggen dat het in een andere bak niet kan helpen maar ik heb die ervaring niet en hou het bij baardalgen toch op een co2 tekort of teveel aan organische belasting.
 
Ook hier is de baardalg zo goed als verdwenen door Co2 toevoeging en de verlichting te temperen. Tevens heb ik gemerkt dat zodra ik de doorstroming verhoogde naar ongeveer 2x per uur van de bakinhoud de baardalg nog verder aan het afnemen is. Ik denk dat hierdoor er meer Co2 in mijn bak komt.
 
Je krijgt Wss 1001 reacties over je CO2 gehalte, maar je Mg zou het idd heel goed aan kunnen liggen.
Weet je toevallig wat de Mg concentratie is in het water waarmee je ververst?
Waardes zijn vaak te vinden bij je waterleverancier
Er zit hier 6,9 milligram Mg per liter in het drinkwater. Ik ververs elke week 50% .
1/4 daarvan is osmosewater.
 
Dus iedere week voeg je net aan 5,25 ppm toe.
Je kan dit verhogen met MgSO4 (epsomsalt), hoeveel je toe moet voegen kan je uitrekenen op rotalabutterfly.

ik heb zelf veel succes met de Mg op 9ppm te houden, @janjdk zat ook op 9 dacht ik.
En @sschot zit op 12ppm dacht ik om van z’n algen af te komen.

MgSO4 is vrij goedkoop te krijgen en goed te doseren, zou het gewoon proberen om te kijken of het helpt voordat je vanalles aan de hand haalt met stroming, licht en CO2
 

Terug
Bovenaan