Wat is er nieuw

Baby corydoras laten zich niet zien en eten niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ongeveer 1,5 week geleden heb ik voor het eerst corydoras eitjes in mijn aquarium gevonden.
Ik heb ze overgezet in een netbreeder-kweekbakje dat ik in mijn garnalenaquarium gehangen heb, wat toevallig net leegstond.

Afgelopen woensdagavond (na een kleine week), zijn de eitjes uitgekomen. Afgelopen zaterdag ben ik voorzichtig begonnen met het voeren van een beetje in water opgelost babyvoer van Tetra.

Sinds donderdag laten de baby corydoras zich nauwelijks zien, ook niet om te eten.
Ik dacht eigenlijk dat er geen babyvisjes meer inzaten. Er zit ook een klein stukje catappablad in het bakje/netje en toen ik dat gisteren wat bewoog, bleken ze daar onder te zitten.

Vandaag heb ik het stofvoer expres op het blad gelegd, zodat het niet door het netje kan zakken, maar ik zie nog steeds geen baby corydoras.
Is het normaal dat ze op deze leeftijd niet eten of is er misschien iets mis met het voer?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Die zullen zeker niet van dat stofvoer eten. Voor een goede kweek heb je heel erg fijn infuus nodig de eerste dagen, en daarna Artemia-naupli�n. Jonge panda's zullen vrijwel nooit naar voer happen dat niet beweegt

AquaVISie zei:
Die zullen zeker niet van dat stofvoer eten. Voor een goede kweek heb je heel erg fijn infuus nodig de eerste dagen, en daarna Artemia-naupli�n. Jonge panda's zullen vrijwel nooit naar voer happen dat niet beweegt

Waarom eten ze zeker niet van stofvoer?

Mijn Oryzias woworae worden groot gebracht met stofvoer vanaf dat ze enkele dagen oud zijn (denk aan een wimperhaartje met oogjes). Dus voor Panda-kleintjes zal stofvoer vast niet te groot zijn. Wat beweging betreft weet ik niet hoe het zit met jonge Cory's.

Dat is dan dus een probleem.

Ik was eigenlijk van plan om artemia naupli�n te gaan kweken, maar volgens de medewerker in de winkel (geeft meestal goed advies) zouden ze dat juist niet eten en was stofvoer beter. Nu duurt het een tijdje voordat de artemia kweek op gang is, dus dat is geen korte termijn oplossing. Wat kan ik nu het beste doen? Is er iets anders om te voeren of zijn deze visjes niet meer te redden?

AquaVISie zei:
Omdat dat stofvoer niet beweegt en waarschijnlijk ook te groot is

Ik voer al mn jonge Corys stofvoer en zodra het in het water ligt, gaan ze meteen op zoek. Ik vermoed dat het bakje pal onder het licht zit, wat nog wel eens het probleem zou kunnen zijn. Mijn kweekbak is onverlicht, wat ze prettiger vinden.
Scherm het dus enigszins af.

Zorg wel dat je dierlijk / prote�ne stofvoer voert !

Groet,
Aad

Er hangt een led-lamp boven, dus het licht is niet heel erg sterk. Maar de afstand is niet heel groot, dus ik ga het toch proberen af te schermen. Zou het helpen om wat drijfplantjes in het kweekbakje te doen?

Drijfplantjes: jup, gewoon doen. Helpen je ook nog wat stikstofproductie van de visjes weg te nemen.

~ Ivo

Bedankt!

De plantjes zaten al in het aquarium, maar juist niet in het kweekbakje/netje, dus dat was heel gemakkelijk aan te passen. Hopelijk helpt het.

Even een update: de baby cory's laten zich vandaag een stuk beter zien, dus gelukkig leven ze nog. Ze zitten ook in de buurt van het stofvoer, dus ik hoop dat ze dat ook eten. Ik heb inmiddels artemia eitjes gehaald en een kweek opgezet, dus ik hoop dat ik die snel kan gaan voeren.

Nogmaals bedankt voor de tips!!

Een update hoe het met mijn baby cory's gaat: Ze laten zich steeds meer zien en beginnen een beetje door het kweeknetje te zwemmen. Het is nog steeds moeilijk om ze te tellen, omdat ze nog regelmatig verstopt zitten, maar het zijn er minimaal 8.
Ik heb geprobeerd om artemia naupli�n te kweken, maar dat was geen succes; na een week waren de eitjes nog steeds niet uitgekomen. Ik heb nog een nieuw zakje eitjes liggen, maar weet nog niet wat ik de volgende keer anders moet doen om ze wel uit te laten komen, dus daar heb ik nog niets mee gedaan.
Ik voer dus nog steeds in water opgelost stofvoer en dat gaat eigenlijk heel goed. De baby cory's komen nu duidelijk op het voer af en ik hoef steeds minder af te hevelen.

De volwassen cory's hebben weer eitjes gelegd en ik heb er vanochtend 6 kunnen redden en in het kweekbakje gedaan. Ik zie op de ruit nog meer sporen van eitjes, dus in mijn gezelschapsaquarium heeft iemand inmiddels ontdekt dat dit een lekker hapje is.

In het aquarium, waar het kweeknetje inhangt, zitten inmiddels garnalen en dat is m.i. een verbetering. De garnalen houden het kweeknetje aan de buitenkant schoon en eten het stofvoer op dat door het netje de bak in dwarrelt. Wat ik me nu alleen afvraag; wanneer zijn de baby cory's groot genoeg om vanuit het kweekbakje in het aquarium te zetten? Ze zijn nu bijna 2 weken oud. Voor mijn gevoel zijn ze daar nu nog (veel) te klein voor, maar er komt natuurlijk een moment dat het kweeknetje te klein voor de cory's wordt. Hoe kan ik dat moment herkennen?

Helaas kan ik mijn vorige post niet meer aanpassen, dus ik moet maar even op deze manier een aanvulling plaatsen. Tot mijn verbazing zag ik net een baby corydoras panda in het aquarium bij zijn ouders zwemmen. Blijkbaar hebben de cory's hun eitjes goed verstopt en heeft tenminste ��n visje het tot nu toe overleefd.
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat en of ik verschillen ga zien tussen dit visje en de visjes in het kweekbakje.

De medebewoners in het grote aquarium zijn op dit moment een hele hoop vuurgarnalen, vier Boraras brigittae (worden er z.s.m. meer dan 10) en 4 Anatome helena slakken. Tot anderhalve week geleden zaten er ook nog 10 japonica garnalen in, maar die hebben inmiddels een nieuw huis (wat misschien ook maar goed is voor de baby cory's).

In de bak waar het kweeknetje in hangt zitten ongeveer 50 oranje vuurgarnalen en ��n poelslak.

Ja beter dat de Japonica's weg zijn wat dat betreft idd.
Hoe groot zijn ze nu in het kweeknetje dan? zo met de rest van je bestand zou ik ze zelf wel los in de bak durven laten als ze een halve cm of groter zijn.
Hoe zit het met de aanzuiging van je filter?

Ik heb ��n van de Japonica's een levende, volwassen vuurgarnaal zien opeten en heb ze toen onmiddellijk in een ander aquarium gezet (toen nog zonder medebewoners alleen met het kweeknetje, waar ze niet in konden) en ben op zoek gegaan naar een ander huis. Met een baby corydoras zullen dus ook wel geen moeite gehad hebben.

De visjes in het kweeknetje zijn denk ik nog geen halve centimeter groot, dus die kan ik misschien beter nog even laten zitten. Het plan is eigenlijk om ze uit te zetten in het aquarium waar het netje nu in hangt, bij de garnalen. Ik heb nu 8 cory's in het gezelschapsaquarium zitten en ik denk dat dit het maximale aantal is. Ik zal dus t.z.t. helaas een nieuw huis voor ze moeten gaan zoeken. Omdat ze nogal lastig te vangen zijn, lijkt het me gemakkelijker om de jonge cory's in een eigen aquarium op te laten groeien.

Voor beide filters geldt dat ik een stukje panty voor de inlaat gedaan heb, dus daar kunnen ze niet ingezogen worden.

Dat zou ik best willen....(maar ik zou niet weten waar ik dat neer zou moeten zetten)

Volgens mij hebben we daar allemaal last van 😉.

Ik heb net de baby cory's in het grote aquarium beter kunnen bekijken en deze zijn echt een stuk groter dan de visjes in het kweekbakje. Ze zijn denk ik al een centimeter groot en mini uitvoeringen van hun ouders. Ik heb er twee tegelijkertijd gezien, maar het zou me niets verbazen als er nog meer zitten, want ze zijn blijkbaar heel erg goed in verstoppen.

Kan inderdaad flink verschil tussen ze zitten en misschien zijn het wel kleintjes van een eerder nest bv.

Bij mij groeien de Corys (Paleatus) gewoon op in de bak. Ze kunnen zich zo goed verstoppen dat ik ze vaak pas spot als ze een cm of 3 zijn. En dan eten ze dus gewoon met de pot mee 🙂

Deze hebben op ��n of andere manier inderdaad ook gewoon met de pot meegegeten. Nu heb ik, om mijn Boraras aan te laten sterken, vorige week ook wat stofvoer in het grote aquarium gevoerd. Misschien heeft dat geholpen. Het is in ieder geval erg leuk om te zien!

Het gaat nog steeds goed met de baby cory's en ik denk dat ze langzamerhand groot genoeg zijn om in het aquarium los te laten. Ik vraag me alleen af hoe dat dan moet met voeren. Op dit moment krijgen ze opgelost stofvoer, dat ik met een spuitje in het kweeknetje spuit. Het restant hevel ik af met een slangetje.
In het aquarium zitten een aantal garnalen, dus ik maak me niet echt zorgen over vervuiling door het stofvoer (dat eten de garnalen wel op), maar ik vraag me af hoe ik ervoor zorg dat de baby cory's het voer kunnen vinden.
Heeft iemand hier tips voor?

Grote kans dat ze ook al gewoon met de pot mee eten,je kan de normale voerkorrels die je de volwassen dieren geeft wat verkruimelen tussen je vingers boven de bak en dan vinden ze dat wel hoor.

Ze komen niet bij de volwassenen cory's, maar in een apart aquarium met een aantal garnalen. Die krijgen meestal garnalenkorrels, dus ik zal iets extra's moeten voeren. Als ze al zelf op zoek gaan, moeten ze het stofvoer wel kunnen vinden. Dat zou ik kunnen afwisselen met klein gemaakt granulaat en als ze iets groter zijn een corydoras tabletje. Dat vinden de garnalen ook lekker.

In het aquarium zijn volop verstopplekken, dus ik denk dat ze zich hier prettiger zullen voelen dan in het kweeknetje.

Het grootste deel van de visjes zwemt inmiddels in het aquarium. Nu kan ik ze eindelijk op de foto zetten (zonder dat er een storend netje tussen zit).

_MG_6849_web_zps36e799df.gif

Ze zijn nu 18 dagen oud.

Tot nu toe zijn ze veel minder schuw, dan in het kweeknetje. Ze zwemmen door de hele bak en zitten zelfs vooraan bij het glas. Voorlopig ben ik dus blij dat ik ze overgezet heb.

Bedankt!
Hier is een foto die ik gisteren gemaakt heb. Ze zijn al flink aan het groeien.

_MG_6902_web_zps73754fda.gif

Op het Catappablad:

_MG_6905_web_zpsa4dece86.gif

P.s. mijn bericht werd twee keer geplaatst. Ik kon het niet verwijderen, maar wel wijzigen, dus vandaar maar nog een foto 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan