Baby garnalen in elzenprop en mosbol of toch iets anders incl video


foxtrotcharlybravo

Well-known member
Lid geworden
12 maart 2011
Berichten
57
Locatie
Doetinchem
Vraagje vandaag hebben we planaria ondekt in ons garnalen aquarium , we hebben er 3 kunnen tellen planaria en gelijk een valletje gemaakt natuurlijk.
Nu de volgende vraag we hebben wat zwangere cb en cr,s in de bak zitten en nu waren we wat aan het kijken en zagen hele kleine witte stipjes vrij snel heen en weer schieten in de elzenprop en mosbol.
Zijn dat baby garnalen of toch planria of ander ongewenste levensvormen?

Op de video is redelijk duidelijk beweging te zien op en in de elzenprop.
btw let maar niet op het geluid hoor dat is de t.v ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=rElUQUGU0Ic
 
Ik kan niet goed zien wat het exact is maar volgens mij geen planaria. Volgens mij is dat trouwens ook geen elzenprop, google er maar eens op!
 
Planaria leek ons ook al wat stug die zijn wat langzamer volgens mij.Btw het is echt een elzenpropje hoor uit het bos :).Ik dacht meteen aan babygarnaaltjes omdat ze ook in een een zeer kleine vorm los worden gelaten.Misschien dat iemand het gedrag wel herkend als zijnde babygarnalen vrij snel en wild schiet het heen en weer.
 
kellemes zei:
Die wandelende stipjes bedoel je?
Da's zeker geen planaria, wat het wel is weet ik niet.

Edit: cyclops.
Aha thanks ga er gelijk even naar google

(edit) Volgens mij zijn het idd cyclops, na wat ik heb kunnen lezen zijn ze ongevaarlijk.
Hebben we weer wat geleerd ;-)
 
Cyclops inderdaad.
En dat zijn g��n elzenproppen. Google maar. Ziet er eerder uit als een zaadhuls van een naaldboom.
 
Spruitje zei:
Cyclops inderdaad.
En dat zijn g��n elzenproppen. Google maar. Ziet er eerder uit als een zaadhuls van een naaldboom.
Nu zijn we idd in verwarring want die lijken er eigenlijk wel meer op, nha ze slaan wel aan bij de garnalen.
En zijn dus niet giftig of dergelijke schijnbaar dus ook geschikt voor in de garnalenbak blijkt ;-)
 
Ze kunnen wel een plaag worden,heb er eens zoveel gehad in een bakje dat ze constant op de garnalen en slakken kriebelden en die vonden dat duidelijk niet prettig.
 
jessicapilon zei:
Mij lijken dat mosselkreeftjes.
Dat zou ook een optie kunnen zijn en dus wel wat minder aangezien ze tegen ""gif"" schijnen te kunnen. Nu zijn we toch tegen gif en voor natuurlijke oplossingen.
Dat zou dus beteken minder voeren en meer waterwissels dat laatste zou jammer zijn want dat beperken we het liefst tot een minimum aangezien de waterwaarden nu al een hele tijd goed stabiel zijn.

Cyclops zou je als een compliment kunnen zien had ik gelezen , en zijn wat makkelijker te verwijderen dan mosselkreeftjes.
 
Seabait zei:
Ze kunnen wel een plaag worden,heb er eens zoveel gehad in een bakje dat ze constant op de garnalen en slakken kriebelden en die vonden dat duidelijk niet prettig.
Als het een plaag wordt dan hebben we ook een ander bakje , die ik eventueel geschikt kan maken voor noodopvang met de juiste ph en dergelijke.
Zodat we deze huidige 60 liter eens even onder handen kunnen nemen.
 
Ik heb ze ook die witte diertjes gelukkig geen plaag, op 1 of andere manier blijft het aantal beperkt. en ik dacht ook dat ik planaria had maar het bleken flatwormpjes te wezen. Ongevaarlijk voor garnalen en kunen tegen flubenol.
 
foxtrotcharlybravo zei:
jessicapilon zei:
Mij lijken dat mosselkreeftjes.
Dat zou ook een optie kunnen zijn en dus wel wat minder aangezien ze tegen ""gif"" schijnen te kunnen. Nu zijn we toch tegen gif en voor natuurlijke oplossingen.
Dat zou dus beteken minder voeren en meer waterwissels dat laatste zou jammer zijn want dat beperken we het liefst tot een minimum aangezien de waterwaarden nu al een hele tijd goed stabiel zijn.

Cyclops zou je als een compliment kunnen zien had ik gelezen , en zijn wat makkelijker te verwijderen dan mosselkreeftjes.

Ook mosselkreeftjes zie je vaak bij goede waarden en die kunnen ook geen kwaad. Ik zoog ze weleens af met een stukje luchtslang maar dan moet je er niet teveel al hebben.
Voeren heeft hier ook geen invloed op zover ik weet.
 

Terug
Bovenaan