Wat is er nieuw

Baby ringbandsnoekje

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik keek net in mijn 60cm aquarium en daar zag ik tot mijn verbazing opeens een heel klein visje zwemmen. Hij zwemt net onder het oppervlak, dus ik vermoed dat het een baby Pseudepiplatys annulatus is. Zijn ouders zitten in mijn 80cm aquarium. Ik heb wat drijfplantjes van dat aquarium in mijn 60cm aquarium gezet en ik vermoed dat daar dus eitjes in gezeten hebben.

In dit aquarium zitten alleen twee jonge Ancistrussen, dus ik denk dat dit een veilige plek is om op te groeien. Ik heb alleen twee vraagjes.

Wat voor voer moet ik dit visje geven? De Ancistrussen krijgen tabletjes of groenvoer, dus dat is niet geschikt om van mee te eten. Of is het, qua voer, misschien toch verstandiger om hem bij zijn ouders terug te zetten?

De filterinlaat heeft behoorlijk grote gaten, dus ik ben bang dat hij hierin gezogen wordt. Daarom wil ik het afschermen met een stukje horregaas. Is dit verstandig of kan het zijn dat er nog een paar visjes in het filter zitten, die er dan niet meer uit kunnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Wat leuk dat je jonge hebt!
Over je vragen. Je kunt de baby visje het best groot brengen met de infusori�n.
Ik heb hier een verslag gevonden over hoe je het beste infusori�n kunt kweken. Daarin staat ook beschreven wat het precies zijn 😉

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/infusorien_kweek.pdf

Ik denkt dat je beter een panty om je filter trekken. Dat doen mensen ook vaker bij garnalen om te zorgen dat ze niet opgezogen worden.

Ik hoop dat je wat hier aan hebt 😀

Op die manier heb ik een keer een jonge Dageti in de bak gevonden. Je kan ze ook artemia geven. dat is snel gemaakt en prima voer.
Misschien is het zinvol de inlaat even af te schermen hoor zoals al aangegeven. Toch erg leuk dat je een kleintje hebt.

Ik was echt stomverbaasd, zeker omdat het aquarium tot vrijdag helemaal geen bewoners had.
Waarschijnlijk heb ik de mazzel gehad dat de eitjes met de plantjes meegekomen zijn, want ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er babyvisjes in het aquarium bij hun ouders overleven.

Een panty erover heen gaat waarschijnlijk niet lukken, omdat het een vaste filterbox is (Juwel aquarium). Wat wel goed gaat, is een stukje gaas tussen het dekseltje klemmen. Dit wordt door de aanzuiging van het filter voor de inlaat getrokken en de gaatjes zijn klein genoeg, zodat de visjes er niet doorheen kunnen.

Artemiakweek heb ik ooit eens geprobeerd, maar daar gebeurde helemaal niets. Nu heb ik ergens gelezen dat je ook bladeren (b.v. Catappa) in het aquarium kunt doen en dat daar dan ook infusori�n door ontstaan. Klopt dit?

Ik heb de Dageti in de meterbak en deed wat drijvers over naar de grondelbak. Daar zag ik dagen/weken later opeens een klein jong tussen het groen zwemmen van een halve centimeter of zo.
Dat eitje heeft in de drijvers gezeten denk ik. Inmiddels is de vis bijna volgroeid en heeft het prima naar de zin daar.

Dat met de Catappa zal wel werken maar ik denk pas als dat enigszins gaat ontbinden/rotten. Dan zullen de infusorien denk ik pas ontstaan.
Je kan ook vloeibaar voer kopen in de lfs. Dat met het gaas is slim gevonden als dat zo werkt. Over een week is de kleine al flink gegroeid denk ik.

Dat zijn wel leuke verrassingen.

Ik gebruik vaker Catappa, maar echt rotten doet dat gelukkig niet. Er komt wel (al snel) een soort laagje op. Ik denk dat dat misschien de infusori�n zijn. Het aquarium heeft 4 weken zonder vissen erin gestaan, dus ik zie allerlei beestjes zwemmen (wormpjes, mosseldiertjes enz.). Waarschijnlijk zullen die ook wel als voedsel gaan dienen. Het visje is nu een aantal millimeter/ halve centimeter groot. De eitjes schijnen minder dan een millimeter groot te zijn, dus hij is dan toch al een stukje gegroeid.

Ja dat vergaan bedoel ik ook dus. Als hij dat formaat heeft dan is het wel mogelijk dat het mosselkreeftje als voer gaat dienen hoor.
En anders nog even kijken voor vloeibaar voer eventueel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan