Wat is er nieuw

Backup batterij

• Onderwerp starter Onderwerp starter JDS
  • Startdatum Startdatum
J

JDS

Guest
Hallo beste mensen Ik zat te denken aan een backup batterij voor mijn aquarium.. stel er is een stroomstoring dat de batterij automatisch de storing opvangt..

Ik kan er heel weinig over vinden op internet.

Is het aan te raden .. en zo ja, aan welke capaciteit moet ik denken.
Bij elkaar gebruik ik..(ongeveer)

20 watt aan pompen
60watt aan verlichting (7 uur per 24uur)
9 watt aan avond LED (4 uur per avond)
200 watt aan verwarming

Op internet staat dat zo'n batterij van 1000 ah maar 30 minuten mee gaat.. maar dat is voor een pc die continu 450 watt trekt.
Moet ik dan aan ongeveer 1 uur backup tijd reken met het vermogen wat ik trek uit mijn aquarium?

Ik heb dus totaal geen verstand van elektronica. vandaar mijn vraag.

Dank voor het mee denken

Je wilt enkel het noodzakelijkste hier op ! Verlichting en verwarming daar kan je aquarium wel even zonder!

Sluit enkel je filter aan! 15 min geen beweging in je filter en het grootste deel van je bacteriën zijn dood.

Als mijn berekening en je theoretische tijd klopt dan is :

450W/30min : 15 -> dus 15x20w:300min of 5 uur.

Je wilt enkel het noodzakelijkste hier op ! Verlichting en verwarming daar kan je aquarium wel even zonder!

Sluit enkel je filter aan! 15 min geen beweging in je filter en het grootste deel van je bacteriën zijn dood.

Als mijn berekening en je theoretische tijd klopt dan is :

450W/30min : 15 -> dus 15x20w:300min of 5 uur.
Oh dat is meer dan genoeg. de meeste stroomstoringen duren nooit 5 uur. tenzij je in Rotterdam woont dan duren ze 2 dagen 🙂.

Ik heb hier wel eens een storing gehad van een uur. dus dat wil ik minimaal kunnen overbruggen. scheelt ook weer in de kosten. zo'n batterij is best kostbaar.

Bedankt voor je uitleg.

Je leest ook wel dat mensen uren zonder stroom zitten en er weinig of niks verder van merken.
Precies!

Ofwel de hoeveelheid bacteriën die het loodje legt is onjuist, ofwel de bacteriën die het wel overleven kunnen het wel aan, ofwel er is een andere reden, maar het onheilspellende dat is te lezen in het bericht van yov is niet terecht. We hebben vaak genoeg met het bijltje gehakt, met meermaals urenlange stroomuitval (waaronder twee keer langer dan 4 uur) en meerdere bakken (5 of 6) met zéér gevoelige dieren (denk aan kardinaalgarnalen).

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is dan verstandig om te doen. de gehele bak op een voeding of alleen bepaalde apparaten. zoja welke dan?

Zo is het. Hier ook al 2 x meegemaakt. Bacterie zit ook in de bodem.
Dus met weer opstarten gaat alles gewoon weer zijn gang.

Had wel voor zuurstof gezorgd, met pompjes op batterijen.
Werd bij levend aas gebruikt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan