Wat is er nieuw

Bacteriën, welke ?

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
66
Dag mensen

Vroeger was het zo simpel dan kocht je bactuur en deed je in de bak

Nu door voortschrijdende inzichten en concurentiestrijd zijn er alweer zoveel soorten dat er weer zo'n keuzeroulette ontstaan is
Welke wel welke niet..
Onderhand heeft elk merk een hele keur aan 'het beste'

Ik heb nu die van JBL erin maar ik twijfel.. ik ruik niet die typische geur die ik gewend was
74985.png

Flesje eigenlijk alleen maar gekocht omdat deze nog het meest op de 'oude' bactuur lijkt

Dus vandaar mijn vraag voor u dames en heren medestrijders in het aquariumgewoel

Welke kan ik er het beste indoen ??

De vraag is wat wil je er mee bereiken ?
Is het voor een op startend aquarium of bestaand aquarium ?

Opstarten heb je geen bacterien uit een fles of een capsule nodig omdat het alleen voeding bevat voor bacterien om te gaan groeien (nieuw aquarium is er namelijk weinig tot geen afval aanwezig zonder vissen)
Een dood visje of beetje visvoer elke dag verkruimen in het op startende aquarium geeft namelijk het zelfde resultaat om bacterien te voeden en laten groeien tot een cultuur.

Bestaand aquarium met vissen en langer dan 4-6weken draaid erg nutteloos om zulke middelen toe te voegen omdat je anmelijk al genoeg voeding hebt door de vissen en het voeren.

Dus wat is dan het doel dat je een bacterie uit een flesje wil gaan toevoegen dat vaak enkel uit voedings suplementen bestaat om bacterien te voeden.

Laatst bewerkt:
Ze zijn allemaal even slecht 😅
Enkel producten die beperkt houdbaar zijn in de koeling of producten waarbij je iets moet incuberen (gevriesdroogde bacteriën in een vloeistof activeren) hebben enige waarde.

Tja, het voortschrijdend inzicht dat ik zelf in de loop der jaren heb opgedaan is dat je die flesjes helemaal niet nodig hebt. Zoals Edje555 al aangaf, kun je net zo goed was visvoer erin verkruimelen om je bacteriecultuur op gang te krijgen. Of gewoon via je plantenvoeding die je vanaf de start toevoegt.

Tsja, waarom eigenlijk ?

Ik denk deels uit macht der gewoonte, ik heb altijd begrepen dat de conditie van de bak er beter van werd
en ook nooit redenen gehad om daar aan te twijfelen.
In de Vision ben ik er na ongeveer anderhalf jaar mee begonnen omdat die best wel een lastige start had met ook redelijk wat uitval, toen maar eens op aanraden van Marco (de aquariumhuis goeroe) grote ververs (75%) gedaan en 2 van die gele flesjes bactuur erin, merk weet ik niet meer maar het verschil was werkelijk bijzonder.
Vanaf dat moment deed ik bij de jaarlijkse ververs (50%) een flesje bactuur erbij en het gebeuren heeft dik 8 jaar probleemloos aquarium plezier opgebracht zonder al te veel ellende, hoefde eigenlijk maar zeer weinig te doen dan filters uitspoelen en wat stofzuigen, met die zooi draaide hij beter dan zonder.. dus tsja waarom niet

Bij een goed draaiende bak is het ook niet nodig met een portie geduld tijdens de opstart. Dat alle middelen slecht zijn dat bestrijdt ik want veel bevatten inderdaad enkel de heterotrofe bacterien die we genoeg in het water hebben. Merken als Dr Tim en Special Blend bevatten daarintegen wel de goede bacterien die voor de nitrificatie zorgen. Deze staan dus goed aangeschreven en zijn het overwegen waard in het geval je bacterien nodig zou hebben maar zoals ik al aangaf is dat normaliter niet nodig.

Tsja, waarom eigenlijk ?

Ik denk deels uit macht der gewoonte, ik heb altijd begrepen dat de conditie van de bak er beter van werd
In de Vision ben ik er na ongeveer anderhalf jaar mee begonnen omdat die best wel een lastige start had met ook redelijk wat uitval, toen maar eens op aanraden van Marco (de aquariumhuis goeroe) grote ververs (75%) gedaan en 2 van die gele flesjes bactuur erin, merk weet ik niet meer maar het verschil was werkelijk bijzonder.
Vanaf dat moment deed ik bij de jaarlijkse ververs (50%) een flesje bactuur erbij en het gebeuren heeft dik 8 jaar probleemloos aquarium plezier opgebracht zonder al te veel ellende, hoefde eigenlijk maar zeer weinig te doen dan filters uitspoelen en wat stofzuigen, met die zooi draaide hij beter dan zonder.. dus tsja waarom niet
Wat ik me dan afvraag, was het verversen zelf die het verschil maakte of dat 'magische' flesje? Ik zou mijn geld op het verversen zetten.

Ik denk de Safe start van Tetra en die staat ook wel goed aangeschreven als ik het mij goed herinner.

https://www.hornbach.nl/shop/TETRA-...MIq_mfv_3J6wIVF9Z3Ch2PTwcsEAYYAiABEgLaofD_BwE

In mijn herinnering heette het echt bactuur en zat in zo'n zelfde plastic flesje als dat JBL prutje
maar goed dat was 11 jaar geleden, ik ga toch binnenkort weer even naar Leeuwarden even bij de goeroe langs.. (daar komt mijn Betta ook vandaan bdw)..

Ik startte dit topic omdat ik de bak niet naar aquarium vind ruiken..
eigenlijk gewoon heel clean water

Wat ik me dan afvraag, was het verversen zelf die het verschil maakte of dat 'magische' flesje? Ik zou mijn geld op het verversen zetten.

Ja zeg het maar..
de combinatie van beide is ook nog een optie, maar uiteraard had ik voor de tijd ook wel af en toe eens ververst en dat had nooit zoveel resultaat als met dat goedje erbij
(geloof me als ik zeg dat ik helemaal niet van de suplementen en verbeteraars gediend ben, mahjah dit drankje deed toch wel iets iig)

panaromix_anim.gif

Ik denk dat je op dit forum zult vinden dat de meeste gebruikers niet zo geloven in flesjes bacteriën. Behalve dan inderdaad de flesjes die kort houdbaar en koel bewaard zijn zoals deze:
https://store.drtimsaquatics.com/one-only-nitrifying-bacteria.htmlMaar zelfs dan is het alleen tijdens het opstarten handig en niet eens nodig. Die bacteriën zitten namelijk standaard in het water en dien je dus alleen te cultiveren met genoeg voeding (ammonia) en dan komt het vanzelf goed.

Ik startte dit topic omdat ik de bak niet naar aquarium vind ruiken..
eigenlijk gewoon heel clean water
Als het aquarium water gaat ruiken betekend dat er ammonium en organische stoffen in het water zitten, is niet slecht maar een aquarium dat naar sloot water gaan ruiken is duidelijk overschotten en kunnen planten ook slecht door gaan groeien. (licht afname donkerder water,teveel organische afval te hoog nitraat te etc etc)
Door weekelijks of bij lage bezetting om de 2weken 30% vers water te wisselen voorkom je deze problemen..hoe meer bacterie aktiviteit des te meer afval in de vorm van nitraat en organische afgebroken materiaal.
Dus hoe meer voeding jij in het water kiepert dus ook bacterie flesje des te meer bacterie aktiviteit + daar door gaat ook je PH zakken (mineralistatie) en met water wissel vul je alles weer wat aan en dat kan zeker ook een magie zijn geweest dat je aquarium beter ging groeien.

oorzaak 2 kan zijn dat je zonder dit goedje slechte groei hebt ondanks waterwissels... dan heb je waarschijnlijk een lage bioload die niet veel afval produceerd dus ook te weinig ammonium omdat bacterien weinig te doen hebben en hunkeren naar voedsel wat resulteerd in weinig omzetting van nitraat en ammonium zo laag is dat zelf je planten te kort komen om lekker te groeien dus tekorten optreden.
Door zo'n flesje er in te kieperen vul je op die manier de te korten in voeding voor bacterien aan en zetten voldoende om voor de planten en er is meer afval in het water wat ammonium opleverd.

Laatst bewerkt:
Ze zijn allemaal even slecht 😅
Enkel producten die beperkt houdbaar zijn in de koeling of producten waarbij je iets moet incuberen (gevriesdroogde bacteriën in een vloeistof activeren) hebben enige waarde.
klopt ook niet, de gevriesdroogde soorten hebben niets van doen met nitrificatie omdat deze soort niet sporenvormend is.
Weliswaar speelt temp een belangrijke rol, maar tegenwoordig kan in een gel het zuurstofgehalte laag worden gehouden waardoor er maar zeer matige aktiviteit is...houdbaarheid langer.
Dus dat allemaal even slecht uitspraak mag jee nuanceren....of hoe dacht je dat ze commercieel bacteriën over de hele wereld verzenden?

Ik heb nu die van JBL erin maar ik twijfel.. ik ruik niet die typische geur die ik gewend was
dei typische geur was van SRB bacterieen, sulphur reducing bacteria ...ook die hadden weinig van doen met nitrificatie maar er tussen in zat ook heel wat nitrosomonas...en die wil je hebben.
Tegenwoordig hoef dat gelukkig niet meer te stinken, ze kunnen nitrosomonas en bacter goed kweken en specifiek houden.
het probleem met flesjes is de winkelier en groothandel....
Voor hen is het business, ze zijn vaak nauwelijks onderlegd en kijken alleen naar hun winst.
Derhalve staan de flesjes al vaak in de zomer in een warm warehouse, en daarna warm in de LFS op het plankje mooi zichtbaar.
En dat terwijl een goede leverancier duidelijk op de fles schrijft...storage cool and dark.

Maar goed dat krijg je niet veranderd...tenzij je rechtstreeks bij de leverancier besteld...en dat kan.
En dan doe je dat ook nog eens bij de best Dr Tim Hovanec.
Hij schrijft al op zijn eigen website....
Good for 6 months at room temperature, 1 year at 50F (10C). Keep refrigerated for longest shelf life.

https://store.drtimsaquatics.com/one-only-nitrifying-bacteria.html

Tsja, waarom eigenlijk ?

Als dit je doelstelling is kan ik je iets heel anders adviseren,
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aquaria-vijver-toebehoren/waterverbetering/aquavital-bactosprintDit zijn enzymen en heterotrofen bacterieen die je bestaande !! aqaurium een flinke boost geven.

maaar eerlijk...jaarlijkse ververs...daar viel mijn mond van open.

dei typische geur was van SRB bacterieen, sulphur reducing bacteria ...ook die hadden weinig van doen met nitrificatie maar er tussen in zat ook heel wat nitrosomonas...en die wil je hebben.
Tegenwoordig hoef dat gelukkig niet meer te stinken, ze kunnen nitrosomonas en bacter goed kweken en specifiek houden.
Voor hen is het business, ze zijn vaak nauwelijks onderlegd en kijken alleen naar hun winst.
Derhalve staan de flesjes al vaak in de zomer in een warm warehouse, en daarna warm in de LFS op het plankje mooi zichtbaar.
En dat terwijl een goede leverancier duidelijk op de fles schrijft...storage cool and dark.

Maar goed dat krijg je niet veranderd...tenzij je rechtstreeks bij de leverancier besteld...en dat kan.
Good for 6 months at room temperature, 1 year at 50F (10C). Keep refrigerated for longest shelf life.

Afgezien van het scheikundig jargon, denk ik dat dit de insteek is
en volgens mij beschrijf je precies die 'goede' geur waarvan ik de link al eerder gelegd had, als hij zo ruikt als nu draait hij super (ik heb een extreem goed neus voor geuren bdw.)

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aquaria-vijver-toebehoren/waterverbetering/aquavital-bactosprintDit zijn enzymen en heterotrofen bacterieen die je bestaande !! aqaurium een flinke boost geven.

Zoals je wel weet Jan gebruik ik de Special Blend en zou dat dan niet beter zijn want daar zitten zover ik weet ook nitrificerende bacterien in. Of mijn info moet niet kloppen natuurlijk.

Zoals je wel weet Jan gebruik ik de Special Blend en zou dat dan niet beter zijn want daar zitten zover ik weet ook nitrificerende bacterien in. Of mijn info moet niet kloppen natuurlijk.
special blend is niet slecht, in feite goed zelfs maaaaaaaaar alles valt en staat met de importeur, opslag magazijn, verkoop naar LFS en opslag bij hem.
En geloof me, de tijd die daar tussen zitten is langer dan 6 maanden, en warmer dan cool and dark storage.
En dan is die special blend ook niks meer waard.

Dank voor de link

Ja echt Jaarlijks, maar wel doordacht hoor en volgens mij zat het geheel gewoon goed in elkaar
Voor alle duidelijkheid praat ik hier over de vision 450 dus 450 l. bak, 23.5º, klei gemengd met granulaat bodem + bodem verwarming + 2 co2 diffusors (eigenbouw) boven de klei onder de toplaag,
2 keer 1400l eheim waarvan één met alleen granulaat balletjes en één met alleen watten, ca. 2/3 plantbegroeïng en voor een niet overdreven bestand waarvan 3 maanvissen (had er eerst 5 en wildvang) de hoofdmoot waren wat bijltjes paar grote waaierhand garnalen en een berg japonica en nog een stuk of 40 tetra's
Elke week druppel test, en opschrijven en op basis van de test zag je mooi wanneer het allemaal begon te verlopen dus tijd voor wat fris water

(dit is uiteraard wel de korte uitleg) Maar bak draaide als een tierlier

Afgezien van het scheikundig jargon, denk ik dat dit de insteek is
en volgens mij beschrijf je precies die 'goede' geur waarvan ik de link al eerder gelegd had, als hij zo ruikt als nu draait hij super (ik heb een extreem goed neus voor geuren bdw.)
nouja scheikunde....microbiologie.
en de geur van SRB bacterieen ....die ruik je nog als je snip verkouden bent. dat is nl zwavelwaterstof.....in de volksmond bekend als rotte eieren lucht.

bacteriën die verantwoordelijk zijn voor nitrificatie geven geen geur af. die zitten soms wel in een gel massa...en die heeft een redelijke specifieke geur na een poosje !!!!
Die gelmassa zelf ruikt ook naar niks, is gemaakt van silica poeder...ga je iets ruiken zit je met gelmassa ook op de end of life en mag diee eigenlijk de prullenbak cq gootsteen in.

klopt ook niet, de gevriesdroogde soorten hebben niets van doen met nitrificatie omdat deze soort niet sporenvormend is.
Weliswaar speelt temp een belangrijke rol, maar tegenwoordig kan in een gel het zuurstofgehalte laag worden gehouden waardoor er maar zeer matige aktiviteit is...houdbaarheid langer.
Dus dat allemaal even slecht uitspraak mag jee nuanceren....of hoe dacht je dat ze commercieel bacteriën over de hele wereld verzenden?
Niet door ze maanden aan een stuk in een warm vochtig winkelrek te laten staan.

Ik heb alvast de special blend (€ 16,73 460ml.) en de bactosprint (€23,90 3 x 10ml.) in de wishlist gezet

nouja scheikunde....microbiologie.
en de geur van SRB bacterieen ....die ruik je nog als je snip verkouden bent. dat is nl zwavelwaterstof.....in de volksmond bekend als rotte eieren lucht.

bacteriën die verantwoordelijk zijn voor nitrificatie geven geen geur af. die zitten soms wel in een gel massa...en die heeft een redelijke specifieke geur na een poosje !!!!
Die gelmassa zelf ruikt ook naar niks, is gemaakt van silica poeder...ga je iets ruiken zit je met gelmassa ook op de end of life en mag diee eigenlijk de prullenbak cq gootsteen in.

Nee persé geen zwavel achtige geur

En geloof me, de tijd die daar tussen zitten is langer dan 6 maanden, en warmer dan cool and dark storage.
Ik heb net een maand geleden een nieuwe fles gekocht met als datum 09/2022. dat is wel wat langer dan 6 mnd met de aantekening dat ze bij de lfs gewoon in de winkelvitrine staan.

Ik heb net een maand geleden een nieuwe fles gekocht met als datum 09/2022. dat is wel wat langer dan 6 mnd met de aantekening dat ze bij de lfs gewoon in de winkelvitrine staan.

Kun je mij niet even een scheutje mailen om te proberen ??

Je mag wel wat komen halen en dan krijg je natuurlijk een kopje oploskoffie van me erbij :DD :DD
Dat is een wijd open deur... in Ierland noemden ze mij Martin Threespooner vanwege de 3 lepels nescafé, zaten ze ook echt met weerzin naar te kijken
mahjah ik ga vrijdag toch een rondje maken, zwz naar Drachten dan ben ik al over de helft hè
koffie.gif

en de afgelopen maanden...waar stonden ze toen? in een warme loods en daarna in een winkel waar het vaak ook 25 graden bedraagt.
Ben zelf vroeger vaak bij HS Products geweest, de groothandel van herman smulders......en ik kan je zeggen in de zomer was het in de rekken bovenin zeker 30 graden...en ik zou er niet willen zijn als het buiten 30 graden is.....dan is het daarboven zeker 35.

en de afgelopen maanden...waar stonden ze toen? in een warme loods en daarna in een winkel waar het vaak ook 25 graden bedraagt.
Ben zelf vroeger vaak bij HS Products geweest, de groothandel van herman smulders......en ik kan je zeggen in de zomer was het in de rekken bovenin zeker 30 graden...en ik zou er niet willen zijn als het buiten 30 graden is.....dan is het daarboven zeker 35.

Ja ik begrijp je punt en dat is ook vaak zo maar goed dat weet de fabrikant toch ook dus ik snap dan niet dat ze er zo n lange houdbaarheidsdatum opzetten. Het komt er dan eigenlijk op neer dat de bacterien vaak niet meer doen wat je ervan verwacht.

Hmmm.... wij van WC Eend adviseren...?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan