Wat is er nieuw

Bacteriebloei na plaatsen extra buitenfilter

Rwae

Well-known member
Lid geworden
18 april 2017
Berichten
115
Leeftijd
35
Locatie
Beuningen
Een aantal dagen geleden heb ik een JBL E902 externe filter aangeschaft welke mijn interne Juwel bio flow super met 600 l/h zal gaan vervangen. Mijn interne filter draait dus nog gewoon mee.

De nieuwe filter is gevuld met (in deze volgorde):

Keramische pijpjes.
2x Grove spons
1x fijne spons
Micromec
Filterwatten

Toch heb ik nu ernstige last van bacteriebloei, tenminste een flinke witte waas/troebel zodat je niet aan de zijkant door de bak kan kijken. Heb ik hier iets overzien?

Mijn Aquarium is een 110liter bak.

pH 6
Kh 2
Gh 6
NO2 0
NO3 15
Po4 1,5

Ik maak gebruik van turfextract.

Bezetting:
2x Ramirezi
12x corydoras habrosus
15x kardinaal tetra
10x japonica garnaal
 
Hoelang draaide het interne Juwel filter al in deze bak?
Ongeveer een jaar. De capaciteit van het filter zal wel ontoereikend zijn geweest vermoed ik met deze bezetting, vandaar ook het nieuwe filter. Het water was niet altijd super helder namelijk, daar had ik vaak Purigen voor nodig.(gebruik ik momenteel niet)
 
Ik kan hier even geen chocola van maken aangezien ik kortgeleden hetzelfde heb gedaan met een Juwel 180L bak zonder zichtbare bacteriebloei.
 
Knijp eens wat sponsjes / filterwatten uit van de interne filter in de nieuwe filter, zo geef de nieuwe filter alvast wat extra bacteriën.
 
De keramische buisjes en micromec goed gewassen?
 
Knijp eens wat sponsjes / filterwatten uit van de interne filter in de nieuwe filter, zo geef de nieuwe filter alvast wat extra bacteriën.
Goeie tip, ga ik proberen.
 
Ik zal straks een foto toevoegen van hoe het eruit ziet, misschien zijn de meningen wel verdeeld over of het daadwerkelijk bacteriebloei is of toch iets anders, ik heb nog even gedacht aan zweefalgen namelijk. Ondertussen zijn alle tips welkom 🙂
 
Kan ook witte stofdeeltjes zijn van het nieuwe filtermateriaal wat je niet had uitgespoeld.
 
O sorry, ik begreep dat dit naderhand pas was gebeurd:stom:. Dan is dat niet de oorzaak denk ik.
 
Bacteriebloei, als het dat is, ontstaat vaak door vervuiling. Dus bij een wisseling van filter kan er makkelijk iets fout gegaan zijn. Verder is één van de oorzaken ook; te veel voeren. Kijk hier eens naar. Probeer een paar snelle waterwissels. Overigens kan je met een UV-C lamp bacteriebloei redelijk snel bestrijden.
 
Bacteriebloei, als het dat is, ontstaat vaak door vervuiling. Dus bij een wisseling van filter kan er makkelijk iets fout gegaan zijn. Verder is één van de oorzaken ook; te veel voeren. Kijk hier eens naar. Probeer een paar snelle waterwissels. Overigens kan je met een UV-C lamp bacteriebloei redelijk snel bestrijden.
Klopt maar het is wel vreemd aangezien ik niet aan de oude filter ben gekomen, die draait nog gewoon zoals voorheen. Ook heb ik spaarzaam gevoerd bewust.

Waterwissel heb ik afgelopen weekend gedaan, 25%. Deze leek niet veel te veranderen aan het zicht in de bak.
 
Zojuist heb ik een zakje met bio media uit het oude filter gehaald en in mijn nieuwe gestopt. Ook heb ik een flesje filter-start over de filtermedia van het nieuwe filter gedoseerd. Hopelijk gaat dit werken.

Zoals beloofd zijn hier foto's van de huidige toestand:

IMAG0042.jpg

IMAG0040.jpg
 
Lijkt volgens mij inderdaad op een bacteriebloei. Hoop wel dat je het filter materiaal enkel hebt uitgeknepen in de nieuwe filter en weer terug in de oude hebt gestopt?
 
Wellicht komt het door de licht inval, maar lijkt mij eerder op groene zweefalg (?)
 
Lijkt volgens mij inderdaad op een bacteriebloei. Hoop wel dat je het filter materiaal enkel hebt uitgeknepen in de nieuwe filter en weer terug in de oude hebt gestopt?
Nee heb het in het nieuwe filter geplaatst, dit was maar een klein zakje wat ik in plaats van de koolstofspons had zitten. De grote sponzen zitten nog gewoon op de oorspronkelijke plek (twee fijne filtersponzen).
 
Wellicht komt het door de licht inval, maar lijkt mij eerder op groene zweefalg (?)
Ja het lijkt in het echt ook een beetje groenig, maar wel op een manier dat het lijkt te komen door reflectie van de planten. Twijfel zelf dan ook of het bacteriebloei is of zweefalg. Ik weet wel bijna zeker dat Purigen er invloed op heeft, ofwel de troebel kan onttrekken uit het water. Maar deze gebruik ik liever niet omdat ik turfextract toevoeg om de pH te bufferen. Dat vertrouw ik niet helemaal.
 
Had juist de filtersponsen even uitgeknepen in de nieuwe filter. 😉 Daarna weer terug de oud filter in.
 
Had juist de filtersponsen even uitgeknepen in de nieuwe filter. 😉 Daarna weer terug de oud filter in.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens 😛. Maar goed, kan ik als nog doen als het niet werkt.

Zojuist kwam ik op het briljante idee om een glas Aquariumwater(links) te vergelijken met een glas kraanwater(rechts). Dit is het resultaat:

IMAG0045.jpg

IMAG0044.jpg
 
Wordt wel vaker gedaan om een nieuwe filter te "enten" filterwatten of sponsen uitknijpen in de nieuwe filter. In de drap zitten juiste de bacteriën de je wil hebben. 🙂
 
Wordt wel vaker gedaan om een nieuwe filter te "enten" filterwatten of sponsen uitknijpen in de nieuwe filter. In de drap zitten juiste de bacteriën de je wil hebben. 🙂

Zo doe ik het ook altijd en werkt heel fijn.
 
Wordt wel vaker gedaan om een nieuwe filter te "enten" filterwatten of sponsen uitknijpen in de nieuwe filter. In de drap zitten juiste de bacteriën de je wil hebben. 🙂
Daar ben ik van op de hoogte, graag wil ik mijn bestaande filter, met name onderin, zo veel mogelijk met rust laten tot het nieuwe filter helemaal ingedraaid is. Ook zonder enten draait een filter gewoon in na verloop van tijd.
 
Even on-topic nu, gezien de foto's van de glazen water naast elkaar, mag ik er dan van uit gaan dat het zweefalg is?

Vanmorgen heb ik er in ieder geval een paar ballen Sera Crystal Clear ingedaan, ze claimen dat dit zweefalg binnen 24 uur er uit zou filter. Echter heb ik tot noch toe geen verbetering waargenomen.

1519914026721844627390005658881.jpg
 
Daar ben ik van op de hoogte, graag wil ik mijn bestaande filter, met name onderin, zo veel mogelijk met rust laten tot het nieuwe filter helemaal ingedraaid is.
:thumbs:


Geef het de tijd met die Sera Crystal Clear.
 
Bij zweef alg moet er ook gekeken naar lichtinval. Staat de bak in de buurt van een raam, is er dus zon inval? Er kan een CO2 tekort zijn. Verminder je licht dan maar even. De oorzaak moet wel opgezocht worden, overigens. Ook zweef alg kun je met een UV-C lamp bestrijden. Wanneer je ververst, en dat is beslist aan te raden, ververs dan tenminste 50%. Het is een probleem dat je trouwens wel vaker tegenkomt bij opstartende bakken.
 
Wellicht komt het door de licht inval, maar lijkt mij eerder op groene zweefalg (?)
#metoo

Voor mij is dit op het eerste oog groene puntalg of (GDA- Green Dust Algae). Deze alg kan een aantal weken stand houden.

Mogelijke oorzaken:
  • Te weinig CO2.
  • Te weinig plantenvoeding, als je niet meer durft te geven dan een paar weken de licht intensiteit verlagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ziet het er eigenlijk uit als je wat water in een glas doet?
 
Goed kijken is ook een vak 😀

zie er niet zoveel verschil in.. behalve dat het linker glas wat donkerder van kleur is.
 
Ik ga hier ook in mee!

Verhouding licht / voeding is niet goed.
Hmm interessant, ik doseer 30ml all in one plantenvoeding van planted-box en voeg CO2 toe, gaat aan om 6:30 en uit om 22:30. De verlichting gaat aan om 10:00 en uit om 23:00. CO2 level is gedurende de hele periode boven de 20 mg/l.

Het enige wat ik vergeten ben te vermelden en gelijktijdig gedaan heb met het aansluiten van het buitenfilter is het plaatsen van een inline atomizer ter vervanging van de interne diffuser. Misschien is er hierdoor een schommeling geweest in CO2 waardes.

Verder is de bak goed beplant en is er nog weinig bodem zichtbaar.

Als verlichting gebruik ik de chihiros A801 op sterkte niveau 4 van 7.
 
De Sera Crystal Clear heeft helemaal geen verschil gemaakt tot nu toe na 24 uur draaien. Ik denk dat ik kan concluderen dat dit spul niet fijn genoeg filtert.

Vanmiddag ga ik JBL Symecmicro proberen, daar heb ik goede verhalen over gelezen met betrekking tot zweefalgen.
 
Het symptoom aanpakken is natuurlijk leuk, want dan ziet alles er weer fris uit. De oorzaak blijft echter aanwezig, als je die niet aanpakt blijft het terug komen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan