Wat is er nieuw

Bacteriebloei na plaatsen extra buitenfilter

Het symptoom aanpakken is natuurlijk leuk, want dan ziet alles er weer fris uit. De oorzaak blijft echter aanwezig, als je die niet aanpakt blijft het terug komen.
Ben ik met je eens maar ik vermoed niet dat de oorzaak nog aanwezig is. Mij lijkt dat het te maken heeft met een balansschommeling door het nieuwe filter en/of de nieuwe co2 atomizer.

Wat zou volgens jou dan de oorzaak kunnen zijn?
 
Balansverstoring kan goed, ja, maar wat is er dan verstoord? Dat is de vraag.
Alg heeft vaak te maken met tekorten of overschotten.
 
Als verlichting gebruik ik de chihiros A801 op sterkte niveau 4 van 7.
Dat is een krachtige LED met 7200 lumen op stand 7.
Zelfs in stand 4 zit je al zo hoog, dat de moeilijkste planten houden geen probleem is. Dat betekent ook voor deze algen: smullen maar!
Een week of 2 op stand 2 na een goede 50% waterverversing zou geen overbodige luxe zijn. Als de alg weg is dan naar stand 3.
Gelukkig is de stroming nu veel beter met het nieuwe filter zodat de voedingsstoffen en co2 goed bij de plantjes kunnen komen.
 
Dat is een krachtige LED met 7200 lumen op stand 7.
Zelfs in stand 4 zit je al zo hoog, dat de moeilijkste planten houden geen probleem is. Dat betekent ook voor deze algen: smullen maar!
Een week of 2 op stand 2 na een goede 50% waterverversing zou geen overbodige luxe zijn. Als de alg weg is dan naar stand 3.
Gelukkig is de stroming nu veel beter met het nieuwe filter zodat de voedingsstoffen en co2 goed bij de plantjes kunnen komen.

Hierin zit een hoop bruibare info!

Planten en algen zijn allebij afhankelijk van zowel licht als voeding.

Zodra er in een bak iets veranderd (hoe klein ook) dan is de balans eruit.

En daar maken algen gebruik van. Omdat algen heel snel in kunnen spelen op de verandering.
Planten hebben meer tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Dus om de balans erin te houden, en toch veranderingen door te voeren, moet je in kleine stappen werken.
Dan hebben planten de tijd om daar op aan te passen. De balans verstoring is dan klein.
 
Dat is een krachtige LED met 7200 lumen op stand 7.
Zelfs in stand 4 zit je al zo hoog, dat de moeilijkste planten houden geen probleem is. Dat betekent ook voor deze algen: smullen maar!
Een week of 2 op stand 2 na een goede 50% waterverversing zou geen overbodige luxe zijn. Als de alg weg is dan naar stand 3.
Gelukkig is de stroming nu veel beter met het nieuwe filter zodat de voedingsstoffen en co2 goed bij de plantjes kunnen komen.
Eigenlijk ging ik er altijd wel van uit dat stand 4 prima was voor mijn bak aangezien ik me goed ingelezen had over deze verlichting en meestal gewerkt werd met de vierde stand.
Echter heeft jouw verhaal me wel aan het denken gezet. Namelijk, als ik ervan uit mag gaan dat iedere stand 1/7e deel van de totale lichtopbrengst vertegenwoordigd, zou ik op stand 4 maar liefst 4100 lumen mijn bak in stralen. Dat resulteert in 37,4 lumen per liter. Dit is voor LED verlichting natuurlijk veel te hoog. Dus ik ga jouw advies opvolgen wat licht betreft.

Wat betreft de stroming zal het verschil wel mee vallen. De oorspronkelijke binnenfilter had ik geüpgraded met een 600 l/u pomp en een spraybar over de gehele achterwand(voor deze ingreep veel last gehad van baardalg). Momenteel heb ik het nieuwe filter ook zo gemonteerd dat ik een spraybar over de hele achterwand heb.
 
CO2 toe, gaat aan om 6:30 en uit om 22:30. De verlichting gaat aan om 10:00 en uit om 23:00. CO2 level is gedurende de hele periode boven de 20 mg/l.

Als verlichting gebruik ik de chihiros A801 op sterkte niveau 4 van 7.

Waarom start je co2 drieënhalf uur eerder op? Duurt het zo lang tot je co2 op peil is?
Als je verlichting om 23u dooft zou je de co2 al om 22u kunnen stoppen (desnoods zelfs om 21u30) zodat eventuele overschotten worden opgebruikt voor het donker wordt..

En de verlichting 13 uur laten branden is ook een beetje teveel van het goede volgens mij... Ik zou dat een paar uurtjes inkorten.
 
Waarom start je co2 drieënhalf uur eerder op? Duurt het zo lang tot je co2 op peil is?
Als je verlichting om 23u dooft zou je de co2 al om 22u kunnen stoppen (desnoods zelfs om 21u30) zodat eventuele overschotten worden opgebruikt voor het donker wordt..

En de verlichting 13 uur laten branden is ook een beetje teveel van het goede volgens mij... Ik zou dat een paar uurtjes inkorten.
De Co2 heeft inderdaad zo lang nodig om op peil te komen. Dit heb ik met een ph-meter gemeten en afgesteld. Het uitschakelen van de co2 heb ik ook op 22:00 uur staan (mijn fout).

13 uur is inderdaad aan de lange kant maar het moet wel mogelijk zijn, zeker wanneer ik het licht iets ga dimmen lijkt mij.
 
13 uur is inderdaad aan de lange kant maar het moet wel mogelijk zijn, zeker wanneer ik het licht iets ga dimmen lijkt mij.

Mogelijk is het ongetwijfeld maar het maakt het niet makkelijker. :deal:
Als je langer dan 10u belicht doe je daar niet perse je planten een plezier mee, voor de fotosynthese hoeft het zeker geen 13 uur te zijn... Algen daarentegen vinden dat fantastisch, die kan je zelfs 24u belichten 😉

Kan je ook een dimcurve programmeren of is het één stand gedurende de ganse periode?
 
De Co2 heeft inderdaad zo lang nodig om op peil te komen. Dit heb ik met een ph-meter gemeten en afgesteld.
Die CO2 zou niet eens uit hoeven 's nachts met gebruik van een pH controller. Hier staat hij ook altijd aan in mijn plantenbak. zo blijft 24 uur per dag de pH vrij constant en de CO2 besparing is nihil. De CO2 slaat doorgaans in het ochtendgloren pas weer aan.

13 uur is inderdaad aan de lange kant
Die zou ik de komende weken maar even op een uur of 8 zetten, en daarna weer een half uur extra per week opbouwen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan